Skip to main content

Ik kwam een artikel tegen over de zonnedimmer: https://www.zonnedimmer.nl/

 

ik heb teveel opbrengst van mijn panelen en een dynamisch contract. Klinkt interessant. Is dit niet slecht voor je panelen?

@Rita Klinkt interessant- heb je ook een van de genoemde omvormers?


Voorlopig is de website een marketing proefballonnetje - zonder technische gegevens en met minimale achtergrondinfo. Een voorbeeld rendementsberekening ontbreekt.

De aanschafprijs is laag, maar je hebt waarschijnlijk een abonnement nodig.

Zonder “cloudintelligentie” werkt de zonnedimmer vermoedelijk niet.

Om de panelen zou ik me de minste zorgen maken.


Er zijn ook omvormers (bv: Solar Edge) die dit standaard al kunnen. Zelfs de oudjes. Over de panelen zou ik mij ook geen zorgen maken. Wel om de omvormer en eventuele optimizers. Als die door prijswijzigingen op een dag vaak aan en uit moeten schakelen, zal dat slijtage geven.

 

 


Ik kwam een artikel tegen over de zonnedimmer: https://www.zonnedimmer.nl/

 

ik heb teveel opbrengst van mijn panelen en een dynamisch contract. Klinkt interessant. Is dit niet slecht voor je panelen?

dit speelt slechts een paar uur per jaar, ik zou me er niet druk om maken

 


Stond ook een artikel over in het AD.
Ze reppen daar over de 5% piek uren, maar je betaalt de terug lever boete over het totaal aantal aantal terug geleverde kWh's op jaarbasis.

Dus ook over de kWh's die buiten de zomer piekdagen in de rest van het jaar worden terug geleverd en waar ze geen kosten hebben.
Ze bereken dan kosten die ze niet maken.
Een dergelijke dimmer zal dus niks uithalen.

 


@Polvo55 

De dimmer is in eerste instantie alleen geschikt voor dynamische tarieven. Dan heb je niets met Terug Lever Kosten te maken. Voor dynamische tarieven is het aan als je geld krijgt en uit als leveren jou geld kost.

Voor vaste en variabele tarieven is dat wat moeilijker. Als TLV hoger is dan TLK heb je niet eens de dimmer nodig.


Ik kwam een artikel tegen over de zonnedimmer: https://www.zonnedimmer.nl/

 

ik heb teveel opbrengst van mijn panelen en een dynamisch contract. Klinkt interessant. Is dit niet slecht voor je panelen?

Wat voor omvormers heb je? Kijk eens naar deze video.

Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was nog nooit zo eenvoudig - YouTube


Hebben nog een vast contrakt bij Essent tot mei 2026.

Aangezien niemand weet, wat de toekomst is, bij de uitbreiding ook naar een ‘doem'-senario gekeken. Dus bij de uitbreiding in 2023 doorgerekend wat we zelf nodig hebben! Wij gebruiken door wassen overdag en 2 warmtepompen (L/L) in voor en najaar 100 % zelf ! !

Dan hebben we zomers altijd teveel opbrengst.

String 1 heeft 2700 Wp en een bruto jaaropbrengst van ong. 2400 kWh.

String 2, geplaatst nov. 2023 en 2700 Wp komt eveneens op 2400 kWh uit.

Bewuste keuze voor:

A - passend vermogen, dus niet m'n hele dak vol,

B - kan zodra het salderen wegvalt, in de zomermaanden één string gewoon uitschakelen. Heb dit trouwens tijdens onze vakantie in aug. en sept.  ook gedaan (als test, we hebben nog voldoende ‘saldeer'-reserve)


Reageer