Beantwoord

Wie heeft er ideeën over het verwarmen van water met het stroomoverschot op zonnepanelen?


Ik heb nu jaarlijks zo’n 1000kw overschot op mijn 15 zonnepannelen maar verbruik aan de andere kant 1500kuub gas voor verwarming en warm water. Nu dacht ik dat ik veel gas zou kunnen besparen als ik mijn stroomoverschot gebruik voor verwarming van warm water (douche en vloerverwarming). Immers; afgelopen jaar hebben we gezien dat electriciteit voordeliger wordt en gas duurder. Ik kan het overschot ook gebruiken voor verwarming met bv electrisch kacheltrje of infraroodpannelen, maar dan heb ik een kiude vloer en wil ik dus niet. Wie heeft hier ideen over?
icon

Beste antwoord door Derrek 6 April 2019, 16:48

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge
Wij zitten met een vergelijkbare situatie en ik ben op zoek naar wat advies.
Wij hebben ongeveer 700 kWh op jaarbasis 'over' van onze zonnepanelen, maar dit is mogelijk minder relevant, wij willen vooral de gasgeiser de deur uit.
Wij hebben momenteel in de keuken en bijkeuken warm water door middel van een gasgestookte geiser met waakvlam.
Mijn inziens kunnen wij daar nog wat besparen op het gasverbruik.
Ons warmwaterverbruik van de geiser is weinig (1 maal per dag kleine hoeveelheid voor afwas van pannen).
Mij lijkt een elektrische boiler van 5 of 10 liter een goede vervanging van de geiser.


Als je echt maar 1 maal per dag een paar liter voor wat afwas nodig hebt lijkt een simpele waterkoker meer dan genoeg. Je hebt een minuutje meer tijd nodig, maar je bent goedkoper en veiliger uit. Moet je wel die geiser er ook echt afsluiten en er uit doen.
Reputatie 4
Zolang je geiser het nog doet, en je wilt iets goeds voor het milieu doen, zou ik helemaal niets veranderen. Anders gooi je een geiser weg, en koop je weer een ander apparaat wat ook weer milieubelastend is.

Het beetje gas is net zo duur als de elektriciteit, als je rekent dat je 10 cent voor de elektriciteit terug krijgt als je de geiser behoudt. Vrijwel geen verschil op maandelijkse kosten.

Je kunt het zelf ook zo bekijken: als je overgaat op de elektrische variant, moet er ergens in Nederland een energiecentrale die pak m beet 700 kWh extra opwekken. En reken maar dat dit een gas of kolen gestookte centrale is, want de milieuvarianten (wind, zon, bio) draaien al op vast niveau. Dus of jij het gas nou verbruikt, of die energiecentrale, maakt niet uit. En voor je portemonnee houd je iig de uitgaaf voor een elektrische boiler in je zak, voorlopig... tot hij stuk gaat, en dan is het wel een nieuwe overweging.
Hou er wel rekening mee dat in de winter, als je de verwarming het meest gebruikt, dat dan je zonnepanelen niet meer voldoende stroom leveren. In de zomer zal dit prima werken.
Er wordt al voorzichtig gespeculeerd op een prijs gekoppeld aan vraag/aanbod, dat betekend dat je in de winter veel betaald voor stroom, en in de zomer weinig terug krijgt.
Die onzekerheid zorgt ervoor dat ik nog een paar jaar wacht op de nieuwe regeling.
Dank voor al jullie inzichten en adviezen!
een overhaaste aankoop vsn rrn boiler ga ik in elk geval niet doen! Even wat verbruik meten en isolatie nakijken is nu mijn eerste actie!
Reputatie 1
Wij zitten met een vergelijkbare situatie en ik ben op zoek naar wat advies.
Wij hebben ongeveer 700 kWh op jaarbasis 'over' van onze zonnepanelen, maar dit is mogelijk minder relevant, wij willen vooral de gasgeiser de deur uit.
Wij hebben momenteel in de keuken en bijkeuken warm water door middel van een gasgestookte geiser met waakvlam.
Mijn inziens kunnen wij daar nog wat besparen op het gasverbruik.
Ons warmwaterverbruik van de geiser is weinig (1 maal per dag kleine hoeveelheid voor afwas van pannen).
Mij lijkt een elektrische boiler van 5 of 10 liter een goede vervanging van de geiser.
Reputatie 7
Badge +1
Ik zou eerst in kaart willen brengen wat je aan gas voor cv en natuurlijk voor sanitair warmwater kwijt bent. Het gasverbruik voor sww geeft dan een indicatie voor jouw bespaarpotentieel door een elektrische boiler(/warmtepompboiler?) te gebruiken.
Tja, ik vind het moeilijk om dat in kaart te brengen. Geen idee hoe. Wel hebben we in de keuken beneden een 4,5 liter boiler voor theewater en afwaswater. Handig en scheelt gas, maar jaarlijks wel €80,- aan nieuwe kalkfilter kwijt. Rest van het sanitair water is dus de stortdouche. Die loopt wel zeker 20 minuten per dag. En dan in de winter dus nog vloerverwarming van 120m2 op 20,5C. Ons huis is uit 2011, dus goed geisoleerd. Stroom opslaan in de vorm van warmeater lijkt me dus logisch. Hoe kom je er nu achter wat te doen? Cv installateur die ook boilers installert eens laten komen?
Reputatie 7
Badge +1
Wat je per douchebeurt aan gas (en water) kwijt bent kan je hopelijk snel checken door de meterstanden voor en na het douchen te noteren (Ik maak meestal snel een foto- heb ik ook de tijden).
Trouwens een close-in boiler is meestal niet bijzonder goed geïsoleerd (lees het standby-verbruik is vaak hoger dan het nuttige verbruik) Dit kan je eenvoudig checken met een energiemeter voor het stopcontact, meet dan het stroomverbruik tijdens de nacht als er geen water getapt wordt. (Maar ik hoop dat je 's nachts de close-in boiler standaard uitzet).

