Skip to main content

Per 1-1-27 stop ik met terugleveren

• May 6, 2025
  • 82 reacties
  • 708 Bekeken

Toon eerste bericht

82 reacties

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 20, 2025

@EmielS Ik heb helaas of beter gelukkig nog geen ervaring met de gladde verkopers van “de oplossing” en vooral welke tooltjes/praatjes zij gebruiken. Een ding is zeker:  in D(uitsland) hebben ze geen voordeel van een salderingsregeling die wordt afgeschaft. Desondanks zijn de thuisaccu's erg populair - maar wel om andere reden. - De energie is constant, maar de politiek  . . .

“Is natuurlijk de vraag of deze verkopers de berekeningen (willen) snappen.”

heeft uitsluitend betrekking op het energetische gedeelte, niet op het financiële.  

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • August 20, 2025

@EmielS Ik heb helaas of beter gelukkig nog geen ervaring met de gladde verkopers van “de oplossing” en vooral welke tooltjes/praatjes zij gebruiken. Een ding is zeker:  in D hebben ze geen voordeel van een salderingsregeling die wordt afgeschaft.

Die ‘D’ snap ik even niet. Maar gladde verkopers hebben wel degelijk baat bij afschaffen salderen, dan kunnen ze nl thuisbatterijen verkopen met een verhaal wat geloofd wordt mits je je in de materie hebt verdiept. En dat zijn er helaas niet heel veel. 

Gelukkig heb ik een thuisbatterij omdat het een hobby is, en die mag geld kosten 😉

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • September 20, 2025

@Rakker , ​@Polvo55 Behalve op jeroen.nl is relevante info waarschijnlijk ook op keuze.nl te vinden.

Hier worden per aanbieder de actuele terugleverkosten berekend bij een bepaalde teruglevering en netafname op jaarbasis. Ook deze website raadt dynamische tarieven tot het einde van de saldering af.

Met een (grotere) thuisaccu, die andere mogelijkheden biedt (handelen m.n. op de onbalansmarkt), houdt zich keuze.nl volgens mij (nog) niet bezig.
Is ook een andere tak van sport.

De terugleverkosten verschillen heel sterk - maar je moet ook de andere componenten in de gaten houden (o.a. kWh-tarieven, vaste leverancierskosten, bonus)

Bij mijn jaarcontract (sinds april via VEH) zijn de terugleverkosten bij een teruglevering
tussen 3600 kWh en 5000 kWh “nog” € 421,-. Nu  volgens keuze.nl € 708,- voor de schaal 4000 - 5000 kWh. “The only way is up”?

Transparant? Ik weet het niet.

Voor mij geldt het zelfde, mijn contract vanaf juni was toen nog 375 euro per jaar, nu inmiddels 500 euro en dat in een paar maand tijd.
Nu is het ook nog erg zonnig geweest en heb ik 1000 kWh extra opgewekt, de kosten zouden voor mij nu al oplopen tot bijna 700 euro, bijna het dubbele.
Het is gewoon een verdien model geworden met belachelijke bedragen.
Op een paar maatschappijen na berekenen ze nu ook terug lever kosten bij dynamische contracten.

De kreet op te stoppen met terug leveren is dus zo gek nog niet, hier valt meer mee te verdienen dan met batterijen.
Ik heb een Zendure Hyper en SF800Pro direct op zonnepanelen aangesloten en zodra de batterijen vol zijn wordt normaal het overschot terug geleverd.
Dat kan ik met een vinkje uitzetten, getest en dat werkt.
Daarnaast heb ik nog een losstaande Hyper.

De grote uitdaging was de grote strings op het dak, 4400Wp.
Een 12 jaar oude en 3 fase Pico 4.2 was niet aan te sturen, die leverde gewoon.

Ik moest dus op zoek naar wat anders, een goed bestuurbare 3 fasen omvormer.
Solar Edge is het makkelijkste hiervoor, alleen heeft die optimizers onder elk paneel.
Dan zou alles van het dak af moeten en dat is gezien de kosten geen optie.
De tweede op mijn lijstje was SMA en die is het ook geworden.

