Skip to main content

Om in de voetsporen van ​@Driepinter te blijven, hierbij een boute uitspraak van mij.

Vandaag las ik in Solar Magazine de volgende titel: Alle stroom die we met zonnepanelen kunnen oogsten, moeten we oogsten.
Het is echter inmiddels duidelijk dat al die stroom waardeloos is, dus waarom zouden we?
Per 1-1-27 mag ik (huidige tarieven) voor 2500 kWh een slordige 800 euro neer tellen.
De kosten voor terug leveren worden zo snel opgevoerd dat ik tegen die tijd voor die zelfde 2500 kWh nog 6 euro krijg bij terug leveren.
Ik snap dat de energie maatschappijen kosten maken op piek uren, maar het zijn niet alleen maar piek uren.
Buiten de piekuren krijg je per saldo ook niks voor je kWh, maar de energie maatschappijen incasseren dan wel de volle mep.
Ik heb derhalve besloten per 1-1-27 geen stroom meer terug te leveren, die 6 euro overleef ik wel.
Er komen steeds meer hybride omvormers op de markt en de software wordt ook steeds geavanceerder en terug leveren stoppen is niet meer dan een vinkje zetten.
Ik heb nu 2 batterijen van Zendure en er komen nog drie, genoeg voor mezelf, te weinig om mee te handelen.
Daarmee kan ik de hele zomer me zelf bedruipen.
Met een simpel schuifje in de app kan ik terug leveren blokkeren, de accu's worden opgeladen met de zonnepanelen en daarna wordt er niks meer terug geleverd.
In de winter geven de zonnepanelen niet genoeg om de accu's op te laden, dus van terug leveren is sowieso geen sprake.

Alleen moet ik bij een volgend contract na 1-1-27 dan nog opgeven dat ik zonnepanelen heb?
Zonder zonepanelen kun je veel gunstiger contracten krijgen, denk maar aan de veel hoger instap bonussen.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

@Driepinter Financieel heeft het ook geen nut om er mee door te gaan na 1-1-27.
Als je nog een jonge set hebt is het zonde die te vervangen en kun je rustig terug blijven leveren zolang het niet meer kost dan het oplevert.
Maar als je nieuwe zonnepanelen koopt of de omvormer moet vervangen worden, dan wordt het een ander verhaal.

Het aantal hybride omvormers groet snel en is soms zelfs goedkoper dan de standaard versies.
Ik zie ook al standaard versies verdwijnen.
Alles richt zich op het direct of later toevoegen van een batterij.
En dan kun je gaan sturen zoals je dat wilt.

Er zijn proeven geweest door Stedin om op piek momenten bij particulieren de omvormer tegen een vergoeding uit te zetten.
Stedin gaat die proeven verder uitbreiden.
Maar ik heb gemerkt dat er energie leveranciers zijn die dat ook doen.
Zij schakelen jou omvormer op afstand op piek momenten uit en je krijgt er dan een vergoeding voor.
Ik weet niet of dat van een bepaalt merk of type omvormer afhankelijk is en ook de hoogte van de vergoeding weet ik niet, maar de trend is duidelijk.

Aan de ene kant is er een groep die roept dat we de doelen van de energie transitie niet halen door het stoppen van de saldering, subsidies op warmtepompen en belasting korting op EV allemaal vervallen.
Aan de andere kant roept een andere groep dat ons netwerk op instorten staat en het allemaal niet aan kan.
Misschien is het stoppen van stimulerende maatregelen wel opzet om dat laatste te voorkomen.

Neemt niet weg dat ik straks de terug levering zelf kan stoppen en ik ga nog kijken of ik daar nog geld voor kan krijgen ook.

@Polvo55 Aan dat wat ​@Driepinter hierboven schrijft m.n. de definitie/berekening van het “eigen verbruik” voor de meter in kWh heb ik bijna niets toe te voegen.

Misschien nog een exemplarisch voorbeeld:

Sommige inductie kookplaten simuleren een laag vermogen door aan- en uitschakelen.
400 W wordt dan met een 1.000 W kookplaat (minimum vermogen) bijvoorbeeld 4 s aan - 6 s uit.

Als je dan in eerste instantie 400W terugleverde  en de inductie nu gemiddeld 400W (display) verbruikt zit je niet op nul verbruik maar lever je nog steeds terug en heb je natuurlijk ook netafname.

Bijvoorbeeld tijdens 60 minuten: 

0,6 h x 0,4 kW = 0,24 kWh teruglevering (registratie P1 meter)
0,4 h x (1 kW - 0,4 kW) = 0,24 kWh netafname (registratie P1 meter)

Van de panelen komen 0,4 h x 0,4 kW = 0,16 kWh
(en niet 1 h x 0,4 kW = 0,4 kWh - registratie omvormer display/app)

Om op nul teruglevering uit te komen is wat geavanceerdere electronica/domotica nodig.

@darkfiber 
Sommige? Doen ze dat niet allemaal dan?
Zelfs onze magnetron “regelt” het vermogen zo.

