Tweedehands zonnepanelen?

  • 12 March 2019
  • 19 reacties
  • 17149 Bekeken

Reputatie 3
Voor Eigen Huis Magazine van Vereniging Eigen Huis wil ik misschien een artikel schrijven over tweedehands zonnepanelen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je die zonder problemen kopen, of moet je dat uit je hoofd laten? Waarom wel of niet? Ik hoor graag jullie overwegingen of bevindingen. Ik ben benieuwd hoe de communityleden hierover denken.

Laat het me weten!

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik heb geen ervaring. Maar als ik het prijsverschil zie tussen losse panelen, bevestigingsmateriaal en de omvormer en de zelfde spullen én installatie zie ik dat de installatiekosten hoog zijn. Tweede hands panelen kunnen dus alleen interessant zijn als je die installatiekosten niet meer hebt (je hoeft dan op je dak alleen maar de panelen te vervangen).
Handel in tweede hands panelen wordt volgens mij alleen maar interessant als gevolg van wanbeleid van de overheid. Bij voorbeeld als na vervanging van de salderingsregeling de duur van de vervangende terugleversubsidie beperkt zou worden tot 7 of 8 jaar. Want dan laat je het zaakje natuurlijk gewoon oppakken om het bij je buurman weg te laten leggen. Zodat hij dan 7 jaar subsidie kan krijgen. (Zonnepaneeltoerisme). Of als na 15 jaar SDE subsidie voor zonneparken deze afgebroken zouden worden.
Reputatie 7
Badge +3
A.h.v. een post van @Margo ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of wij particulieren later de oude panelen wel gratis kwijt kunnen op de milieustraat.
Reputatie 4
Beste Marijke, ik heb een pagina op mijn website over mijn ervaringen met tweedehands panelen. Dit zijn/waren in het algemeen individuele zonnepanelen, ieder met een eigen micro-omvormer. Oude panelen zie ik veel liggen op tuinhuisjes in volkstuincomplexen. Daar kunnen ze heel nuttige diensten bewijzen.

zie http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/techniek/tweedehands/
Reputatie 4
A.h.v. een post van @Margo ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of wij particulieren later de oude panelen wel gratis kwijt kunnen op de milieustraat.

Hieronder een artikel in Power to the People, jaargang 12, mei 2015 (nr.1) "Overe en uit, ook voor zonnepanelen" Power to teh People is de nieuwsbrief vand e ZOnnestrooM producenten vereniging (www.zonnestroomproducenten.org)

Over en uit, ook voor zonnepanelen
Niets is oneindig, zelfs niet de pyramides van Egypte. De tand des tijds knaagt onophoudelijk aan alles en iedereen om het mooi uit te drukken. En die tand is geduldig, ze knaagt en knabbelt door en door. Een natuurkundige die niet in knabbelen gelooft haalt de tweede Wet van de Thermodynamica erbij. In ieder geval moge dudielijk zijn: ook zonnepanelen moeten er ooit aan geloven. Ooit houden ze op met bruikbaar te zijn, ze verpiteteren en keren terug naar hun grondstaat: siliciumoxide (zand), aluminiumoxide en reststoffen. Maar voordat het zover is doen ze wel ongelooflijk lang nuttig werk in de vorm van de gewenste producte van superschone groene elektriciteit, jaren en jaren lang. Er zitten geen beweegbare delen in, en zolang de afsluiting rondom goed blijft, is het presteren geblazen.
Omdat er ondanks de zeer lange levensduur gaan er toch panelen stuk. Denkt u aan vochtinwerking, onvolkomenheden in sealing, lamineren en afwerking, breuk, blikseminslag en zo voort. Mede door de enorme groei van zonnestroom groeit elk jaar de hoeveelheid kapotte zonnepanelen en kan men uitrekenen dat met een gemiddelde levensduur van 25 jaar er na 2035 grote hoeveelheden zonnepanelen opd e schoothoop terecht komen. Tot 2014 was er volgens de Europese organisatie PV Cycle in ons in totaal in ons land 150 ton afgedankte zonnepanelen verzameld. Als 1 paneel 15 kilogram weegt gaat het dus om 1.000 ingezamelde panelen. Wat te doen met dat duurzame afval? Wat doe je ermee?
Sommige particulieren hebben al te maken gehad met het probleem van afgeschreven panelen. Er zijn mensen die rond het jaar 2000 hun eerste panelen hebben gekocht. Dat waren in die tijd kanjers van wel 100 Wp per stuk met een omzetrendement van 11%. Intussen zijn we 15 jaar verder en hebben standaardpanelen al een vermogen van 250 Wp en een omzetrendement van 15%. Kapot zijn de ouwetjes nog lang niet, maar de verleiding om ze te vervangen door nieuwe is erg groot. Voor deze categorie panelen is er Marktplaats, met als eindstation zomerhuisjes, stacaravans, volkstuinen en hobbyisten. Een nuttig en rustig tweede leven. De écht kapotte panelen kan men kwijt bij de milieustraat van de gemeente waar men woont. Althans als uw gemeente een van de 356 gemeenten is die meedoen. Daar heeft Wecycle, een Nederlandse uitvoeringsorganisatie van producenten en importeurs van elektronica, afgelopen februari containers neerzezet waarin men sloop-panelen kan plaatsen, bestemd voor recycling. Zonnepanelen bevatten immers veel kostbaar aluminium, glas, tin en silicium dat weer hergebruikt kan worden. De containers worden door de Europese organisatie PV Cycle opgehaald en daarna op een centraal punt verwerkt (lees: vermalen en in gescheiden fracties aan de man gebracht). Niet-recyclebaar materiaal (b.v. plastics) worden verbrand. Het kan zijn dat u komende zomer een frisdrankje drinkt uit een blikje vervaardigd van het aluminium afkomstig van afdedankte zonnepanelen.

