Skip to main content

PV-panelen en gekozen voor een dynamisch contract.

• November 17, 2025
  • 52 reacties
  • 250 Bekeken

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4

Voordeel van een dynamisch contract is dat je vooral in de winter kan profiteren van lage elektriciteitsprijzen als er 's nachts en in het weekend veel wind staat.

Budget Energie heeft na een jaar de terugleverstaffels aangepast. Bedroeg tot 1000 kWh saldeerbare teruglevering (stel je levert 2000 kWh terug maar je neemt 1500 kWh af dan is je saldeerbare teruglevering 1500 kWh) de terugleverkosten (slechts) € 36,- per jaar. Nu geldt dat bedrag slechts voor de staffel van 5 tot 500 kWh saldeerbare teruglevering. En kom je tussen 500 en 1000 kWh saldeerbare teruglevering (waar ik onder val) ga je € 90,- per jaar betalen. Net onder 500 kWh gaat mij niet lukken, vooral omdat ik sinds vorige winter verwarm met een airco. En voor mijn jaarlijks overschot van 800 kWh zou ik dan nog 1 cent per kWh ontvangen.

Budget Energie biedt echter ook dynamische contracten aan. Dan heb je geen terugleverkosten maar moet je dus wel zelf de uurprijsverschillen bijleggen tussen je geleverde zonnestroom en je afname van elektriciteit. Die elektriciteit verbruik je dan vooral in de winter en is dus duurder. Bovendien zijn bij Budget Energie de maandelijkse leveringskosten voor zowel elektriciteit en gas € 3,- per maand lager wat mij ook nog eens een voordeel oplevert van € 72,-. Maar dan moet het mij lukken in de winter vooral elektriciteit te gebruiken tijdens de goedkopere, windrijke, uren.

Bovendien ontvang je ook over je teruglevering de uurprijzen die meestal hoger liggen dan de 1 cent terugleververgoeding. Maar er zijn toch ook uren met een negatieve prijs? Desondanks ligt de gemiddelde prijs van zonnestroom over het laatste jaar op ongeveer 5 cent per kWh. Dat is het gevolg van het sluiten van Duitse en Belgische kerncentrales waardoor Nederland ook op zonnige middagen veel kan exporteren. Bovendien kan ik de app van mijn omvormer instellen op ‘negatieve prijsoptimalisatie'. Dat houdt in dat de omvormer uitvalt als de uurprijzen (te) negatief zijn.

Voor een dynamisch contract rekent Budget Energie over het gebruik wel 2 cent per kWh als inkoopkosten.

Tot 1 januari 2027 is er echter nog de salderingsregeling waarvan ook huishoudens met een dynamisch contract profiteren. Dus zolang je kan salderen is het verstandig om ook tijdens de uren met een negatieve prijs toch voldoende kWh's terug te leveren om daarmee, als saldeerder, de 12 cent energiebelasting mee weg te kunnen strepen. Dat geldt trouwens ook voor vaste en variabele contracten. Stel op zonnige middagen komt het totaal aantal uren met een negatieve prijs 300 dan kost mij dat 600 kWh teruglevering (vermogen omvormer is namelijk 2 kW).

Besparing zolang er saldering is : 

Geen terugleverkosten (schijf  5-1000 saldeerbare kWh's)                                       :   - 90,-

Lager maandelijkse leveringstarief leverancier  gas+elektr.              2 x 12 x €3,-   :   -  72,-                                                    

Verwachte opbrengst per jaar    :  2500 kWh

Direct eigen verbruik                    :     500 kWh

Totaal mogelijke teruglevering            :  2000  kWh                     à   5 ct  =                 -    € 100,-

( of bij negatieve prijs optimalisatie       : - 600  kWh

Teruglevering - neg. pr. optim   :  1400    kWh                    à   8 ct  =                 -     € 112,- )

Verbruik per jaar                           :   900    kWh                     à  12 ct =                        € 108,-

Verbruik per jaar bij neg. prijs    :    100    kWh                     à    -2 ct                    -    €      2,-

Inkoopkosten                               :    1000 kWh                      à    2 ct                            €    20,-

Voordeel per jaar                                                                                                               €  136,-

52 reacties

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • November 17, 2025

als ik op jeroen.nl kijk dan hebben we vorig jaar 8 uur met negatieve stroomprijzen gehad, en dit jaar 7 uur. in die 7 of 8 uur lever je geen 600kWh terug. Ook reken je met een eigen verbruik van 20% van je opgewekte energie, dat is erg laag, normaal gesproken haal je makkelijk 30% en met een beetje moeite en een EV zelfs veel meer.

