Beantwoord

Wie heeft ervaring met optimizers en opdaks/indaks plaatsen van zonnepanelen?

  • 10 November 2019
  • 19 reacties
  • 1513 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

We krijgen 24 zonnepanelen op ons huis dat in het bos ligt.

Wie heeft ervaring met Optimziers en opdaks/indaks plaatsen van zonnepanelen?

 

Dank alvast, Hannah

icon

Beste antwoord door KKR 6 January 2020, 23:25

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Betreffende inroof panelen kunt u ook googelen. Sommige panelen indaks (inroof) vliegen zomers in brand. De oorzaak bleek aansluitingen van verschillende merken te zijn. Ook met 15 cm ruimte tussen mijn (donker blauwe) panelen en de dakpannen worden mijn panelen op windarme zonrijke hoogzomerdagen 80 graden (gemeten met een -goedkope- IR thermometer).

Met schaduw op enkele van uw 24 panelen zijn optimizers (ik heb ze ook) wel aan te raden. Zo kan je (later) ook controleren welke panelen later versleten zijn en vervangen moeten worden (we gaan er natuurlijk wel van vanuit dat de huidige panelen later ook nog verkrijgbaar zijn).

Reputatie 4
Badge +1

Bij een bestaand dak zou ik de panelen boven de pannen laten monteren
E inderdaad als er schaduw op een deel van de panelen gaat vallen, doordat de bomen dichtbij staan, dan zijn optimizers rendabele investeringen.

Als je een kruipruimte hebt en al vloerverwarming, zou je ook PVT panelen en een waterzak, warmtepomp van solar freezer kunnen overwegen.

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @Hebbi! Heb je een antwoord op je vraag gekregen van @Driepinter en @HenkDaalder? Ik hoor het graag. :) 

Reputatie 3

@Hebbi

Kun je iets meer vertellen over je huis dak ?

  • dak oriëntatie naar zuid/oost/west
  • dak hoek
  • hoe dicht staan bomen, hoe hoog zijn bomen.

Bij veel instaleur’s wordt vaak SolarEdge aangeboden als er schaduw is.

Met 24 panelen op 1 dak oriëntatie  met Solaredge voor schaduw zal het wel goed werken. Met een 3-fase unit zijn er minimaal 16 optimizers (60 volt units output) of 13 optimizers (80 volt output) genoeg.

Maar omdat je schrijft huis in bos  zou je best wel schaduw hebben op de helft van de panelen kunnen hebben. Dan heb je wel wat verlies door dat de schaduw panelen de panelen in de zon beperken.

Wil je alleen waarschuwen dat de Solaredge reclame soms erg optimistisch is.

 

Als je voor solaredge gaat zou je voor p404 optimizers units moeten gaan. Dan krijg je met 10 panelen in de zon als genoeg spanning voor de 3 fase inverter unit. Dan hoeven de andere optimizers maar weinig spanning op te wekken en blijft het met veel schaduw nog wat performen op de andere panelen.

Optimizer veroorzaken wel veel electromagnetische straling. Ik zou ze daarom zelf niet op het dak leggen waar ik onder slaap. Ze kunnen ook voor interferentie zorgen met andere apparatuur. En met het C2000 systeem van de hulpdiensten.

 

Reputatie 4
Badge +3

@Hebbi, Heb je inmiddels al een antwoord op je vraag gekregen? Ik hoor het graag van je. :) 

Reputatie 2

Beste Hebbi,

 

Optimizers zijn zeker aan te raden om een tweetal redenen: 

  1. veiligheid
  2. optimale performance van de string

mbt punt 1: als de optimizers (Solar Edge) geen verbinding hebben met de omvormer, regelen ze de uitgangsspanning terug tot 1 volt. Met 24 panelen is de spanning dan maximaal 24 Volt. Dit is een aanraak veilige spanning waardoor zowel bij montage als bij onderhoude aan de panelen veilig gewerkt kan worden.

De 24 panelen staan met elkaar in serie. Zie dit voor het gemak even als mensen die naast elkaar staan en elkaar een hand geven, (linkerhand aan het persoon links van je, rechterhand aan het persoon rechts van enz.) Begin en eind zijn de aansluitingen op de omvormer. De performance van de string is nu afhankelijk van de zwakste schakel. Valt er op 1 paneel schaduw, gaan alle panelen minder leveren. Met een optimizer per paneel wordt dat effect teniet gedaan. Alle overige panelen kunnen dan wel het maximale opgewekte vermogen leveren.

Ik raad het zeker aan, heb er zelf 14 in gebruik.

Optimizers zijn volledig van metaal en dat functioneert als kooi van faraday. Je hoeft je geen zorgen te maken over straling.