Informatie op de website www.wecycle.nl
auteur: Floris Wouterlood
Reputatie 2
Ben een zonnepanelen systeem zelfbouwer, systeem grootte nu 7840wp opgewekt via 38 panelen van allerlei merken met 3 verschillende merken inverters. Omdat ik na vervanging van de zwakste panelen op het grootte systeem er 4 van 165wp overhield, 12 erbij gekocht van dezelfde stroomsterkte opties gecontroleerd bij aanschaf en opbrengst per paneel ter plaatste bij de verkoper getest. ze zijn sinds september 2018 in bedrijf. de laatste uitbreiding van 2640wp met gebruikte panelen De gehele installatie is inmiddels terugverdiend in een periode van 5 jaar, Elk jaar met de opbrengst het systeem uitgebreid totdat alle plat dak ruimte nu benut is. Van de 38 panelen heb ik er 10 nieuw gekocht als restant bij een grote installateur, dit zijn 265wp panelen die kocht ik voor €120. per stuk. 2 inverters komen van een veiling die ik defect kocht voor €50 per stuk de defecten waren simpel te herstellen , de grootste inverter kocht ik nieuw op marktplaats een omnik die 4,7 kw kan voor €450, daar zit 3000 wp op aangesloten. Mijn systeem is iets groter als wat op 1 fase mag worden teruggeleverd, norm is max 5000watt op 1 fase van 35amp. Echter bij een output van nu 6,5kw is de netspanning nog niet hoger dan 243volt gekomen, vanaf eind mei zal het systeem op max vermogen komen hoop dat ik binnen de netspannings grens blijf die is 230 +10% = 253 volt kom ik daarboven zal de inverter met de hoogste spanning zichzelf afkoppelen. 5,5kwp ligt 7 graden zuid zuid west opbrengst vorig jaar 5800kwh de laatste uitbreiding ligt bijna geheel op het westen produceert pas na 13.00uur zomertijd maar komt nu al op 8kwh op een zonnige dag in april. Verwachting voor dit jaar is ongeveer 7200kwh op te wekken.Hoogste dagopbrengst nu is 34kwh en stijgende.
Na saldering moet ik dan toch nog een paar duizend kwh bijkopen die we in de winter met elektrisch verwarmen verbruikt hebben. Zelfbouw loont, met 2e hands panelen loont het nog veel meer, als je maar de ruimte hebt. Heb wel alle knel verbindingsstekkers van de panelen na knellen met zilver tin gesoldeerd dit om overgangsweerstand in de connectors te voorkomen.
Waarom worden tweedehands panelen aangeboden, zijn ze afgeschreven?
Is er nog (rest-)garantie?
Is er voldoende oppervlak beschikbaar voor de lagere opbrengst t.o.v. nieuwe panelen?
Kunnen ze tegen lage kosten geïnstalleerd worden (doe het zelf)?
M.i. moet je er voor een "appel en een ei" aan kunnen komen, anders is het beter om nieuwe te nemen.
Reputatie 2
Waarom worden tweedehands panelen aangeboden, zijn ze afgeschreven?
Is er nog (rest-)garantie?
Is er voldoende oppervlak beschikbaar voor de lagere opbrengst t.o.v. nieuwe panelen?
Kunnen ze tegen lage kosten geïnstalleerd worden (doe het zelf)?
M.i. moet je er voor een "appel en een ei" aan kunnen komen, anders is het beter om nieuwe te nemen.