Verder snap ik niet welke tarieven je nou gebruikt hebt. Gemiddelde inkoop tarieven zijn 20-25 ct per kWh en zolang er gesaldeerd mag worden krijg je dat ook voor teruglevering.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • November 18, 2025

als ik op jeroen.nl kijk dan hebben we vorig jaar 8 uur met negatieve stroomprijzen gehad, en dit jaar 7 uur.

Die 8 uur per jaar kan alleen slaan op uurprijzen nog lager dan de energiebelasting die je met je dynamisch contract als saldeerder ook krijgt. De app van solaredge is daar ook aan aangepast, je kan die 13 cent daar in in voeren. Dus dan valt de omvormer pas uit bij minus 13 cent per kWh. Maar die energiebelasting krijg je (tot 1 januari 2027) alleen als je met die kWh's ook saldeert. Ik heb een flink jaarlijks overschot en krijg daarover dus niet die 13 cent energiebelasting. Kan tot 1 januari 2027 wel volop elektriciteit verbruiken. Maar dat doe ik niet, en dat niet vanwege de 2 cent inkoopvergoeding die het mij zou kosten. Aardgas verbruik ik al niet meer dus die hoef ik met extra elektriciteit niet te vervangen.

In 2017 heb ik mijn dak op de ZZW-zijde vol laten leggen. Ondanks het advies alleen maar mijn (toenmalige) verbruik en dus maar 4 panelen. Zo kom ik dus, vooral in de zomer, aan een relatief laag direct eigen verbruik. Hoe meer panelen hoe lager de installatiekosten per paneel. Heb met mijn 9 panelen dus zo'n twee panelen voor niets. De energietransitie is ook gebaat met het installeren van zonnepanelen met de laagste kosten per paneel (in plaats van het verwijt dat diegenen die hun dak(en) vol laten leggen ‘het voor de anderen verpesten'. Zij profiteren immers van mijn extra opwek tijdens de minder zonnige uren.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • November 18, 2025

In het herfstnummer van het ANWB (die ook dynamische energiecontracten aanbiedt) ledenblad worden dynamische contracten gepromoot met als titels ‘Herfstwind, zo bespaar je op je energierekening’ en ‘lekker uitwaaien, minder voor je energie besparen'.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • November 18, 2025

@Driepinter 

Ik kan jouw berekeningen niet geheel volgen. Ik neem aan dat ze gewoon kloppen. Uit je tweede bericht kan ik uitmaken dat je ongeveer in dezelfde situatie zit dan ik. Ongeveer even oude panelen, dak vol en airco om te verwarmen.

Het grote verschil is mijn EV die grote hoeveelheden kWh laadt op de goedkoopste uren. Ik heb ook geen overschot van stroom met mijn 15 panelen. 

Een airco is trouwens niet heel nuttig voor een afnemer met dynamisch contract. Die gebruikt veel dure winterstroom, terwijl er weinig of niets te sturen is op de goedkoopste prijzen. Wij sturen helemaal niets. Gewoon vanaf oktober 24/7 verwarmen. Gewoon heel comfortabel voor onze levensstijl.

Ik heb een ruim jaar geleden toen ik moest kiezen voor terugleverkosten a ruim € 400 of een dynamisch contract gekozen voor een dynamisch contract van Zonneplan. Daar heb ik zeker geen spijt van. De jaarafrekening heb ik nog niet, maar die zal ik op dit forum delen. Misschien wel in dit topic.

Polvo55
  • Gevorderde
  • November 18, 2025

@Driepinter Mooi dat je weer wat leven in de brouwerij maakt.

