Beantwoord

Wie heeft al meegemaakt dat het net de opbrengst van de panelen niet kon verwerken?


Reputatie 7
Badge +3
Een of twee jaar terug kwam Groningen in het nieuws doordat er dankzij een schaderegeling door de NAM er zoveel zonnepanelen waren geplaatst dat het lokale elektriciteitsnet op zonnige zomerse dagen alle zonnestroom niet kon afnemen. Het net werd hiervoor aangepast. Regelmatig controleer ik de opbrengst van mijn panelen (omvormer). Maar wie heeft al wel meegemaakt dat alle stroom van de zonnepanelen niet afgevoerd kan worden ?
Nu liep afgelopen zomer de productie van mijn panelen half juni inderdaad terug. Maar dat is weer te verklaren doordat toen, behalve de daglengte en het aantal uren dat de zon loodrecht op mijn panelen (ZWW 42 graden) staat ook de temperatuur te veel opliep (waardoor het rendement van de PV-panelen afneemt).
icon

Beste antwoord door Paul 7 April 2019, 11:44

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 2
Volgens mij is er (althans voor particuliere installaties) geen mechanisme waarmee omvormers of hele installaties afgeschakeld kunnen worden door netbeheerders als er teveel elektriciteit gegenereerd wordt. Anders is dat voor zonneparken, die kunnen, net als windmolens, worden afgeschakeld bij dreigend overschot.

Blijft over dat een omvormer wel een maximale teruglever spanning heeft (eis van het netwerkbedrijf) waarboven deze uitgeschakeld moet worden. In de 6 jaar dat ik zonnepanelen heb, heb ik dat nog niet gezien. Maar dat zou kunnen komen doordat ik microinverters heb; die schakelen vast niet allemaal tegelijk af.
Reputatie 3
Zou dat niet gebeuren in het schakelstation in de buurt?
Afregelen bij iedere individuele aansluiting kan ik me niet voorstellen.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij is er (althans voor particuliere installaties) geen mechanisme waarmee omvormers of hele installaties afgeschakeld kunnen worden door netbeheerders als er teveel elektriciteit

Volgens mij toch wel degelijk. Waar blijft anders die elektriciteit c.q. warmte?
Reputatie 6
Badge +1
Nee, voor particuliere installaties niet. Die moeten zelf uitschakelen boven een spanning van ongeveer 253V
En dat doen ze allemaal. Ik weet trouwens niet of 253 klopt. Maar ik zal er niet ver van af zitten. Er zit trouwens wel een klein verschil in de verschillende omvormers.
Reputatie 2
Nee, voor particuliere installaties niet. Die moeten zelf uitschakelen boven een spanning van ongeveer 253V
En dat doen ze allemaal. Ik weet trouwens niet of 253 klopt. Maar ik zal er niet ver van af zitten. Er zit trouwens wel een klein verschil in de verschillende omvormers.