Maar jou voorbeeld gaat hier mank, die 1000 watt aan/uit zal hij gewoon proberen te volgen.
Er kan wel een enkele seconde vertraging in zitten wat voor spikes op zowel leveren als terug leveren kan veroorzaken.

Als ik bij nacht op batterij draai dan wordt er gemiddeld nog steeds 20 watt uit het net gehaald, dit om te voorkomen dat hij steeds rondom nul moet schakelen.
Het stroomgebruik is niet vlak, maar erg grillig.
Andersom zie ik dat ook gebeuren als de batterij 's ochtends oplaad, zolang de zon opbrengst lager is dan  wat de batterij kan hebben dan gaat hij 20 watt onder nul zitten, bv, de zon levert 500 W en de accu laat dan met 480 W en 20 W wordt terug geleverd.

Dus helemaal nul zal het niet worden, maar dat vind ik geen terug levering meer, dat gaat hooguit om een paar Wh per dag.
Zoals ik al eerder schreef, 100% zal niet haalbaar zijn, maar 98 of 99% is ook mooi.
Van die 4000 kWh die ik nu terug lever zullen maar enkele overblijven.

De plannen zijn al uitgewerkt.

​​​​​​
Er zijn proeven geweest door Stedin om op piek momenten bij particulieren de omvormer tegen een vergoeding uit te zetten.
Stedin gaat die proeven verder uitbreiden.

Kijk. Dat gaat over piekmomenten. Staat dus volledig los van totaal niet terugleveren.

@Driepinter 
Ok, punt voor jou,  maar je moet sowieso de mogelijkheid hebben om het uit en aan te kunnen zetten anders kan de energie maatschappij er ook niks mee.
ik ga het vinkje niet elke dag een paar uur uit en aan zetten, als de energie maatschappij dat voor mij wil doen en daar ook nog geld voor over heeft is het een alternatief.

@Polvo55 De meeste apparaten kunnen idd. niet traploos aangestuurd worden, maar vermoedelijk ook veel (oudere) omvormers niet die er al hangen (mijn voorbeeld).  Zonder aanpassingen, bijvoorbeeld in de meterkast of koppeling met de P1-poort (app via de cloud), weet de omvormer sowieso niet of er teruggeleverd wordt.

En dan is het hooguit aan of uit met de productie of eventueel een handmatige reductie van het vermogen bij diverse omvormers mogelijk.

Ik schat dat “normale” omvormers binnenkort bijna niet meer verkocht worden en in toekomst alleen nog “intelligente"? hybride omvormers  (i.c.m. een thuisaccu) opgehangen worden.

Dat geldt ook voor mijn omvormers, een Mastervolt van een jaar of twaalf is een paar maanden geleden er mee opgehouden.
Drie kleine 500 W Philipsjes zijn al 22 jaar oud, een is inmiddels buiten gebruik.
En ik heb nog een 12 jaar oude 3 fasen Pico.

Als ik toch ga vervangen dan gelijk maar met de moderne middelen, en niet meer terug te leveren borrelde toen bij mij op.
Ik ga nu alles optimaliseren voor eigen gebruik, alleen als de energie maatschappijen weer een redelijke vergoeding geven kan ik terug leveren weer aanzetten.

Het klinkt toch veel leuker om te zeggen dat je voor 98% zonne energie gebruikt dan dat je 50 van de opbrengst gebruikt.
Toegegeven, in de winter is het anders om, ik gebruik dan 98% van de opbrengst, maar dat is maar 15% wat ik nodig heb.
Mijn aandacht gaat nu vooral uit om dat te verbeteren.

Nu steeds meer energie bedrijven na 1-1-27 niet meer dan 0,25 cent voor een kWh geven is ook duidelijk dat concurrentie tussen die bedrijven dood is, ze volgen elkaar netje op.
Het zelfde als bij banken, eentje verhoogt de tarieven en de anderen gaan braaf mee.
Intussen tikken ze wel weer nieuwe top winsten aan.

Nu moeten ze na 1-1-27 nog 50% van het levertarief vergoeden, drie jaar later in 2030 niet meer.
Je kunt er gevoeglijk wel van uit gaan dat die vergoeding ook zo goed als weg gaat vallen en er alleen nog kosten worden berekent en je netto mag gaan betalen voor terug leveren.
Als de ACM hier geen stokje voor steek dan is dit een reëel scenario.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat we veel van de ACM hoeven te verwachten als ik zie dat ze 5 jaar niks hebben gedaan aan de oplichters praktijen van de HEM.
Uiteindelijk hebben ze wel de lever vergunning ingetrokken, maar om een andere reden en niet van wege de genoemde praktijken.
Ze zijn gewoon te laks om adequaat op te treden.

De meeste effectieve manier is accu's laden en daarna terug leveren blokkeren, maar dat is gelijk ook een heel kostbare manier omdat er fors in nieuwe apparatuur geïnvesteerd moet worden.
Het kan ook dat er steeds betere software beschikbaar komt voor bestaande omvormers maar aan de ander de kant zullen ze liever nieuwe spullen willen verkopen dan geld steken in software ontwikkeling na apparatuur die toch al is verkocht.