Ik wil even ingaan op de volgende zin van jou:
“Voordeel van een dynamisch contract is dat je vooral in de winter kan profiteren van lage elektriciteitsprijzen als er 's nachts en in het weekend veel wind staat”

Ik heb de kwartier prijzen op Jeroen.nl sinds begin oktober gevolgd en dat valt dus vies tegen met die wind.
Er waren maar een handvoldagen dat er echt goedkope energie was en dat waren allemaal dagen waar de zon nog een beetje scheen.
Van goedkope wind energie heb ik niks gezien.
De meeste dagen, zeg maar rustig 80% van de tijd schommelt het rond de 6 cent verschil, daar kun je nog geen batterij voor opladen.
Bovendien ligt de prijs gemiddeld boven mijn vast contract.

De ANWB schijnt wel het grootste aantal dynamische klanten te hebben, maar kennelijk ligt dat meer aan hun reputatie dan aan hun product.
Zowel op Jeroen.nl en Solar Magazine (Keuze.nl) staat (onafhankelijk van elkaar) de ANWB onderaan met een dikke onvoldoende.

Niettemin ga ik toch een jaar dynamisch proberen en wel om de volgende redenen
1 In de zomer kwamen de batterijen nooit onder de 50% lading en nu komen ze maar net van 50 tot 100% op zonnige dagen, kortom, ik heb 50% te veel capaciteit.
Daar kan ik in de zomer met dynamisch wat mee doen.
2 Oktober viel tegen, maar november juist erg mee wat betreft het batterij gebruik.
Dat is belangrijk omdat ik met de warmtepomp in de winter de meeste stroom gebruik.
De snort de hele dag door en kan geen rekening houden met dure en goedkope stroom.
De batterijen blijken tot nu nuttiger in deze periode dan verwacht.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • November 19, 2025

Met die zin bedoel ik dat die lage tarieven 's nachts vooral in de winter zijn. Windenergie piekt namelijk in de winter.

U schrijft dat de dynamische prijs gemiddeld boven de vaste prijs ligt. Maar ik heb een jaarlijks overschot. Dus zolang er saldering zou ik met mijn jaarlijks overschot zou ik niets voor de afgenomen kWh's betalen. Niet aan de leverancier en geen energiebelasting en btw. Dan resteert met een vast contract alleen de € 90,- terugleverkosten (en de hogere maandelijkse vaste leveringskosten,  8,99 i,p.v. 5,99 per maand voor zowel elektriciteit en gas dus 2 maal 12 maal € 3,-). Die bespaar ik dus met een dynamisch contract.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • November 19, 2025

Dan ga ik ook even op deze zin reageren: 

Voordeel van een dynamisch contract is dat je vooral in de winter kan profiteren van lage elektriciteitsprijzen als er 's nachts en in het weekend veel wind staat.

Dit klopt gewoon. Mijn EV wordt in het lange winterseizoen vaak 's nachts opgeladen. Dan heb je vaak de laagste prijs door veel opwek en weinig verbruik.

Hieronder mijn screenshot van november tot vandaag.

Het voordeel van in de nacht laden is dat je de dure dagstroom kunt verkopen. Het is alleen niet veel, want ongeveer 70 % van de zonne-energie wordt direct gebruikt door de airco..

De hoge pieken zijn vaak de stroom die de EV in gaan. 

Gisteren de voorschotrekening voor december ontvangen van Zonneplan. €110 Wat jaren geleden was ik alleen aan benzine al meer kwijt iedere maand. En nu is de duurste maand iets meer dan €100

Polvo55
  • Gevorderde
  • November 19, 2025

Vandaag heeft het echt hard gewaaid op de Noordzee en langs de kust.waar toch de grootste windparken staan.
Er is in de kwartierprijzen van vandaag niks van terug te zien.
Alleen de gebruikspieken rond 08.00 uur en tussen 16.00 en 20.00 uur.
Voor de rest zijn de tarieven vlak.
De nacht prijzen waren nog iets lager dan de dagprijzen terwijl het 's nachts nog rustig was en het overdag hard begon te waaien.
Dit is mij al vaker opgevallen, wind voordeel is maar heel beperkt of zoals vandaag er helemaal niet.

Ander detail, de minimum prijs van 24 cent en maximum van 33 cent, mijn vast contract is 23 laagtarief en 26 cent hoog tarief.
Dit is sinds begin oktober op een paar uitzonderingen na dagelijkse kost.
Dus ik ben alles behalve overtuig van goedkope wind energie in de winter.

