Beantwoord

Zonnepanelen op "fault" tijdens zonnige dagen voorjaar

  • 13 April 2021
  • 30 reacties
  • 1453 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

We hebben al een paar jaar 19 zonnepanelen op ons dak liggen gekocht via Eigenhuis collectieve inkoop. Nu merken we dat steeds in het voorjaar (zuivere lucht, veel lichtopbrengst) de twee omvormers Solar River 2300 grote delen van de dag op “our Fault” slaan en dan steeds opnieuw afschakelen en opnieuw opstarten. Dit op zonnige voorjaarsdagen gedurende zo’n 4 tot 5 uur per dag. We zijn bezorgd dat de zonnepanelen te veel opwarmen en brand kunnen veroorzaken. Daarnaast zijn dit de tijden/dagen dat de meeste winst in het jaar wordt gemaakt  en we die op deze manier mislopen. dat kan (mijn inschatting) oplopen tot honderden euro’s. Enig idee hoe dit te verhelpen?

icon

Beste antwoord door PC 13 April 2021, 17:14

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 6
Badge

OVR fault is de wisselstroom overspannings fout, dat betekend dat de netspanning van de fase waaraan de omvormer hangt te hoog is en dan schakeld hij uit omdat hij niet terug kan leveren aan het net zonder de spanning boven de toegestane spanning te verhogen.

Waarschijnlijk heb je redelijk wat buren met zonnepanelen in de buurt waardoor de spanning te hoog wordt met het mooie weer.

Hallo PC,

dank voor uw antwoord :) ik heb naar aanleiding van OVR Fault (overspanningsfout weet ik nu) even verder gekeken en deze duidelijke site met uitleg gevonden:

https://www.mensonides.nl/direct-regelen/duurzaam-wonen/zonnepanelen/overspanning-elektriciteitsnet-zonnepanelen-omvormer/

het ligt inderdaad niet aan ons systeem, dat functioneert correct, maar aan het net wat de aanvoer niet aankan. Wel raar want er zijn in onze buurt weinig zonnepanelen. Ik meld het in ieder geval bij de net beheerder.

Reputatie 5
Badge +1

Hallo Vogel,

Uitgaande van meer PV kennis op dit Community-forum, heb even gewacht met reageren.

Maar bij deze. Heb je een 3 fase net aansluiting ? Zo ja, zijn de beide omvormers ook inderdaad over 2 fase verdeeld ?

Zo nee, twee omvormer met een totaal capaciteit van 2 x 2300 W wordt voor één fase een wel erg zware belasting en  dan kan de spanning inderdaad te hoog oplopen. Daar is weinig aan te veranderen.

Uitgaande van de montage over 2 fase's. De net spanning van de 3 fase lopen niet altijd gelijk door zo'n piek belasting (zowel omhoog als omlaag !) Indien je die hiervoor kennis heb, kun je op zo'n ‘Fault'-dag eens de spanning van de 3 fases (laten)  opmeten. Mogelijk is er één, waar de max. spanning redelijk ver onder de toegestane net waarde blijft. Eén van de PV installatie kan dan dan op de andere fase (laten) overzetten.

Maar je snijdt hier wel een steeds vaker voorkomend en veel zwaarder wegend probleem aan; een relatief grote PV-installatie, welke  (vaak uit kosten overweging !) gemonteerd  is op kleine omvormers

Wat mij opvalt is dat er twee ‘slechts’ 2300 Watt omvormer zijn geplaatst op een veld van 19 panelen. Wat is de Wp capaciteit per paneel en doe dit x 19 voor de gehele PV installatie.

Even uitgaande van de opmerking “al een paar jaar", ben ik even aan het rekenen gegaan. Een paar jaar geleden leverde de PV panelen zo'n 280 Wp. Dat maal 19 kom ik op 5320 Wpp als bruto opbrengst. En dat met 2 omvormer welke ‘maar’ 2300 Wpp per omvormer kunnen verwerken. Weet niet hoe die 19 PV panelen verdeeld zitten, maar 19 is ‘lastig’ door 2 te delen. Er van uitgaande dat er op één omvormer dus 10 panelen zitten, kom ik bij een Wp per paneel op 2800 Watt. Met zeer grote waarschijnlijkheid, ligt het uitschakelen niet aan de (te)hoog oplopende netspanning, maar aan te kleinen omvormers ! Tijdens optimale dagen (en een optimale ligging) kan het Wp vermogen tot wel 10% hoger oplopen, dus tot ruim 3000 Wp !

