Stroomnet

  • 3 February 2024
  • 23 reacties
  • 245 Bekeken

Reputatie 1
  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Het stroomnet is overbelast? Geen wonder! De afgelopen jaren schoten de zonnepaneelparken als paddestoelen uit de grond. Waar ik woon zijn ontzettend veel zonnepaneelparken gebouwd.

Nu is het stroomnet vol en/of overbelast en leggen we de poffer bij de kleine particuliere gebruiker met een warmtepomp met 10 of 20 zonnepanelen neer. Eerst aanmoedigen om zonnepanelen aan te schaffen en nu straffen met een soort semi boete bij teruglevering.  Ook aanmoedigen om een warmtepomp aan te schaffen en de politiek wil de mogelijkheid nu hebben om deze uit te schakelen, het gevolg is dat de niet gebruikte stroom extra belast kan worden.

Een onbetrouwbare Overheid, steeds meer, steeds vaker en een groeiende onvrede bij de gebruiker van zonnepanelen en/of warmtepomp. Tot mijn verbazing lees ik dat VEH behoorlijk wat begrip heeft voor de acties van de Overheid en Energiemaatschappijen. Dit valt mij heel erg tegen. Kom voor je leden op!

Kom voor de gewonen man op. De oplossing ligt niet bij het aanpakken van de gewonen burger met zijn 10 of 20 zonnepanelen met of zonder warmtepomp. VEH steun je leden!!!!

 

 


23 reacties

Ik kan mij helemaal in het bovenstaande vinden.

Je denkt mee, investeert je spaarcentjes en wordt nu om de oren geslagen.

Langs de snelwegen staan enorme parken van zonnepanelen waar wij als particulier op afgerekend worden.

Typisch Nederland! Eerst mensen aanmoedigen en als iedereen warm is gelopen en flink heeft geïnvesteerd volgt de bijl ik je rug. Schandalig! Denk eens aan de kleine investeerder en steun ons VVHE.

Reputatie 4

wat is dit voor populistisch gewauwel?! 

Reputatie 1

wat is dit voor populistisch gewauwel?! 

Een beetje nare en zure reactie op een gewoon verhaal van gevoel en beleving.

Gelukkig blijkt nu dat de Senaat, de 1e Kamer, het wetsvoorstel tot afschaffen niet zal steunen. Zijn er toch ook daar nog verstandige mensen blijkt nu.

Jammer dat tegenwoordig meningen en of gevoelsuitingen direct moeten worden getorpedeerd, ook als ze oprecht zijn gemeend! Rare wereld leven we.

Reputatie 4

ok, wat minder zuur dan.

Probeer je eerst te verdiepen in feiten. Zonneparken zijn niet aangesloten op de wijkcentrales waar de problemen zitten die omvormers uitschakelen. Semi boete bij teruglevering? Overstappen! Warmtepompen worden natuurlijk niet uitgeschakeld, onzin verhaal. Mensen met zonnepanelen hebben gewoon financieel voordeel tov mensen zonder panelen, nu we dat gaan rechttrekken en geen kadootjes meer geven vinden we dat oneerlijk…..

Reputatie 4

ok, wat minder zuur.

Kijk even naar de feiten, nu staan er gewoon onwaarheden.

Zonneparken worden niet aangesloten op wijkcentrales waar de problemen met afschakelende omvormers zit. Zonnepaneelhouders hebben met de saldeererregeling kadootjes gehad, ten koste van mensen zonder panelen. En nu we dat rechttrekken is de wereld te klein.

Warmtepompen worden niet op afstand uitgeschakeld, onzin/feestboek verhaal. Waarom is de overheid onbetrouwbaar? Alleen maar omdat jou dat financieel slecht uitkomt? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan mij helemaal in het bovenstaande vinden.

Je denkt mee, investeert je spaarcentjes en wordt nu om de oren geslagen.

Langs de snelwegen staan enorme parken van zonnepanelen waar wij als particulier op afgerekend worden.

Typisch Nederland! Eerst mensen aanmoedigen en als iedereen warm is gelopen en flink heeft geïnvesteerd volgt de bijl ik je rug. Schandalig! Denk eens aan de kleine investeerder en steun ons VVHE.

