Vraag

Staat van bitumen dak voor installatie zonnepanelen en sedum

  • 22 June 2019
  • 8 reacties
  • 1237 Bekeken

Reputatie 1
  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
Hoi allemaal,

Ik ben van plan ons platte dak uit te laten rusten met zonnepanelen. Daar omheen wil ik sedum laten plaatsen, wat voor een verkoelend effect zou moeten zorgen op warme dagen (het is op warme dagen binnen niet te harden).
De voorwaarde is natuurlijk dat het bitumen in goede staat is. De vorige bewoners hebben dit 13 jaar geleden laten vernieuwen.
Ik heb contact opgenomen met verschillende dakdekkers, maar omdat zij het zo druk hebben krijg ik nauwelijks reacties, en als ik reacties krijg willen ze niet langskomen om te inspecteren ("als er geen lekkage is komen we niet langs").
Bij deze plaats ik wat foto's met de hoop dat jullie mij kunnen helpen met het beoordelen van de staat van mijn dak. Alvast bedankt!


8 reacties

Reputatie 4
Badge +3

@RikĀ Kun je zo al verder? Heb je een update voor ons wat betreft je vorderingen? Ik hoor het graag!

Reputatie 7
Badge +2
Daar omheen wil ik sedum laten plaatsen, wat voor een verkoelend effect zou moeten zorgen op warme dagen (het is op warme dagen binnen niet te harden).

Is de sedum voor de verkoeling van de zonnepanelen of van de ruimte onder het platte dak?

Van het verbeteren van het rendement van de zonnepanelen heb ik eens gelezen dat het effect niet echt nawijsbaar zou zijn.

Naar het 2e is een tijdje terug bij mij onderzoek gedaan en daaruit kwam naar voren dat er sprake was van maximaal 0,7C verkoeling. Dat is dus geen goed rendement tov de investering.

Een sedum dak is wel erg leuk en goed voor het reguleren van de waterafvoer.

Anne.
Reputatie 6
Badge
Ik zou me beperken tot alleen panelen (in oost-west opstelling) en geen "sedumdak" nemen
De panelen moeten voldoende schaduw voor het dak opleveren en tegelijkertijd een vrije ventilatiestroom over het dak opleveren, zodanig dat zowel het dak als de panelen "gekoeld" worden. Dus zorg dat niet alleen de zon maar ook de wind zijn werk kan doen.
Reputatie 1
Die 100 kg/m2 is alle extra belastingen, dus alles wat je nu op het kale dak gaat aanbrengen en wat bv uit regenbelasting gaat komen. Maar dat is de gelijkmatige belasting over het gehele dak.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat dan volgens mij ook niet alleen om het gewicht van het sedumdak zelf. Als het flink regent houdt dat volgens mij ook extra regenwater vast en ook dat is gewicht. Zonnepanelen plat op het dak hebben volgens de tabel een opbrengst van 80 % vergeleken met zonnepanelen in de meest efficiƫnte hoek en zonligging (36 % en op het zuiden) en geven vervolgens ook nog een lagere opbrengst doordat platte panelen moeilijker schoon regenen. Ook de afstand met het dak is dan kleiner en zal dus minder afkoeling geven.
Reputatie 1
Hoi Rik,
Elk dak is berekend op een extra gewicht ( i.v.m. personen wel/niet) van 100 kg/m2.
Dit is over het gehele dak.
Als je een sedumdak en zonnepanelen zou willen toepassen, is het dus uit het oogpunt van die 100 kg/m2 niet mogelijk.
Wat zijn dan wel je mogelijkheden?
Heb je nog een bouwkundige tekening en zoniet kun je de constructie opmeten?
Met deze gegevens en wat je op het dak wil leggen (en ook de plaats waar je het wil leggen) kan een constructeur e.e.a. bekijken en beoordelen.
Veel succes
P.S. Meestal komt er onder een sedumdak een afsluitende laag, misschien is dit voldoende om de waterdichtheid te garanderen, ondanks je "oude" dakbedekking.
Reputatie 1
Weet u al ofdat dat platte dak het gewicht van de zonnepanelen kan dragen?

Oei, die filmpjes... Nee dat weet ik eigenlijk niet. Hoe kom ik daar achter?
Reputatie 7
Badge +3
Weet u al ofdat dat platte dak het gewicht van de zonnepanelen kan dragen? Een constructie van zonnepanelen op een plat dak moet immers verzwaard worden omdat zo'n constructie op platte daken windgevoeliger is (van de januari storm van 2018 zijn er filmpjes van). Goedkope of zelf gratis oude trottoir tegels daarvoor genoeg maar het weegt natuurlijk wel wat. Een constructie met de panelen in oost-west richting is minder windgevoelig en dus waarschijnlijk minder zwaar.

Overigens is de ervaring dat zonnepanelen (althans mijn donker blauwe) op het dak in de zomer de temperatuur op de bovenste verdieping al verlaagt.

https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/zonnepanelen-op-je-dak-geeft-in-de-zomer-toch-een-minder-hete-zolder-125

Reageer