Beantwoord

Zonnepanelen nog steeds aanschaffen?


Ik heb een leuke offerte voor het aanschaffen van 12 zonnepanelen, blijft echter een fors bedrag en met alle onduidelijkheid over het afschaffen van de salderingsregelings en de onduidelijkheid over wat ervoor in de plaats komt, twijfel ik of ik het nu wel of niet moet doen.

graag jullie mening.
icon

Beste antwoord door Dylan 9 April 2019, 14:47

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 2
Tja. Het blijft een beetje koffiedik kijken natuurlijk, maar ik zou me er niet door laten weerhouden. De 'gouden eeuw' van het salderen mag dan een keer aan z'n eind komen, er zal een andere subsidieregeling voor in de plaats komen. Vast wat soberder, maar nog steeds een subsidie waarmee de heilige terugverdientijd tot aanvaardbare proporties wordt teruggebracht. En elk geplaatst zonnepaneel levert (na 6 maanden) een effectieve en langdurige (+25 jaar) bijdrage in de reductie van de CO2 uitstoot, waarmee dat een zinnige investering is.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat we met z'n allen een beetje af moeten van het idee dat we 'geld moeten verdienen' met zonnepanelen (of met welke milieu- of klimaatinvestering dan ook). We vergeten dat als er iemand geld 'verdient' met een subsidie, iemand anders daarvoor betaalt.

Subsidieregelingen zijn er (o.a) voor om nieuwe technieken tot wasdom te brengen. Als die technieken volwassen zijn mogen die regelingen wat mij betreft stoppen. Maar goed, ik realiseer me dat dat een weinig populair standpunt is in ons van subsidies aan elkaar gepunnikte landje 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Minister Wiebes belooft de salderingsregeling te vervangen door een (soberdere) terugleversubsidie. Dat komt dan voor elke teruggeleverde kWh bovenop de al bestaande terugleververgoeding van uw energieleverancier. Thans heeft u door de salderingsregeling als voordeel dat uw over de teruggeleverde kWh geen energiebelasting, opslag duurzame energie en btw hoeft te betalen (dat is circa 11 cent per kWh). De terugleversubsidie zal dus een lager bedrag zijn. Verder zou deze afgetopt kunnen worden. In het geval van mijns inziens onjuist beleid zelfs beperkt kunnen worden over het aantal jaren. Minister Wiebes belooft een terugverdientijd van minimaal 7 jaar. Als het goed is gaat u over de kWh's die u nu jaarlijks netto gaat leveren ook de terugleversubsidie ontvangen.
Een redelijke besparingsmaatregel lijkt mij dat over een overvloedig zonnig jaar zoals 2018 het aantal gesubsidieerde kWh's wordt afgeroomd.
Paul stelt terecht een nuttige investering over 25 jaar. Ik wil zelfs nog verder gaan want na die 25 jaar hoeven immers alleen de panelen en (inmiddels) de omvormer vervangen te worden. Het grootste deel van de installatie (leidingen, dakcontructie ect) kan immers voor de volgende investering aan panelen benut worden.
Reputatie 1
Behalve het hierboven gestelde over de salderingsregeling, etc. is het van belang naar het aanbod te kijken. Wat betaal je per Wp (EX BTW want die krijg je terug) en wat krijg je daar voor? Een aanbod van 0.90 EUR/Wp met een SMA inverter en goede panelen van 300-325Wp is aantrekkelijk terwijl ik aan een aanbod van EUR 1.50/Wp met een goedkope Chinese inverter en dito panelen, nooit zou beginnen.
Reputatie 1
minister wiebes heeft telkens uitgelegd dat de nieuwe regeling nog steeds een terugverdientijd van 7 jaar gaat opleveren. Voor iets dat 25 jaar energie gaat leveren is dit nog steeds een keurige terugverdientijd. Zeker doen dus.
Reputatie 1
Er is natuurlijk nog een andere reden om het wel te doen. Het geld kan nog steeds renderen op een dak. En op een spaarrekening, met 0,25% rente, wordt het steeds minder waard. Als het geld niet ergens anders voor nodig is, geef ik altijd het advies om zonnepanelen op het dak te leggen. Daardoor gaan de maandelijkse energiekosten omlaag en blijft er geld over om andere dingen mee te doen of te sparen.

Met zonnepanelen op het dak wordt er minder uitgegeven aan energie. Door aflopende regelingen kan het terugverdienen misschien iets langer duren. Maar wat de markt duidelijk laat zien is dat de rentes op spaargeld alleen maar zal zakken. Sparen levert dus zeker minder op dan zonnepanelen. Mijn advies is dan ook: zonnepanelen plaatsen als de situatie en spaarrekening het toe laten.
Reputatie 3
Zonnepanelen op het dak werkt ook voor je bewustzijn, inzicht in verbruik, noem maar op.
Uiteindelijk leidt het tot kostenbesparing.