Kwartierprijzen van Jeroen.nl van vandaag:

Windkaart van vandaag

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • November 20, 2025

Als reactie op voorgaand bericht

Vandaag heeft het echt hard gewaaid op de Noordzee en langs de kust.waar toch de grootste windparken staan.

Gisteren 19 november was er zeker niet veel wind op de Noordzee. Voor de energieprijzen moet je meer naar wind- en zonne-energie van west Europa kijken. Dan was het gisteren bijna windstil en behoorlijk bewolkt. Vandaag is het gewoon windstil. Volgens buienradar windkracht 1 in mijn omgeving. Met elkaar gewoon een dunkelflauwte. De energieprijzen zijn er ook naar. 

En als reactie op deze zin:

Ander detail, de minimum prijs van 24 cent en maximum van 33 cent, mijn vast contract is 23 laagtarief en 26 cent hoog tarief

Over heel 2025 is mijn levertarief op dit moment gemiddeld nog net onder de 24 cent. Dat zal vast nog naar boven gaan. De teruglevering brengt bij mij bijna 19 cent op. En dat allemaal zonder terugleverkosten.

De jaarafrekening is zonet binnengekomen. In een volgende post zal ik die deels delen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • November 20, 2025

Vandaag de jaarafrekening van Zonneplan binnen.

incl. btw

Stroom
Afname stroom                4.572 kWh  € 522,02
Teruglevering stroom    -2.871 kWh € -174,57
Zonnebonus                                           € -13,15
Energiebelasting                                   € 217,87
Vermindering energiebelasting       € -634,31
Netbeheerkosten                                 € 467,82
Vaste leveringskosten                           € 74,96
totaal stroom                                      € 460,64

Gas
Afname gas 110 m³                               € 59,94
Energiebelasting                                    € 77,16
Netbeheerkosten                                € 171,85
Vaste leveringskosten                         € 74,96
totaal gas                                             € 383,91

Eerder in rekening gebrachte bedragen € -854,71
Totaal € -10,16
Btw (21%) € -1,78

Als ik even ga rekenen is het levertarief 11,4 cent kale stroomprijs

Het teruglevertarief is 6,1 cent kale stroomprijs.

Wat opvalt is dat de maandelijkse voorschotten heel goed berekend zijn. Ik hoef maat €10,16 bij te betalen.

Wat voor mij nog niet geheel duidelijk was hoeveel ik als netto gebruiker nu netto gebruik. 1700 kWh dus en dat is hoger dan ik dacht.

Gasverbruik is wel dynamisch, maar kon ook anders. Dat is alleen voor SWW

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • November 20, 2025

@Polvo55  U vindt het verschil tussen 8 cent en 13 cent per kWh niet groot? Ook al is er een groot aandeel wind of zon dan wil dat nog niet zeggen dat uur- of kwartierprijzen nul worden. En maar goed ook, want dan zou niemand in windturbines investeren. Deze prijzen worden namelijk bepaald door de laatste aanbieder (economische wet). En vaak zijn dat nog aardgascentrales die niet op de standby-stand draaien. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • November 20, 2025

@Polvo55  U vindt het verschil tussen 8 cent en 13 cent per kWh niet groot? Ook al is er een groot aandeel wind of zon dan wil dat nog niet zeggen dat uur- of kwartierprijzen nul worden. En maar goed ook, want dan zou niemand in windturbines investeren. Deze prijzen worden namelijk bepaald door de laatste aanbieder (economische wet). En vaak zijn dat nog aardgascentrales die niet op de standby-stand draaien. 

Polvo heeft een thuisaccu. Om daar mee te handelen heb je wat verschil nodig in prijs, om verlies van kWh te compenseren, slijtage en afschrijving.

Voor de rest heb je helemaal gelijk. 

Polvo55
  • Gevorderde
  • November 20, 2025

Als reactie op voorgaand bericht

Gisteren 19 november was er zeker niet veel wind op de Noordzee. Voor de energieprijzen moet je meer naar wind- en zonne-energie van west Europa kijken. Dan was het gisteren bijna windstil en behoorlijk bewolkt. Vandaag is het gewoon windstil. Volgens buienradar windkracht 1 in mijn omgeving. Met elkaar gewoon een dunkelflauwte. De energieprijzen zijn er ook naar. 