Van het afbouwen van de salderingsregeling is al vanaf 2017 sprake. En met de PVV voorop. Die diende in 2013 al een amendement is dat salderen te veel gaat kosten. Maar Henk en Ingrid hadden niet geluisterd naar Geert. En nu Henk en Ingrid toch zonnepanelen hebben dan is Geert in één keer tegen de AFBOUW van de salderingsregeling.

Reputatie 1

Wat hebben Henk en Ingrid hier mee te maken? Het gebruik van deze term geeft een bepaald gevoel, een beetje minderwaardig en denigrerend richting geven. 
Je ziet het ook in de media: verheven zijn boven de zogenaamde “ domme “ massa.

Framen noemen sommigen dit.

Gewoon naar de feiten kijken in het hier en nu: de energiemaatschappijen verhogen nu de terugleveringskosten, niet de politiek. De politiek verhoogt de belastingen en niet andersom.

Het bedrag per K/w teruggeveerde meter stroom wordt fors teruggebracht voor de kleine verbruiker die teruglevert, nu zelfs naar 4 of 5 eurocent. De grote zonneparken behouden hun hoge terugleververgoeding van minimaal 12,5 t/m 17,5 eurocent in een contract van soms wel 25 jaar. Via de WOB komt dit nu boven water.

Rara wie eigenaar is van de meeste zonneparken?
Onderzoeken graag!!!!!!!

Sprookjes worden verteld in de Efteling, maar niet in mijn portemonnee!!! 

 

Reputatie 7
Badge +1

@E.N  

Green Peace On Earth! - Om het maar in Jip & Janneke taal te schrijven😅.

Uw bijdrage hierboven is zeer verhelderend en vertelt veel over de samenleving
zoals u deze ziet en beleeft tenminste wat de energie aangaat.

De feiten betreffende de zgn. “terugleverkosten/terugleverboete” van de energieleveranciers
en de heffingen/belastingen van de overheid (o.a. de salderingsregeling) staan wat mij betreft buiten de discussie hier die over het stroomnet gaat.

Nog even: Wat de energieleveranciers betreft:
De vergoedingen per kWh zijn variabel per contract en gaan soms naar beneden
net zoals de energieprijzen in sommige nieuwe contracten.

Dit heet marktwerking.
De ACM denkt er misschien over na om bij de terugleverboetes regulerend in te grijpen.

De eigenaren van grotere zonne- en windparken maken gebruik van de overheidsregelingen zoals bijvoorbeeld de SDE-subsidie en andere gelden.

Dit is al langer zo en bekend, een WOB-verzoek is hiervoor niet nodig.

Ik ben trouwens ook quasi mede-eigenaar van 2 zonnepaneelinstallaties op gemeentelijke daken via een lokale energiecoöperatie en ik kan u verzekeren dat zowel subsidies en de variabele! prijsgaranties maximaal 15+1 jaar lopen. Je krijgt trouwens alleen het verschil met de eventueel lagere! marktprijs per jaar als garantiebedrag.


Het stroomnet dan (het topicthema):

In het hele topic kom ik “netbeheer” en de netbeheerders (Liander, Stedin, Enexis, etc.) niet tegen.
Waarom eigenlijk niet? – De discussie zou m.n. hier toch ook over moeten gaan?

De netwerkinfrastructuur is zaak van de netbeheerders – en deze worden gereguleerd en aangestuurd door de overheid, o.a. de provincies. Deze bepalen als aandeelhouders uiteindelijk het beleid – ook waar en hoeveel en of überhaupt wordt geïnvesteerd.

En hier ligt vermoedelijk het grootste probleem – regeren is eigenlijk vooruitzien
– maar vaak genoeg: regeren is (te laat) reageren.

Natuurlijk ontvangen de provincies en andere aandeelhouders dividend,
maar hierdoor werd waarschijnlijk onvoldoende geïnvesteerd.

Dit wreekt zich nu op alle niveaus – hoog- en laag(spanning).

Nederland was en is van oudsher (sinds de jaren 60) een gasland
– het was niet nodig en economisch onzinnig in een versterkt stroomnet te investeren.