Een 1,5 l waterkoker met instelbare temperaturen verwarmt het water goedkoper.
Reputatie 1
Je hebt vloerverwarming. Maar is je vloer ook optimaal geisoleerd?
Je woning is dan wel pas 8 jaar geleden gebouwd en zal met betrekking tot de isolatie voldoen aan de minimale eisen die toe golden, maar dat wil niet altijd zeggen dat je vloer ook maximaal geisoleerd is.
Het kan zinvol zijn om dat toch even goed te controleren.
In combinatie met vloerverwarming is de beste vloerisolatie een die onder de vloer wordt aangebracht (gespoten). Veelal is PURschuim gebruikt, maar dat heeft nadelen m.b.t. gezondheid. Er zijn inmiddels wel alternatieven.
Bij een goed geisoleerde vloer zal deze niet of nauwelijks afkoelen zodat de kans op koude voeten minder wordt. En vanzelfsprekend het gasverbruik verminderen.
Succes!
Reputatie 7
Badge +3

Immers; afgelopen jaar hebben we gezien dat elektriciteit voordeliger wordt en gas duurder.

@JohanD schreef:
Er wordt al voorzichtig gespeculeerd op een prijs gekoppeld aan vraag/aanbod, dat betekent dat je in de winter veel betaald voor stroom, en in de zomer weinig terug krijgt.


Wees derhalve voorbereid op het feit dat de salderingsregeling wordt vervangen. Voor de kWh die we in de winter gaan verbruiken gaan we dus, ondanks onze zonnepanelen, het volle pond (belasting) betalen. Op die 1000 kWh die u nu over hebt, gaat u dan wel behalve die paar centen aan terugleververgoeding echter ook nog terugleversubsidie ontvangen (als het minister Wiebes zijn plannen goed uitvoert.

Elke m3 gas die u door het elektrisch opwarmen van warm water gaat besparen gaat u wel 10 kWh extra verbruiken.

Als u toch elektrisch wil bijverwarmen zou ik kiezen voor de combinatie een lagere temperatuur voor vloerverwarming en IR-panelen (die alleen aan gaan als er iemand in de te verwarmen ruimte is).
Wij hebben thuis precies dezelfde situatie en hebben hier ook over nagedacht. We hebben besloten om als we volgend jaar de keuken gaan vervangen een Quooker oid te plaatsen. Dan krijgen we sneller warm water (duurt nu lang vanwege CV op zolder) en vervangen we een deel van het gasverbruik door elektriciteit.
Voor de lange termijn is opslaan van energie natuurlijk de oplossing, in iets als een Tesla powerwall of een elektrische auto. Daar zou ik echter nog even mee wachten want de prijzen van opslag van elektriciteit gaan nog steeds naar beneden en de saldering is nog niet verdwenen
Reputatie 7
Badge +3
Als je echt maar 1 maal per dag een paar liter voor wat afwas nodig hebt lijkt een simpele waterkoker meer dan genoeg. Je hebt een minuutje meer tijd nodig, maar je bent goedkoper en veiliger uit. Moet je wel die geiser er ook echt afsluiten en er uit doen.
Ook energie- en milieuefficiënter. Want die elektrische boiler van 5 of 10 liter moet ook warm gehouden worden.
Reputatie 1
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga dit eens even voorleggen bij mijn wederhelft, hopelijk ziet ze dit zitten.
Anders toch op zoek naar een alternatief, een zo klein mogelijke elektrische boiler lijkt me dan het meest geschikt.
Reputatie 7
Badge +3
Nog afgezien van het feit dat vanaf januari 2023 de salderingsregeling zal verdwijnen. De boiler gaat dan dus vooral werken op stroom van 22 cent per kWh. Alleen als je op een zonnige zomermiddag (dus wanneer een stroomoverschot dreigt) dat beetje water opwarmt met een waterkoker ben je voor het milieu goed bezig.

Reageer