Skip to main content

Mijn zonnepanelen en omvormer zijn bijna 12 jaar oud , Ik heb inmiddels drie fase stroom electrische keuken en zit te dubben ja of nee  batterij , oplaadpunt, warmtepomp , los van de meter. Salderen stopt ,batterij verstopt het net  , kan ik niet gewoon los van de leveranciers want die vreten ook gewoon de ruif leeg inclusief onze staat .  Kortom zoek naar een voor mij juiste beslissing en het moet wel ongeveer in 10 jaar weer terug verdiend worden .

een non commerciële website hierover zou al fijn zijn .

Mvg Sjoerd

voor een juiste beslissing is wel een duidelijkk beeld nodig van wat je wiilt bereiken. Het is nu een beetje onduidelijk. 

Een batterij is nu nog niet rendabel, zolang je kunt salderen geen batterij. En je kunt prima een batterij kopen zonder dat de leverancier hier op meelift, financieel gezien, ik neem aan dat je dat bedoelt. 

Wat wil je met je panelen? waarom vervangen als ze het nog goed doen? En wat bedoel je met ‘los van de meter’ ?

En als er nu iemand is die 10 jaar vooruit kan kijken, dan is ie goud waard, kan niemand. Investeren in lange termijn energie is net zoiets als een lot in de loterij kopen en verwachten dat je de hoofdprijs wint 😉

Een warmtepomp, ipv cv/gas, is sowieso een goed idee, wel eerst isoleren. En als je voorzichtig in de toekomst kijkt, is een flexibel tarief wel redelijk helder, en sturen op grootverbruik (lees: EV) een must.

Reageer