Als je vergelijkt met de landen om ons heen zie je dat tot in de huisaansluitingen terug.
Voorbeeld: In Duitsland was een 3 x 63A krachtstroom huisaansluiting al in de jaren 60 van de vorige eeuw de quasi-standaard, hier tot voor kort een magere 1 x 25A tot 35A.

Maar in D hadden ze dan meestal ook geen gasaanluiting en werd bijvoorbeeld voor warmwater een 24 kW doorstromer opgehangen en met spotgoedkope nachtstroom verwarmd.

Zo of zo: Energie wordt duurder en is het ook alleen maar door de versterking van de te dunne netwerkinfrastructuur.

Just my 2 pWh

P.S.: Voorlopig blijft de huidige salderingsregeling zoals ze is.
(Vermoedelijk tot de energiewet 2.0)

Reputatie 7
Badge +1

Green Peace On Earth! - Om het maar in Jip & Janneke taal te schrijven.

Uw bijdrage hierboven is zeer verhelderend en vertelt veel over de samenleving
zoals u deze ziet en beleeft tenminste wat de energie aangaat.

De feiten betreffende de zgn. “terugleverkosten/terugleverboete” van de energieleveranciers
en de heffingen/belastingen van de overheid (o.a. de salderingsregeling) staan wat mij betreft buiten de discussie hier die over het stroomnet gaat.

Nog even - Wat de energieleveranciers betreft:
De vergoedingen per kWh zijn variabel per contract en gaan soms naar beneden
net zoals de energieprijzen in sommige nieuwe contracten.

Dit heet marktwerking.
De ACM denkt er misschien over na om bij de terugleverboetes regulerend in te grijpen.

De eigenaren van grotere zonne- en windparken maken gebruik van de overheidsregelingen
zoals bijvoorbeeld de SDE-subsidie en andere gelden.

Dit is al langer zo en bekend, een WOB-verzoek is hiervoor niet nodig.

Ik ben trouwens ook quasi mede-eigenaar van 2 zonnepaneelinstallaties op gemeentelijke daken via een lokale energiecoöperatie en ik kan u verzekeren dat zowel subsidies en de variabele! prijsgaranties maximaal 15+1 jaar lopen. Je krijgt trouwens alleen het verschil met de eventueel lagere! marktprijs per jaar als garantiebedrag.


Het stroomnet dan (het topicthema):

In het hele topic kom ik “netbeheer” en de netbeheerders (Liander, Stedin, Enexis, etc.) niet tegen.
Waarom eigenlijk niet? – De discussie zou m.n. hier toch ook over moeten gaan?

De netwerkinfrastructuur is zaak van de netbeheerders – en deze worden gereguleerd en aangestuurd door de overheid, o.a. de provincies. Deze bepalen als aandeelhouders uiteindelijk het beleid – ook waar en hoeveel en of überhaupt wordt geïnvesteerd.

En hier ligt vermoedelijk het grootste probleem – regeren is eigenlijk vooruitzien
– maar vaak genoeg: regeren is (te laat) reageren.

Natuurlijk ontvangen de provincies en andere aandeelhouders dividend,
maar hierdoor werd waarschijnlijk onvoldoende geïnvesteerd.

Dit wreekt zich nu op alle niveaus – hoog- en laag(spanning).

NL was en is van oudsher (sinds de jaren 60) een gasland
– het was niet nodig en economisch onzinnig in een versterkt stroomnet te investeren.

Als je vergelijkt met de landen om ons heen zie je dat tot in de huisaansluitingen terug.
Voorbeeld: In Duitsland was een 3 x 63A krachtstroom huisaansluiting al in de jaren 60 van de vorige eeuw de quasi-standaard, hier tot voor kort een magere 1 x 25A tot 35A.

Maar in D hadden ze dan meestal ook geen gasaanluiting en werd bijvoorbeeld voor warmwater een 24 kW doorstromer opgehangen en met spotgoedkope nachtstroom verwarmd.

Zo of zo: Energie wordt duurder en is het ook alleen maar door de versterking van de te dunne netwerkinfrastructuur.

