Beantwoord

Percentage Teruglevering: De vraag die een Zonnepanel boer niet beantwoord!

  • 9 November 2019
  • 33 reacties
  • 1918 Bekeken

Reputatie 1

Deze vraag heb ik menigmaal gesteld maar nooit een antwoord op gekregen. Panelen geïnstalleerd, 10 maanden verder met een 2,2 kWp systeem en tot op heden een opbrengst van 2,4 MWh.

Mijn teruglevering is nu circa 70% (geschat op jaarbasis circa 65%)

Hoe krijg ik dit percentage omlaag?

  • Inductie koken? Maar dan wel overdag koken.
  • Warmtepomp? Maar in de stookperiode is het percentage teruglevering waarschijnlijk al teruggelopen tot bijna nul procent.
  • Elektrische auto opladen? Maar deze gebruik je vaak overdag of staat stil bij je werk.
  • Stofzuigen? Doe je toch bij voorkeur op een regenachtige dag.
  • Vaatwasmachine alleen overdag
  • Wasmachine/-droger alleen overdag

Wat is u percentage teruglevering?

 

 

icon

Beste antwoord door Anne 11 November 2019, 12:02

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

33 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik verbruik ook maximaal 30-35% van de opwek voor de meter, en zonder dat je speciale maatregelen neemt kom je met een normaal verbruikspatroon ook niet hoger. Een aantal mogelijke maatregelen heb je boven al genoemd, maar het is heel lastig de vaak grote opwek in de zonrijke (voorjaar - zomer -najaar) periode overdag een andere, zinvolle bestemming te geven. Zelf met een uitgekiend managementsysteem kom je op niet veel meer dan 55% eigenverbruik voor de meter.

P.S.: Het e.e.a. hangt natuurlijk ook af van de verhouding pv-opbrengst / werkelijk verbruik af.
(Mijn opbrengst is op jaarbasis vergelijkbaar met mijn verbruik)

De ligging en oriëntatie van je pv-installatie spelen ook een belangrijke rol (beter iets steiler bij ligging op zuid en bij voorkeur een wat plattere oost/west opstelling).

Just my 2 cts

Reputatie 6
Badge

Net als bij @darkfiber ligt mijn verbruik achter de meter op ca 1/3 van de totale productie. Met allerlei rekensommetjes zie ik echter wel mogelijkheden dit op termijn tot ca 2/3 te verhogen.

De fundamentele vraag is: Hoe kun je je verbruik achter de meter verhogen ? Deze vraag wordt op diverse topics op dit forum geadresseerd en laat ook diverse oplossingen zien.

We praten nog wel steeds over duurzaamheid, dus meer (nutteloze) energie verbruiken als de zon wel schijnt is geen oplossing. Oplossingen liggen in het vlak van:

  • energie die toch verbruikt wordt op het juiste moment verbruiken, dus wanneer eigen energie voor de meter beschikbaar is omdat de geproduceerde zonne-energie een overschot oplevert
  • of als dat niet lukt de overproductie van energie opslaan totdat er wel tijdgebonden behoefte actief is.

Kort gezegd betekent dit óf “slim verbruik”, óf ”opslaan”. óf beide

Slim verbruik is een vorm van automatisering waarbij je gebruikers alleen inschakelt als er een overschot is en/of slapende gebruikers uitschakelt als er een tekort aan eigen productieopbrengst is

Opslag betekent dat je overschotten achter je meter bewaart om ze later te gebruiken voor de momenten dat noodzakelijk gebruikers daarom vragen.

Beide vormen van verhoging van verbruik achter de meter vragen specifieke kennis en investering in hulpmiddelen.

De techneut zal met een domotica systeem proberen maximale slimmigheid in te bouwen en afhankelijk van zijn productie capaciteit een maximale verhoging van gebruik vóór de meter kunnen bereiken.

De “slimme leek” doet er wellicht beter aan een systeem te installeren waarin een accu energieopslag is opgenomen, die zoveel mogelijk verbruikspieken tegen de productie pieken afvangt. Zeker een  dagcyclus benadering van het compenseren van “nachtverbruik” tegen “dagoverschot “ is dan een goed uitgangspunt.

Wat betreft de maximum haalbare resultaten lijkt de voorkeur uit te gaan naar de accu-opslag. Deze aanpak is enigszins schaalbaar (opslag capaciteit) en toegankelijk voor een groter publiek.

