Beantwoord

welk tarief teruglevering bij overschot

  • 8 June 2023
  • 9 reacties
  • 107 Bekeken

Goedeavond, 

Ik zit voor mijn energie bij Engie sinds oktober. Nu betaalde ik van oktober tot januari Tot  ca. 86 cent per kwh (kale leveringstarief) en kreeg ik het kale tarief als terugleververgoeding. De tarieven zijn per 1 januari aangepast naar 48 cent en nu per 1 juli gaat het naar ca. 25 cent per kwh teruglevertarief blijft gelijk aan kale leveringstarief. Ik heb een dubbele meter dus voor de dal tarieven zijn de prijzen iets anders. Nu heb ik in de periode oktober tot februari meer verbruikt dan opgewekt met mijn zonnepanelen. Ik heb 24 panelen waardoor ik over het jaar genomen ca. 2500kwh teruglever. Nu is mijn vraag, wanneer er gesaldeerd word over het hele jaar welk tarief rekenen ze dan over de teruglevering. Ik heb namelijk veel teruggeleverd van maart tm 1 juli (zeker -700kwh) het tarief hiervoor zou dan 48cent per kwh zijn, maar wordt nu door de sladering over het hele jaar, eerst gesaldeerd en de teruglevering tegen het dan geldende teruglevertarief afgerekend, die 25cent dus? Dit zou veel geld schelen, namelijk bijna de helft, dan wat ik anders zou terugkrijgen. Want als ik mij jaarafrekening voor 1 juli zou krijgen dan zou ik het nog tegen 48cent per kwh krijgen.

Wie weet hoe dit zit? Ik hoor het graag.

Gr Ries 

 

icon

Beste antwoord door Erve 9 June 2023, 14:44

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4

Engie is natuurlijk de enige die het antwoord echt weet. Maar normaal gesproken wordt de dan geldende teruglever vergoeding losgelaten op een verdeling van die 2500 over de maanden. 

Bedankt voor je reactie! 

Ik had al met engie gebeld, 2 x een ander antwoord. Mijn gaat het er eigenlijk om wat is toegestaan en redelijk. 

Omdat de energie bij opmaken van de jaarafrekening veel goedkoper is dan op het moment dat ik het meest heb terugeleverd, zit daar dus veel verschil in. 

 

Gr Ries

Reputatie 3

Hier geeft Engie alle antwoorden op je vraag. Ze verwijzen ook naar de tarieven die in je contract staan vermeld.

Hier geeft Engie alle antwoorden op je vraag. Ze verwijzen ook naar de tarieven die in je contract staan vermeld.

Hierin zijn tariefswijzigingen niet in meegenomen. 

Reputatie 3

Is dat nodig dan? Ze moeten per jaar salderen. Wat je betalen moet wordt tegen hetzelfde tarief gesaldeerd met wat je teruglevert. Lever je nog meer terug dan geven ze doorgaans minder dan 10 cent per kWh. Heb je meer verbruikt dan betaal je het tarief dat er was gedurende die periode dat je meer verbruikte. Het komt allemaal netjes op je eindafrekening.

 

Is dat nodig dan? Ze moeten per jaar salderen. Wat je betalen moet wordt tegen hetzelfde tarief gesaldeerd met wat je teruglevert. Lever je nog meer terug dan geven ze doorgaans minder dan 10 cent per kWh. Heb je meer verbruikt dan betaal je het tarief dat er was gedurende die periode dat je meer verbruikte. Het komt allemaal netjes op je eindafrekening.

 

Dat is juist mijn vraag en dus onduidelijk. Ik kreeg tussen 1 januari en 1 juli een terugleververgoeding van 48 cent, ik wek nu al meer op dan ik verbruikt heb over de wintermaanden. Als ik dus voor 1 juli de eindafrekeing zou krijgen, wordt het afgerekend tegen 48 cent wat overblijft na salderen, wanneer dit na 1 juli zou zijn wordt het volledige overschot dan tegen 0,25 cent afgerekend. Wanneer ik meer zou verbruiken word er wel per periode gekeken wat de prijs wat voor de levering, maar niet voor de teruglevering.

Reputatie 4

bij mijn leverancier verdelen ze de teruglevering na salderen naar rato over de voorgaande maanden, qua tarief. Maar dit is een grijs gebied en zal per leverancier anders zijn. Wat redelijk is doet er niet toe, ze moeten zich aan de wet houden en die is voor deze situatie niet vastgelegd. Dus kunnen ze vragen/geven wat ze willen.

Reputatie 3

Het was pas nog op tv dat voor het overschot aan kWh's boven salderen de meeste maatschappijen minder dan 10 cent vergoeden. Engie geeft jou wellicht 48 cent tijdens salderen maar het overschot boven salderen is bij Engie ook minder dan 10 cent. Ik snap je vraag verder niet zo goed, misschien kan iemand anders je verder helpen.

Op het VRT nieuws was afgelopen week dat de mensen in België het overschot aan kWh's aan elkaar kunnen verkopen tegen 25 cent per kWh, of dat ouders het schenken aan hun kinderen, dat soort dingen. En dat Nederland dat nog niet deed.

bij mijn leverancier verdelen ze de teruglevering na salderen naar rato over de voorgaande maanden, qua tarief. Maar dit is een grijs gebied en zal per leverancier anders zijn. Wat redelijk is doet er niet toe, ze moeten zich aan de wet houden en die is voor deze situatie niet vastgelegd. Dus kunnen ze vragen/geven wat ze willen.

Bedankt!!

Reageer