Skip to main content

Per 1-1-27 stop ik met terugleveren

• May 6, 2025
  • 82 reacties
  • 708 Bekeken

Toon eerste bericht

82 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 5, 2025

Van de 20 energie leveranciers met vaste contract zijn er nog steeds 11 die meer kosten berekenen dan vergoeding geven.

Zou je dat kunnen onderbouwen. Gaarne bron.

En dan voor contracten na  1 jan 2027, want daar  gaat  het topic over.

Voor mensen die nu nog salderen en meer  opwek dan verbruik hebben is het een kwestie van niet goed opgelet hebben. Bijna overal krijg je nog enkele centen TLV

De meeste mensen hebben meer gebruik dan opwek. Dan maakt het niets uit. Die kiezen gewoon het goedkoopste contract.

Die voorspelling van jou over kosten met dynamische contracten is meer een voorspelling die je met de klompen aan kunt voelen. Als een maatschappij stroom verkoopt maakt het kosten (enkele centen per kWh) Bij terugkoop van overtollige stroom maakt een maatschappij  ook kosten.  Die berekenen de meesten ook gewoon. Er zijn nog enkele witte raven die bij teruglevering de verkoopkosten weer teruggeven. Bij evenveel opwek als gebruik heb je dan geen kosten en is er ook geen winst voor de energiemaatschappij. Bij meer teruglevering dan gebruik kost je alleen maar geld voor de energiemaatschappij. De enkele witte raven zullen hun inkomsten ergens anders moeten halen. Ze zullen op termijn ook hun verdienmodel moeten aanpassen. Dat kan ook door ook de verkoopkosten te verlagen. 

Voor mij is persoonlijk ook de situatie helder na 1 jan 2027. Ook dan is het salderen van de energiebelasting er niet meer. Dan zal ik dus meer zonne-energie direct moeten gebruiken. Iets meer nul op de meter dus. Voor gebruik van huishoudelijke apparaten zal er niet veel veranderen. Die gebruik je nu op het goedkoopste momenten. En dan schijnt de zon meestal. 

Het enige grote verschil zal het laden van de EV worden. Die laad ik nu op het goedkoopste moment van de dag met volle snelheid. Die snelheid zal omlaag kunnen om meer zonne-energie direct te laden.

Ik heb  geen gestuurde omvormer die mbv P1 meter precies NOM kan laden. Grote kans dat ik op halve snelheid ga laden (5,5kW) of met de granny (2.3 kW)

Op jeroen.nl is er veel informatie en tarieven van dynamische contracten te vinden. Dat is een aanrader.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • August 6, 2025

@Rakker  Bron is nu.nl in een artikel van 31-7-25.
https://www.nu.nl/economie/6364285/terugleverkosten-zonnestroom-weer-10-procent-hoger-blijft-voorlopig-stijgen.html

Wat de dynamische tarieven betreft, die info komt ook van Jeroen.nl.

Ik draai nu ook al met nul op de meter, maar dat geldt alleen voor afname van elektriciteit, niet voor terug leveren.
Van de 40 tot 50 kWh die de zonnepanelen op mooie dagen opleveren gebruik ik er 8 kWh zelf, deels direct en deels later in de avond en nacht dankzij de thuis batterij.
Hoe slim ik ook met energie om ga, aan het verbruik kan ik niet veel meer aan verbeteren.
Gemiddeld zit ik de zomer op 25 kWh per dag.
Daar ben ik dus flink mee aan de slag om dat in de zomer ook naar nul op de meter te krijgen.
Maar daar draait dit topic ook om.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 6, 2025

@Polvo55 

Nog steeds mis ik de onderbouwing voor deze zin:

Van de 20 energie leveranciers met vaste contract zijn er nog steeds 11 die meer kosten berekenen dan vergoeding geven.

Dat vind ik niet in dat artikel.  Is natuurlijk  ook niet  te vinden. Ik vind dat er in dit topic al genoeg onzin staat. Dat moet je als lid van VEH ook niet willen.

Dat jij in de zomer 40  kWh per dag wilt weggooien is aan jou. Andere leden raad ik toch een dynamisch contract aan. Geen terugleverkosten voor 1 - 1 2027, maar vanaf nu verkopen voor de echte prijs. Die prijs is dit jaar bijna niet negatief geweest en veel beter voor de energietransitie.

Onderbouwing voor het weggooien van waardevolle stroom zou ook wel gewenst zijn.

Er zijn veel leden die graag goed geïnformeerd willen worden. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 6, 2025

@Polvo55 

Ik blijf de vraag even herhalen. Waar is de bron van de volgende zin. In het AD artikel staat dat niet.