Dit soort opslag staat ook op het verlanglijstje van diverse energie maatschappijen omdat dit een substantiële verlichting van de belasting van het energie net betekent. (In diverse landen wordt ook daaraan juist subsidie toegekend als alternatief voor bijv. de  Nederlandse salderingsregeling).

 

 

Reputatie 3

Wij wekken te weinig op of verbruiken simpelweg te veel.

 

Eigen gebruik was gemiddeld tussen Januari en Oktober 41,39%

Dat is dan een all electric huis waar we veel gekoeld hebben in de zomer. In de wintermaanden is het percentage zelfs hoger dan in de zomer omdat de opbrengst minder is. Maar de uiteindelijke cijfers heb ik pas in Maart omdat toen de zonnepanelen installatie klaar was met 2e deel en warmtepomp toen over de  bron ging lopen.

 

Hoge verbruik door:

warmtepomp (verwarming en warm water)

balansventilatie (altijd aan, minimaal 40-60 watt voor 2 systemen)

netwerk met camera’s en monitoring system (altijd aan 140 Watt) 

aquarium (6 watt pomp en 6 watt led verlichting)

2e koel/vries combinatie (40 kWh per maand)

Quooker (151 kWh per jaar)

 

Op zich gunstig als salderen afgebouwd wordt, maar absoluut gezien veel gebruik.

Reputatie 4
Badge +1

Beste@WJ4IoT 
Waarom wil je het percentage direct verbruik omhoog hebben?
Laten we samen streven naar behoud en uitbreiden van salderen
Salderen is eerlijk, simpel en zeer kosten effectief
En daarmee geschikt om iedere burger effectief mee te krijgen in de energietransitie.

Omdat salderen iedereen voordeel oplevert
Goedkope opslag van je eigen duurzame stroom

Verder vind ik het onbegrijpelijk dat de VEH hier niet beter opkomt voor de belangen van haar leden.
Wiens belangen dient de VEH eigenlijk bij het klimaatakkoord?

De VEH zou simpel haar leden kunnen oproepen deze petitie te tekenen
https://salderenvanstroom.petities.nl/

In
het klimaatakkoord staat dat “iedereen de energietransitie moet kunnen meemaken”
Maar wie is “iedereen” in de ogen van de klimaatakkoord partijen?
Burgers lijken daar niet bij te horen, welke bedrijven zouden op het oog hebben?
Zie de enorme tarief verschillen voor de energiebelasting
Huishoudens betalen 10 cent per kWh
Grote bedrijven betalen 0,1 cent per kWh

Salderen geeft huishoudens vrijstelling voor de energiebelasting, voor zelf duurzaam opgewekte stroom, voor eigen gebruik.
Dat maakt de tarief verschillen eerlijker. en tegelijk stimuleert het de energietransitie

Reputatie 6
Badge

Beste@WJ4IoT 
Waarom wil je het percentage direct verbruik omhoog hebben?
Laten we samen streven naar behoud en uitbreiden van salderen
Salderen is eerlijk, simpel en zeer kosten effectief
En daarmee geschikt om iedere burger effectief mee te krijgen in de energietransitie.
Omdat salderen iedereen voordeel oplevert

Beste @HenkDaalder je blijft telkens weer hetzelfde verhaal roepen en ik blijf me verzetten tegen de pertinente onwaarheden waarmee je anderen op het verkeerde been zet.

Salderen is op de lange termijn niet eerlijk en wentelt kosten af op mensen die de pech hebben zelf geen eigen energie te kunnen produceren.

De overheid moet omdat wij dat zelf willen, belastingen heffen om gemeenschappelijke voorzieningen zeker te stellen. Door particuliere energie produktie worden deze belastingopbrengsten minder bij mensen met eigen zonnepanelen. Door iedereen dan maar dezelfde korting te geven maak je het probleem alleen maar groter. Op welke overheidsvoorziening wil je dan gaan besparen ? Op de energie infrastructuur ??

Reputatie 7
Badge +3

 

Beste@HenkDaalder je blijft telkens weer hetzelfde verhaal roepen en ik blijf me verzetten tegen de pertinente onwaarheden waarmee je anderen op het verkeerde been zet.

Salderen is op de lange termijn niet eerlijk en wentelt kosten af op mensen die de pech hebben zelf geen eigen energie te kunnen produceren.

