‘Schaf salderingsregeling niet af zonder goed alternatief’

  • 31 January 2024
  • 102 reacties
  • 3224 Bekeken


Toon eerste bericht

102 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Die €500, per maand kan niet kloppen bij 30 kWh per dag voor de warmtepomp. Maximaal de helft.

Als de salderingsregeling afgeschaft wordt gaat het sowieso duurder worden, maar ga maar eens rekenen wat het gekost had als je nog met gas verwarmde. Onbetaalbaar.

Het afschaffen van de regeling is simpel gezegd het meest eerlijke voor de inwoners van Nederland. Er zijn mensen die het wat geld kost (ik ook), maar velen zullen profiteren op termijn.

Als de salderingsregeling verdwijnt gaat ook de kWh prijs omlaag. Zo gaat Essent nu voorlopig terugleverkosten rekenen en wordt de kWh-prijs 8 cent lager naar 25 cent bruto. 

Reputatie 7
Badge +4

Toen ik 4 jaar geleden  zonnepanelen aanschafte calculeerde ik in dat de salderingsregeling afgebouwd zou worden naar nul richting 2030. Dat waren destijds de plannen en daar hield ik dus rekening mee. 

Nog geen half jaar geleden werd de salderingsregeling aangehouden ... 

  1. We hebben na het weg stemmen van de afbouw van de salderingsregeling weer wel te maken met terugleverkosten die in rekening worden gebracht.
  2. Eigenlijk zou per 1 januari 2023 de salderingsregeling al afgebouwd worden. Met de val van het kabinet zou dat 1 januari 2025 worden en dat met een inhaalslag van 36 % ineens. Dus het verschil met afschaffing pas op 1 januari 2027 maakt weinig verschil.

Reageer