Skip to main content

Ik heb 14 zonnepanelen aangesloten op een SolarEdge converter.

Energiecontract: 1 jaar bij BudgetEnergie.

Gemiddelde waardes per jaar:

Jaar opwek:                       4000kWh (gemeten op converter)

Stroom afname:                1900kWh

Stroom tarief                      € 0,28251/kWh (geen verschil normaal en dal)

Stroom opwek:                 2600kWh

Tarief terugleveren:          €0,045/kWh

Vast teruglevertarief:       €8,99 / maand

Klopt de volgende berekening?

Gemiddelde teruglever-vergoeding per jaar: (2600-1900kWh) * €0,045 =  € 31,50

Teruglever-kosten per jaar: 12 * €8,99 =  € 107,88

Dus per jaar kost stroom leveren €76,38

Voordeel door salderen:

Hoeveelheid gesaldeerde stroom: 1900kWh

Besparing: 1900* stroom tarief (€ 0,28251/kWh) =  € 536,77

Totale opbrengst zonnepanelen: € 536,77 - €76,38 = €460,42  -> dus panelen (nog) niet afschakelen?

Niet afschakelen. Bovendien als je je panelen uit zet ga je alleen maar meer stroom uit het net afnemen. En u vergeet de besparing aan het direct eigen verbruik.

Wat u het vaste teruglevertarief noemt is waarschijnlijk de vaste maandelijkse leveringskosten. Terugleverkosten van 1000 tot 2000 kWh is € 10,-

U krijgt over elke kWh dat u jaarlijks netto teruglevert € 0,045 van Budget Energie. Het terugleveren zelf kost u niets want Budget Energie rekent alleen maar terugleverkosten over de kWh's waarmee u saldeert en dus terug op neemt uit het net. Budget Energie rekent hierbij in schalen  0 - 5 kWh  per jaar € 0,-  Tussen 5 en 1000 kWh per jaar € 3,60 per maand.  en bij een terugopname uit het van 1000 tot 2000 kWh per jaar dus blijkbaar € 8,99 per maand maar verwisselde u waarschijnlijk met het vaste leveringstarief voor elektriciteit dat budget rekent (boven op dat van de netbeheerder). 

Terugleveren kost bij Budget Energie dus geen geld. Derhalve zijn alle andere berekeningen niet relevant.

Overigens verwart u ‘stroomopwek’ met ‘teruglevering’ (van klant naar net). Dus de 4000 kWh gemeten bij de omvormer minus het aantal kWh's dat u direkt verbruikt.

Oók bent u vergeten dat behalve de 1900 kWh die u met uw teruglevering aan het net kan wegstrepen ook het voordeel van het directe eigen verbruik moet mee nemen. 4000 kWh opwek van de panelen minus de 2600 kWh geleverd aan het net is 4000 - 2600 = 1400 kWh.

Dus de totale rekensom is: 

Hoeveelheid gesaldeerde stroom   1900 x € 0,28 =   € 536,

Direct eigen verbruik                         1400 x € 0,28 =   € 392

netto-terugleververgoeding                          700 x € 0,045 = €  31,50

Terugleverkosten (schaal tot 2000 saldeerbare kWh's    12 x € 10,0 = € - 120,-

____________ +

€ 839,50

U zit trouwens met 1900 kWh opname uit het net net onder de grens van 2000 kWh saldeerbare kWh's en zou u dus in een duurdere schaal kunnen komen. Dus stroom besparen (was aan drooglijn, vaker een hand afwas) en vooral uw stroomverbruik richten op de opwek door de panelen. Het uitzetten van de omvormer helpt dankzij het systeem van de saldeerbare kWh's bij Budget Energie juist niet. Want zonder omvormer heeft u juist een lager eigen direct verbruik en dus een hogere afname uit het net.

Beste Driepinter,
Bedankt voor de heldere uitleg.
Als ik op “mijnbudget” kijk krijg je een handig overzicht van de kosten en baten.
Wat lastig te zien is dat dit overzicht meer dan één pagina’ betreft, pas als je naar beneden scrolt zie je de info over de terugleverkosten. Dat heb ik dus gemist, maar met jouw hulp gevonden!
Bedankt en ik ga nu snel ook mijn laatste stroomvreter halogeenlampen vervangen door LED :-))

@Hittjo 

Het zou ook simpeler zijn geweest als Budget de terugleverkosten gewoon salderingskosten had genoemd. Ze rekenen immers alleen terugleverkosten over de kWh's die je saldeert. Daar de naam ‘saldeerbare kWh's’ aan geven helpt volgens mij ook niet. 

U kan de beginstanden normaal en dal van levering (uit het net en dus door budget) van het begin van uw contractjaar opzoeken en aan de hand van het verwachte stroomverbruik (wintermaanden) een schatting maken of u dit jaar onder de 2000 kWh levering (uit het net en dus door budget) blijft. In dat geval gaat u dus een verhoging van € 10 per maand is € 120 besparen. Want als ik het goed heb bedraagt de salderingskosten bij meer levering dan 2000 kWh € 20 i.p.v. €10 per maand (tussen de 1000 en 2000 kWh levering).

Verbruik zoveel mogelijk de zware stroomverbruikers (nuttig) als de zon schijnt.

Reageer