Gaarne bron of anders rectificeren. Er staat al onzin genoeg in dit topic.

Ook gaarne onderbouwing voor het vernietigen (niet opwekken) van 40 kWh stroom in de zomermaanden. Nul op de meter is prima zolang je veel zonnestroom zelf gebruikt, maar beter is een dynamisch contract. Dan krijg je er nog geld voor en is het goed voor de energietransitie.

Dat jij die stroom weggooit is daar aan toe, maar de leden van VEH mogen daar anders over denken.

Het aantal uren dit jaar met negatieve prijzen is zeer klein. 

De leden van VEH hebben recht op goede informatie. 

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • August 8, 2025

@Rakker  Stuk beter lezen, laatste zin.
Vele maanden geleden heb ik dit hier in een ander topic al met tabellen geschreven.
Er is niks aan veranderd en gezien de snelle stijging van de terug lever boete zal het niet bij  11 blijven.

Ik heb de keuze om stroom niet op te wekken (is niet het zelfde als weggooien) of om geld weg te gooien.

Ik heb de dynamische data van Jeroen.nl over de wintermaanden door gevlooid, ik kan er geen positief scenario van maken.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 10, 2025

@Rakker , ​@Polvo55 Behalve op jeroen.nl is relevante info waarschijnlijk ook op keuze.nl te vinden.

Hier worden per aanbieder de actuele terugleverkosten berekend bij een bepaalde teruglevering en netafname op jaarbasis. Ook deze website raadt dynamische tarieven tot het einde van de saldering af.

Met een (grotere) thuisaccu, die andere mogelijkheden biedt (handelen m.n. op de onbalansmarkt), houdt zich keuze.nl volgens mij (nog) niet bezig.
Is ook een andere tak van sport.

De terugleverkosten verschillen heel sterk - maar je moet ook de andere componenten in de gaten houden (o.a. kWh-tarieven, vaste leverancierskosten, bonus)

Bij mijn jaarcontract (sinds april via VEH) zijn de terugleverkosten bij een teruglevering
tussen 3600 kWh en 5000 kWh “nog” € 421,-. Nu  volgens keuze.nl € 708,- voor de schaal 4000 - 5000 kWh. “The only way is up”?

Transparant? Ik weet het niet.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • August 11, 2025

@darkfiber Dank je wel voor die link, erg handig!!
Het geeft de actuele stand van de terug lever kosten weer.
De kosten die ik moet betalen zijn net als bij jou wel wat lager omdat het contract ook in april is afgesloten.
De energie maatschappijen blijven de kosten gewoon verder opvoeren tot de ACM er een stokje voor steekt.
Het heeft niks meer met echte kosten te maken, door allerlei beheersmaatregelen lopen die nu zelfs terug.

Hier kun je ook mooi zien wat voor kosten een dynamische energie leverancier als Frank Energie nu in rekening brengt, is inmiddels een kwart tot een derde van de vaste contracten.
Nog mooier zou het zijn als je de kosten van vast en dynamisch kon zien bij bedrijven die beide aanbieden.

@Rakker eist rectificatie, maar heeft zelf de bron niet goed gelezen.
Het hele topic staat vol met onderbouwing, maar hij vind het allemaal onzin.
Stelt dat dynamisch geen terug lever kosten heeft, maar loopt daarmee zelf achter de feiten aan.
Hij vindt dat de leden goed geïnformeerd moeten worden, maar geeft zelf achterhaalde informatie.

Ik heb een statement gemaakt, vertelt waarom en hoe ik dat ga realiseren.
Ja, er zit ook een beetje rancune bij, als ik 4000 kWh afneem kost dat nu 1000 euro, als ik 4000 kWh terug lever hou ik er nu nog 100 euro van over, maar na 1-1-27 nog 10 euro.
Ik beschouw dat als de middelvinger opsteken naar de klant, dus doe ik dat op mijn manier een (heel klein) beetje terug.

Laat ik vooropstellen dat de overheid met het terugdraaien van subsidies en belasting voordelen en de energie maatschappijen met de opgelegde kosten samen de energie transitie de nek hebben omgedraaid, voor particulieren is het financieel niet meer interessant en eerder een kostenpost geworden.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • August 11, 2025

@Rakker eist rectificatie, maar heeft zelf de bron niet goed gelezen.
Het hele topic staat vol met onderbouwing, maar hij vind het allemaal onzin.
Stelt dat dynamisch geen terug lever kosten heeft, maar loopt daarmee zelf achter de feiten aan.
Hij vindt dat de leden goed geïnformeerd moeten worden, maar geeft zelf achterhaalde informatie.

