Vraag

Vogelnest verwijderen onder zonnepaneel

  • 12 September 2022
  • 4 reacties
  • 619 Bekeken

Heeft iemand ervaring met het zelf weghalen van een vogelnest onder de zonnepanelen?

Wat voor gereedschap kan ik daarvoor gebruiken?

 

Met vriendelijke groet,

Jochem van der Veer


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tijdens het broedseizoen mogen vogelnestjes niet verwijderd worden. Dat is in NL een misdrijf en je krijgt er een strafblad voor. Er is een geval bekend van iemand die zijn oude buurman hielp een dakgoot schoon te maken en een ambtenaar zag dat toevallig.

We zitten niet meer in het broedseizoen, dus geen probleem.
Ik ben overigens ook ooit eens een (duiven)nest uit de dakgoot gehaald, de ambtenaar betaalt de schade ook niet bij verstoppingen en water overlast tijdens hoosbuien.
De kans dat een nest in een dakgoot het overleeft is overigens zeer klein, bij de eerste de beste hoosbui spoelt het zootje weg en zit de afvoer verstopt.

Maar nu de vraag van de topic starter, kun je er makkelijk bij, of zit het op een hoog en moeilijk bereikbare plaats?
Een zonnepaneel zit maar met een paar boutjes vast, met een steek, ring of dopsleutel draai je ze zo los.
Maar ze wegen al gauw een 20 kilo, ook al kun je er makkelijk bij is het nog een klusje voor 2 man.
Misschien is het ook mogelijk om het er weg te trekken met een haak zonder ze los te schroeven.
 

Reputatie 7
Badge +2

Waarom zou je het willen weghalen?
Verdwijnt op een gegeven moment toch vanzelf neem ik aan?

Anne.

Naast brandgevaar kan er behoorlijke schade ontstaan omdat het nest ander ongedierte aantrekt zoals: meeltorrenvogelmijtenmottentapijtkevers en vele andere kevers en torren die op hun beurt weer vleermuizenmuizen en ratten aantrekken. Om maar niet te vergeten dat wanneer er jongen in het nest zitten, dit een ideale fastfood afhaal plek is voor Steenmarters.

Reageer