Beantwoord

Wat zijn de maandelijkse kosten voor zonnepanelen?

  • 15 July 2019
  • 6 reacties
  • 648 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 4 reacties
Ik heb mij aangemeld voor uitleg over de maandelijkse kosten voor de zonnepanelen.
Heb hier en daar , ook op internet , na vraag gedaan.
Geen duidelijk of geen antwoord gekregen of men wist het niet.
icon

Beste antwoord door Driepinter 15 July 2019, 18:07

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Er is al veel gezegd over allerlei facetten m.b.t. zonnepanelen op dit forum. Ik zag zelf zo snel niets over maandelijkse kosten staan. Heeft iemand daar een richtlijn voor?
@FredB Ik zou zelf ook door de andere topics over zonnepanelen lezen. Dan krijg je al een goed beeld over aanschaf, de salderingsregeling, opbrengst etc.
Reputatie 4
Badge +3
@FredB Ik heb ook de titel van je topic aangepast naar 'Maandelijkse kosten zonnepanelen'. Dan is het voor anderen duidelijker, wat precies je vraag is.
Heb net een uitgebreide offerte van zonneplan gekregen , morgen krijg ik meer uitleg.
Als het is wat er staat , dan ben ik er content mee .
Na morgen zal ik wel wat laten horen.
Reputatie 7
Badge +3
Als je met eigen vermogen zonnepanelen installeert heb je in principe geen maandelijkse kosten. Bij mijn verzekering (en ook Klaverblad adverteerde daar mee) vallen zonnepanelen automatisch onder de opstalverzekering. Ook aan de netbeheerder ben je niets extra's kwijt (tenzij je een hele boerenschuur vol legt en je de aansluiting op het net moet verzwaren, dat is naast de eenmalige kosten ook een hoger vast netwerk tarief maar ik meen dat dat bij u niet het geval is). Wel kan je een abonnement voor maandelijkse monitoring en storingsmelding afsluiten met bijvoorbeeld geen voorrijkosten bij storingen maar de kans op storingen lijkt mij daarvoor te klein. Wel zal na ongeveer 12 jaar de omvormer vervangen moeten worden. Panelen gaan volgens de installateur langer mee en werken efficiƫnter als ze worden voorzien van poweroptimizers (zodat u ook kan zien welke van de panelen eventueel kapot zijn), vooral als enkele panelen (gedeeltelijk) in de schaduw komen te liggen en de andere panelen dus niet in de lagere opbrengst worden meegenomen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/solaredge-p370-power-optimizer.html

Alleen als de panelen plat komen te liggen (in dat geval ook jaarlijks slechts 80 % opbrengst vergeleken met panelen op het zuiden in een hoek tussen de 36 en 45 graden met in de winter vrijwel nihil opbrengst) zou je nog kosten kunnen maken om de panelen schoon te laten spuiten (platte panelen regenen moeilijker schoon) maar in alle andere gevallen doet het kalk in het leidingwater meer kwaad dan goed.
Reputatie 4
Badge +3
@Driepinter Bedankt voor de extra info!
Reputatie 6
Badge
Alleen als de panelen plat komen te liggen (in dat geval ook jaarlijks slechts 80 % opbrengst vergeleken met panelen op het zuiden in een hoek tussen de 36 en 45 graden met in de winter vrijwel nihil opbrengst) zou je nog kosten kunnen maken om de panelen schoon te laten spuiten (platte panelen regenen moeilijker schoon) maar in alle andere gevallen doet het kalk in het leidingwater meer kwaad dan goed.

Ik denk inderdaad dat het echte reinigen maar heel beperkt resultaat oplevert.
Voor mij is dit een extra toepassing van het opgevangen regenwater.
Als er veel sneeuw op mijn panelen ligt spuit ik er opgevangen regenwater op om de sneeuw weg te spoelen, deze gaat dan weer opnieuw met sneeuw en al de opvang tank in.
De verbruikte pomp energie komt dubbel en dwars weer terug van de sneeuwloze panelen

Reageer