Skip to main content

PV-panelen en gekozen voor een dynamisch contract.

• November 17, 2025
  • 59 reacties
  • 287 Bekeken

Toon eerste bericht

59 reacties

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • December 28, 2025

Jij hebt een meer persoonlijk gezichtspunt. Energiemaatschappijen hebben heel veel data (metadata)

metadata is heel wat anders dan 'veel data'.

Het grote verschil is profielkosten. Het profiel van mensen met een vast contract is anders dan die met een dynamisch contract. Een mooi voorbeeld zijn de mensen met een EV. Er zijn mensen die als ze thuis komen van hun werk om 17.00 de stekker er in doen en gaan laden. Mensen met een dynamisch contract stellen hun auto dusdanig in dat de auto in de winter om 3.00 begint te laden. 

Die data is gewoon bekend en daarom zijn de vaste contracten uit jouw gezichtspunt duurder. 

ik heb altjd onthouden dat dynamsiche tarieven bepaad worden op de dagelijkse spot markt. Vaste tarieven komen van de energiemarkt. De markten, en hun manier van prijsbepaling, zijn dus heel verschillend.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • December 28, 2025

en dus ook niet vergelijkbaar.

Momenteel kun je als klant nog gewoon kiezen. Vast of dynamisch.

Over een tijdje  (jaar ?) zullen ook netwerktarieven dynamisch zijn. Dan kun je nog steeds voor vast kiezen, maar krijg je toch deels dynamische prijzen. Alleen zijn die tijden dan vast. Net als nu de dag/nacht tarieven.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • February 1, 2026

@Rakker Die 30% raakt me niet omdat het maar om enkele kWh gaat, maar het is wel degelijk verlies t.o.v. direct gebruik via een omvormer die maar 3% verliest.
Alle zonne energie is minder dan ik gebruik, batterijen zijn derhalve volstrekt nutteloos.

Ik raad Polvo trouwens geen dynamisch contract aan. Gewoon een vast contract aanhouden voor de zekerheid.

Ik val van mijn stoel 😄

ik viel vandaag ook van mijn tweakers-stoel, er vanuit gaande dat ​@Polvo55 = @polvo176 ;-), je gaat over op dynamisch! En ik ben oprecht benieuwd naar je beweegredenen. Want het verschil is inderdaad niet extreem groot.

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 1, 2026

ik viel vandaag ook van mijn tweakers-stoel, er vanuit gaande dat ​@Polvo55 = @polvo176 ;-), je gaat over op dynamisch! En ik ben oprecht benieuwd naar je beweegredenen. Want het verschil is inderdaad niet extreem groot.

Als je hieronder het topic over de nieuwe energie wet had gelezen dan had je het al kunnen geweten.
Ik heb daarin al aangegeven tot juni over te gaan op dynamisch om te testen hoe dat uitwerkt met batterijen.
Tot nu nog niet erg succesvol, ik had gehoopt op meer automatisering, met een vast contract is het in de winter niks, maar dynamisch werkt nog niet naar verwachting.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • February 2, 2026

je bedoelt dat HEMS in de Zendure nog niet goed genoeg omgaat met dure en goedkope uren? 

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 2, 2026

je bedoelt dat HEMS in de Zendure nog niet goed genoeg omgaat met dure en goedkope uren? 

Hems heeft verschillende mogelijkheden, slimme meter modus is prima voor een vast contract, laad op met zonne energie, kijkt verder niet naar tarieven en draait perfect NOM.
Nadeel: in de winter is er geen zon en moet je de batterijen zelf opladen met netstroom omdat de omvormer blijft werken en de batterij leeg trekt.
Daarom heb ik op zeker moment twee omvormers los gehaald van de batterijen.
Op de twee anderen zitten zelf zonnepanelen direct aangesloten, maar daar werd de BMS tureluurs van.

Auto modus kijkt wel naar de tarieven, laad de batterijen  op goedkope (nacht) uren, maar houdt geen rekening met dat er nog zon komt overdag.
Als de batterijen vol zijn wordt de gratis stroom van de zonnepanelen later op de dag niet gebruikt, maar terug geleverd.
Wel moet je elke dag kijken of de ingestelde laad en ontlaad prijzen nog wel overeen komen met wat je ingesteld hebt.

Zenki zou zo slim moeten zijn  om daar rekening mee te houden, maar schakelt al van laden naar ontladen en VV op kleine prijs verschillen en houd geen rekening met ingestelde grenzen.
Daarbij komt nog dat er gerekend wordt met kwartierprijzen terwijl Zonneplan met uur prijzen werkt.
Iets waar ik op voorhand geen rekening mee heb gehouden.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • February 3, 2026

mijn script, zelf (laten) maken, houdt rekening met de combinatie van goedkope en dure (tarief) uren. Laad netjes op op de goedkope uren en ontlaad bij de dure. En de zonnepanelen op de sf800pro laden ook gewoon de batterij op als de zon schijnt en de batterij nog niet aan z’n max zit. 

Het is even afwachten totdat de zon weer vor serieuze opbrengsten gaat zorgen voor de andere zonnepanelen. De voorspelling voor de volgende dag zal dan zorgen voor wel/niet laden/ontladen op dure/goedkope uren. Als de verwachte opbrengst meer is dan het gemiddelde verbuik van de afgelopen dagen, dan zal ie volledig op zonnenenergie gaan laden en ontladen als het verbruik meer is dan de opbrengst

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 3, 2026

@EmielS  Ah, je gebruikt HA?
De zon doet al aardig zijn best hier de afgelopen paar dagen.
Wat gebruik je nu precies?

Ik heb een probleem gevonden en opgelost, of het nu beter zal gaan moet ik nog even afwachten, het kost een tijdje voordat Zenki op mij lokale omstandigheden is ingespeeld.
Ik ben benieuwd in hoeverre Zenki mee gaat in steeds meer zonne energie, dus steeds minder gaat laden op goedkope uren.
Dat kost tijd, maar ik heb daar 4 maand voor uitgetrokken.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • February 3, 2026

@Polvo55 nee, geen HA hier. Ik ben jaren geleden ingestapt op OpenHab, nog meer techie dan HA. Gelukkig heb ik ChatGPT bereid gevonden om te helpen met programmeren, want een programmeur ben ik niet. En dat is eigenlijk beter want ik kan prima beschrijven wat ik zou willen bereiken in mijn situatie en chat programmeert wel en houdt me scherp.

Volgens mij is zenki inderdaad een AI die moet leren uit een stabiel verleden, en dat is er bij mij en de zon niet bij.