Overstappen van energieleverancier met zonnepanelen is niet altijd slim

  • 21 June 2023
  • 22 reacties
  • 483 Bekeken

Goedenavond, mijn naam is Caroline Wijnen. Ik woon samen met mijn man in een koopwoning in Helmond. Omdat deze maand ons energiecontract zou aflopen had ik mij aangemeld voor de energieveiling van VEH. Ik kreeg een aanbod van Budget Energie en vroeg hen wat de terug leververgoeding zou zijn bij zonnepanelen omdat mijn man en ik toen al wisten dat er zonnepanelen zouden komen.

Het kwam erop neer dat ik een bedroevend lage terug leververgoeding zou krijgen omdat Budget Energie anders geen korting kon geven.

Ik wist ook dat ik van mijn huidige energie leverancier 100% terug leververgoeding zou krijgen en dit geldt dan voor mensen met een vast energiecontract maar ook mensen met een variabel contract.

De zonnepanelen liggen inmiddels op ons huis en mijn nieuwe contract heb ik vorige week afgesloten bij Delta Energie. Het loont bij zonnepanelen dus om met je huidige energieleverancier in gesprek te gaan, zeker bij zonnepanelen en voor een eerlijke goede terug leververgoeding zeker nu tussentijds wisselen van energieleverancier veel geld gaat kosten.

Overstappen met zonnepanelen naar een andere energieleverancier is dus echt niet altijd slim. Ik ben blij met de nieuwe overeenkomst met mijn huidige energieleverancier, weer voor 3 jaar en er werd meteen een herberekening voor het maandbedrag aangevraagd. 

Ik wil huiseigenaren deze tip meegeven om de terug leververgoeding mee te laten wegen in de keus voor een energieleverancier. Korting is leuk maar als je er zo lang aan vast zit dan is een nette eerlijke terug leververgoeding ook erg belangrijk. Je levert tenslotte stroom aan het net en hebt dus recht op een redelijke vergoeding want de energieleverancier verkoopt de stroom die je opwekt door met winst. Laat je dus niet afschepen vanwege een korting. Ik vind dit een smoes en dus ook de reden om dat aanbod af te wijzen. 


22 reacties


Hi Caroline, als ik je bericht zo lees, krijg ik de indruk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Ik leg je graag het verschil uit tussen salderen en terugleveren. 

Salderen: Je energieleverancier verrekent jaarlijks de door jezelf opgewekte elektriciteit met de elektriciteit die je hebt gebruikt. Je ontvangt dezelfde prijs (inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en btw) voor de teruggeleverde energie als de prijs die je betaalt voor de energie die je afneemt. Dit geldt zolang je opgewekte elektriciteit niet meer is dan de afgenomen elektriciteit per jaar. Meer informatie vind je op onze website: www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/zonne-energie/salderingsregeling-zonnepanelen

Terugleveren: Wanneer je meer stroom opwekt dan je verbruikt, gaat je de elektriciteit die je ‘over’ hebt terugleveren. Over deze teruggeleverde elektriciteit ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding kan per leverancier verschillen. 

De terugleververgoeding uit het aanbod via de Collectieve Inkoop Energie was niet heel veel lager dan het gemiddelde aanbod in de markt. Terugleververgoeding: kaal levertarief (excl. btw en exclusief energiebelasting) € 0,09816, enkel, normaal en dal. De terugleververgoeding is dus eigenlijk alleen heel interessant als je veel meer opwekt dan je verbruikt. 

Mocht je hierover nog vragen hebben, dan mag je ons ook even bellen. We helpen je graag verder. Onze Ledensevice is van maandag tot donderdag van 9:00 uur tot 21:00 uur en op vrijdag van 9:00 uur tot 16:30 uur te bereiken op telefoonnummer (033) 450 77 50. Groet, Heidy
 

Hallo Heidy, 

Bedankt voor je reactie. Van mijn energieleverancier had ik ook uitleg over salderen en terugleveren ontvangen en ook van de netbeheerder, Ik weet dus waar het over gaat. Bij Delta-Energie krijg ik € 0,83 kaal per kWh na salderen tot maximaal mijn jaarverbruik en daarboven idd een lager tarief. Delta Energie is hierin erg transparant wat bij veel energiemaatschappijen niet het geval is. 

Ik haal het dus niet door elkaar maar je reactie is evengoed zeer welkom. Is altijd leerzaam. 