De conclusie dat de energiebedrijven niet meer concurreren omdat er nu enkele zijn die de prijzen voor na 1/1/27 bekend hebben gemaakt vind ik te vroeg. Kom over 2 jaar daarmee maar. Nu is het te vroeg. Voor vaste contracten is de TLV al geleidelijk aan naar het nulpunt gedaald. En ook gewoon terecht. Ik kan op dit moment overdag de stroom voor niets inkopen. Ik betaal alleen maar de energiebelasting die ik ook nog terug krijg ivm salderingsregeling.

Waarom zou je dan meer willen hebben voor de stroom.

Kan wel maar dan wel met een dynamisch contract. Het lukt mij prima om deze maanden meer voor de teruggeleverde stroom te krijgen dan voor de afgenomen stroom. Het verschil is niet groot. Ongeveer 1 cent of minder. Zelf in de wintermaanden was het verschil niet groter. Alleen wel andersom.

Off topic: Trouwens de ACM heeft wel de vergunning voor HEM ingetrokken. HEM was trouwens een leverancier voor zakelijke klanten. De C in ACM staat voor consument.

@Rakker 
De stroomprijs wordt bepaald door vraag en aanbod en we hebben te veel aanbod.
Maar dat maakt de stroom nog niet gratis, er is fors voor geïnvesteerd dus kost elke kWh gewoon geld.
Ik heb er in geïnvesteerd om de energiekosten te verlagen, maar als ik niks krijg voor de energie dan kost het alleen geld en is het een nutteloze en kosten verhogende investering.
Alleen eigen gebruik van zone energie is niet voldoende om de kosten er weer uit te halen.

Iedereen roept dat we nog meer groene stroom moeten opwekken, maar waarom eigenlijk?
We hebben nu al te veel.
Stop maar met het bouwen van zonneparken dan hoeven de kosten van het stilleggen er van op piek momenten ook niet op de consument verhaalt te worden.

HEM: Dat schreef ik ook, allen de reden was lever onzekerheid en niet hun oplichtingspraktijken.

@Polvo55 

Je leest slecht. Stroom heeft bijna altijd waarde, maar als je voor een vaste prijs wilt verkopen is de prijs terecht laag. Er zijn oplossingen in de vorm van een dynamisch contract en thuisaccu's. Die laatste investering is misschien niet eens op een redelijke termijn terug te verdienen. De truc is om met een dynamisch contract de goedkoopste stroom te gebruiken of op te slaan en de duurdere stroom terug te leveren. Doen steeds meer mensen en zeker na 1/1/27. 

We moeten nog steeds meer groene stroom opwekken om fossiele brandstoffen eindig zijn. Dat kan met zonnepanelen, maar omdat de zon niet altijd schijnt, heb je veel meer windenergie nodig. 

Ook de energie van zonneparken is nodig. Het voordeel van die parken is dat ze gemakkelijk de panelen kunnen uitzetten bij negatieve prijzen.

Als je als particulier geld wilt verdienen aan de verkoop van stroom zul je dat ook op de meeste voor jouw gunstige manier doen. Dus ook panelen uitzetten bij negatieve prijs.

En bij vaste contracten hoef je helemaal niets te doen na 1/1/27. Tot nu toe krijg je er altijd nog wat voor. Ook al is het maar 5 euro per jaar. Waarom zou je daar kosten voor maken.

Je zou ook met bepaalde omvormers zero teruglevering kunnen instellen. Denk niet dat je dan je energiemaatschappij een hak zet. Nee, ze zijn er hartstikke blij mee.

Illustratie van de variatie van de stroomprijs per uur - interessant bij dynamische tarieven.

Thuisaccu als tijdelijke opslag? De ACM waarschuwt: “

ACM krijgt honderden klachten over verkoop thuisbatterij, vernietigen contract mogelijk

@darkfiber 

Je bent natuurlijk wel een beetje reclame aan het maken voor één leverancier van dynamische stroom. Het grafiekje alleen is zeker interessant want de prijzen zijn voor alle leveranciers gelijk. Het verschil zit in de kosten.

Wat mooi is aan deze grafiek dat het al een tijdje voor iedere doordeweekse dag ongeveer gelijk is. Het komt er op neer dat het niet uitmaakt wanneer ik de auto oplaadt. De stroom is ongeveer gratis en de energiebelasting betaal ik niet. 

Niet geheel onbegrijpelijk, maar de echt negatieve prijzen zie ik deze zomer niet. Ook logisch want wie wil er nu gaan betalen voor het leveren van stroom. Alleen als er subsidie is. 

@Rakker Je mag er natuurlijk nog een paar leveranciers bij zetten, tenminste als ze er ook passende grafiekjes hebben. Ik heb trouwens nog steeds statische tarieven voor een jaar.

Reageer