Salderen met dynamisch contract. Behoud vrijstelling energiebelasting en dus zonder terugleverheffing.

  • 23 January 2024
  • 4 reacties
  • 114 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

 Ik had altijd gedacht dat je met een dynamisch contract niet kan salderen met de opbrengst van je zonnepanelen. En dan specifiek om gebruik te kunnen maken van de vrijstelling voor de energiebelasting en btw over je gesaldeerde kWh's. Maar dat schijnt dus niet te kloppen. Het werkt wel omslachtig voor de energieleverancier. Want tijdens het terugleveren (nagenoeg alleen in de zomer) betaalt de energieleverancier je maandelijks voor je geleverde kWh's uit mét ook de energiebelasting en btw van € 0,131648. (Dus ook ten tijde van negatieve prijzen ontvang je, op dat moment, meestal netto). De kWh's die je dan weer (liefst zo goedkoop mogelijk) afneemt betaal je dan vervolgens weer mét de energiebelasting en btw. Ook met een dynamisch energiecontract wordt de energiebelasting en btw in de jaarafrekening zodoende dus tegen elkaar weggestreept. Mocht je minder afnemen dan je jaarlijks teruglevert dan betaal je je teveel ontvangen energiebelasting en btw weer terug. Daarnaast rekenen de aanbieders van dynamische energiecontracten ook een klein bedrag per kWh. Anders zouden ze immers geen inkomsten hebben want het dynamisch energiebedrijf rekent zowel voor de geleverde als voor de door je teruggeleverde kWh's immers de marktprijzen per uur.

 Dynamische contracten zijn nu ook interessanter geworden doordat steeds meer leveranciers voor een vaste en variabele contracten een gestaffelde vaste terugleverheffing in rekening gaan brengen. Dus als je per jaar bijvoorbeeld tussen de 1000 en 2000 kWh saldeert ben je bij Budget Energie per maand € 10,- en dus € 120,- per jaar aan terugleverkosten kwijt. Met deze terugleverheffingen willen de energieleveranciers het prijsverschil tussen de in de zomer goedkope kWh's en vooral in de winter terug afgenomen dure kWh's compenseren. Zodat deze kosten niet langer middels een hogere kWh-prijs betaald moet worden door de huishoudens zonder panelen. Bij een dynamisch contract is dat prijsverschil voor de klant zelf (klant probeert ook de goedkoopste stroom af te nemen) en is er dus geen terugleverheffing. De terugleverheffing van € 120,- per jaar voor 2000 te salderen kWh's bedraagt per kWh dan omgerekend € 0,06 per kWh. Blijft het beperkt tot 1500 kWh dan bedraagt de terugleverheffing omgerekend € 120/1500 kWh € 0,08 per kWh. Bij een hoger verbruik neemt de terugleverheffing per schaal van 1000 kWh met € 120,- per maand toe waardoor we dan voor elke gesaldeerde kWh € 0,06 per kWh als terugleveringskosten kunnen gaan rekenen. Deze terugleverheffingkosten heb je dus niet als je ondanks je zonnepanelen voor een dynamisch contract kiest.

 Maar kom je er met een dynamisch contract er dan wel aan uit? In de winter is de elektriciteit toch altijd veel duurder dan tijdens de zomerse zonnige middagen? Dat is met een toename van het aantal windturbines echter steeds vaker niet meer het geval. Althans tijdens de windrijke nachtelijke uren en inmiddels vaak ook tijdens windrijke weekenden. Ook is er in de winter, vooral in februari en begin maart, ook steeds meer kans op een behoorlijke zonopbrengst met dito lagere middagprijzen.