 

 

In dak en opdak opstelling. Daar worden verschillende meningen over verkondigt. Temperatuur is het grootste probleem. Mooist zijn panelen met een zwarte achterlaag, maar deze worden het warmst en presteren slechter dan panelen met een witte achtergrond foli. Daar ik zelf een plat dak opstelling heb, kan ik je hier niet in adviseren.

 

Brand in combinatie met een indak komt relatief vaker voor. Nu geldt dat voor alle slechte knijpverbindingen en niet bij elkaar passende connectoren het risico op brand bestaat. Dit is een aandachtspunt en een goede installateur maakt die fout niet.

 

Ruud

 

Reputatie 3

Ik wil toch een opmerking plaatsen bij SolarEdge.

 

Zolang er genoeg panelen in de zon liggen (aantal afhankelijk van type optimizer en of het een 1 of 3 fase inverter is) werk het systeem goed.

Er zijn normale optimizers (p370, p500 en nog een paar) die 60 volt DC aan de output leveren kunnen, en korte string optimizers (p404 en p505) die 85 volt DC aan de output kant kunnen leveren.

Dan is voor een 1 fase inverter 380 volt nodig, wat dan 380/60= 7 normale optimerzers, of 380/85 = 5 korte string optimizers zijn.

SolarEdge geeft zelf 8 of 6 op. Eigenlijk bedoelen ze dan dat er maximaal 1 paneel met schaduw van blad, pijpje of wat dan mag zijn.

 

Voor een 3 fase inverter is het dan 750/60=13 of 750/85 = 9 

solaredge geeft 16 of 13 op. Dat zijn dan 3 of 4 panelen met schaduw.

 

Waarin zit nu het probleem met Solaredge; dat is als je meerdere orientaties hebt die niet tegelijk in de zon staan. Dan kun je niet meer uit gaan voor de totale setup van de  aantallen die Solaredge opgeeft, maar moet je het opgegeven minimale aantal panelen per orientatie hebben.

 

Neem als voorbeeld een dak wat op oost en west ligt met 40 graden dakhelling. Stel 8 panelen op oost en 8 panelen op west. 

Op een 1-fase inverter zal dat prima gaan, maar met een 3-fase inverter werkt dit systeem eigenlijk slecht. 8 panelen in de zon kunnen samen niet de benodige spanning leveren

 

Heb je een Oost, Zuid en west dak, en kunnen op elk dakvlak 8 panelen. Dan heb je er 24, en maximaal 16 tegelijk in de zon.

zou je denken dat het dan wel werkt, echter systeem zal niet echt vroeg opstarten want dan zijn er nog maar 8 panelen in de zon. Zelfde voor de avond, dan krijgt je ook maar licht op de 8 west panelen dus stopt systeem weer eerder.

 

Je mag volgens Solaredge maar 5700 wattpeak in  een 1-fase string aansluiten. Met 24 panelen wordt dat dan maximaal een 237,5 wattpeak paneel. Dus voor een iets groter systeem moet je een 3-fase inverter nemen. Echter dan loop je weer tegen die minimale aantal panelen in de zon limiet aan.

 

Zondig je daartegen, wordt je beloond met optimizer clipping en remmen de schaduw panelen de zon panelen af voor wat betreft opbrengst. Dit komt erdoor dat de stroom door alle optimizers gelijk moet zijn, en niet alleen zon panelen maar ook de schaduw panelen een stukje van het voltage voor de inverter MOETEN leveren.

 

Terug naar het Oost/Zuid/West systeem met op elke orientatie 8 panelen van zeg 300 wattpeak.

Als de zon alleen op oost staat levert een paneel in de zon zeg maximaal 100 watt (zon komt op in oost) Paneel op zuid zal ook iets leveren, zeg 40 watt, en paneel op west levert misschien 10 watt. Totaal is er dan 8x100 + 8x40 + 8x10= 1200 watt opbrengst.

op een 3 fase inverter moet er dan 750/1200= 0.625A door de string lopen.

Elk paneel kan met een p370 optimizer maximaal 0.625A x 60 volt = 37,5 watt leveren, en had je een p404 was het 53 Watt.

De optimizers van in de zon liggende panelen gaan vol uitsturen, maar met 8x60=480 en 8x85=680 volt is het niet genoeg voor de 3-fase inverter. De minder zon  (zuid) en schaduw (west) panelen/optimizers moeten meedoen voor de resterende 270 of 70 volt.

 

Hier zie je het remmende effect van schaduw op zon panelen bij Solaredge als je niet genoeg panelen per orientatie in de zo  hebt.