Beste, na wijzigingen van mijn grote installatie waren er enkele panelen tussen die niet geschikt waren qua stroom om in de nieuwe uitbreiding in te passen, had deze 220wp panelen op marktplaats gezet toen adverteren in de rubriek zonnepanelen nog gratis was (nu niet meer) en was ze binnen 3 dagen kwijt voor €65 per stuk.
De 2e hands panelen die ik bij kocht waren ook van iemand die zijn systeem ging op waarderen met modernere panelen waardoor hij zijn 165wp panelen te koop zette. Het gebeurd regelmatig dat oudere systemen vervangen worden door nieuwe panelen, echter die oudjes doen het nog keigoed alleen minder watts, je hebt dus meer plek nodig. Ik leg er 16 voor 2640 wp, als je genoeg geld hebt
dan koop je 9x 300 watt piek panelen en dan heb je minder ruimte nodig voor hetzelfde vermogen.
Alleen is dan wel de sport van zo snel mogelijk terugverdienen toch net effe anders. Ik moest er 12 keer €35 bijleggen voor de nieuwe installatie totaal €420. 9 x 300wattpiek panelen= 9x€200=€1800
Of er nog garantie is, dat denk ik niet, meestal is die niet overdraagbaar en zie zelden de originele aankoopfactuur van oude panelen.
Ik heb ooit een setje ongebruikte "nieuwe" gekocht. Ik zou er zelf op zich geen moeite mee hebben om tweedehands exemplaren te kopen. Het risico is een stuk lager dan het kopen van een tweedehands auto. Panelen hebben geen bewegende delen. De levensduur kan wel 40 jaar zijn. Ze schrijven harder af dan dat de opbrengst (efficiëntie) afneemt. Mocht er eentje kapot gaan, dan koop je een nieuwe bij.
De omvormer is natuurlijk een ander verhaal. Die heeft meestal een kortere levensduur dan de panelen.
Let wel op dat je niet te veel betaalt voor tweedehands exemplaren. Nieuwe panelen worden steeds goedkoper en de opbrengst stijgt.
Reputatie 4
Tweedehandspanelen zie je steeds meer in allerlei soorten en maten op daken van tuinhuisjes in volkstuincomplexen. In combinatie met een laadregelaar en een of meerdere accu´s heb je in het weekend gratis stroom voor je elektrische apparaten, telefoonoplader, tabletje, pompje, lampje.

Tweedehands zonnepanelen zijn prima te doen. Goed nadenken en evt via bijv. Sunny design berekenen of het kan.

Heb zelf een tweedehands SMA sunny boy 150 euro gekocht en via marktplaats voor 15 euro per stuk dunnefilm panelen (75 watt FS-275) gekocht, de stekkers vervangen door MC4 en aangesloten. Ze werken erg goed geen problemen. Ook al zijn deze panelen al 10 jaar oud, ze geven toch nog zo ronde de 70 watt per paneel. Voor weinig geld een set van ongeveer 1200 watt piek.
Reputatie 4
Zolang het DC ingangs spanningsvenster van de omvormer maar matcht met de open klemspanning van 1 twedehands paneel of met de som van de open klemspaningen van meerdere tweedehands panelen kan de muziek klinken. Het is allemaal vrijs basale techniek. Je moet alleen heel erg oppassen met gelijkstroom omdat het amperage nogal kan oplopen (gevaar van vonken, brand). Verder heb ik ondanks mijn opleiding als bioloog (!) toch moeite met onderscheid tussen 'mannetjkes' en 'vrouwtjes' MC4 connectoren. What's in a name . . . .
plaatje: welke is het vrouwtje en welke is het mannetje?