Als de omvormer de  ‘maximale’  opbrengst niet verwerken kan, schakelt deze zichzelf uit. Dit om oververhitting  (= brand risico ! ! )  voor te zijn.

Als je wat meer specifieke gegevens kunt leveren, kan ik hier een gerichtere reactie op geven. Maar voor mij (met de geleverde gegevens) is hier goed wat mis .

Rob.

(P.S. Als voorbeeld mijn eigen PV-installatie. 9 x 300 Wp = 2700 Wp. Op de omvormer, een ABB 3000 meet ik regelmatig peak momenten van 3100 Wp )

Reputatie 7
Badge +3

Als alleen de omvormer te “klein” (omvormers zijn in de regel kleiner dan het maximale vermogen) is, wordt er toch nog steeds stroom op het net geleverd. Bij mij in elk geval wel.

Reputatie 5
Badge +1

Als alleen de omvormer te “klein” (omvormers zijn in de regel kleiner dan het maximale vermogen) is, wordt er toch nog steeds stroom op het net geleverd. Bij mij in elk geval wel.

Een CE en ISO veiligheidseis *)  is, dat er in de omvormere een afslag systeem zit, welke bij overbelasting (ter bescherming van de techniek en oververhitting) het systeem uitschakelt.

De techniek schakelt dan de ingang (de PV panelen dus) uit. En meldt dit met een een fout melding. Helaas erg bekend (!). Vele “Solar Cowboys”  plaatsen, om de offerte lekker scherp te maken, een krappe omvormer. Maar zoals deze, na een offerte via VEH, mag dat niet voorkomen. 

En dat omvormers “in de regel kleiner zijn als het maximale vermogen (Wp)”  is een heel discutabel gegeven. Een omvormer moet tenminste het Wp vermogen van de PV installatie aan kunnen. Tel erbij op, dat deze omvormers vaak in de meterkast  geplaatst worden (waar ze de warmte amper kwijt kunnen) en  een “Fault”  moment komt redelijk dicht bij.

Vandaar mijn vraag; graag meer gegevens !!

En daar wil ik nog aan toevoegen; Vallen beide omvormers uit of alleen die met één (of meer) PV paneel meer in de streng ?

*) Helaas in Nederland nog geen verplichting. De NEN 1010 is daarvoor nog niet aangepast. Ook de norm NEN 3140 (opleveren van elektrotechnische installaties) is daar nog onduidelijk over (en nog steeds niet verplicht

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een omvormer die kleiner (en dus goedkoper) is dan het totaal piekvermogen. Met het geld dat ik daarmee heb uitgespaard heb ik een extra paneel aangeschaft. Ik weet vrijwel zeker dat ik van dat extra paneel een hogere financiële opbrengst heb dan van een grotere omvormer.

In België moeten PV-eigenaren betalen voor het piekvermogen van de omvormer. Lijkt mij een goed systeem. (Er van uitgaande dat met de opbrengst van de heffing op piekvermogen omvormer er een hogere financiële opbrengst per geleverde kWh is).

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb een omvormer die kleiner (en dus goedkoper) is dan het totaal piekvermogen. Met het geld dat ik daarmee heb uitgespaard heb ik een extra paneel aangeschaft.

Dezelfde reden als de “Solar Cowboys". We zijn tenslotte Nederlanders !! (en geen Belgen)

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een omvormer die kleiner (en dus goedkoper) is dan het totaal piekvermogen. Met het geld dat ik daarmee heb uitgespaard heb ik een extra paneel aangeschaft.

Dezelfde reden als de “Solar Cowboys". We zijn tenslotte Nederlanders !! (en geen Belgen)

Een omvormer kleiner dan het piekvermogen van de panelen wordt ook aangeraden door de netbeheerders. Zoals ook vooral panelen op oost of op west te leggen i.p.v. op het zuiden.