Zijn we daarvoor ook niet allemaal lid van de VEH?
Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community, @AndreH! Ben je al iets wijzer geworden over de aanschaf van zonnepanelen? Is er een antwoord die voor jou de doorslag gaf? Wist je ook al dat je dat antwoord als 'beste antwoord' kunt markeren? Ik hoor het graag!

Groetjes,

Pieter
Reputatie 4
Badge
Als je het geld hebt liggen is het een no-brainer/dief van je eigen portemonnee om het niet te doen. De levensduur van zonnepanelen zijn volgens de fabriek minimaal 25 jaar, zolang zul je maximaal 75% van het totale vermogen kunnen op weken wat op de sticker staat.

Bereken maar eens wat je geld over 25 jaar doet met de verwachte rente standen.
Reputatie 4
Zoals hiervoor al is aangegeven, als je het kan betalen zonder te lenen: DOEN.
De rente op spaargeld is laag en dat blijft vermoedelijk nog jaren zo, zeker als de ECB nog een opkoopprogramma van stal haalt.
Natuurlijk is je voordeel kleiner als de salderingsregeling wordt afgeschaft, Wiebes heeft trouwens aangegeven dat de vervanger daarvan toch wel erg ingewikkeld is dus wanneer die echt gaat komen blijft de vraag, maar kijk eens wat je niet hoeft te betalen aan stroom wat gratis van je panelen komt.

De overheid heeft het er wel over dat de elektra goedkoper wordt en gas duurder, maar naar mijn mening is dat een sprookje. En dan niet het gas verhaal.
Als we massaal van het gas gaan, en ook alle kantoren, scholen, echt alle gebouwen, gaan we zoveel elektra gebruiken, dat is er gewoonweg niet.
De markt bepaald de prijs door vraag en aanbod.
Gaan de kolencentrales dicht en de gascentrales over op ......
Waar gaat de stroom dan vandaan komen? Uit Noorwegen, of waarvandaan dan ook? Dat kost niet niks en dan hebben we het nog niet over dat het sluiten van energiecentrales handen vol geld kost, en wie gaat dat betalen?
Ik ben blij met alle stroom die van mijn panelen komt en meteen kan gebruiken en dat nog meer dan 20 jaar. Binnen is binnen en wat de elektraprijs ook gaat doen, wat ik opwek en meteen gebruik kost me niets (meer dan de investering voor minstens 25 jaar.
Ik zou zeggen doen.
Reputatie 7
Badge +3
Waar gaat de stroom dan vandaan komen? Uit Noorwegen, of waarvandaan dan ook?

Er ligt één zeekabel van 740 MW tussen Noorwegen en Nederland. Dan wordt er nog een kabel gelegd tussen Denemarken en Nederland dus ook via een omweg zouden we Noorse stroom kunnen krijgen. Maar dat biedt nagenoeg geen soelaas. Er is nu wel volop "Noorse" "groene" stroom maar dat is nep Noorse en nep groene stroom op papier. Namelijk vanwege de certificaten. O.a. Arjan Lubach (VPRO) heeft dat goed uitgelegd.

RobvanV schreef: "wat ik opwek en meteen gebruik kost me niets".

Maar een heel klein deel wordt rechtstreeks verbruikt. De VEH moet er derhalve boven op zitten dat de beloofde terugleversubsidie hoog genoeg is zodat de door Wiebes beloofde terugverdientijd van minimaal 7 jaar voor efficiënt weggelegde panelen inderdaad gehaald gaat worden. Ook ik adviseer nog steeds zonnepanelen aan te schaffen.
Reputatie 4
Badge +3
Er is nu ook een interessante discussie gestart over de garantie voor zonnepanelen. Leuk als jullie hier ook op reageren!
Reputatie 1
laatste bericht saldering

Beste AndreH,

Natuurlijk wel doen, zeker zolang het nog kan.
Zie bericht hierboven.
Let wel op , dat je rekening houdt met de verdere toekomst.
Reputatie 4
Badge +1
Zolang salderen niet wordt voortgezet, moeten we een kopersstaking voor zonnepanelen houden en organiseren.
Salderen is vrij verkeer van je eigen stroom op de openbare weg voor stroom.
Dat moeten we houden.
Omdat salderen voordeel oplevert.
Het is simpel, zodat iedereen het begrijpt, en dus in actie komt in de energietransitie

De regering kan de gemiste energiebelasting ook bij bedrijven ophalen, die maken genoeg winst.
En in het klimaatakkoord is dat ook afgesproken.
Bovendien heeft de regering burgers een lagere energierekening beloofd
Salderen doet dat

En met een vliegtax van 35 EUR komt er even veel geld binnen als nu met energiebelasting van huishouidens

Reageer