Beantwoord

Renovatie plat dak in combinatie met het plaatsen van zonnepanelen

  • 2 July 2020
  • 6 reacties
  • 842 Bekeken

We zijn op zoek naar een partij die kennis van zaken heeft van renovatie van een plat dak en van het plaatsen van zonnepanelen.  We willen graag een advies hoe we dit het beste kunnen combineren. Het moet wel een partij zijn die creatief en flexibel is en goed kan luisteren en communiceren. Het gaat om een maatwerkoplossing. Het dak dat gerenoveerd moet worden bestaat uit dakdozen met de dampwerende laag onderaan de binnenkant van de dozen, een koud dak dus. De bovenlaag van sommige dakdozen is door vocht aangetast. Wat de oplossing lastig maakt zijn een aantal randvoorwaarden:
– De muren hebben een beperkt draagvermogen
– De boarding van het dak kan niet verhoogd worden
– De onderkant van het dak moet bij voorkeur blijven zitten.
Wie kent een partij die ons kan adviseren?

icon

Beste antwoord door Anne 6 July 2020, 18:37

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Over welke regio hebben we het?

Het klinkt alsof de bovenkant van het bestaande dak, inclusief een deel van het hout, moet worden vervangen en
daar dan een zo licht mogelijke warm dak isolatie op en
daarop EPDM moet worden aangebracht.
Waarbij de dikte van het isolatie materiaal langs de randen minder moet zijn dan de rest van het dak vanwege de lagere dakranden?

Waarbij vooral ook van belang is dat er absoluut geen vocht in de onderste laag komt omdat die niet meer weg zou kunnen En dat het vocht dat er al zit (waardoor een deel van het dak is aangetast als ik het goed begrijp) de kans krijgt om te verdampen voordat de boel wordt afgesloten?

Anne.

Hallo Anne,

Bedankt voor het meedenken.

Het gaat om 5 huizen in Utrecht (rijtje van 6, 1 hoek doet niet mee).

Je analyse klopt. Je mogelijke oplossing ook. De vraag is dan nog wel of hier zonnepanelen op bevestigd kunnen worden en hoe. Welke voorzieningen moeten bij de dakrenovatie aangebracht worden om het plaatsen van zonnepanelen verantwoord te kunnen doen? We zoeken een partij die ons gedurende het hele traject kan ondersteunen: advies, dakrenovatie en het plaatsen van de zonnepanelen zodat we een geïntegreerde oplossing krijgen.

Reputatie 7
Badge +2

@AnnemiekW 
Degene waarbij ik de cursussen voor energiecoach heb gevolgd en waar dus een deel van mijn kennis vandaan komt, was vroeger aannemer en begeleidt tegenwoordig verduurzamingsprojecten.

Als je wilt kan ik hem wel eens vragen of het goed is dat ik zijn contactgegevens aan je door geef.
Hij woont volgens mij in de buurt van Wageningen dus de afstand naar Utrecht valt dan wel te overzien denk ik.

Reputatie 7
Badge +3

De constructie voor panelen op platte daken is zwaarder. Er moeten immers stoeptegels op om te voorkomen dat ze bij harde wind weg waaien. Dak moet dus stevig genoeg zijn. En op een zonatlas kan je ten eerste controleren of qua ligging en schaduw het dak wel geschikt is.

Het dak is qua ligging zeker geschikt om zonnepanelen op te leggen. Het probleem is de dakconstructie.  Ook toen het dak nog in orde was, kon het al geen zonnepanelen met ballast dragen. Nu er een renovatie nodig is, kijken we naar oplossingen voor een plat dak zonder of met heel weinig ballast.

@Anne
We houden je aanbod graag achter de hand. Voor nu zoeken we een partij die zelf alles in huis heeft.
En ook met particulieren in zee gaat.

Hallo,

Ik heb een vergelijkbare vraag.

Ik heb al zonnepanelen op het platte dak maar wil nu mijn dak vergroenen.

Ik zoek één partij die deze werkzaamheden kan/wil (laten) doen. Vind het lastig om met

meerdere partijen te onderhandelen en te schakelen .

De werkzaamheden bestaan dus uit;

  1. Zonnepanelen er af
  2. nieuwe bitumen 
  3. sedum o.i.d. er op
  4. Zonnepanelen terug plaatsen

Woning staat in Almere en er staan 15 zonnepanelen op het dak.

Hoop dat iemand een goede suggestie heeft.

Hoor graag

gr

Rob

Reageer