Zo zit het met de terugverdientijd van zonnepanelen

  • 4 December 2023
  • 73 reacties
  • 1946 Bekeken

De terugverdientijd van zonnepanelen is korter geworden, blijkt uit cijfers van Milieu Centraal. Maar onzeker blijft hoe deze zich in de toekomst precies zal ontwikkelen. Vereniging Eigen Huis vindt dat de politiek een redelijke terugverdientijd moet garanderen.  

De afgelopen tijd was er veel te doen over zonnepanelen. De prijzen schommelden, het demissionair kabinet wil de salderingsregeling afschaffen en verschillende energieleveranciers namen maatregelen gericht op zonnepaneeleigenaren. Denk aan een heffing voor klanten die zonnestroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. Hierdoor vroegen veel consumenten zich af hoe het zit met de terugverdientijd. 

Milieu Centraal berekende drie scenario's. Daarover lees je meer in ons laatste nieuwsbericht op de website.  

Heb jij al zonnepanelen? Zo ja, wanneer denk jij dat je ze hebt terugverdiend? Zo nee, spelen de onzekerheden een rol in de overweging tot aanschaf van de zonnepanelen? Laat het hieronder weten! 👇🏼


73 reacties

Reputatie 6
Badge

@H.N , @R.W.J.N  Jullie moeten je vergelijkingen wel zuiver houden.

Inderdaad een warmtepomp kan behoorlijk stroom slobberen; een vergelijking in de context zetten van zomer versus winter slaat alleen nergens op.

Als je kosten wil vergelijken vergelijk dan je gasgestookte CV met een elektrische warmtepomp. En bedenk even hoe dat er 5jaar geleden eruit zag, hoe dat vandaag uitkomt en wat je over 5 jaar mag verwachten.

Ik ben nu volledig op elektrisch aangewezen (nieuwbouw), wat de overheid graag wil. Als de overheid nu de salderingsregeling wil afschaffen wordt het wel heel erg duur. Eén warmtepomp heeft nl veel stroom nodig ‘‘s nachts en ‘‘s winters als er geen stroom of weinig stroom opgewekt wordt via de panelen. Dus als de salderingsregeling wordt afgeschaft kom je behoorlijk bedrogen uit. Als oplossing kun je gebruiken, als het doorgaat, de hoofdschakelaar van de omvormer uitzetten. Dan lever je nl geen stroom meer terug, in de zomer, wat de elektriciteitsbedrijven daarna weer duur kunnen verkopen. De overheid wil van het gas af en als je dan van het gas af bent wordt je een oor aangenaaid.

Helemaal mee eens!

@H.N@R.W.J.N  Jullie moeten je vergelijkingen wel zuiver houden.

Inderdaad een warmtepomp kan behoorlijk stroom slobberen; een vergelijking in de context zetten van zomer versus winter slaat alleen nergens op.

Als je kosten wil vergelijken vergelijk dan je gasgestookte CV met een elektrische warmtepomp. En bedenk even hoe dat er 5jaar geleden eruit zag, hoe dat vandaag uitkomt en wat je over 5 jaar mag verwachten.

Het vergelijk van gasgestookte CV en warmtepomp gaat voor mij niet op. Ik gebruik maar zo’n 600 m3 gas in een jaar. Ik vind wel degelijk belangrijk wat de Salderingsregeling gaat doen. Bij het aanschaffen van zonnepanelen en warmtepomp weegt dit zéér zwaar mee!

De terugverdientijd van zonnepanelen is korter geworden, blijkt uit cijfers van Milieu Centraal. Maar onzeker blijft hoe deze zich in de toekomst precies zal ontwikkelen. Vereniging Eigen Huis vindt dat de politiek een redelijke terugverdientijd moet garanderen.  