@Rakker Kijk nog even naar de wind kaartjes van gisteren.
Geel is windkracht 8,  lichtgroen 7, donkergroen 6 en donker blauw 5.
Lijkt mij veel wind op de plek waar de meeste windturbines staan.

Ben benieuwd naar jou jaar afrekening, mijn afrekening in juni was nul en dat bij 4000 kWh levering en 4000 kWh terug levering.
Nu betaal ik wel terug leverkosten, de jaarafrekening zal oplopen naar 300 euro.
Maar het ging mij om de kosten in de winter, die liggen bij een dynamisch contract structureel hoger dan bij een vast contract.

Een batterij laden bij 25 cent is niet zinvol, bij een RTE van 80% (haal ik niet)  kost die uiteindelijk 25 / 0,8 = 31,25 cent per kWh en dan heb ik het nog niet over de afschrijving.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • November 20, 2025

Polvo heeft een thuisaccu. Om daar mee te handelen heb je wat verschil nodig in prijs, om verlies van kWh te compenseren, slijtage en afschrijving.

Voor de rest heb je helemaal gelijk. 

Als je met stroom uit het net met je thuisbatterij gaat handelen moet je ook onder je netto teruglevering blijven. Anders ga je ook nog eens energiebelasting betalen.

Dan maakt het ook niet uit als je in de zomer je overschot ook gebruikt voor je thuisbatterij om die 's avonds met de hoge prijzen terug te leveren. Want of dat je nu 's middags teruglevert of 's avonds het blijft immers teruglevering. Behalve dan dat je met het opladen en ontladen van de batterij kWh's verliest.

Het verdienmodel van een thuisbatterij met zonnepanelen en een dynamisch contract en saldering is dan dat je op zonnige zomerse middagen je thuisbatterij laadt met je zonnepanelen om die 's avonds duur te verkopen. Je bouwt dan, net als of je 's middags teruglevert, teruglevering op. En als je voldoende (gezien je eigen verbruik 's winters) teruglevering hebt opgebouwd kan je tijdens de goedkope winduren je thuisbatterij laden om die kWh's later weer te verkopen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • November 21, 2025

@Driepinter 

Als je met stroom uit het net met je thuisbatterij gaat handelen moet je ook onder je netto teruglevering blijven. Anders ga je ook nog eens energiebelasting betalen.

Klopt helemaal, alleen ga je er iets later van uit dat ik overschot heb. Ik heb een netto tekort. 

Ik heb 6 maanden meer opwek dan verbruik. Dan zal je met een accu zeer goed moeten handelen.

In de winter is het nog erger. Ik zit momenteel op 40 kWh teruglevering deze maand, omdat bijna alle zonne-energie in de warmtepomp gaat. Als ik daar een thuisaccu voor zou hebben houd ik niets over door eigen verbruik accu. En je mist de hoge prijzen die nu voor teruglevering gelden. Ik zal je niet plagen met een screenshot van vandaag. Ziet er leuk uit met teruglevering in de buurt van 30 cent. Zonder kosten van accu.

Polvo55
  • Gevorderde
  • November 22, 2025

@Rakker Kun je niet beter van het gas af?
383 euro voor 110 m3 gas zijn dan wel erg dure m3

Ik zit nu op 10 kWh terug levering, maar dan met batterij.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • November 23, 2025

@Rakker Kun je niet beter van het gas af?
383 euro voor 110 m3 gas zijn dan wel erg dure m3

Ik zit nu op 10 kWh terug levering, maar dan met batterij.

Dat is een keuze om dat niet te doen. Nu verwarmen we alleen de woonkamer (en keuken) 24/7, met een vloermodel airco. Dat vind ik geen volwaardige verwarming als we door omstandigheden toch het hele huis moeten gaan verwarmen. Voor een volwaardig warmtepompsyteem komen we uit op veel te hoge kosten. Het verbruik voor verwarming is gewoon te laag om dat terug te verdienen. Verbruik voor verwarming zou ongeveer 400 m3 zijn.

