Zijn er (nog meer) leden die het idee hebben of wellicht zeker weten dat de slimme meter het terugleveren van elektriciteit aan het net onjuist (lees: te weinig) registreert? In mijn geval geval praten we al gauw over een te laag geregistreerde teruglevering van tussen de 3000 en 4000 kWh. De energiemaatschappij kan niets anders melden dan dat de jaarnota “klopt”. Dat zou betekenen dat ik ondanks een in gunstige zin veranderde leefsituatie en verbruik drie keer zoveel heb verbruikt in een jaar dan de jaren hiervoor.
Ik ben benieuwd of er nog meer leden zijn die dit meemaken en welke stappen zij hebben ondernomen. Inmiddels heb ik een ijking aangevraagd bij Stedin.
Beantwoord
Terugleveren aan het net middels zonnepanelen onjuist gemeten
Beste antwoord door Driepinter
AbeK schreef:
tenzij er elektriciteit weglekt ter grootte van een aantal duizend kWh.
In het geval van dit scenario moet men rekening houden met de wet van behoud van energie. Een aantal duizend kWh dat zou verdwijnen in huis zou dus ergens de zelfde hoeveelheid aan warmte moeten opleveren. Dat zou dan ook gelijk moeten staan aan het equivalent van de verbrandingswarmte van een aantal honderden m3's aan aardgas (en dat in de volle zomer)
De hybride warmtepomp slaat in de zomermaanden niet aan want er is geen warmtevraag.
Als u de zaak wil controleren is het raadzaam om het in de zomermaanden zonder de energievretende airco te doen. Dus rolluiken op tijd omlaag, 's morgens goed ventileren, geen koelkast of vriezer met een laag rendement (en dus veel warmteproductie, ect. ect. Misschien vindt u dan ook het eventuele kWh lek.
Pomp verbruikt plus min 1500 kWh per jaar.
Ik neem aan de warmtepomp en niet de gewone cv-waterpomp die het water (misschien wel continu) circuleert. Wat is het vermogen (Watt) van die waterpomp en valt hij wel uit als er geen warmte c.q. koude vraag is.
mijn eerste stap is het laten doen van een ijking.
U kan ook op een aantal zomerse dagen weinig elektriciteit verbruiken. Dan per dag op de omvormer de geproduceerde kWh's aflezen (in decimalen, bijvoorbeeld 30,2 kWh) en dan vervolgens aan het eind van de dag (zon onder) vergelijken met de toename van het getal teruglevering. Een snellere methode is bij een laag verbruik als de panelen even continu even veel zonlicht opvangen kan iemand het vermogen op de omvormer en een ander het terugleververmogen op de meter aflezen. Die moeten nagenoeg gelijk zijn.
Mijn panelen leveren overigens zelfs terug als ik op de meterkast de stroom afzet.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.