De afgelopen tijd was er veel te doen over zonnepanelen. De prijzen schommelden, het demissionair kabinet wil de salderingsregeling afschaffen en verschillende energieleveranciers namen maatregelen gericht op zonnepaneeleigenaren. Denk aan een heffing voor klanten die zonnestroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. Hierdoor vroegen veel consumenten zich af hoe het zit met de terugverdientijd. 

Milieu Centraal berekende drie scenario's. Daarover lees je meer in ons laatste nieuwsbericht op de website.  

Heb jij al zonnepanelen? Zo ja, wanneer denk jij dat je ze hebt terugverdiend? Zo nee, spelen de onzekerheden een rol in de overweging tot aanschaf van de zonnepanelen? Laat het hieronder weten! 👇🏼

De terugverdientijd van de panelen is niet de kern. Via zonnepanelen en saldering word gebruik van warmtepompen pas echt interessant, Milieucentraal kan beter de combinatie van zonnepanelen en warmtepomp berekenen, en wat het betekend als salderen dan verdwijnen gaat

Precies wat ik bedoel!

…...maar je slaat wel een fundamentele denkstap over. De kale terugverdientijd van een PV installatie zou eigenlijk geen doorslaggevende argumentatie mogen zijn voor het doen van deze investering.

Hoezo sla ik die stap over? Daar gaat mijn mail toch niet over :).
Ik kook (sinds 5 jaar elektrisch), we hebben (sinds een paar jaar) een EV die we zoveel mogelijk laden als de zon schijnt. We hebben deze zomer een airco geïnstalleerd die we nu gebruiken om te compenseren voor de CV die lager staat. Of we verwarmen super lokaal: een elektrische deken of kussen of kruik die gevuld is met boilerwater. Voor die tijd hebben we ons verbruik natuurlijk al ver teruggebracht oa door halogeen te vervangen voor spaarlampen en later LED-lampen. 

Reputatie 6
Badge

@Jorikke Dat is hardstikke mooi. Wat ik bedoel te zeggen is dat de besparingen op die andere  vormen van energie ook mogelijk worden door je PV panelen en dat je dus die voordelen ook gedeeltelijk aan je PV panelen kunt toerekenen. Ik beschouw dat ook als deel van de terugverdiening.

Reputatie 6
Badge +1

Een warmtepomp heeft in principe niets te maken met zonnepanelen. De salderingsregeling is bijna/geheel afgeschaft. Kan deze maand afgeschaft worden door de 1e kamer. Zo niet zorgen de energiemaatschappijen wel dat ze wel terugleververgoedingen gaan berekenen aan de klanten met panelen.

off topic: warmtepompen werken met een rendement van ongeveer 400 %. Van 1kWh maken ze 4 kWh warmte.

Als je dat omrekent, mag je ongeveer uitgaan dat je 1 m3 aardgas kunt vervangen door 2 kWh elektriciteit. Mag je zelf uitrekenen hoeveel je bespaard.

Onze 11 panelen a 320 Wp zijn in 2018 geplaats en in 5,5 jaar inmiddels terugverdiend. Deze korte tijd komt vooral door de huidige salderingsregeling in combinatie met de enorme stijging van de energieprijzen.

De waarschijnlijke afbouw van de salderingsregeling maakt de terugvedientijd een stuk langer.

Budget energie verzon de truc om per maand te gaan salderen. Dit betekend in de zomer een schijntje terugkrijgen, en in de winter fors betalen. Gelukkig heeft de ACM hen op deze onwettige praktijken teruggefloten.

De terugleverboete van van de bron maakt de terugverdientijd een stuk langer. Waar is de ACM?

Steeds meer energieleveranciers kiezen er voor om hoog en laag tarief separaat te salderen. Ca. 85 % wordt op hoog tarief opgewekt en 15 % (2 dagen weekend + feestdagen) op laag. Bij een normaal 50/50 % hoog laag verbruik, zal je op hoog tarief een zeer kleine teruglever vergoeding ontvangen, maar op laag tarief de volle mep betalen. Ook deze truc kost kan de consument veel geld kosten en de terugverdientijd verlengen. In mijn perceptie is ook dit onwettig. Waar is de ACM?