 

Beste PakdeWind, grote bedrijven betalen inderdaad weinig energiebelasting. Maar zo voorkom je dat ze (met hun werkgelegenheid) de grens overgaan.

@jvdleeuw “mensen die de pech hebben zelf geen eigen energie te kunnen produceren". Dat argument gaat niet op. 7 van de 10 huizen waar wel zonnepanelen op kunnen hebben namelijk (ook) geen zonnepanelen. Verder vind ik wat een ander gepost heeft een zeer raak argument: De stroom die zonnepaneelbezitters op het net leveren worden natuurlijk ook verbruikt. Door saldering betaalt de panelen bezitter geen energiebelasting, btw en opslag duurzame energie. Maar doordat die zelfde stroom wel door een ander wordt verbruikt, wordt dus alsnog diezelfde energiebelasting, btw en opslag duurzame energie betaald.

 

Reputatie 1

Beste @jvdleeuw en @HenkDaalder,

Bovendien dwalen jullie af van het Topic wat deels %teruglevering is en de onwil van zonnepanel leveranciers om een antwoord te geven op deze vraag.

Overigens biedt het voorstel wel een oplossing voor mensen die de pech hebben zelf geen eigen energie te kunnen produceren maar de opmerking:

Om het eigen gebruik omhoog te krijgen, stel ik voor dat je een bord met lampen maakt, waarbij de lampen het woord “SALDEREN!” vormen
Dat laat  je branden als de zon schijnt.

voegt niets toe aan dit topic en neigt naar sarcasme.

Gaarne alleen reageren o.b.v. het topic (conform de forumregels).

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik sta achter @PakdeWind voor wat betreft de onzin van afschaffing van de salderingsregeling.

  1. Wat was immers het probleem als u uw auto zomers overdag op uw werk oplaadt. Dan zijn het toch de zonnepanelen bij uw werkgever die dan een hoger direct verbruik hebben.
  2.  Mijn percentage direct verbruik is laag (mede door het feit dat ik sowieso een behoorlijk stoom overschot heb (had, zie vervolg). Wasmachine en stofzuiger gaat immers ook vooral in weekenden aan wanneer het hard waait. Want de plannen voor afschaffing van de salderingsregeling gaan volledig voorbij aan het feit dat er tijdens windrijke weekenden er op het net een stroomoverschot is, nu vooral nog alleen maar dankzij de import uit Duitsland.

Aan de mogelijkheden zoals warmtepomp en inductie koken wil ik overigens toevoegen een infrarood paneel. Anderhalve meter achter me brandt nu een 500 watt infraroodpaneel, terwijl mijn panelen nu, begin november, 1000 watt opbrengen. 

Reputatie 6
Badge

 

@jvdleeuw “mensen die de pech hebben zelf geen eigen energie te kunnen produceren". Dat argument gaat niet op. 7 van de 10 huizen waar wel zonnepanelen op kunnen hebben namelijk (ook) geen zonnepanelen. Verder vind ik wat een ander gepost heeft een zeer raak argument: De stroom die zonnepaneelbezitters op het net leveren worden natuurlijk ook verbruikt. Door saldering betaalt de panelen bezitter geen energiebelasting, btw en opslag duurzame energie. Maar doordat die zelfde stroom wel door een ander wordt verbruikt, wordt dus alsnog diezelfde energiebelasting, btw en opslag duurzame energie betaald.

 

@Driepinter Je gaat voorbij aan de 1/3 van de opgewekte stroom die direct achter de meter wordt verbruikt. Over dit verbruik ontvangt de overheid nu geen belasting meer. Dit gaat in de naaste toekomst onherroepelijk leiden tot belasting verhoging op energie, hier gaat iedereen aan mee betalen ook de mensen zonder PV-panelen

 

Reputatie 3

Om terug te komen op de vraagstelling: wat de zonneboer niet verteld

 

ik denk dat eigen verbruik vrij persoonlijk is en sterk afhangt van de situatie.

Wij doen bijvoorbeeld de was en droog sessies overdag op zondag en woensdag. De afwasmachine draait ook wel overdag en niet altijd na avondeten. De warmtepomp zou je in kunnen stellen op warm water maken rond middaguur als de solar opbrengst het hoogst is.

zo zijn er inderdaad wel manieren om je eigen verbruik te verhogen.