Just my 2 pWh

P.S.: Voorlopig blijft de huidige salderingsregeling zoals ze is.
(Vermoedelijk tot de energiewet 2.0)

 

Reputatie 7
Badge +3

wat is dit voor populistisch gewauwel?! 

Een beetje nare en zure reactie op een gewoon verhaal van gevoel en beleving.

Gelukkig blijkt nu dat de Senaat, de 1e Kamer, het wetsvoorstel tot afschaffen niet zal steunen. Zijn er toch ook daar nog verstandige mensen blijkt nu.

Jammer dat tegenwoordig meningen en of gevoelsuitingen direct moeten worden getorpedeerd, ook als ze oprecht zijn gemeend! Rare wereld leven we.

En kijk wat voor partijen het niet afbouwen van de salderingsregeling steunen. GL/PvdA die met haar steun aan Extinction Rebellion geen enkele echte bijdrage levert voor het klimaatprobleem dan alleen maar leugens over ‘fossiele subsidies’ en de armere huishoudens wil laten betalen voor de rijkere huishoudens. De PVV die tot 2 maanden terug altijd tégen zonnepanelen was (maar Henk en Ingrid hebben niet geluisterd naar de grote roerganger) en BBB waarvan de partijleidster rekendyslectisch is. Al vanaf 2013 wordt al gesproken over afbouw van de salderingsregeling. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook aanmoedigen om een warmtepomp aan te schaffen en de politiek wil de mogelijkheid nu hebben om deze uit te schakelen, het gevolg is dat de niet gebruikte stroom extra belast kan worden.

 

Er worden geen warmtepompen afgeschakeld. En leg eens uit hoe u ‘niet gebruikte stroom’ (u zal waarschijnlijk te salderen stroom bedoelen) extra belast kan worden? Energiebelasting en btw is immers altijd € 0,15 per kWh.

Reputatie 2

Het stroomnet is overbelast? Geen wonder! De afgelopen jaren schoten de zonnepaneelparken als paddestoelen uit de grond. Waar ik woon zijn ontzettend veel zonnepaneelparken gebouwd.

 

Overbelast komt niet alleen door het leveren van zonnestroom op piektijden, maar ook door het afnemen van stroom op piek tijden, zoals tussen 16.00 en 20.00 uur als iedereen thuiskomt en thuis alles aanzet en de auto aan de lader.
Met name dit laatste is nu al een probleem aan het worden en worden de maximale laadstroom al beperkt op die tijden.

 

Mensen met zonnepanelen hebben gewoon financieel voordeel tov mensen zonder panelen, nu we dat gaan rechttrekken en geen kadootjes meer geven vinden we dat oneerlijk…..


Die mensen hebben dan wel flink geïnvesteerd (in mijn geval 25.000 euro) en het zijn zeker geen cadeautjes, maar het resultaat van je investering.
Het lijkt er nu op dat energiebedrijven hun winst opkrikken door dit rendement bij deze mensen af te romen door allerlei oneigenlijke manieren en daarmee ook de saldering omzeilen.

In principe geeft het terug leveren geen extra kosten, (ook geen winst) alleen als je flex contracten wilt verkopen wordt zonnestroom met saldering een probleem.
Kennelijk valt aan die flex contracten wel goed te verdienen en willen ze daarom van de saldering af.

Reputatie 4

natuurlijk willen energiebedrijven van de saldering af, dat kost ze gewoon geld, dat is toch geen geheim.

en wat is een flex contract? die kreet ken ik niet.

Reputatie 7
Badge +3

natuurlijk willen energiebedrijven van de saldering af, dat kost ze gewoon geld, dat is toch geen geheim.

en wat is een flex contract? die kreet ken ik niet.

Nog afgezien van het feit dat dankzij de saldering alleen huishoudens zonder panelen vooral de energiebelasting en btw betalen.

Reputatie 7
Badge +1

Hoe ver kan een discussie over het stroomnet afdwalen?

- In eens gaat het alleen maar over salderen.

Ik zie hier geen rechtstreekse relatie.

De topicstarter reageert blijkbaar na zijn eerste  reactie met veel !!!! ook niet meer.