Steeds meer energie leveranciers hebben voor zonnepanelen eigenaars speciale minder gunstige contracten. Waar is de ACM?

De overheid heeft belang bij het innen van “gemiste” belasting inkomsten ten gevolge van de salderingsregeling. De overheid heeft ook belang bij verdere verduurzaming. Helaas zijn deze belangen tegenstrijdig.

Onze energieleveranciers zullen waarschijnlijk steeds creatiever worden om het gebruik van zonnepanelen duurder te maken. Helaas kijkt de ACM vaak de andere kant op en laat het neo liberaal aan de markt over.

Dynamische contracten lijken mij op de lange termijn de betere oplossing. Ik ben dan wel benieuwd wat er gebeurt als steeds meer huishoudens de zonnepalen uitzetten bij een negatieve stroomprijs.

Nu hebben zich weer twee andere energieleveranciers bij vd Bron aangesloten in hun beslissing om terugleverboetes te rekenen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de leveranciers zich onrechtmatig gaan verrijken ten koste van particuliere investeerders, die in ieder geval zorgen dat er minder energiecentrales hoeven te worden bijgebouwd. Inderdaad weer een sterk staaltje van neoliberale graaicultuur.
Wat doet VeH daaraan? Is er een lobby naar de politiek?
zie: https://www.energievergelijk.nl/nieuws/bij-deze-3-energieleveranciers-betaal-je-een-heffing-voor-zonnepanelen-in-2024
 

Reputatie 4

volgens mij is er niks onrechtmatigs aan, of je het leuk vindt is een ander verhaal. En die paar zonnepanelen die wij op het dak leggen zorgen echt niet voor minder energiecentrales, zoveel wordt niet opgewekt door ons particulieren.

En ik vermoed dat dit niet het speelveld van de VEH is, dit is meer een consumentenbond dingetje. Het zou ook een ACM discussie moeten zijn, maar die hebben helaas een andere agenda dan ze zouden moeten hebben

Heb abonnement via ANWB krijg dus dagtarieven en kan slim gebruik maken van goedkoopste momenten om zeer goedkoop auto op te laden.

 

Via saldering, tarieven zijn laagst op zonnige momenten, krijg ik dus zeer weinig terug.

Maakt saldering voor mij minder interessant en dus ook minder afhankelijk van wat politiek ook gaat beslissen.

Ik denk dat ik mijn zonnepanelen niet meer ga terugverdienen als de salderingsregeling ophoud. Ik werk fulltime, dus 's avonds gebruik ik mijn stroom. Voor alles. De was doe ik wel in het weekend, maar als de zon niet schijnt, kost het me dan alsnog geld. En op de timer zetten op een werkdag... wie gaat mijn was dan ophangen als hij klaar is? De vaatwasser zit ingebouwd en heeft geen timer, dus dat helpt ook niet en verder is er niets naar de dag te verplaatsen. Daarnaast krijg ik maar 5 cent, terwijl ze mijn stroom voor een veelvoud hebben verkocht. Hoezo kosten? Daarnaast betaal je enorm veel belasting, dat moet ik dus gaan betalen over mijn stroom s avonds, die ik bijv s middags heb opgewekt. Nee... ik wordt niet blij van alle plannen en kan me goed voorstellen dat velen nu twijfelen om er mee te starten 

Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast krijg ik maar 5 cent, terwijl ze mijn stroom voor een veelvoud hebben verkocht. Hoezo kosten? 

Het is een misverstand dat het energiebedrijf voor onze stroom die ze op zonnige zomerse middagen moet verkopen een hoge prijs krijgt. Bij een overschot is de stroom immers niets waard.

Reputatie 3

@DAT Ik las op een ander forum dat je nog andere dingen naar de dag kan verplaatsen.