 

Een andere optie zou een beperkte accu zijn welke het dag overschot (niet de zomerpiek) maar een gemiddelde dag opslaat en in de uren zonder zon weer af geeft. Alleen moeten de accu prijzen nog wat dalen, en ook de snel €1000 installatie kosten helpen niet.

Reputatie 7
Badge +1

Exotische? aanvulling op dat wat@JvN voorstelt om het percentage eigenverbruik te verhogen:

Als je een elektrische auto hebt met enkele tientallen kWh accucapaciteit kan je in toekomst misschien een deel van de capaciteit voor het bufferen van je pv-opbrengst overdag gebruiken.

Dit vergt wel een (prijzige?) aanpassing aan je elektrische installatie: Vraaggestuurde interne teruglevering via een soort speciale omvormer  's avonds/nachts - maar natuurlijk niet helemaal leegtrekken!

Belangrijke voorwaarde: De auto moet tenminste enkele uren regelmatig overdag thuis opgeladen kunnen worden en je mag de accu natuurlijk niet elke dag helemaal leegrijden.

YMMV

Reputatie 4
Badge +1

Daarom vroeg ik je waarom je een hoger eigen gebruik percentage wilt.
Waarom wil je dat eigenlijk?
En ik denk dat je zelf ook wel wet dat een zonnepanelen leverancier helemaal niet kan zeggen over hoe jij je stroomverbruik over de loop van de dag regelt

Dus een tweede vraag, waarom post je zo’n vraag in dit forum, welke test ben je aan het doet.

Als IOT kenner, weet je, dat je met de gegevens van de inverter, allerlei apparaten kan aansturen om stroom te verbruiken als er zonnestroom is.  En als je dan aan hjet eind van de dag nog wat over hebt, verbrand je dat tot 100% met een extra uithangbord, oid.
Dat was niet sarcastisch maar als grapje bedoeld

Reputatie 7
Badge +3

 

 

@DriepinterJe gaat voorbij aan de 1/3 van de opgewekte stroom die direct achter de meter wordt verbruikt. Over dit verbruik ontvangt de overheid nu geen belasting meer. Dit gaat in de naaste toekomst onherroepelijk leiden tot belasting verhoging op energie, hier gaat iedereen aan mee betalen ook de mensen zonder PV-panelen

 

  1. Wiebes en zijn plannenmakers garanderen dat de PV-stroom die rechtstreeks en dus achter de meter verbruikt worden niet belast worden. Ik catagoriseer dat ook tot ministriële lulkoek want die stroom kan de overheid, ook met de slimme meter, namelijk ook niet, door de overheid gemeten worden (dan heb je namelijk naast de teruglevering ook het getalletje totaal productie op de omvormer nodig).
  2.  Naast de eigen opwekking voor direct verbruik heb je namelijk ook minder verbruik (en dus belasting) over stroom die je bespaart door zuinigere lampen, koelkasten e.d. Met bovenstaande redenatie kan je dus pleiten voor elektriciteit slurpende terrasverwarmers en IR-panelen voor consumenten die denken daarmee klimaatvriendelijk slecht geisoleerde huizen te verwarmen met de zelfde ruimtetemperatuur die ze gewend zijn met convectieverwarming.
  3.  U bepleit batterijen voor vooral de zomerse dag-nacht opslag als rechtvaardiging voor afschaffing van de salderingsregeling. Maar door zo'n batterij wordt er ook meer PV-stroom achter de meter verbruikt. De afschaffing van de salderingsregeling zal in dat geval dus juist averechts werken. Ergo, die zonnepaneelbezitters die in de dure batterijopslag zijn getrapt, zullen door minder stroom na de meter dan ook die hogere energiebelasting gaan betalen over de door hen afgenomen kWh's
Reputatie 6
Badge
  1.  U bepleit batterijen voor vooral de zomerse dag-nacht opslag als rechtvaardiging voor afschaffing van de salderingsregeling. Maar door zo'n batterij wordt er ook meer PV-stroom achter de meter verbruikt. De afschaffing van de salderingsregeling zal in dat geval dus juist averechts werken. Ergo, die zonnepaneelbezitters die in de dure batterijopslag zijn getrapt, zullen door minder stroom na de meter dan ook die hogere energiebelasting gaan betalen over de door hen afgenomen kWh's

Voor zover ik mij herinner heb ik nergens op dit forum ooit energie opslag benoemd als rechtvaardiging voor afschaffing van de salderingsregeling. Ik vind de regeling achterhaald en niet eerlijk omdat daarbij een dienst (transport en opslag) verleend wordt die geld kost maar waarvoor de gebruiker niet betaalt.