Beste Rakker,
Het klopt wat u schrijft de netspanning 230v+10% = 253volt daarop moet elke inverter die dat bereikt uitschakelen helemaal automatisch.
Reputatie 3
Ik heb het me uit laten leggen door iemand van Coteq.
In Groningen en Drenthe zijn op 'afgelegen' terreinen velden met zonnepanelen aangelegd.
De capaciteit van de leidingen is daar op sommige plaatsen simpelweg onvoldoende om de hoeveelheid stroom te verwerken.
Zowel de regionale netbeheerder als Tennet moeten daar eerst nieuwe leidingen leggen en dat kost gewoon tijd.
In woonwijken telt dat probleem niet omdat de capaciteit van het net berekend is op het maximale verbruik en dat is ook ruim voldoende voor de particuliere teruglevering.
Woonwijken worden gepland maar de snelle aanleg van grote zonnevelden in dun bevolkte gebieden volgt niet de regels die voor de normale planning gelden.
Reputatie 3
Voor het terugleveren geldt dat een 1 fase aansluiting maximaal 5000W terug mag leveren aan het net.
De omvormer zorgt dat die waarde niet overschreden wordt.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb even gekeken naar de geleverde spanning van mijn installatie op het moment dat het erg zonnig was. 235,6 Volt
Natuurlijk zit ik in een woonwijk met niet te veel panelen en een industrieel bedrijf in de buurt. Ook het plaatselijke trafostation van 150 k zit bij mij in de buurt.
Ik heb dus geen last.
Reputatie 5
Badge
Een vergelijkbaar probleem gaat zich voldoen wanneer hele wijken op lucht/water warmtepompen worden aangesloten. Bij zware vorst - zeg -20 grC - hebben die een COP in de buurt van 1 in plaats van hun ‘normale’ 4 à 5. Ofwel ze nemen dan een 4 à 5 maal hoger vermogen af. Meer nog, omdat ze bij lagere temperatuur meer moeten werken.
Zie ook het pdf ‘Warmte voor Warmtepompen’ in mijn gelijknamige item.
Reputatie 4
Badge
Als het goed is zal eerst je hoofdzekering er uit springen voordat je teveel terug levert aan het net. Mocht dat niet gebeuren dan omdat je gewoon binnen huis tuin en keuken verbruik blijft maar iedereen in de straat heeft panelen en daar door word teveel terug geleverd dan klapt het de verdeelkast in de wijkcentrale er uit en heeft iedere woning die daar op aangesloten zit geen stroom meer. Aangezien er nog niet in het nieuws landelijk of regionaal met grote letter en schreeuwerige teksten gerapporteerd is dat en in bepaalde wijk door zonnepanelen de wijk zonder stroom zit is dat ook nog niet gebeurt.

Het lijkt mij dat de netbeheerder gewoon monitort hoeveel stroom er waar gebruikt word en exact weet hoeveel er op dat punt verwerkt kan worden met die infrastructuur, en daar zit dan een veilig marge in gebouwd om nog de tijd te hebben omdat deel weer te verzwaren indien nog is.

Daarnaast zal er nooit van het ene op de andere dag zoveel teruglever capaciteit bijkomen dit gebeurd gestagen over meerdere maanden/jaren. Het maakt trouwens niet uit of terugleverd of verbruikt met een 1 fase aansluiting kun je totaal rond 9200w verbruiken of terugleveren en met een driefase aansluiting kun je rond de 17250w verbruiken of terugleveren.

Wat de heer @JWD meld klopt ook niet COP/SCOP betekend bij een COP van 1 dat er bijvoorbeeld 1000w elektriciteit verbruik is en dat het maar 1000w aan thermische energie is en bij een COP/SCOP van 4 gebruikt die nog steeds 1000w elektriciteit maar komt er 4000w aan thermische energie een hogere COP/SCOP is dus efficiënter maar het maximale verbruik veranderd niet, het absolute verbruik natuurlijk wel de warmtepomp zal dan meer tijd nodig hebben om iets te verwarmen. Dus ook al zou je warmtepomp 3x zoveel elektriciteit verbruiken dus 3000w zit je nog steeds binnen die die 9200/17250 wat je van het mag gebruiken. Trouwens sommige oude wasmachines of drogers heb ook z'n hoog verbruik of je waterkoker of je inductie kookplaat die vaak al tot 11000w kunnen gaan.

Dus als je meer als 9200w/17250w aan zonnepanelen hebt knalt alleen de hoofdzekering er uit dus meer terugleveren dan het net aankan is een fabeltje. En voordat iedereen die op 1 verdeelkast zitten netjes het max van hun aansluiting terugleveren aan het net zal de netleverancier het allang hebben verzwaard.
Reputatie 4
Badge +3
Voor als jullie het artikel van @JWD niet kunnen vinden, dit is hem. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Een vergelijkbaar probleem gaat zich voldoen wanneer hele wijken op lucht/water warmtepompen worden aangesloten. Bij zware vorst - zeg -20 grC - hebben die een COP in de buurt van 1 in plaats van hun ‘normale’ 4 à 5. Ofwel ze nemen dan een 4 à 5 maal hoger vermogen af. Meer nog, omdat ze bij lagere temperatuur meer moeten werken.
Zie ook het pdf ‘Warmte voor Warmtepompen’ in mijn gelijknamige item.