Warm water van de keuken loshalen van de cv combiketel en daarvoor in de plaats een elektrische  500W close-in boiler aangesloten op de koudwater leiding. Met tijdschakelklok instellen op alleen overdag opwarmen met stroom van de zonnepanelen.

Vaatwasser is met paar schroefjes los te maken en onder aanrecht uit te schuiven. Die ook aansluiten op koudwaterleiding en alleen overdag draaien met stroom van de zonnepanelen.

Zelfde ook met wasmachine en wasdroger.

In douche elektrische boiler plaatsen met zo weinig mogelijk wattage. Ze zijn er vanaf 750W voor €480. Die ook met tijdschakelklok alleen overdag opwarmen met stroom van de zonnepanelen.

Reputatie 4

met alle respect voor de goede bedoelingen, maar dit zijn slechts druppels op een gloeiende plaat. Heb je net je wasmachine aangezet, rolt er een wolk voor de zon…..

 

Eigen zonnestroom eerst? Stop toch met die mythe | Trouw

Reputatie 2

Daarnaast krijg ik maar 5 cent, terwijl ze mijn stroom voor een veelvoud hebben verkocht. Hoezo kosten? 

Het is een misverstand dat het energiebedrijf voor onze stroom die ze op zonnige zomerse middagen moet verkopen een hoge prijs krijgt. Bij een overschot is de stroom immers niets waard.

Dat hangt er vanaf, de tarieven die ze hun klanten berekenen staan ook bij een variabel contract voor een half jaar vast, bij vaste contracten voor 1 tot soms 5 jaar.
Ze vangen dan gewoon het volle tarief voor stroom.

Alleen bij een flexibel contract kost het hun geld.
Dan zie je ook direct waar de belangen van een energie leverancier ligt zoals Vandebron.
Die verkopen liever flexibele contracten want daar zitten de meeste klanten. 
Maar dan willen ze geen vol tarief voor zonnestroom betalen en hebben ze de terug lever boete bedacht.
Het zet echter een rem op de energie transitie en is dé reden dat de verkoop van zonnepanelen op zijn gat ligt.

Reputatie 4

dit zijn wel heel veel klok en klepels in 1 antwoord, hier worden nogal wat (onzin) zaken door elkaar gehaald

Ik word dat positivistische geluid van VEH over terugverdientijd zo ongelooflijk zat. Zojuist de boete op (salderend) terugleveren van Budgetenergie ontvangen. 
Dit betekent het:

  Je verbruikt per jaar 5001 kwu van je energieleverancier en dat heb je in dat afrekenjaar zelf geheel met zonnepanelen teruggeleverd en wordt dus gesaldeerd (gaat dus om opgewekte kWu die niet op hetzelfde moment door jou zelf wordt verbruikt! Want dan betrek je geen stroom van de energieleverancier en lever je ook niet terug!) 

Volgens tabel Budgetenergie ga je voor de 5001 kWu op maandbasis €55 boete betalen. Dat is een boete van €660 over het afrekenjaar. 

Bespaard heb je 5001 kWu á €0,29 ( deze kWu prijs wordt door Budgetenergie zelf in voorbeelden gehanteerd)  = €1.450 minus de boete van €660 is €790. 

Je besparing is door die boete dus met bijna de helft teruggeschroefd!!

Hetgeen je wel direct van je zonnepanelen verbruikt hebt zondere eerst terug te leveren is gering, omdat je verbruik hoofdzakelijk in de wintermaanden valt wanneer je veel kWu verbruikt en zonnepanelen dan praktisch niets opwekken. Je verbruikt dus zeer veel van de energieleverancier! Terwijl je in de zomermaanden veel opwekt en zeer weinig gebruikt. Je levert dus veel terug die je nu dus voor het grootste deel gesaldeerd met bovenstaande boete terugkrijgt.  Die onbalans tussen verbruik zomer winter wordt in geen enkel programma van zonnepaneel leveranciers gebruikt. Allemaal gaan ze uit van zomers en winters direct gebruik van de opgewekte kWu die er in de winter dus niet is!  

