Skip to main content

Verzwaren stroomnet voor te veel productie door zonnepanelen is duur en lost niets op.

  • 10 July 2024
  • 8 reacties
  • 70 Bekeken

 Eigen Huis Magazine juli/augustus 2024 pagia 23: “Netcongestie houdt in dat de vraag naar óf het aanbod van stroom op een specifiek moment groter is dan de hoeveelheid die het stroomnet tegelijker kan transporteren".  Maar wat lost het verzwaren van het stroomnet om een (landelijk) overschot van stroom opgewekt door onze zonnepanelen te transporteren op? Als er op zonnige zomerse middagen een overschot is aan zonnestroom loopt de spanning op het stroomnet in de transformator (trafo) wijk op en vallen de omvormers uit veiligheid (er zijn er die beweren dat de energieleverancier ze uit zet) uit. Zou je dan zonodig toch nog het stroomnet in de wijk willen verzwaren wordt de dan waardeloze stroom alleen maar verder getransporteerd en moeten dus elders zonnepanelen en windturbines uit. Door een verdere toename van het stroomoverschot wordt de stroomprijs dus alleen maar negatiever. Gevolg is dat je energieleverancier niet alleen meer teruggeleverde kWh's met een negatieve prijs moet door verkopen maar door het grotere stroomoverschot neemt die negatieve prijs dus ook nog eens extra toe. Gevolg is dat de energieleveranciers dankzij een verzwaring van het stroomnet dus alleen maar hogere terugleverkosten moeten gaan rekenen. Daarnaast zit er aan de extra verzwaring van het stroomnet ook een kostenplaatje. Over deze netwerkkosten gaan niet de energieleveranciers maar de netwerkbeheerder. Die verrekent vervolgens deze extra kosten welke je dus gaat betalen in een verhoging van de vaste netwerkkosten van de netwerkbeheerder.

 De enige oplossing tegen het uitvallen van de omvormers bij een hoge opbrengst aan zonnestroom is een verhoging van het nuttig stroomverbruik op momenten dat er veel zonnestroom wordt geproduceerd. Dus het opladen van elektrische auto's op zonnige zomerse middagen, aanschaf elektrische boilers die op het juiste moment opwarmen, het op de juiste momenten laten draaien van (af)wasmachines ect.

8 reacties

Reputatie 6
Badge

Beste @Driepinter in de laatste eigen huis stond een mooi overzicht met toelichting op de diverse aspecten die een rol meespelen in de netcongestie.

Je “enige oplossing” wordt hierin wel wat gerelativeerd. Bovendien neemt in je rijtje gebruikers achter de EV ook zeker de thuis-accu een belangrijke plaats in, hiermee verplaats je het energie gebruik in de tijd dus naar momenten dat er een tekort is.

 

Reputatie 7
Badge +4

@jvdleeuw Alleen is het nog discutabel of een thuisbatterij rendabel is. En daarnaast wordt er eigenlijk alleen maar genoemd dat een thuisbatterij alleen voor eigen gebruik moet zijn. Een thuisbatterij heeft alleen maar zin als je er later ook mee kan terugleveren. Dan dient er over terugleveren buiten de ‘zonnepiekuren’ uiteraard geen terugleverheffing geheven te worden.

Reputatie 7
Badge +1

In de wijken is het verzwaren van het stroomnet waarschijnlijk nodiger voor het laden van EV's dan voor het terugleveren van pv-stroom. Dit ligt volgens mij aan de veel grotere laadvermogens van EV's welke op dit moment ook nog allemaal “tegelijkertijd” worden opgeladen.

Hoeveel particuliere pv-installaties in een wijk leveren nu langere tijd meer dan 10 kW op een zonnige dag?

Hoeveel EV's worden 's avonds tegelijkertijd en voor enkele uren aan de oplader met 7 kW of meer gehangen?