Indirect nodigt de regeling wel uit tot een zwaardere belasting van de infrastructuur met als gevolg de noodzaak tot verdergaande investering in deze infrastructuur.

Mijn pleidooi voor opslag is juist om deze extra belasting op de infrastructuur te beperken. Dit gebeurt al in diverse landen om ons heen, sterker nog, deze energie opslag wordt onder bepaalde voorwaarden daar juist gesubsidieerd.

En ja, opslag leidt ook tot een hoger gebruik achter de meter, maar dat is zinvol gebruik en geen verkwisting en het bijbehorende voordeel is rendement op een investering die je doet en geen handje ophouden bij de overheid. De toekomst zal wel uitwijzen wanneer het voor deze investering het juiste moment zal zijn

Reputatie 4
Badge +1

@jvdleeuw opslag in accu's is heel erg duur, e zal dat de komende decennia ook blijven.
Het is veel eleganter om bij een lokaal overschot, het lokale net te ontlasten door zonnestroom inverters, en laders van elektrische auto’s tijdelijk en na elkaar uit te schakelen, of terug te regelen.

Het elektriciteitsnet is van ons, wij betalen het, dus mogen we ook meedenken over hoe we er verstandig mee omgaan.
Het is een soort openbare weg oor stroom
Net als bij verkeer kunnen we regels opstellen, hoe we met ons gemeenschappelijke net om gaan.
Timesharing gebruik, als overbelasting dreigt, lijkt me een eerlijke regeling.

 

Reputatie 4

Dit weekend zat ik ook eens door de nieuwe voorstellen te scrollen, en de afbouw van het % wat je mag salderen. En even voor de goede orde, het is begrijpelijk dat het salderen wordt afgebouwd, een (goede) minimumprijs voor teruglevering is wel een vereiste hierbij (wat al het plan is van de minister, tenminste op dit moment is dat zijn plan).

Maar wat ik mij dus realiseerde toen ik mogelijkheden bedacht om mijn nachtelijk stroomverbruik te beperken, is dat dit wel eens zou kunnen leiden tot een verhoogd stroomverbruik in totaal (maar wel lagere kosten).
Mijn warmtepomp voedt een 1000 liter buffervat waarmee ik mijn huis verwarm, en een 261 liter boiler voor de ww voorziening. Als ik deze overdag (met zon) tot een hogere temp verwarm dan ik nu doe, zal er in de nacht minder energie gevraagd worden (tot helemaal niets in het gunstigste geval). Echter als ik op hogere temperaturen ga zitten, gaat mijn COP drastisch omlaag, ca.20-30% zo schat ik als ik echt flink omhoog ga, waardoor ik dus 20-30% meer energie verbruik. Door de hogere kosten in de nacht per kWh (tegen het niet salderen van deze hoeveelheid als ik gedurende de dag deze niet zelf verbruik) kan dit toch goedkoper zijn.

Dit lijkt me milieutechnisch niet echt een gewenst effect, maar wel een effect die het stoppen van salderen met zich meebrengt. Ook energie opslag in andere vorm zal in welke vorm dan ook verliezen met zich meebrengen, dus ook tot extra energieverbruik leiden.

Reputatie 4
Badge +3

@HenkDaalder De community is een plek waar je niet bang hoeft te zijn om je vragen te stellen en waar je samen met andere leden tot nieuwe inzichten kunt komen. Ik heb een bericht van je aangepast waarin dit naar mijn idee niet gebeurde in je reactie naar @WJ4IoT. Laten we dus ook vooral constructief naar elkaar blijven en de gesprekken positief houden. 

Reputatie 7
Badge +2

De discussie loopt hier een beetje uit elkaar. Mss even een nieuw topic aanmaken om meningen te delen over de salderingsregeling?

 

Een zonneboer zal je nooit kunnen vertellen hoeveel zelf opgewekte energie je zult gebruiken.

 

Als het enkel gaat om energie zelf te kunnen gebruiken wordt het al snel een moeilijk verhaal.