 Met de afbouw van de salderingsregeling zal echter ook het aantal te salderen kWh's waarover de vrijstelling energiebelasting en btw geldt steeds verder afnemen. Echter door de groei van het aantal windparken op zee zal ook het aantal uren met een lage kWh-prijs toenemen. Daarnaast zal door een toename van dynamische stroomafname ook het kWh-gebruik tijdens de dure uren, en daarmee dus ook de marktprijs, afnemen. Als maatschappelijk voordeel zal de algehele kWh-prijs dus dalen. Daarnaast ben ik bovendien van mening dat ter bevordering van een dynamische stroomvraag (en dus de afname van zon- en windenergie) de energiebelasting op elektriciteit verlaagd moet worden in combinatie met een verhoging van de btw op elektriciteit. Zodat het gebruik van elektriciteit tijdens de wind- en zonrijke uren extra bevorderd kan worden.

 Dus als je in staat bent om bijvoorbeeld door het opladen van je elektrische auto of thuisbatterij, of door je warmtepomp zoveel mogelijk te laten draaien tijdens de goedkope windrijke nachtelijke uren vooral goedkope stroom af te kunnen nemen dan zou ondanks je zonnepanelen een dynamisch contract toch interessant kunnen zijn.

 

Salderen en terugleveren bij Tibber 🌞 | Tibber Support Center


4 reacties

Reputatie 4

TLDR.

Ik heb altijd onthouden dat een dynamisch contract niet slim is om te nemen als je zonnepanelen hebt en graag saldeert. Bij een dynamisch contract saldeer je per uur en niet per jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb bovenaan mijn post toegevoegd. ‘Op zonnige zomerse middagen goedkope stroom leveren, maar in de winter op windrijke nachten en weekenden ook goedkope stroom afnemen. Zonder terugleverheffing.'. 

Dan moet er eigenlijk ook nog iets is over eventuele netoverbelasting als (lokaal) iedereen op de goedkoopste momenten volop stroom gaat gebruiken. Stel je wilt op een windrijke nacht je EV en thuisbatterij opladen en je E-boiler, airco en infraroodpanelen laten draaien en door overbelasting van het net valt de stroom uit. Zoals op de windrijke maandagochtend in Amsterdam.

Reputatie 4

TLDR.

Ik heb altijd onthouden dat een dynamisch contract niet slim is om te nemen als je zonnepanelen hebt en graag saldeert. Bij een dynamisch contract saldeer je per uur en niet per jaar.

De saldering is nog steeds per jaar en niet over een andere periode.
Maar wat er nmm gebeurd is dat het bij de saldering bij een dynamisch contract wel gaat om de jaarhoeveelheden maar niet om vaste bedragen. Bij de saldering wordt er gekeken naar de gemiddelde beurswaarde van de teruggeleverde en afgenomen stroom.
Heb je dus veel teruggeleverd met een gemiddelde beurswaarde van € 0,05, maar heb je veel afgenomen tegen een gemiddelde beurswaarde van € 0,11, dan worden de hoeveelheden wel tegen elkaar weggestreept (gesaldeerd) maar financieel wordt rekening gehouden met de geniddelde beurswaarde van de teruggeleverde (€ 0,05) en afgenomen (€ 0,11) stroom.
Daardoor kan het zijn dat je bij een dynamisch contract, als je bv net zoveel hebt teruggeleverd als afgenomen (hypothetisch en onwaarschijnlijk maar alleen als voorbeeld) je toch moet betalen.

Voorbeeld.

Teruggeleverd 1000kw , gemiddelde beurswaarde € 0,05 ( is totaal € 50)
Afgenomen 1000kw, gemiddelde beurwaarde € 0,11 (is totaal € 110)
De kw worden tegen elkaar weggestreept (gesaldeerd) maar toch moet dan voor de stroom € 60 betalen. Dit buiten het ingewikkelde verhaal van energiebelasting, btw  etc

Zo zit het volgens mij in elkaar, maar ik geef mijn mening graag voor een andere.

Reputatie 4

dit lees ik bij de link naar Tibber en zegt volgens mij duidelijk dat er per uur finanvieel gesaldeerd wordt, ik lees niks over een beursgemiddelde:

 

Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan geproduceerd

Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh de beursprijs per uur gekregen plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.

Reageer