Ik heb een statement gemaakt, vertelt waarom en hoe ik dat ga realiseren.
Ja, er zit ook een beetje rancune bij, als ik 4000 kWh afneem kost dat nu 1000 euro, als ik 4000 kWh terug lever hou ik er nu nog 100 euro van over, maar na 1-1-27 nog 10 euro.

Laat ik vooropstellen dat de overheid met het terugdraaien van subsidies en belasting voordelen en de energie maatschappijen met de opgelegde kosten samen de energie transitie met piepende remmen tot stilstand hebben laten komen.
Wat ik doe is daar gewoon een reactie daarop.
Voor particulieren is het financieel niet meer interessant en eerder een kostenpost geworden.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • August 12, 2025

Sorry voor de vele kopieën, had te maken met de robot die post weigerde.
Tekst aangepast en weer gepost, maar achteraf is alles wel geplaatst.
Dus nu staat er veel dubbel met kleine tekst verschillen.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 14, 2025

@Polvo55 , ​@Rakker 

Een momentopname onder leden van de VEH als presentatie van “Bloemendaal in Vorm”:

"Zelf gebruiken eigen zonnestroom - onderzoek onder huiseigenaren” - enquête 17-24 juli 2025

te downloaden via de website.

Het gaat volgens mij eerder om een “moodboard”.

(Dus geen % eigen gebruik en % zelfvoorzieningsgraad)

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • August 15, 2025

@darkfiber 
Zoveel mogelijk zonne energie zelf gebruiken is een dooddoener, het wordt te pas en te onpas als dé oplossing aangedragen, maar het speelt vrijwel geen rol.
Hierbij een voorbeeld, overdag een wasmachine laten draaien en de 300 liter boiler opgewarmd.
Het geeft hele kleine deukjes in de terug lever grafiek.
De terug lever kosten zullen er nauwelijks door beïnvloed worden.
Tussen 07.00 en 10.00 uur worden de batterijen opgeladen om het nachtgebruik weer op nul te kunnen houden.
In juni is dat  bij mij 3 kWh, juli 5 kWh, augustus 6 kWh, september en oktober 7 kWh, november 1 kWh en december 0, alle zonnestroom wordt dan door de warmtepomp gebruikt.
Grafiek is van 13 augustus.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 15, 2025

@Polvo55 

Aardig goed bezig. Alle kleine beetjes helpen. Als iedereen dat zou doen, maakt dat heel veel uit. Je benoemt er maar 2, echter het zijn er drie. Nl jouw thuisaccu voor de nachtstroom. 

Wat kan er nog beter? De thuisaccu meer midden op de dag laten laden. Er is namelijk ook een verbruikspiek vroeg op de morgen. Dan haal je de terugleverpiek midden op de dag omlaag. Beter voor de energietransitie. In het geval van een dynamisch contract ook een financiële beloning. Voor 10.00 uur heeft de stroom duidelijk een wat hogere waarde. Als voorbeeld a.s. morgen 8 cent of meer kale stroomprijs. Een tlv waar menigeen van droomt. 

edit: Dat die prijs voor 10.00 uur zo laag is zou best een kunnen komen, doordat vele mensen hun thuisaccu op dat tijdstip opladen via NOM.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • August 15, 2025

@Rakker Je hebt gelijk, het zijn er 3, ik heb hem er bij gezet.
Maar wat ik met dat hele grote blauwe vlak moet na 1-1-27 is in dit topic de cruciale vraag.

De batterij midden op de dag opladen kan ik nu niet, de software begint direct de baterijen op te laden zodra er zonnestroom terug geleverd wordt en dat is op dit moment rond 07.00 uur.
Het maakt financieel voor mij ook niks uit met het vaste contract.

Als ik een dynamisch contract zou hebben is er met Zenky of Home Assistant integratie meer mogelijk.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • August 15, 2025

Afgelopen week kwam ik er bij toeval en al spelenderwijs achter dat ik de kleine Growatt omvormer automatisch uit kon laten zetten als de marktprijs negatief is.
Nadeel: de omvormer weet niet wat er in de meterkast gebeurt, levert botweg niet meer en houd geen rekening met eventueel huisgebruik.
Leuk voor de netbeheerders, ontlast het net op twee manieren, alleen niet goed voor mijn portemonnee.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 15, 2025

Met een vast contract maakt het ook niets uit om hem bij negatieve prijzen uit te zetten. Dat is alleen met een dynamisch contract voordelig. En heel veel omvormers kunnen dat al. Zelfs de mijne uit 2018. Nog niet getest, omdat ik meer verbruik dan opwek heb. Na 1/1/2027 zou dat enige centen opbrengen. Zelfs deze zonnige dagen geen negatieve kale prijzen bij Zonneplan. 

