Vraag

stekkerklare zonnepanelen

  • 5 November 2021
  • 6 reacties
  • 2151 Bekeken

Plan is 4 stekkerklare 335wp panelen zelf te plaatsen. Aanbieders zijn o.m. NP Energy en Solarshop-Noord. Bedrijven lijken organisatorisch nog in de kinderschoenen. Antwoord op vragen komt na lange tijd en scheutsgewijs, of in het geheel niet. Wie heeft ervaring met deze aanbieders en/of kan nog anderen noemen/aanbevelen ?


6 reacties

Reputatie 3

Hallo Youri, vorig jaar hebben wij  2 panelen van NP aangeschaft voor op het tuinschuurtje.

Je kunt deze vrij eenvoudig op een plat oppervlak zetten, uiteraard rekening houdend met het gewicht van de panelen + ballast. We hebben het snoer door een geboord gat in de houten wand naar binnen gelegd. Er zit een eenvoudige meter bij die de opbrengst bij houdt (via wifi en app).

Ik verwacht deze panelen binnen 4 a 5 jaar terugverdiend te hebben, de opbrengst is goed (bijna halve MWH/jaar ook al lagen ze niet  continu optimaal). Terugverdientijd is snel wegens het ontbreken van installatiekosten. 

Let er op dat je maar 1 keer in de 3 jaar BTW kan terugclaimen. Dit omdat je er maar 4 wil kopen. Wil je korte tijd later nog uitbreiden, dan kun je niet meer terugvragen. En let er ook op dat je er niet teveel op 1 groep kunt aansluiten, dat staat ongetwijfeld vermeld op de site.

Hartelijk dank voor jullie nuttige commentaar ! prettig weekend !

op NP staat dat de optie landscape alles ACHTER elkaar " op aanvraag" is. Per mail dus Imke gevraagd hoe deze optie eruit ziet, ook qua prijs. Ook: of ik vooraf een volledige stukslijst/ beschrijving leveringsomvang kan krijgen, wel zo fijn bij een online aankoop. Heb ook gezegd dat als lijst er niet is ik er wel voor langs kan komen op de zaak maar eerder had ik al begrepen dat ze niet echt een showroom oid hebben, alleen een loodsje. Aanvankelijke softwareissues met omvormers zouden nu opgelost zijn. Ook vroeg ik of betaling bij aflevering mogelijk is. Op al die ordergerichte vragen na dikke week nog geen repliek. Eerder van Imke begrepen dat ze het razend druk hebben en bedolven onder de (aan)vragen

Reputatie 3

Eigenlijk mag je maar circa 500 Watt aan zonnepanelen op een groep aansluiten. Je bent daar al met 1 modern paneel.

In een schuur heb je misschien een groep aansluiting die nergens anders gebruikt wordt. Je kunt dan op deze groep een zekering kast plaatsen en hier achter een paar nieuwe groepen maken. Effectief komt het er dan op neer dat je dan net zo veel panelen kunt aansluiten als gewenst.

 

Overigens kun je ook zelf een paneel kopen en een microconverter hierop aansluiten. De andere kant van deze converter sluit je op de 230V aan. De microconverter monteer je onder het paneel. Het is allemaal recht-toe-recht-aan.

dank! 500 ? at hoor ik voor het eerst. Ik lees steeds ca 3600 per (vrije) groep

Reputatie 3

Beiden een beetje waar. Als je een groep hebt waar gebruikers op zitten of een stopcontact op zit dan kan een gebruiker:

  • via de zekering 16A x 230V = 3’600 Watt krijgen.
  • via een aangesloten zonnepaneel 500 Watt met een stekker.
  • dus een totaal van 4’100 Watt.

Als je een groep hebt zonder gebruikers of stopcontacten (dus alleen zonnepanelen):

  • Kan dus 3’600 Watt aan zonnepanelen worden aangesloten.
  • Hier zit dan natuurlijk geen stekker aan maar is vast bedraad.
    Dat zijn dus geen zonnepanelen met een stekker.

Een groep die alleen in de schuur uit komt, kun je in de schuur voorzien van een groepenkast. Je kunt hier een groep maken met vaste verbindingen naar de zonnepanelen (dus zonder stekker). En een groep waar de andere gebruikers in de schuur op zitten (lampen, stopcontacten).

 

Je kunt ook een aantal groepen maken en deze voorzien van een wandcontactdoos. Hierop kun je dan een zonnepaneel met stekker in pluggen.

Er kan dan dus nergens meer dan 3600 Watt over de kabels gaan.

 

Reageer