Terugverdientijd zonnepanelen schiet met de huidige hoge kWh prijs omlaag (=gunstig).

  • 11 October 2021
  • 4 reacties
  • 166 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

 Ik keek even op gaslicht.com om me alvast te oriënteren op een nieuw energiecontract. Huidige loopt af op 1 februari. Was de elektriciteitsprijs eerst nog € 0,23 / kWh nu worden prijzen vermeld van € 0,32 / kWh. Bracht de netto teruglevering (jaarproductie ligt hoger dan jaarverbruik) slechts € 0,11 /kWh op (Powerpeers) nu is dat 0,17 voor dallevering en € 0,21 voor levering normaaltarief.

 Elke kWh brengt dus gemiddeld zo'n € 0,08 meer op, Dat is (0.23+0,08) / 0,23 = 1,348.

 Een terugverdientijd van 7 jaar wordt daardoor verlaagd naar 7 / 1,348 = 5,19 jaar.

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@DriepinterDa's nou pech als je energiecontract nog 2 jaar zou lopen :sweat_smile:  en je ook nog gas:money_mouth: hebt.

Voorlopig ben ik met de gesaldeerde 18,51 cts/kWh tevreden, ca. 200 kWh verbruik netto op jaarbasis, dus geen teruglevering.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 13 oktober 2021.

 

Geachte @Driepinter,

Nog even afgezien van het feit of er echt sprake is van terugverdienen wil ik je graag het volgende voorleggen:

Snijdt je berekening echt hout als je bedenkt dat er sprake is van een wellicht kortstondige piek in met name de gasprijzen?

Als Europa toch gedwongen wordt de invoer via Nordstream 2 te accepteren, zal de gasprijs aanzienlijk dalen is de verwachting. Bovendien zal de vraag na de winter weer afnemen en dat zal ook invloed hebben op het prijsniveau.

Daarnaast neem je in feite een dag-  dan wel weekprijs als uitgangspunt voor je berekening, terwijl de “terugverdienperiode” een aantal jaren beslaat.

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Geert Nap

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik geloof niet dat Rusland zoveel aardgas gaat exporteren dat de prijs weer op het oude niveau komt. Rusland heeft geen monopolie maar slechts met Noorwegen, de VS en Qatar (waarbij van de twee laatste ook nog de vloeibaargas transportkosten bij komen) vormen deze partijen wel een zogenaamde oligopolie. Ik gok dus op een blijvend hoge gasprijs.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag naar gas zal in de winter dan wel afnemen maar de ondergrondse gasreserves moeten wel weer vol. Dat was dit jaar, vanwege het koude voorjaar, niet gelukt. Ondanks een vermindering van het verbruik, blijft er dus een hoge vraag naar gas. Daarnaast is de elektriciteitsprijs niet alleen afhankelijk van de aardgasprijs. Zo'n 4 cent van de kWh prijs van een gascentrale bestaat nu immers uit de CO2-rechten die de gascentrale nu moet betalen. 

Reageer