Vraag

Vermogen omvormer vs Wp Zonnepanelen

  • 3 March 2023
  • 3 reacties
  • 139 Bekeken

Sinds 2 maanden hebben wij via het VEH collectief zonnepanelen op ons dak. 
 

Afgelopen dagen hebben we de eerste keer volop zon gehad. Wat ik nu zie is dat er gedurende een aantal uren per dag de opbrengst van de zonnepanelen wordt afgevlakt op het vermogen van de omvormer.

Omdat het heel vroeg in het jaar is ben ik bang dat de dimensionering van onze set niet juist is.

Onze omvormer is de Solaredge SE2200 en we hebben 7 panelen van 400 Wp met S500B optimizers van Solaredge.

Ben ik terecht ongerust of is dit een “normale” gang van zaken voor een set van 2800 Wp?

 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt er op. Zelf heb ik ook een Solaredge SE 2200 (die overigens produceert tot 2300 Watt) en met panelen van 2430 Wattpiek. Pas half maart wordt er bij mij 2300 Watt geproduceerd. Ligging Zuid Zuid West 36 graden. Kwam gisteren (strak blauwe lucht) nog pas op 1815 Watt. misschien liggen uw panelen verticaler zodat er in de zomer (gezien de hogere zonstand) minder vaak boven de 2300 Watt geproduceerd wordt.

Overigens vlakt de kW productie ook af als de panelen warm worden, maar dat kan de laatste februari/maart dagen niet het geval zijn.

Ook beter extra geld uitgeven voor een extra paneel dan aan een duurdere omvormer. De kans op uitvallen door een te hoog voltage, mocht heel de wijk vol komen te liggen met de panelen vooral op het zuiden en westen, neemt door zwaardere omvormers toe. In Vlaanderen wordt er dan ook betaald naar gelang de zwaarte van de omvormer (capaciteitstarief).

@Driepinter Dank voor uw reactie. Ik haal ook inderdaad 2300 Watt. Onze panelen liggen op ZZO met een hellingshoek van 45 graden.

Extra panelen zouden kunnen qua ruimte, maar ik begrijp dat ik dan sowieso een grotere omvormer nodig heb, omdat Solaredge op haar datasheet 3000 Wattt als maximum aangeeft voor de SE2200.

Wat is uw ervaring het jaar door. Produceert u in de zonne-maanden grote delen van de dag op maximumvermogen?

Reputatie 6
Badge +1

Ik denk dat het verlies in procenten heel laag zal zijn. Ik heb ook Solar Edge. Een omvormer van 4000W met 4350 WP aan panelen. Ik ben nog dit jaar niet boven de 3500 W geweest. De echte pieken krijg je in het koude voorjaar. Omdat ik in verhouding te weinig panelen heb voor de omvormer heb ik nauwelijks verlies. Voor mij gewoon te verwaarlozen.

Voor Auteur verwacht ik minder dan 1 % verlies. Niet om je ongerust over te gaan maken.

Reageer