De afgelopen weken nogal veel snelwegkilometers gemaakt in Nederland, Belgie en Duitsland. Ik heb meer stilstaande windmolens gezien dan draaiende. Is toch ook niet zo vreemd. Wie wil er nu betalen voor zijn eigen teruggeleverde stroom.

Als dat zo blijft hoef ik niet te investeren in domotica en accu's om gunstig met je stroom om te gaan.

Als ik na 1/1/2027 goedkoop uit wil zijn zal ik iets anders om moeten gaan met verbruik. Nu maakt het niet zo veel uit. Gewoon gebruiken als de stroom goedkoop is en de rest goed verkopen. 

Daarna zal ik ook meer NOM moeten gebruiken. Laden van de EV gaat dan sowieso langzamer. Voor de rest gewoon de goedkoopste uren in de winter en in de zomer als de zon schijnt. 

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • August 15, 2025

Ik vind dat we NOM een beetje hypen. Je moet bijna elke seconde meten en bijsturen om bv de kookplaat bij te kunnen houden. Idem omvormer uitzetten bij negatieve uurprijzen, het aantal negatieve consumenten uren kun je dit jaar op de vingers van 1 hand tellen.

Ik zou veel meer van grote stappen, snel thuis zijn. In basis sluipverbruik uit de accu of panelen halen, (af)wassen als de zon schijnt, enz.

Vwb windmoelens, ik gok dat die stilstaan omdat er geen wind is….

• Gevorderde
  • August 16, 2025

Ik ben me ook al aan het voorbereiden op 2027.

Ik heb een growatt omvormer uit 2020 en het is daarbij heel eenvoudig om de maximale export te beperken. Vanwege de hoeveelheid panelen staat hij standaard op 100%, dat wil eggen maximaal 3000 watt export. Het is heel simpel om op een zonnige dag, en ik geen bijzondere hoeveelheid stroom nodig heb, om het maximum terug te zetten naar bijvoorbeeld 500 watt. Ik weet namelijk precies hoeveel ik in een normale situatie per uur gebruik.

Ga ik die dag echter plotseling meer gebruiken (ik ben thuis) dan kan ik hem per direct (nou ja binnen 5 minuten wordt het verwerkt in de omvormer) op meer vermogen zetten, en dat kan alles zijn,
Maar ik kan hem zelfs op 5% zetten (150 watt). Op deze manier kan ik het terugleveroverschot beperken.

Voor de liefhebber, hierbij de handleiding die ik (voor mijzelf) heb gemaakt.

Mar voorlopig nog salderen. Alhoewel er nu ook al leveranciers zijn waarbij de boete hoger is dan de opbrengst.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 16, 2025

@Polvo55 , ​@Rakker , ​@EmielS 

Voor wie een beetje meer inzicht wil krijgen hoe de stroom-autarkie (zelfvoorzieningsgraad) kan worden verhoogd: De "solarisator” calculator van de HTW Berlin.

Enkele voorbeeld-calculaties met discussie

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • August 17, 2025

het regent dit soort tooltjes, vraag me altijd af wat de diepere reden ervoor is. Ikzelf hou van logisch nadenken, want echt moeilijk is het niet en het geeft je echt inzage in je energie huishouding.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • August 17, 2025

@Polvo55 , ​@Rakker , ​@EmielS 

Voor wie een beetje meer inzicht wil krijgen hoe de stroom-autarkie (zelfvoorzieningsgraad) kan worden verhoogd: De "solarisator” calculator van de HTW Berlin.

Enkele voorbeeld-calculaties met discussie

@darkfiber Een van de weinig bruikbare rekentools, bedankt.
Ben overigens niet tot andere uitkomsten gekomen dan mijn eigen berekening.
Standaard wordt gezegd dat je 1/3 van de zonnepanelen opbrengst zelf gebruikt en 2/3 (+/- 65%) als je een batterij aanschaft.
Ik was al eerder tot de conclusie gekomen dat als alles mee zit ik nooit verder kon komen dan 55%
In de praktijk eerder richting de 50%.
De rekentool komt op 52%.

