Beantwoord

Vanaf wanneer zijn zonnepanelen rendabel?

  • 10 March 2019
  • 4 reacties
  • 988 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Wij zijn de tachtig al gepasseerd , is het dan nog rendabel om zonnepanelen
op het dak te plaatsen .

NicoH
icon

Beste antwoord door HVOLKERS 10 March 2019, 14:40

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 1
beste Nico,

Het gaat om twee zaken in deze:

1) wil ik rendement maken met mijn geld, anders gezegd moet ik geld gaan verdienen met de zonnepanelen en wanneer heb ik de investering eruit?
2) wil je meedoen met de vergroening van Nederland dan maakt het dus niet uit, denk eraan dat de waarde van je woning omhoog gaat, maar dat is wellicht meer voor de erfgenamen die het voordeel dan hebben

ik mag ervan uitgaan dat je de zonnepanelen laat plaatsen en dan is de terugverdientijd gemiddeld 8 jaar. Dus als je uitgaat van de stelling van punt 1 dan zul je dus minimaal nog 8 jaar op deze aarde moeten blijven om er wat aan te verdienen.

Wat wel zo is dat je niet te lang moet wachten als je die stap wilt zetten.

groet en sterkte met de te maken keuze

Henri
Reputatie 7
Badge +3
Ligt uw dak überhaupt op het zuiden? Ongeveer met een hoek van 36 graden? Als u bijvoorbeeld ook maar 4 panelen kunt plaatsen (qua ruimte en verbruik, laatste geldt tot de salderingsregeling wordt vervangen) is het al een stuk minder rendabel. U kunt ten eerste kijken op www.zonatlas.nl/start/ en uw verbruik invullen (en hopen dat na afschaffing van de salderingsregeling er een goede terugleversubsidie voor in plaats komt).
Panelen huren is volgens mij ook geen optie want in het contract zal wel staan dat ze een minimaal aantal jaren moeten blijven liggen (anders krijgen ze de installatiekosten er niet uit).
Jammer dat hierdoor een heel potentieel aan zonneenergie niet gebruikt kan worden. Ik zie liever panelen op daken liggen dan dat er landbouwgrond (is toch ook natuur) middels "zonneparken" voor verdwijnt.
Reputatie 4
Ik denk zelf dat het wel rendabel is, ongeacht de ligging.
als je de zonnepanelen hebt geplaatst ga je dat merken in je energie rekening.
als 1 van de twee overlijd scheelt dat ook wanneer je het van 1 AOW moet doen.

Ik denk ook dat als je je afvraagt of het rendabel is, je het niet moet doen.
ga lekker van het geld op vakantie. Overwinter in Spanje, dan kan de kachel uit en je verbruikt bijna geen stroom thuis.
De gas kosten zullen bij jullie de grootste post zijn dus dat scheelt al snel een hoop en je hebt er meer lol van.
Reputatie 4
Badge +3

@NicoH ik stuitte op dit artikel en moest meteen aan jou denken! Deze man van 93 jaar heeft meegedaan aan een collectieve inkoopactie en plaatste zonnepanelen op zijn dak. Verduurzamen doe je ook voor een volgende generatie? 

Reageer