Zo zet ik tegenwoordig in de zomer mijn wasmachine, droger, vaatwasser etc aan als de zon lekker schijnt.

Van nov tot mrt is de opwek echter te verwaarlozen dus heeft het niet veel zin om de energie die je sowieso zou verbruiken te proberen overdag te verbruiken.

 

Daarnaast kan het natuurlijk zo zijn dat zelfs op een zonnige dag er net een wolk voor de zon komt als je wasmachine gaat centrifugeren en dus toch energie van het net wordt gehaald.

Dat zou je met een accu kunnen oplossen. Die zijn nog duur, en hebben ook niet hele grote capaciteit maar voor 1 a 2 dagen zou het wel moeten passen (is ook heel sterk afhankelijk van je energie vraag).

 

Met domotica zou je idd een stukje kunnen oplossen, maar de zonne-energie die je in de zomer opwekt zul je denk ik niet snel kunnen inzetten om in de winter je huis te verwarmen. Dat kan nu nog door 'het net' als een soort virtueel energie opslag te gebruiken. Maar dat gaat dus verdwijnen.

 

Btw, een robot stofzuiger kun je wel zijn werk overdag laten doen en dan ook zichzelf weer opladen ;)

 

Reputatie 1

Daarom vroeg ik je waarom je een hoger eigen gebruik percentage wilt.
Waarom wil je dat eigenlijk?
En ik denk dat je zelf ook wel wet dat een zonnepanelen leverancier helemaal niet kan zeggen over hoe jij je stroomverbruik over de loop van de dag regelt

Dus een tweede vraag, waarom post je zo’n vraag in dit forum, welke test ben je aan het doet.

Als IOT kenner, weet je, dat je met de gegevens van de inverter, allerlei apparaten kan aansturen om stroom te verbruiken als er zonnestroom is.  En als je dan aan hjet eind van de dag nog wat over hebt, verbrand je dat tot 100% met een extra uithangbord, oid.
Dat was niet sarcastisch maar als grapje bedoeld

  • Ik ben zeker niet zo naïef dat ik denk dat de salderingsregeling tot in lengte van dagen zal blijven bestaan.
  • Daarom zoek ik naar opties om de stroom van mijn PV-installatie zo optimaal te benutten. Dit kan alleen door mijn teruglevering te minimaliseren.
  • Gezien de reactie van overige forumleden is thans een teruglevering percentage tussen de 60-70% redelijk standaard en kan daarom best door een PV-installateur als indicatie worden gegeven. Tuurlijk een en ander is afhankelijk hoe groot de PV-installatie is ten opzichte van je oorspronkelijk energieverbruik en wat je normaal verbruikt gedurende de dag. Maar 60-70% als indicatie lijkt vooralsnog een acceptabel antwoord.
  • Ik zou dit niet direct een test willen noemen maar meer het delen van ervaringen tussen forumgebruikers zoals dit forum is bedoeld.
  • Nee, maar al doende leert men. Bedoel je hier de gegevens van de inverter of de slimme meter? Ik weet niet of mijn inverter (SolarEdge) direct is uit te lezen en de API levert maar 1x per 10 minuten data aan. Via een slimme meter zal me het wel lukken iets te schakelen maar dynamisch verbruik is voor mij nog te hoog gegrepen. Een eigen slimme laadpaal of boiler kunnen zeker een oplossing zijn.
  • Met mijn naam pretendeer ik overigens niet terdege kennis van dit onderwerp te hebben. Met zo min dat jij beweert in staat te zijn wind vast te houden. Een doeltreffender forumnaam is overigens "BenutdeWind” of met een knipoog “Don Quichot”.
  • Ik ben met @Anne eens dat we afdwalen van het oorspronkelijke topic maar dat wordt veroorzaakt doordat sommige forumleden mijn topic hebben benut hun mening over de salderingsproblematiek te ventileren. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Van nov tot mrt is de opwek echter te verwaarlozen dus heeft het niet veel zin om de energie die je sowieso zou verbruiken te proberen overdag te verbruiken.

Februari is vaak een koude maand maar bij typisch winterweer, zoals de laatste twee jaar, is de opbrengst al bijna de helft van een juni-maand. In februari is er dus wel gelegenheid om PV-stroom in te zetten voor warmtepompen /ir-panelen.