 

Reputatie 2

@G.H.M 
Dat was ook mij wel duidelijk, ik ben van het gas af met warmtepomp en zonnepanelen, maar begin er spijt van te krijgen.
Ik heb sowieso al een vaste kostenpost van € 140 p/m als afschrijving, (inflatie niet mee gerekend) waarbij ik er vanuit ga dat het spul 15 jaar mee gaat.
Daar staan voordelen tegenover, maar als die via extra kosten en boetes ingepikt worden door de energie maatschappijen is het niet meer interessant.
Je wordt dan gedwongen de omvormers in de zomer uit te zetten en in de winter de hoofdprijs te betalen.
Ik zou er nu in ieder geval niet meer mee beginnen.
Dat die terugverdien tijd van 6 naar 6,5 jaar zou gaan door deze boetes moeten ze nog maar eens na rekenen, 6,5 keer de door jou aangegeven 660 euro boete is al een schadepost van bijna 4300 euro.

Volgens het wetvoorstel zou bij de afschaffing van de salderingsregeling er een fatsoenlijke prijs van 80% van het kale tarief per kWh betaald moet worden.
Dit is dus al achterhaald door de boete en kosten constructies die nu al berekend worden.
Hierdoor wordt die 80% een lachertje.
De wet dient dus te worden aangepast om een stokje voor die ongein te steken.
 

 

Reputatie 4

gelukkig hebben we een keus, overstappen dus.

Reputatie 2

Nog wel ja, maar hoe lang nog?
Er zijn nu nog maar een paar die zich niet met deze praktijken bezig houd, maar het zijn er steeds minder.
Ze zullen alleen al uit concurrentie overwegingen wel mee moeten, anders kunnen ze niet meer op prijs concurreren.
Degene die wel kosten en boetes berekenen halen hun concurrerende prijzen uit de portemonnee van hun klanten en het zijn geen kleine bedragen.
Het is een misselijke manier van bedrijfsvoeren.

Reputatie 4

volgens mij zijn er slechts een paar die deze praktijken voeren, ik vind het ook verkeerd, maar laten we de boel niet overdrijven. 

Eerst even afwachten hoe het besluit uitvalt over de salderingsregeling.

Reputatie 2

Als je het over boetes hebt wel ja, maar anderen brengen leveringskosten in rekening, je kunt bij sommigen niet eens meer terecht als je zonnepanelen hebt, krijgt geen kortingen meer en geen een of meer jarige contracten enz.
Er is dus veel meer aan de hand, de creativiteit van de energie maatschappijen kent geen grenzen.
En alles om de regels in het wetsvoorstel te omzeilen nog voor hij is ingevoerd.
Met de belachelijk lage terug lever vergoeding die niet aan de 80% eis voldoet vangen ze dubbel op.

Reputatie 6
Badge +1

Hoe zou je het vinden als je een leuk bedrijf hebt en een deel klanten waar je alleen maar geld op toe moet leggen.

Of als je geen bedrijf hebt, hoe je het zou vinden om 4 dagen geld te verdienen en één dag moet je geld meenemen om te mogen werken. Dan zou je toch ook proberen om van die ene dag af te komen.

Maar zoals @EmielS zegt, wacht maar even af hoe het met de salderingsregeling afloopt volgende maand in de eerste kamer. Mocht het daar zo gestemd worden dat de salderingsregeling blijft, kun je je borst nat maken. Want dan gaan de overige maatschappijen ook dergelijke dingen invoeren. Geen VEH of ACM die zich er juridisch aan gaat branden.

Het enige wat we als consument kunnen doen om een zo gunstig mogelijk contract af te sluiten naar je eigen omstandigheden.

Reageer