Ik heb een drie jaar oude gebruikte SMA op marktplaats gevonden voor 300 euro.
Dit is een 3kW versie,  dus meer levert hij op topdagen sowieso al niet.
De Pico kwam op de zonnigste dagen niet verder dan 3500W dus erg veel maakt dat ook weer niet uit.

De SMA stuur ik nu aan via Homey, zodra de laatste Hyper vol is wordt de opwek gereduceerd tot 500 W, genoeg voor eigen behoefte overdag.
Getest en dat werkt ook.

Nu heb ik ook nog een paar panelen op een kleine Growatt en die kan stoppen op negatieve tarieven, maar dat gaat via een Growatt server en kan ik (nog) niet voor andere doelen gebruiken.
Omdat die Growatt direct op een stopcontact zit is dit op te lossen met een Home Wizard energie socket, die kan ik met Homey ook uitzetten zodra aan de voorwaarden wordt voldaan.

Helemaal niks terug leveren zal niet lukken, maar ik kan de terug lever kosten van 700 euro die mij nu boven het hoofd hangen in 27 wel met 600 euro reduceren.
Heel wat meer dan de 250 euro die ik met de batterijen uitspaar.
Samen wel 850 euro op jaarbasis.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • September 21, 2025

Er is nog niemand gestruikeld over het feit dat ik in bovenstaande de vergoeding achterwege heb gelaten.

Even ene paar leuke notities, mensen blijken soms hel rare ideeën over zonnepanelen en batterijen te hebben.

Zo zei iemand dat batterijen heel erg groot zijn en bijna niemand die in huis kan hebben.
Ze hemmen dan kennelijk de grote kasten bij zonneparken voor ogen.

Nog zo iets, stroom van zonnepanelen gaat via Rusland en komt dan terug, als Poetin de knop omdraait heb je er niks meer aan.
En dit waren meerdere personen.
Ik weet niet waar ze die desinformatie vandaan hebben, grote kans dat dit ergens van een wappie op facebook

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • October 2, 2025

Zonneplan heeft weer eens een onderzoek laten uitvoeren en niet heel verassend past de uitkomst precies in hun straatje.
“Zonnepanelen en warmtepomp vormen ideale combinatie voor dynamisch energiecontract” aldus een artikel in Solar Magazine.
Ik weet inmiddels uit eigen ervaring wel beter.
Bedrijven als Zonneplan zien met angst en beven  de datum van 1-1-27 naderen en hun grootste winst op de onbalans mark geheel verdampen.
Nu richten ze zich op anderen.
Het voordeel  van een dynamisch contract bij mensen met zonnepanelen en lader of warmtepomp zou oplopen tot 40%.
Over laadpalen doe ik geen uitspraak, maar ik zou graag de berekeningen willen zien waar dat soort grote voordelen met warmtepompen uit zou blijken.
Helaas worden de uitspraken niet met cijfers onderbouwd.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • October 2, 2025

het is natuurlijk niet heel moeilijk om die berekening even te doen op een bierfiltje. Wat je doet, maar dat zal een open deur zijn, is de draaitijd van je WP verplaatsen naar de goedkope uren. bij mij gaat ie o.a. nu aan in de ochtend en als je dat een paar uurtjes eerder al kunt doen scheelt dat een paar cent per kWh. Voorwaarde is wel dat je die warmte op kunt slaan, kan bij mij in 300 l water en in een vloer. 

Voorlopig zit ik nog niet op dynamisch, maar ik ga mij smart home systeem al wel vast laten droog oefenen hoe die verplaatsing uitpakt en of ik alle dalletjes mee kan pakken. 2e stap is dan of de WP hier niet veel inefficienter van wordt waarmee de winst dus weg is. 

Kortom, droog-oefenen, proberen, concluderen en besluiten.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • October 2, 2025

Nou, ik heb die warmtepomp al 3 jaar en weet het gebruik, ik heb daarnaast ook een jaar aan dynamische  tarieven er naast gelegd om te zien of dat wat zou opleveren, ook in combinatie met de thuisbatterij.
Dat past niet even op een bierviltje en ik durf ook mijn hand voor in het vuur te steken over de uitkomst.