 

Met vriendelijke groet,

Caroline Wijnen

Reputatie 4

ik vraag me af of het duidelijk is. De gemiddelde teruglever vergoeding is 1 a 2 dubbeltjes, bij delta energie is dat volgens mij 18 ct en geen 83 ct. 

Terugleveren gaat in na salderen, zoals al gezegd. Je levert dus meer terug dan je verbruikt? Salderen wordt op de jaarnota gedaan, heb je je zonnepanelen al langer dan een jaar? ik krijg de indruk dat je pas net zonnepanelen hebt en dan heb je dus nog niet gesaldeert.

Reputatie 3

Als je jaarverbruik is gesaldeerd en je hebt daarna nog over wat je teruglevert, krijg je op de jaarafrekening toch ook nog het niet verbruikte deel van de energiebelasting terug? 

In 2023 krijgen particulieren een vast bedrag van €596,85 aan energiebelasting terug. Daarop wordt €0,59 per kuub gas en €0,15 per kWh stroom (alles incl. BTW) in mindering gebracht wat je hebt verbruikt. Dus stel je hebt geen gas verbruikt en bij stroom is alles gesaldeerd, dan krijg je op je jaarafrekening toch ook nog die €596,85 terug? Ik krijg komende maand mijn jaarafrekening, ik zal hier een gil geven als het klopt (als ik door de catacomben van internet hier nog kan inloggen. 🙄).

Hallo Emiel S en Erve,

 

Bedankt voor jullie reacties. Het klopt dat ik de zonnepanelen nog niet zo lang heb en dus het salderen nu nog niet plaatsvindt maar Delta Energie gaf aan dat zij € 0,83 per KWh na saldering vergoeden omdat dat ook de prijs op het contract is wat ik betaal als ik stroom koop bij hen. Nou ja, ik probeer overdag zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de opgewekte stroom want het gaat uiteindelijk ook om het benutten van de stroom die je zelf opgewekt hebt waarmee je ook het stroomnet ontlast. In ieder geval heb ik een goed aanbod ontvangen voor de komende 3 jaar met een vaste prijs en volgt er eerdaags de herberekening voor het termijnbedrag vanwege de zonnepanelen. 

Reputatie 4

ik zou die 83 ct na salderen, dus de Terugleververgoeding, nog eens goed controleren in je contract, dit is nl mega-hoog en ongeloofwaardig. Als je hier kijkt zit delta op 9 ct…..

en dit is alleen van belang als je meer teruglevert dan verbruikt, heb je veel meer op het dak liggen dan bv 4000Wp?

Beste EmielS,

 

Bedankt voor je reactie. Delta Energie heeft mij dit bevestigd dat op basis van het jaarverbruik tot aan het jaarverbruik € 0,83 per KWh na saldering vergoed wordt en alles boven het jaarverbruik idd € 0,09 per boventallig KWh, dus alles boven het jaarverbruik. Ik heb 4500 Wp op het dak liggen. Maar wij gebruiken overdag de vaatwasser, wasmachine en droger zodat dat niet in de avond hoeft zodat we geen stroom hoeven af te nemen, althans zo min mogelijk. 

Reputatie 4

kijk, dan klopt het. die 83 ct is gewoon salderen, alles wat je boven je eigen verbruik teruglevert, levert je 9ct op.

Spraakverwarring alom, saldering werkt gewoon, wel even je jaar verrekening afwachten. Dit is zoals alle leveranciers het doen. 

die 83 ct geldt dus voor saldering, en niet na saldering zoals je schrijft. 

Op zich prima dat je nu alvast overdag zoveel als mogelijk zelf verbruikt. Is relatief beperkt tov wat je nu dagelijks opwekt (gokje: 20kWh?, de vaatwasser en wasmachine verbruiken slechts een paar kWh’s) maar zolang de salderingsregeling werkt is dat geen probleem. Na de afbouw van de salderingsregeling (moet nog even besloten worden in de kamer), is er wel een heel andere situatie die wat meer variabelen en dus complexiteit, kent

Reputatie 7
Badge +2

Salderen is technisch gezien idd altijd tegen de prijs die je normaal gezien zou hebben betaald voor je stroom. Dus als je 1,50/kWu incl BTW betaalt dan wordt de stroom die je aan het net teruglevert tegen hetzelfde tarief gesaldeerd.

De bedragen voor de stroom worden met elkaar verrekend.
Voor de Energiebelasting en Opslag duurzame energie (ODE) wordt het verbruik en de terug levering tegen elkaar weggestreept.

