Vraag

Wat is je terugverdientijd?

  • 1 July 2023
  • 5 reacties
  • 81 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • Verduurzamer
  • 865 reacties

Voor veel mensen is de ‘terugverdientijd’ van belang als het gaat om investeringen in verduurzaming.

En dan wordt niet bedoeld dat je meteen begin met geld ‘verdienen’ als je je geld in zonnepanelen op je dak legt, ipv dat je het op de bank laat staan, maar vooral hoe snel de investering is terug verdiend door lagere energie lasten.

Waarbij dan vervolgens weer een enigszins vertekend beeld ontstaat als de bespaarde energie duurder wordt. Dan verkort namelijk technisch gezien je terugverdientijd, maar het is geld dat je minder meer hoeft uit te geven.

Ik zelf werk waar het mijn zonnepanelen betreft niet echt met terugverdientijd maar kijk meer naar de kWu prijs. Gemiddeld wekt mijn 3600Wp installatie per jaar 3260kWu op.
De installatie heeft, na BTW teruggave ca € 4.000,= gekost.

Er van uitgaande dat ik de hele installatie na 20 jaar vernieuw (sommige delen mss wat eerder dan anderen) kost mij een kWu eigen opwek dus ca 6 cent. Dus zelfs als ik zou gaan terugleveren - waar nog geen sprake van is - dan zou dat zolang de vergoeding niet minder dan 6 cent is nog steeds geen desinvestering zijn.

(*) Eigenlijk werk ik helemaal niet met terugverdientijd, ik heb alle investeringen gedaan omdat ik het interessant vond O:) 
Ik reken bij mijn TV toch ook niet in terugverdien tijd...


5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De terug verdientijd van mijn zonenpanelen is een beetje lastig te bepalen.

Het 3600Wp systeem levert gemiddeld 3260kWu per jaar op
(plat dak in Den Haag optimale zuidligging).
Daarmee bespaarde ik gemiddeld rond de € 625,= per jaar
En dus kom je dan uit op een terugverdientijd van 6,5 jaar.

Maar als ik de prijs van het energie prijsplafond moet gaan betalen,
wat voor een deel van dit jaar het geval zal zijn,
dan kom ik op ca € 1.305,= aan ‘besparing’ (zoals gezegd: minder meer uitgeven).

En als ik de commerciële prijs die mijn dochter vorig jaar had zou hebben moeten betalen,
zijnde € 1,24/kWu, dan zou dat ca € 4.045,= hebben ‘opgeleverd’ en had ik het systeem in 1 keer ‘terugverdiend’.

En hoe kwantificeer ik de gemoedsrust die ik had toen de prijzen stegen?
Omdat ik wist dat ik mijn energie verbruik zo heb kunnen verlagen dat ik niet meer bang hoefde te zijn dat mijn energierekening naar € 26.000,= per jaar zou stijgen?

Maar goed, sec gezien is de terugverdientijd van mijn systeem dus 6,5 jaar.

Waarbij die waarschijnlijk wel een stukje korter zal worden, omdat de energieprijzen niet snel terug zullen gaan naar het niveau van 2018 gok ik.

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

Vooropgesteld: Ik ben geen financieel expert.

Wat de "terugverdientijd” van een eenmalige investering (in zonnepanelen) is
hangt waarschijnlijk van de gebruikte definitie af.

Ik zelf gebruik voor mijn pv-installaties een functie van OpenCalc: IR.SCHEMA ("Internal Revenue Schema" om de interne rentevoet van een aantal “periodieke, variabele! betalingen” (= besparingen) op de oorspronkelijke investering te laten berekenen.

Hiermee kom ik op een “terugverdientijd"? van ca. 6,5 jaar voor mijn eerste PV-installatie (interne rentevoet = 0%)

Of dit een gebruikelijke methode is om de TVT te berekenen weet ik niet.

P.S.: Ik kon de hele tijd volledig salderen, d.w.z. ik had niet te maken met een TLV (geen overschot per afrekenjaar).

 

 

Reputatie 6
Badge

Ik heb nu bijna (September) 5 jaar PV op mijn garage liggen (3600 Wp, zelf geinstalleerd) en 3.5 jaar op mijn huis (12800 Wp, laten installeren).

 

Ik heb even terug gezocht wat mijn verbruik was, wat ik gesaldeerd heb en wat ik als terug lever vergoeding heb gekregen voor mijn overschot en welke tarieven er van toepassing waren in de verschillende perioden.

Als ik reken met de prijzen zoals ik ze zonder PV zou hebben betaald + de teruglever vergoeding voor het overschot, dan had ik een maand of 2 geleden al mijn investeringen in PV/omvormers/bekabeling/meterkast upgrade er al uit.

Ik zie dat al mijn panelen tot nu toe 56084 kWh energie hebben opgewekt.

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +1

Met respect voor degenen die dat zoals @PC hebben uitgerekend, heb ik dat niet gedaan. Ook mijn panelen zijn bijna 5 jaar oud. Aangeschaft via VEH.

De jaaropbrengst in kWh is gemiddeld 100% van de Wp (4450Wp) van de installatie. Dit ondanks schaduwobjecten en dankzij het goed presterend Solar Edge systeem. (ik woon niet aan de kust).

De kostprijs per kWh van het systeem heb ik net als @Anne ook uitgerekend op de ongeveer 6 cent.

Als ik wel zou gaan rekenen kom ik zeker op de uitkomst dat ik de installatie nog niet heb terugverdiend. Voornamelijk komt dat door de energieprijs die ik dit jaar en vorig jaar betaal. Dat is nog zo'n oud vooroorlogs contract met hele lage prijzen en ook een heel lage TLV.

En voordat ik de vraag krijg waarom je geen ander contract nam: ik ben vorig jaar geswitcht van Terugleveren  naar gebruiken. (EV)

Gevolg is nu wel dat ik alle opgewekte stroom kan salderen en dat ik geen stroom verkoop voor 5 cent. Sneller terugverdienen dus.

Reputatie 7
Badge +1

De TVT voor de meeste zonnepaneelinstallaties is, zeker in het kader van de huidige salderingsregeling, nog relatief simpel te berekenen / te schatten.

 

Veel ingewikkelder wordt het bijvoorbeeld bij nieuwe (vervangende) verwarmingsinstallaties.
Aan een schatting of zelf “berekening” van de TVT zou ik op dit moment nog niet veel waarde hechten.

Wat ik op dit moment doe is met mijn huidige energieprijzen, vaste leverancierskosten, netbeheer 2023, overheidsheffingen 2023 en  Vermindering EnergieBelasting 2023 verschillende scenario's (simpele spreadsheets) doorrekenen.

De toekomstige prijsontwikkeling heb ik voorlopig nog niet ingeprijsd.  Als je dan nog de beschikbare subsidies wilt meenemen . . . wordt het nog ingewikkelder, maar daalt de “TVT” ook verder.

IJkpunt is bij mij de huidige gasgestookte (lage! temperatuur) installatie i.c.m. de huidige, grotere pv-opwek.

Een momentopname levert dan bij mij een potentiële besparing van ca. € 1050 per jaar op bij een overgang naar een all-electric warmtepomp oplossing (en de energierekening wordt negatief).

Voor een schatting van een TVT ontbreken nog belangrijke gegevens en mijn glazen bol doet het dan ook niet.

Reageer