Enkele recente, wat meer gerelateerde uitzendingen/berichten (NOS):

https://nos.nl/video/2510756-een-splinternieuw-schoolgebouw-maar-geen-stroom

https://nos.nl/regio/gelderland/artikel/491176-help-gelders-elektriciteitsnet-zwaar-overspannen-komt-het-nog-goed

 

Reputatie 2

@EmielS Met flex bedoel ik flexibel, maar ik dacht dat dit wel duidelijk was.

@darkfiber De topicstarter dacht bij een overbelast net alleen aan zonnepanelen en overproductie, maar ik probeerde dus ook duidelijk te maken dat het tekort aan energie op andere tijdstippen een nog veel grotere overbelastingsprobleem is door de enorme vraag.

Het zijn twee verschillende vormen van overbelasting.


 

Reputatie 4

@EmielS Met flex bedoel ik flexibel, maar ik dacht dat dit wel duidelijk was.

 

gelukkig doet mijn leesbril het nog wel een beetje, dus lezen lukt wel ;-) 

In de energie wereld kennen we 3 grote contract soorten: dynamisch, variabel en vast. Vast valt vast af in jou definitie maar dynamisch en variabel zijn beide flexibel. En zelfs vaste contracten zijn er in een paar (flexibele) varianten.

Reputatie 7
Badge +1

@Polvo55  Idd 2 vormen van overbelasting in de woonwijken, waarbij beide toenemen.

Ik ben het met je eens:
De toename van de (piek)belasting door het laden van steeds meer EV's
veroorzaakt vermoedelijk grotere problemen op het lokale net
dan de toename door meer PV-opwek op particuliere daken.

 

Ook doet het artikel van de VEH iets anders vermoeden:

“4. Wat merk jij ervan als de spanning op het stroomnet oploopt?
Huishoudens kunnen ook problemen ervaren. Bepaalde apparaten, zoals omvormers van zonnepanelen en laadpalen zijn beveiligd tegen te hoge spanning. Op het moment dat de spanning te hoog wordt schakelen deze apparaten automatisch uit. Overbelasting kan ontstaan als er veel zonnepanelen in de straat tegelijkertijd stroom opwekken en voor een groot deel aan het net leveren. Omvormers schakelen ook weer automatisch in, maar op dat moment wordt de elektrische auto niet meer geladen en wordt er geen stroom meer opgewekt met de zonnepanelen, ook niet voor eigen gebruik. Ook kun je tijdelijk geen elektriciteit terugleveren. Hoe snel apparatuur uitschakelt is afhankelijk van de instelling van het apparaat. Andere gevolgen van [lage] spanningsproblemen zijn lampen die knipperen. Dit ontstaat wanneer in de straat te veel zware apparaten gelijktijdig stroom gebruiken.”

Reputatie 7
Badge +2

Weet iemand toevallig waar er nu precies die (over)belasting plaats vindt?

Want ik lees er veel over,
maar er wordt eigenlijk nooit bij gezegd welk specifiek deel van het netwerk hoeveel overbelasting heeft een waar dat in dat specifieke geval aan te wijten is.

Anne.

Reputatie 4

dat kun je gewoon vinden via de kabelaars, bv Liander: 2024 02 15 Update capaciteit elektriciteitsnet | Liander

Reputatie 7
Badge +2

dat kun je gewoon vinden via de kabelaars, bv Liander: 2024 02 15 Update capaciteit elektriciteitsnet | Liander

Interessant.
Ik heb die van Stedin ook eens opgevraagd.

Maar echt veel wijzer wordt je er ook niet van.
Voor veel gebieden wordt aangegeven dat er een probleem is met de capaciteit,
maar bij de meeste lijken ze nog in de onderzoeksfase te zitten.

Conclusies hieraan verbinden lijkt me (nog?) niet echt mogelijk.

Anne.

Reputatie 4

waar zoek je dan naar, qua conclusie?

Reputatie 7
Badge +1

@EmielS Volgens mij is er geen enkelvoudige “conclusie” mogelijk, tenminste is dit mijn indruk.

Er zijn te veel verschillende “probleemgevallen” van kleinverbruiker  tot grote aansluitingen in verschillende gebieden.

Je kan er haast in verdwalen - bos en bomen - je weet wel.
 

 

Reageer