Dus stel dat je in totaal 6000kWu gebruikt in een jaar,
je zonnepanelen wekken 3000kWu op, 
en daar gebruik je 1000kWu direct zelf van en 2000kWu worden terug geleverd aan het net.

Dan ziet je energie leverancier dus 5000kWu verbruik en 2000kWu teruglevering
Die 1000kWu direct eigen gebruik - op zonnige dagen de was draaien etc - die zien zij niet.

Stel je betaalt dan 5000 * 1,50 = 7.500,= en krijgt 2000 * 1,50 = 3.000,= terug,
oftewel, je zou in dit voorbeeld nog 4.500,= moeten betalen.

De Energiebelasting en ODE wordt over 5000 - 2000 = 3000kWu berekend.

Als je veel meer zou opwekken, bijvoorbeeld 8400kWu, dan wordt idd de terugleververgoeding interessant. Die is bij een aantal energiemaatschappijen gelijk aan de netto prijs die je per kWu betaalt. Dat is dan zeker iets om op te letten. Want het verschil tussen 9cent per kWu en bijvoorbeeld 34cent is bij 2400kWu teruglevering toch een paar honderd euro.

Let trouwens op dat per 2025 de saldering wordt afgebouwd, in 2025 in 1 stap met 30%.
In het bovenstaande voorbeeld waar je 2000kWu teruglevert aan het net zou je daarvan dus nog maar ca 1400kWu gesaldeerd krijgen. Desondanks blijven zonnepanelen volgens mij voorlopig nog wel interessant. Zeker als het lukt steeds meer de stroom direct zelf te gebruiken.

Anne.

Reputatie 3

Ja hier is m'n gil. M'n jaarafrekening van stroom is binnen. Ik heb na salderen 0 kWh verbruik en krijg de hele €673 energiebelasting terug van juli t/m juni. Het termijnbedrag was alle twaalf maanden is € 0. Dat was anders €420 geweest.

Er zit nog een vergoeding bij voor wat je teruglevert boven salderen en er gaan leverings- en netbeheerskosten van af. Van de energiebelasting blijft dan over €431.

Dus totale besparing met tien zonnepanelen is dus termijnbedrag €420 + energiebelasting €431 = €851.

 

Reputatie 7
Badge +2

@Erve Wat zijn je verbruiks/opwek/terugleverings waardes in kWu?
En in hoeveel jaar heb je je zonnepanelen terug verdient als de situatie zo zou blijven als hij is?

Met de gasprijs van € 3,80/m3 die mijn dochter vorig jaar betaalde zou ik mijn hele systeem in ca 2,5 jaar hebben ‘terugverdiend’ Waarbij terugverdienen natuurlijk een beetje een vreemd woord is voor geld dat je niet extra hoeft uit te geven.

Anne.

Reputatie 3

@Anne zou je misschien alsjeblieft een nieuw topic willen openen dat iedereen naar wens zijn eigen zonnepaneel gegevens kan opgeven. Want dat is hier in deze draad niet aan de orde of over gas. Voor mij is het niet nodig.

Ik richte me aan de topicstarter of je daadwerkelijk ook het niet gebruikte deel van de energiebelasting terugkrijgt bij de jaarafrekening. Dat is inderdaad zo. 

Reputatie 7
Badge +1

Voor wie netto teruglevert (en daarmee hopelijk weer on-topic😉):

Alle energieleveranciers hebben hun terugleververgoedingen (TLV) per 1 juli (sterk) teruggeschroefd.

De bandbreedte gaat van € 0,05 tot ca. € 0,11 per kWh met een enkele uitschieter
tot ca. € 0,2/kWh en is natuurlijk ook afhankelijk van het type contract (dynamisch, variabel of vast - 1 of meer jaren). De TLV bij langer lopende contracten is lager.

In augustus/september 2022 werden vaak nog meer dan € 0,5/kWh geboden.

YMMV

P.S.:
Niet vergeten dat bij contracten met vaste looptijd de wettelijke? opzegboetes - bij nieuwe contracten sinds 1 juni - (sterk) verhoogd zijn.

Reputatie 3

Er is sinds gisterochtend het nieuwsbericht dat de afbouw van de saldering mogelijk niet per 2025 ingaat. De behandeling van de salderingsregeling in de Eerste Kamer wordt mogelijk vertraagd omdat de nieuwe kamerleden de dat niet willen bevestigen. 

Reputatie 4

zullen we wederom on-topic blijven?!