 

Zelf ervaring met Solaredge en nu 32 panelen in 2 orientaties met 4 elevaties en schaduw eigen huis op 8 en schaduw buurhuis op 9 panelen. Clipping op noord/oost is opgelost, clipping op zuid/west hou ik in de meeste maanden van het jaar,

 

Reputatie 4

Dat zijn 644 interessante woorden JvN ;)

Zelf heb ik 39 panelen met optimizers. Mij is verteld dat een bijkomend voordeel is dat als panelen ouder worden, het ene paneel sneller achteruit gaat dan een ander paneel, en die verschillen in opbrengst zouden door optimizers ook snel terugbetaald zijn.

Daarnaast heb ik nog een vraag, aangezien al mijn 39 panelen op 1 string naar de 3-fase omvormer lopen. Hierover heb ik al van een aantal mensen kritische geluiden gehoord, of dit niet teveel is op 1 string. Zijn hier meningen/feiten over vanuit de community?

Reputatie 3

Op een 3-fase inverter mogen 50 panelen in een string en 11250 wattpeak aan panelen.

je kunt 2 strings aansluiten en de max van een SE inverter hangt van het type af.

 

ik heb een SE8k E serie, en heb daarop 32 panelen met totaal 10680 wattpeak. Maar gezien de verschillende orientaties en elevaties zulken de max 8400 Watt aan de AC kant niet zo vaak berijkt worden. Enkel pieken in Mei met koud weer en wolk voor de zon zal erboven komen.

 

En dit bedoel ik met voltage clipping.

Je ziet hier het voltage van alle optimizers over de dag (heldere dag in december)

Noord/oost plat garage (in schaduw huis komend vanaf 10:00)

1.0.1 /  1.0.3 / 1.0.4 / 1.0.5 / 1.0.6 / 1.0.7 / 1.0.8 / 1.0.9

 

Top plat dak 2 hoog (oost en west)

1.1.1 / 1.1.6 / 1.1.2 / 1.1.3 / 1.1.15 / 1.1.11 / 1.1.9 / 1.1.5 / 1.1.4 / 1.1.10 / 1.1.14 / 1.1.7 / 1.1.13 / 1.1.8 / 1.1.16 / 1.1.12

 

zijdak zuid/west:

1.0.2 / 1.1.23 / 1.1.21 /  1.1.16 / 1.1.18 / 1.1.20 / 1.1.17 / 1.1.19 / 1.1.22

 

De oost gerichte panelen zie je in de vroege uren voltage leveren, en dan rond 10:00 afnemen omdat er minder zon op komt door schaduw van het huis op dak dakvlak.

Dan zie je het zuid/west dak opkomen (lijn die het hoogst oploopt) die staan onder 60 graden dus gunstige hoek ten opzichte van december zon. Vanaf 13:00 komen die panelen in schaduw huis buren en zie je de spanning die dan op 60 volt staat (max van de p500) in elkaar zakken.

 

Dan het vermogen per paneel/optimizer

 

De onderste  groenblauwe lijn zijn de panelen op noord/oost 1 hoog (10 watt)

De rood getinte lijn erboven zijn de onoord/oost panelen op 2 hoog (30 watt)

De oranje paraboll die tot 100 watt komt zijn. De zuid/west panelen op 2 hoog.

De bovenste lijn zijn de panelen op zuid/west op 60 graden en die zie je oplopen tot 190 watt maar afkappen door schaduw buurhuis.

 

als je op beide grafieken om 13:00 kijkt zie je dat daar het voltage van de optimizers op 60 volt staat. De panelen zouden wellicht wel 220 -250 watt kunnen leveren maar doordat de optimizer niet meer voltage kan uitsturen lukt het gewoon niet met de stroomsterkte die er toen liep.

Reputatie 4

Aangezien ik 39 panelen met 11700 Wp heb, is dit dan dus teveel qua Wp, maar hoe hard is de grens die je aangeeft JvN? En geldt die voor elke 3 fase inverter?

Mijn panelen liggen allemaal oost, maar ik heb ze wel eens de max zien aantippen (is afgegrenst) van 10600 Watt

Reputatie 3

@KlaasT geen idee als je een 10k SE 3 fase is zal het wel op de 10600 kunnen komen ja.

 

omdat het per string is en je 2 strings aan kunt sluiten zal het op grotere modellen zo wel mogelijk zijn de 15 kilowatt te doen etc.

Reputatie 1

Dag Hannah,

Mijn huis (plat dak) ligt ook tussen bomen die met name aan Oost en OW zijde schaduw geven. Na 12:00 gaat het beter. Ik heb gekozen voor SolarEdge P600 optimizers vooral omdat dan de kosten van zo’n optimizer a 55 euro over twee panelen gespreid worden.