 

Daarnaast kan het natuurlijk zo zijn dat zelfs op een zonnige dag er net een wolk voor de zon komt als je wasmachine gaat centrifugeren en dus toch energie van het net wordt gehaald.

Dat zou je met een accu kunnen oplossen. 

 

Alleen is dan het nut 0,0. Want de PV-stroom komt dan gewoon van de buurman. Overdag, als de zon schijnt, is er dus naar mijn mening geen sprake van een virtuele opslag. Waarom zou ik mijn wasmachine of waterkoker pas 's middags aan moeten zetten omdat mijn panelen toevallig op het westen liggen terwijl er 's morgens al een overschot is door de panelen die bij anderen op het westen of op het zuiden liggen ? Ik ben dan ook van mening dat na versobering van de salderingsregeling een forfaitair aantal kWh's extra gesaldeerd moet kunnen worden. Namelijk de piekbelasting waarbij de eigen panelen even te weinig stroom op leveren maar er op dat moment in de omgeving wel voldoende PV-stroom wordt geleverd. 

 

Reputatie 7
Badge +3
  • Ik ben zeker niet zo naïef dat ik denk dat de salderingsregeling tot in lengte van dagen zal blijven bestaan.

In april was door Wiebes nog belooft een terugverdientijd van ten hoogste 7 jaar. Gelijkertijd wordt ook de belasting verhoogd op aardgas en dat op elektriciteit verlaagd. Daardoor wordt de terugverdientijd wel langer. Maar zegt Wiebes niets meer over een terugverdientijd van ten hoogste 7 jaar.

  • Ik ben met@Anne eens dat we afdwalen van het oorspronkelijke topic maar dat wordt veroorzaakt doordat sommige forumleden mijn topic hebben benut hun mening over de salderingsproblematiek te ventileren. 

Voor degene die zonnepanelen hebben vanwege de duurzaamheid is het onzinnig om op zonnige dagen stroom op te slaan om dat 10 minuten later te gebruiken voor piekbelastingen terwijl er in de wijk er op elk moment een PV-stroom overschot is. Een stroomoverschot is bij uitbreiding van het aantal windparken er ook vaak in de winter (in het weekend en 's nachts) als het redelijk hard waait. De stroom die u op dat moment verbruikt is, is dan net zo groen als de stroom die u overdag in de zomer gebruikt.

Reputatie 6
Badge

Wat is u percentage teruglevering?

Mijn % direct eigen gebruik is over het jaar 48.46% van wat er opgewekt is, verdeeld over de maanden:

 

Jan=85.16%

Feb=43.26%

Mar=48.03%

Apr=36.73%

Mei=39.27%

Jun=53.24%

Jul=54.39%

Aug=50.36%

Sep=43.53%

Okt=59.17%

Nov=72.85%

Dec=93.85%

 

Voor de oplettende lezer, in juni, juli en augustus is het % direct verbruik hoger dan verwacht aangezien we airco door het hele huis hebben.

 

Reputatie 7
Badge +3

Airco ? Ik zie de bui al hangen. Dankzij dergelijke direct verbruikscijfers dankzij een airco (veelal in plaats van 's morgens vroeg de boel goed open gooien en rolluiken) zie ik dat al als een gebruikt argument voor versobering van de salderingsregeling.

Reputatie 6
Badge

Wat is u percentage teruglevering?

Voor de oplettende lezer, in juni, juli en augustus is het % direct verbruik hoger dan verwacht aangezien we airco door het hele huis hebben.

De echte oplettende lezer ziet zelfs dat dat verbruik relatief wel erg hoog is.

Concreet verbruikt je airco dus meer dan de extra opbrengst van de zomerzon in vergelijking met vóór-  en najaar. Ik zou hier nog maar eens goed naar kijken en nadenken over mogelijke meer energiezuinige alternatieven voor koeling.

Een hoog verbruik achter de meter is prima maar het moet wel slim verbruik en geen verspilling zijn

 

Reputatie 6
Badge

Je kan het ook van de andere kant bekijken, ik heb airco nodig in dit huis en dat verbruikt energie. Na de airco installatie heb ik zonnepanelen op mijn dak te gelegd en compenseer ik niet alleen wat mijn airco verbruikt, maar lever ik zelfs nog een factor 6 extra Groene Energie   :thinking:

 

Rolluiken + ramen openzetten is hier trouwens kansloos, het huis heeft te veel massa dat door de zon opwarmt in de zomer.