Reputatie 6
Badge +1

Nogal veel wannebee moderatoren hier. Durf bijna niet te reageren. De eventuele afschaffing van de salderingsregeling is zeker van belang voor zonnepaneeleigenaren. De TLV zal geheel anders worden als die afgebouwd wordt. Momenteel gaat de TLV naar een dieptepunt. Als je nu nog niet hoeft te beslissen, zou ik rustig afwachten. De eerste kamer zal dat toch binnen enkele maanden moeten beslissen. Anders wordt het uitstel van weer een jaar.

Reputatie 4

Nogal veel wannebee moderatoren hier. Durf bijna niet te reageren. 

Off-topic gesprekken maakt de discussie onleesbaar. de titel in het overzicht dekt de lading niet meer, persoonlijk vind ik de leesbaarheid best belangrijk. Afschaffen salderen is het hartstikke actueel onderwerp, en daar is zelfs al een eigen discussie over 😉

Reputatie 7
Badge +2

@Erve Nieuw topic aangemaakt :)
https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/wat-is-je-terug-verdien-tijd-1427

@EmielS Heb je een link naar een actieve salderings discussie?
Anders wil ik wel een nieuw topic starten :)
Ik ben van menig dat zonnepanelen nog steeds interessant zijn, ongeacht saldering.
(En de meeste WP ook trouwens)
Maar dat wil ik graag in een ander draadje beargumenteren :)

Reputatie 7
Badge +1

@Anne Er is een oude discussie “Afbouw salderingsregeling uitgesteld tot 2025
(laatste bijdrage van jou 8 maanden geleden)

Misschien kan deze draad weer gereactiveerd worden? - met de toevoeging uitgesteld tot 2026?

Reputatie 4

deze toch?! Wat gebeurt er met de salderingsregeling? | Community - Vereniging Eigen Huis

Wij waren 45 jaar klant van Essent maar konden omdat we zonnepanelen hebben géén meerjarenplan contract meer afsluiten. In 2015 kregen we op ons huis dat we in 2014 gingen bewonen zonnepanelen. Op ons vorige huis hadden we ook een paar panelen liggen die je op het stopcontact kon aansluiten. Voor 2023 hadden we een 3 jarig vast contract met altijd dalprijzen.

Daarvoor  een 5 jarig contract met elk jaar een 10 % lagere stroomprijs.

Nu vroegen we bij Essent in juni van dit jaar of we een contractverlenging konden aanvragen.

We gebruiken minder dan dat we terugleveren en ongeveer 1400 m3 gas.

We konden een contract krijgen voor 190,00 euro per maand.

Nu zijn we overgestapt naar Eneco met een contract voor 160,00 euro per maand en dat is aanzienlijk meer dan dat we betaalden. Dat was ongeveer 100,00 EURO per maand en dat alleen voor het gas. Voor stroom krijgen we dus terug maar in de toekomst véél minder omdat de stroomprijs dan maar 9 cent is.

Op de afrekening van dit jaar die we in oktober kregen stond dat we voor teruglevering in 2022 zelfs moesten betalen.

Hoe zit dat eigenlijk met het prijsplafond want we hebben afgelopen halfjaar maar 90,00 Euro per maand betaald.

De eindafrekening van Essent komt op 8 november en dan zouden we geld terugkrijgen.

Mag Essent voordat het contract afloopt al een eindafrekening maken omdat het nu slecht weer is en er geen opbrengst of weinig met zonnepanelen is moeten we meer gas en stroom gebruiken om het huis wat te verwarmen.

Inmiddels hebben we 13 oudere panelen en 6 nieuwe panelen op ons dak maar door schaduw hebben we 3 uur mindere opbrengst. Ook staat de zon in de winter lager dan in de zomer. Is het dan terecht dat energiebedrijven overwegen om per maand te gaan salderen? Groet uur Roermond.

 

Reputatie 7
Badge +2

Per maand salderen mag (nog) niet
Salderen zonnepanelen moet jaarlijks | Achmea Rechtsbijstand

Prijsplafond voor 2023 was 1,45/m3 dus voor 1400m3 is dat 2.030,=
dus per maand ca 170,= alleen voor gas verbruik.

Hoe de verrekening plaats vind hangt af van hoe je contracten er uit zien/zagen.
Als je een tijdje nog een vast contract had en dan over bent gestapt naar een variabel contract, kan het zijn dat een deel van je opwek al verrekend is in het vorige contract?

Anne.

Reageer