Bij strenge vorst zal met een lucht-lucht warmtepomp het elektriciteitsverbruik niet toenemen (uitgaande dat de installatie al continu draaide). Het enige effect is dat het rendement (COP) flink daalt en daarmee dus de warmteopbrengst. Wel grote kans natuurlijk dat tijdens dergelijke vorstperiodes traditionele elektrische kacheltjes uit de schuur gehaald worden. Ofdat de wat meer efficiente IR-panelen continu bijgezet gaan worden. En dit dan natuurlijk allemaal zolang de capaciteit van de gekozen elektriciteitsaansluiting en reserve capaciteit van de elektriciteitscentrales het toelaat.

Maar hoe vaak zullen dergelijke temperaturen voor komen? Tijdens de winters van 2010 tot 2013 één keer tijdens een windstille nacht boven een sneeuwdek in Limburg en Flevoland. Voor mij zou dan één van de oplossingen zijn één van maximaal 40 watt (iets vroeger dan anders naar bed onder een elektrische deken, waarbij dan natuurlijk wel de stroomvoorziening gegarandeerd moet worden).

Verder hoeft men niet van het gas af als dankzij de goedkopere lucht-lucht warmtepompen het gasverbruik al flink verlaagd kan worden zodat we met Noors of vloeibaar gas uit het Midden-Oosten toe kunnen. Ook zou men weer terug kunnen gaan naar synthesegas, maar dan door het vergassen van hout. Zolang de overheid warmtepompen (zogenaamd) promoot maar gelijktijdig 11 % van het aardgas nog verspild moet worden omdat die zelfde overheid geen woord rept over het goed afstellen van de cv-temperatuur van hr-ketels vind ik het één grote farce.
Reputatie 4
Afgelopen maand begon een van mijn oudste omvormers (een Exendis Gridfit 250; 16 jaar oud) zaagtandgedrag te vertonen: aan - oplopend vermogen - uit - aan - oplopend vermogen - uit, en zo voort. Dat is niet bevorderend voor de productie. De voor de hand liggende conclusie is: stuk! - vervangen.
Bleek niet te hoeven.
In de afgelopen 16 jaar is de netspanning in onsl land langzaam opgevoerd van 220V naar bijna 240V. Op de wandcontactdoos van de betrokken omvormer mat ik gisteren overdag (zonnig weer) 238V.
Omvormers werken om veiligheidsredenen met een AC spanningsvenster: is de netspanning te laag dan schakelen ze af, is de netspanning te hoog, dan schakelen zie ook af. Die oude omvormer had een AC spanningsvenster van 210 tot 239V.
Oplossing: spanningsvenster ietsje opschroeven en het omvormertje draait weer alsof het een lieve lust is. 😀
Reputatie 7
Badge +3
Oplossing: spanningsvenster ietsje opschroeven en het omvormertje draait weer alsof het een lieve lust is. 😀

Dan neem ik aan dat u daar toe als elektricien bevoegd bent. Dit gaan we toch niet voor alle VEH leden aan bevelen ? Zowel de veiligheid tijdens het sleutelen aan de omvormer en natuurlijk de spanning op het openbaar net.🤔
Reputatie 4
Omvormers aan- en afkoppelen kan iedere han dige DHZer. Plug-plug-plug. Sleutelen aan omvormers is een heel andere business. Dat soort dingen laat ik over aan een gecertifriceerd elektronicus.

Reageer