Bij de kosten gaat  de tool de mist in omdat het geen rekening houd met saldering en terug lever kosten.
Als ik volledig saldeer zonder terug leverkosten dan geeft hij 97% aan, dat klopt met vorig jaar toen ik nog een contract zonder kosten had,

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 17, 2025

@Polvo55 Voor de goede orde: percentage eigen opwek is wat anders dan % autarkie, wat het "solarisator” tool uit Duitsland berekent.

Maar ook hier is met de “Unabhängigkeitsrechner”een tool wat zowel “Eigenverbrauchsanteil” als ook “Autarkiegrad” kan berekenen.

En de tools kunnen natuurlijk geen rekening houden met de specifieke situatie van een gebruiker uit Nederland.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 18, 2025

het regent dit soort tooltjes, vraag me altijd af wat de diepere reden ervoor is. Ikzelf hou van logisch nadenken, want echt moeilijk is het niet en het geeft je echt inzage in je energie huishouding.

De tools worden op diverse websites vaak ingezet om thuisaccu's te promoten - ik neem aan dat je dit o.a. met "diepere” reden bedoelt. 

Maar van een website van een hogeschool of universiteit kan je een onafhankelijke, neutrale benadering verwachten (dus zonder reclame voor een bepaalde oplossing).

Dat jezelf, een misschien nog een paar meer mensen deze tools niet nodig hebben omdat ze eigen berekeningen kunnen maken kan niet tot de conclusie leiden dat veel andere mensen geen baat bij het gebruik van deze tools hebben.

Misschien kan een rekentool (zoals de "solarisator”) als argumentatiehulp tegen al te gladde verkooppraatjes van de thuisaccu-cowboys ingezet worden?

- Is natuurlijk de vraag of deze verkopers de berekeningen (willen) snappen.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • August 18, 2025

Afgelopen week kwam ik er bij toeval en al spelenderwijs achter dat ik de kleine Growatt omvormer automatisch uit kon laten zetten als de marktprijs negatief is.
Nadeel: de omvormer weet niet wat er in de meterkast gebeurt, levert botweg niet meer en houd geen rekening met eventueel huisgebruik.
Leuk voor de netbeheerders, ontlast het net op twee manieren, alleen niet goed voor mijn portemonnee.

Het automatisch uit laten zetten bij een negatieve prijs is alleen gunstig bij een dynamisch contract. Zolang er nog de salderingsregeling is heb je bij teruglevering, ook al is de marktprijs negatief, nog het voordeel dat je bij saldering niet de energiebelasting hoeft te betalen (over de teruggeleverde kWh's die je in de winter en ‘s avonds dus van het net afneemt). Daarom voert men met een dynamisch contract als instelling niet  0 maar  minus 13 cent negatieve prijs in.

Dat je met een dynamisch energiecontract dus (ook) de energiebelasting cadeau krijgt leek mij vreemd. Maar de overheid kan wat salderen betreft immers geen verschil tussen huishoudens zonder en met een dynamisch contract maken.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • August 18, 2025

Misschien kan een rekentool (zoals de "solarisator”) als argumentatiehulp tegen al te gladde verkooppraatjes van de thuisaccu-cowboys ingezet worden?

- Is natuurlijk de vraag of deze verkopers de berekeningen (willen) snappen.

vwb je laatste opmerking, die zullen ze juist omkeren in hun voordeel, vandaar dat ik (persoonlijke mening) ook van mening ben dat je jezelf niet moet laten leiden door verkopers die te pas en te onpas je aura binnenkomen met mooie gladde praatjes. We zijn in toenemene mate niet meer genegen/instaat/zin-in om ons een beetje te verdiepen in bepaalde materie. 

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • August 19, 2025

Het automatisch uit laten zetten bij een negatieve prijs is alleen gunstig bij een dynamisch contract. Zolang er nog de salderingsregeling is heb je bij teruglevering, ook al is de marktprijs negatief, nog het voordeel dat je bij saldering niet de energiebelasting hoeft te betalen (over de teruggeleverde kWh's die je in de winter en ‘s avonds dus van het net afneemt). Daarom voert men met een dynamisch contract als instelling niet  0 maar  minus 13 cent negatieve prijs in.

Dat je met een dynamisch energiecontract dus (ook) de energiebelasting cadeau krijgt leek mij vreemd. Maar de overheid kan wat salderen betreft immers geen verschil tussen huishoudens zonder en met een dynamisch contract maken.

Dat klopt, ik heb die functie dus voor nu ook weer uit gezet.

Salderen geldt inderdaad voor iedereen ongeacht het contract soort.