Ik heb een 3 fasen SE10K omvormer met 44 panelen. Werkt erg goed ik kan precies per setje van 2 zien de prestaties en of ik ze nog wat moet verplaatsen i.v.m. schaduw.

Deze panelen zouden grofweg 44 x 0,85 x 290Wp = 10.850 kWh moet opbrengen. Ik kom aan 8.200 kWh dus best wel minder dan zonder die bomen...

Alles overigens zelf aangelegd (klusser) daar zal niet iedereen zin in hebben.

Reputatie 1

Als vraag n.a.v. de interessante bijdragen van JvN: ik heb 44 panelen die (over de dag) best wel verschillen in schaduw nu alle in 1 string aangesloten. Verder staan er 12 op ZO en 32 op ZW. Zou het iets opleveren om ze in 2 strings te verdelen? Op welke criteria zou ik dat dan kunnen doen JvN?

Reputatie 3

SimonJ,

De 3 fase inverter heeft 750 volt nodig.

Dus met 12 ZO panelen met een p300/p370/p500 optimizer kun je niet 750 volt opwekken (12 x 60 = 720j

Als je dan p404 optimizers gaat gebruiken kom je met 12x85 volt output dat dan 1020 volt kunnen opwekken. Maar als je wat schaduw op de panelen krijgt heb je er nog 9 nodig.

De andere ZW kant met p300/p370/p500 optimizer met 32 panelen zullen wel meestal werken voor 750 volt opwek met veel schaduw.

 

Alleen is waarschijnlijk ZO en ZW samen in een string wel zo dat de 12 op ZO wel in de ochtend wat opbrengen en de ZW de 30 volt extra wel kunnen halen uit diffuus licht. Ze gaan noodzakelijker wijs zelfde stroom doorlaten.

Dus ik verwacht als je naar die SolarEdge grafieken kijkt dat ze (ZW) allemaal in de ochtend 3-5 volt doen en 10-20 watt opwerken.

Stel 20 watt van ZW dan is er met 5 volt 4A stroom door alle inverters. Dan kunnen de ZO panelen dan samen maar 590 volt opwekken, en dus allemaal rond 50 volt.met 4A doen ze dan nog wel 200 watt maximaal.

Als er maar 10 watt wordt opgewekt, wordt de stroom maar 2A (bij 5 volt) en doet een ZO paneel dan 50 volt op de andere panelen maar 100 watt max,

Ik weer niet hoe laag inverters kunnen zakken. Ik heb volgens mij wel eens 3.5 volt gezien in een excel dump die ik gemaakt heb.

stel ze kunnen nog 2 volt doen, en nog steeds 10-20 watt opleveren. Dan veranderd het plaatje helemaal want gaat er 5-10A lopen.

Dan wordt het 66 volt op ZW en moet er 684/12=57 volt op ZO met 5-10A . Dan zou je daar uit een paneel 5x57 tot 10x57 kunnen halen. Dat limiteerd dan weinig voor de meeste soort panelen (285 - 570 watt)

 

Als je nog geen admin rechten hebt kun je niet de voltage en wattage opbrengt uitlezen van de website. Dus dan aan je instaleur vragen of je  een admin mag gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Die lagere opbrengst is ook te verklaren door de verminderde zonlicht inval zelf. Als één zonnepaneel minder oplevert omdat hij dan nu eenmaal in de schaduw licht kan geen string of wat dan ook daar iets aan veranderen.

U moet op het dashboard van uw omvormer (ik zelf kan dat bij solaredge) kunnen inloggen en zien of de afname van de watt-opbrengst te verklaren is door minder licht inval óf doordat een paneel dat dan wel in het zonnetje ligt dan ook in de lagere opbrengst wordt mee getrokken.

Reputatie 1

Bedankt voor de uitleg JvN! Ik heb een SE15K zo blijkt. En 22 P600 optimizers die elk twee panelen aansturen. Dus 6 P600’s op OW en 16 stuks op ZW. Maakt dat nog uit voor de analyse? Ik heb admin rechten en zal eens zoeken naar die grafieken..

Reputatie 3

De p600 kan 85 volt uitsturen, dus 6 stuks doen samen 510 volt. maar helaas kun je de string ze niet splitsen want je moet er minimaal 14 optimizers en 27 panelen n een string plaatsen volgens de PDF

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-p-series-commercial-add-on-power-optimizer-datasheet-nld.pdf

 

 

Reputatie 1

@JvN je hebt (wederom) gelijk. Ik ga nog panelen bijplaatsen (EV in aantocht) dus dan moet ik er minimaal 12 bijzetten zodat ik aan 2x 14 P600’s kom.

Reageer