Kan mij voorstellen dat je bij MC4 connectoren in de war kan raken. Het gaat daar om het metalen pennetje wat erin zit bij de MC4 die is net andersom dan dat je denkt. Dus links is het mannetje en rechts is het vrouwtje. ;-)
Maar gebruikte zonnepanelen is niet moeilijk, zelfs leuk om gebruikte "afgedankte" panelen toch weer te gebruiken.
Ik gebruik wel de omvormers van SMA en dan het type SB. Die zijn erg goed inzetbaar bij verschillende panelen.
Soms zijn er ook nieuwe zonnepanelen te koop op een auction site. Vorig jaar 35 gekocht. Zelf gelegd op een plat dak. In Duitsland een leverancier gevonden met schuine plastic delen die te koppelen zijn, zowel achter elkaar als naast elkaar. Alle panelen per stuk voorzien van een unit die laat zien welk paneel welke opbrengst heeft. Liggen b.v. een paar panelen in de schaduw dan leveren de andere panelen toch evengoed stroom. Het geheel was dus zelf te plaatsen en te koppelen. Een installateur heeft de aansluiting en de omvormer geleverd en geplaatst. Fluitje van een cent dus bij een plat dak.
Op een schuin pannendak zou ik het zelf niet hebben kunnen doen.
Reputatie 4
Badge +3
@TheoH en @MVE, bedankt voor jullie reacties en welkom op de community van vereniging eigen huis!
Aan het gebruiken van 2ehands zonnepanelen zitten ook enkele risico's, Panelen van het merk Scheuten Solar kunnen zelfs brandgevaarlijk zijn. Oorzaak hiervan is een fabricagefout in de junctionbox.

Met de huidige nieuwprijzen van een PV-paneel beginnen de kosten van het montage materiaal steeds zwaarder te wegen op de totaalprijs van een installatie, de vraag is dan ook of het nog de moeite loont om met oude panelen te knutselen.
Als je de montage zelf kunt uitvoeren kan het nog interessant zijn, als je montage moet uitbesteden zou ik kiezen voor nieuwe panelen.

Particulieren kunnen PV-panelen overigens gratis inleveren, voor meer informatie en de deelnemende gemeenten kun je terecht op de website van PV cycle.
Reputatie 4
Badge +3
Handige tip, @Mark! Dit is de link naar die website trouwens. 🙂 Ziet er inderdaad behulpzaam uit. ☀️
Reputatie 2
Kan mij voorstellen dat je bij MC4 connectoren in de war kan raken. Het gaat daar om het metalen pennetje wat erin zit bij de MC4 die is net andersom dan dat je denkt. Dus links is het mannetje en rechts is het vrouwtje. ;-)
Maar gebruikte zonnepanelen is niet moeilijk, zelfs leuk om gebruikte "afgedankte" panelen toch weer te gebruiken.
Ik gebruik wel de omvormers van SMA en dan het type SB. Die zijn erg goed inzetbaar bij verschillende panelen.

Dat het verwarrend is kan ik mij voorstellen, maar u vertelt het net andersom als hoe het is, Wat niet verwarrend is: het mannetje de + gaat ook bij mc4 in het vrouwtje de min.
In de stekker zelf het contactdeel is het net andersom dan gaat de - in de huls van de +
Zie mijn fotootje heb pluggen gezocht waar de + en - opstaat. Verkeerd om aansluiten veroorzaakt schade op de ingang van de inverter, jammer dat ik deze reactie nu pas zie waardoor schade al kan zijn ontstaan.

Reputatie 4
Badge +1
Hoe groot is het aanbod 2de hands zonnepanelen eigenijk?
Reputatie 4
Badge +3
@HenkDaalder Het aanbod is niet al te groot. In 2016 stonden er 859 advertenties voor gebruikte panelen op Marktplaats.nl, een jaar later waren dit er 1.511 en in 2018 iets meer dan 3.000 advertenties. Dat lijkt heel wat. Maar enig perspectief is wel op z’n plaats: per dag worden gemiddeld, en verspreid over alle categorieën, 350.000 nieuwe advertenties op de website geplaatst.

Reageer