In De Gelderlander vandaag op de voorpagina:

"Laadpalen uitgeschakeld in de
strijd tegen het volle stroomnet"
YMMV
 
Met een thuisbatterij kom je er niet (aan het nodige vermogen).
Reputatie 6
Badge

@jvdleeuw Alleen is het nog discutabel of een thuisbatterij rendabel is. En daarnaast wordt er eigenlijk alleen maar genoemd dat een thuisbatterij alleen voor eigen gebruik moet zijn. Een thuisbatterij heeft alleen maar zin als je er later ook mee kan terugleveren. Dan dient er over terugleveren buiten de ‘zonnepiekuren’ uiteraard geen terugleverheffing geheven te worden.

Voor mij is een dynamisch energie contract de enige echte optie, kosten opbouw is transparant en er is geen terugleverheffing, het gaat om inkoop- en verkoopprijzen.

Voor netbeheerder en energieleverancier is het niet mogelijk teruglevering uit PV of Accu te onderscheiden, dat kan dus geen effecten op de tarieven hebben.

En ja, je moet zorgen dat je een installatie hebt waarmee je ook uit de accu kunt terugleveren. Bij mij gaat dat prima. Het rendement is niet mijn eerste prioriteit, maar ik verwacht daar geen problemen mee. De test die ik nu doe is met name het evenaren van de resultaten van de salderingsregeling. Als dat lukt mag die regeling van mij er wel af.

Reputatie 6
Badge

In De Gelderlander vandaag op de voorpagina:

"Laadpalen uitgeschakeld in de
strijd tegen het volle stroomnet"
YMMV

Ik neem aan dat het hier om publieke laadpalen gaat.

Particuliere laadpalen kan alleen de gebruiker zelf uitschakelen, tenzij hij het beheer uit handen heeft gegeven (onverstandig)

 

Reputatie 7
Badge +1

@jvdleeuw Jouw aanname is correct - natuurlijk
blijft de onderliggende problematiek hetzelfde.

In het artikel worden nog een reeks andere adviezen/maatregelen? genoemd welke niet direct iets met laadpalen te maken hebben. De kop is idd. een beetje ongenuanceerd - zoals alle krantenkoppen.

Het online artikel heeft blijkbaar een wat andere titel:

Het stroomnet in Gelderland zit vol en dus komt de provincie met ingrijpende maatregelen

Reputatie 7
Badge +4

Voor netbeheerder en energieleverancier is het niet mogelijk teruglevering uit PV of Accu te onderscheiden, dat kan dus geen effecten op de tarieven hebben.

Als de zon (bijna) onder is en er wordt teruglevering gemeten kan dat per definitie alleen uit een accu zijn.

Je kan via de netbeheerder via je energieleverancier toestemming geven om je verbruik (en naar ik aanneem ook je teruglevering) per kwartier af te lezen.

Reputatie 6
Badge

Als de zon (bijna) onder is en er wordt teruglevering gemeten kan dat per definitie alleen uit een accu zijn.

Je kan via de netbeheerder via je energieleverancier toestemming geven om je verbruik (en naar ik aanneem ook je teruglevering) per kwartier af te lezen.

Mijn netbeheerder heeft deze uitlees toestemming al lang omdat dat de basis voor een dynamisch energie contract is.

Voor het bepalen van wel of geen zon per lokatie is er geen wettelijke norm vastgelegd en er lijkt mij dus voor het meenemen daarvan in de tarieven geen wettelijke grondslag aanwezig. (Nog ?)

Het hele wettelijke beheer van de thuisaccu staat nog in de kinderschoenen dus er zal nog wel het nodige over gebakkeleid gaan worden.

De fiscus is nu een stap verder met de voorwaarden voor een formele btw afhandeling van teruglevering uit accu’s, maar ik heb nog nergens iets gehoord over de energiebronnen waaruit die accu’s gevuld zouden mogen worden. Dat is niet alleen een PV overschot er zijn ook nog dieselgeneratoren, windmolens, waterkracht  etc.

Er kan in deze markt nog een heleboel gaan gebeuren.  

 

Reageer