Warmtepomp en airco om te verwarmen blijven nog steeds rendabel. Ook zonder saldering.

  • 31 January 2024
  • 3 reacties
  • 173 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

 Een bekend naratief tegen de AFBOUW van de salderingsregeling is dat zonder saldering een warmtepomp en of omkeerbare airco niet meer rendabel zou zijn (t.o.v. aardgas). Maar wie echter gaat rekenen weet anders. Zoals onlangs een voorbeeld als ingezonden brief in het AD.

 Daarin schrijft een lezer dat zonder salderingsregeling elektrisch verwarmen (ik neem aan een warmtepomp) voor hem duurder wordt dan verwarmen met aardgas. Maar veel mensen verwarmen met een airco of warmtepomp zónder zonnepanelen. Hebben die het dan mis? Nee dus. Het door hem genoemde 2000 kWh aan verwarming (met een warmtepomp) is gelijk aan 200 m3 gas. Een airco of WP heeft een rendement van 400 %. Dus i.p.v. 2000 kWh gaat hij dan 800 m3 gas verbruiken. 2000 kWh á € 0,30 kost € 600. De 800 m3 gas dat hij dan gaat verbruiken kost 800 x € 1,20 is € 960,-. Conclusie dus jaarlijks € 360,- goedkoper.


3 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter  Het zou me verbazen als dit argument met de warmtepomp een grotere rol gaat spelen in de (verhitte) discussie over de afbouw van de salderingsregeling.
Hiervoor zijn de getallen van zonnepaneeleigenaren en van warmtepompinstallaties (voorlopig) nog  te verschillend.

Het voorbeeld met de 2000 kWh stroom = 800 m³ gas kan je prima in een reclamefolder voor warmtepompen (of multi-split airco's) kwijt. 

Een vraag is: Kan je de warmtepomp of airco ook makkelijk plaatsen? (rijtjeshuis, geluidseisen)

Je houd waarschijnlijk nog minimaal wat gas voor warm water (en zeer koude nachten?) over of niet?

 

Reputatie 7
Badge +3

@Driepinter  Het zou me verbazen als dit argument met de warmtepomp een grotere rol gaat spelen in de (verhitte) discussie over de afbouw van de salderingsregeling.
Hiervoor zijn de getallen van zonnepaneeleigenaren en van warmtepompinstallaties (voorlopig) nog  te verschillend.

 

Dat zonder salderingsregeling (salderingsregeling wordt overigens afgebouwd, niet per direct afgeschaft) zélfs al geplaatste warmtepompen niet rendabel zouden zijn wordt in die ingezonden brief juist aangevoerd.

Het voorbeeld met de 2000 kWh stroom = 800 m³ gas kan je prima in een reclamefolder voor warmtepompen (of multi-split airco's) kwijt. 

Helaas zeggen beweringen in reclames in Nederland niet veel meer. Dankzij de Reclame Code Commissie die de grootste leugenaars en fantasten vrij uit laat gaan. Zie o.a. de reclames op Youtube met hun elektrische wonderkacheltjes en voor de inductie cv-ketel.

Een vraag is: Kan je de warmtepomp of airco ook makkelijk plaatsen? (rijtjeshuis, geluidseisen)

 

Ik zie ook buitenunits hangen in rijtjeshuizen voor airco's.

 

 

Je houd waarschijnlijk nog minimaal wat gas voor warm water (en zeer koude nachten?) over of niet?

 

Dan zou je dus ook geen hybride warmtepomp hoeven te plaatsen.

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter

De cv-inductie? ketel is dood (net zoals de ionisatie variant) - en mag ook niet meer als warmteopwekker voor cv geplaatst worden. - Misschien mogen ze nog reclame maken?

Ook ik zie steeds meer buitenunits van airco's aan de gevels hangen en L/W-warmtepompen op de grond staan, maar dat betekent niet dat ze daar mogen hangen c.q. staan.

Met 800 m³ gas (of minder) voor verwarmen is de investering in een hybride wp  volgens mij niet rendabel  - vergeleken met een all-electric dan. Vooral niet bij een lage warm water behoefte.

Reageer