Polvo55
  • Gevorderde
  • November 30, 2025

Morgen weer een winderige dag, over land 5 tot 7 en op zee 8 tot bijna 9.
Ik zie hier niks van terug in de kwartierprijzen, in tegendeel, net als de vorige keer zie ik de laagste prijzen als het nog rustig is en als in de loop van de dag onstuimig gaat worden gaan de prijzen zelf nog omhoog.
Ik begin het verhaal van goedkope wind energie onderhand als een broodje app verhaal te beschouwen.
Een gedachte op basis van veronderstelling, maar in de praktijk blijkt het anders uit te pakken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • November 30, 2025

@Polvo55 

Ik weet niet waar jij woont, maar in het oosten van het land hebben we morgen windkracht 3. Ook hoeven we niet veel zonne-energie te verwachten. Net als vandaag zul je geen stilstaande windmolens zien staan. Gewoon weinig groene energie en de prijzen worden dus voornamelijk bepaald door grijze energie en het kleine verschil tussen minimum en maximum prijs is relatief laag. Verschil 5 eurocent. Om met een thuisaccu te gaan handelen is het verschil te klein.

Mijn accu van mijn EV is vanmiddag leeg thuisgekomen. Gaat vannacht gevuld worden voor een prijs onder de 22 eurocent.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • November 30, 2025

Ik begin het verhaal van goedkope wind energie onderhand als een broodje app verhaal te beschouwen.
Een gedachte op basis van veronderstelling, maar in de praktijk blijkt het anders uit te pakken.

je bent 1 van de weinigen die dit vindt, en gelukkig mag dat.

Polvo55
  • Gevorderde
  • November 30, 2025

@Polvo55 

Ik weet niet waar jij woont, maar in het oosten van het land hebben we morgen windkracht 3. Ook hoeven we niet veel zonne-energie te verwachten. Net als vandaag zul je geen stilstaande windmolens zien staan. Gewoon weinig groene energie en de prijzen worden dus voornamelijk bepaald door grijze energie en het kleine verschil tussen minimum en maximum prijs is relatief laag. Verschil 5 eurocent. Om met een thuisaccu te gaan handelen is het verschil te klein.

Mijn accu van mijn EV is vanmiddag leeg thuisgekomen. Gaat vannacht gevuld worden voor een prijs onder de 22 eurocent.

Ik woon in het noorden, maar het oosten is nou ook niet de plek waar massaal de windturbines staan.
Die staan toch op zee, langs de kust en IJsselmeer .
Ja vannacht is het nog goedkoop en dan is er nauwelijks wind, maar morgen overdag wordt het weer duurder ondanks de harde wind.

je bent 1 van de weinigen die dit vindt, en gelukkig mag dat.

Kennelijk dan toch maar weer wat kaartjes laten zien voor de ongelovigen 😉
Stroomprijs van jeroen.nl voor morgen.

Windkaartje voor morgen overdag:

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • December 1, 2025

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • December 1, 2025

Gewoon te weinig wind en zon in Europa, zodat groene energie de prijzen nauwelijks beïnvloedt. Ook voor mensen met een dynamisch contract heb je de prijzen van een vast contract. Die dagen heb je ook. En moest ik de EV laden voor een topprijs van 22 cent.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • December 1, 2025

Kijk op www.energieopwek.nl Offshore draait vanaf 04:00 h 100 %  (4420 MW) en onshore van af 12:00 h bijna 100 % (6670 MW). Vannacht was de stroomprijs 6 ct en overdag maximaal 10 ct.

Maandag 23:00 h is de stroomprijs 7 cent terwijl deze zondag 23:00 h 9 cent was. Daar kan je al uit op maken, en uit de windverwachting, dat de stroomprijs komende nacht laag zal zijn.

De voordelen van een dynamisch contract zijn geen terugleverkosten, dat je je zonnestroom in de minder zonovergoten uren voor een hogere prijs terug kunt leveren en dat je in de winter gebruik kunt maken van de goedkopere windstroom.

Tot 1 januari 2027 en met een zomers PV overschot is vergelijking van de kale uurprijzen duidelijker.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • December 1, 2025

klopt, en morgen vanaf de erg vroege ochtend neemt de wind af en dan stijgt de stroom prijs weer langzaam. En eigenlijk moeten we de vraag er ook in meenemen want die bepaalt ook mede de stroom prijs.

We hebben ​@Polvo55 al aan de batterijen gekregen, nu nog aan een dynamisch contract 😉