Solar Magazine - Netbeheerders presenteren tips en trucs om spanningsproblemen met zonnepanelen te voorkomen

Reputatie 7
Badge +3

We hebben al een paar jaar 19 zonnepanelen op ons dak liggen gekocht via Eigenhuis collectieve inkoop. Nu merken we dat steeds in het voorjaar (zuivere lucht, veel lichtopbrengst) de twee omvormers Solar River 2300 grote delen van de dag op “our Fault” slaan en dan steeds opnieuw afschakelen en opnieuw opstarten. Dit op zonnige voorjaarsdagen gedurende zo’n 4 tot 5 uur per dag. We zijn bezorgd dat de zonnepanelen te veel opwarmen en brand kunnen veroorzaken. Daarnaast zijn dit de tijden/dagen dat de meeste winst in het jaar wordt gemaakt  en we die op deze manier mislopen. dat kan (mijn inschatting) oplopen tot honderden euro’s. Enig idee hoe dit te verhelpen?

Het kan ook liggen aan een te dunne kabel van de omvormer naar de meterkast. Als u de panelen op het westen en of op het oosten had gelegd heeft u ook minder last van de productiepiek rond 13:30 h (zomertijd).

Solar Magazine - Netbeheerders presenteren tips en trucs om spanningsproblemen met zonnepanelen te voorkomen

Reputatie 5
Badge +1

Piekvermogen begrenzen
Ten derde adviseren de netbeheerders om het piekvermogen van de pv-installatie te begrenzen. Het is volgens hen verstandig de omvormer iets kleiner te kiezen dan het totaalvermogen aan zonnepanelen, bijvoorbeeld een omvormer van 3 kilowatt op 3,5 kilowattpiek aan zonnepanelen. Zo wordt voorkomen dat het elektriciteitsnet overbelast raakt en dat omvormers afschakelen.

Bron: Solar Magazine.

Hier heeft de netbeheerder belang bij, niet de de consument. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de balans in het net, niet de consument. In deze stelling zegt de netbeheerder; “Als u nu een kleinere omvormer plaatst, dan zijn wij van het probleem af".  Dat er op dat moment geen opbrengst meer wordt gegenereerd, is de consument zijn probleem !

Probleem is niet de opbrengst, maar de te krappen netwerken in de woonwijken.

Zelfde opmerking over het plaatsen; “ Zonnepanelen op het oosten leveren in de ochtend de meeste stroom. Zonnepanelen op het westen wekken veel stroom op aan het eind van de dag. Zo wordt de stroom verbruikt op de momenten dat mensen thuis zijn.".  Dus gewoon even je dak draaien als je richting zuid ligt. Laten de stedelijke ontwikkelaars nu uitgerekend de afgelopen 30 de woning zoveel als mogelijk Noord - Zuid ontwikkeld hebben (de beroemde “Doorzonkamers” )

Hier spelen de netbeheerders in op de energie verbruik van de woning. Maar het grootste deel van het dag verbruik gaat naar de industrie. En ja, die werken voornamelijk overdag !! 

Nogmaals, probleem is niet de opbrengst, maar de achtergebleven capaciteit van de netwerken in de woonwijken.

P.S. Bij ons is de grootste opbrengst tussen 12h00 en 15h00. Dan draaien wij de was (ingebouwde klok), verwarmt de boiler (krijgt zijn start puls van de PV omvormer) , draait de warmtepomp (op een tijd schema) en kookt mijn vrouw al één en ander op voor (doet ze zelf :blush:  

Reputatie 7
Badge +3

Als de netbeheerder kosten kan besparen hoeft ze die ook niet door te berekenen. Kostenbesparing is dus ook in het voordeel van de consument.

Hallo allemaal, dank voor alle reacties, Dank Dekker-Lochem en Driepinter :)

We hebben 19 zonnepanelen, inderdaad zoals Dekker Lochem veronderstelde 280Wp. 10 op een en 9 op de andere omvormer. Degene met 9 panelen slaat zeer, zeer zelden af, degene met 10 panelen op piek dagen in het voorjaar vaak en lang. De netbeheerder heeft een meting uitgevoerd en kan geen overbelasting op het net vinden. Dus het ligt inderdaad aan de te kleine omvormer.

Ik heb berekend/ingeschat dat het afslaan ons ongeveer 50 euro per jaar scheelt. We proberen inderdaad net zoals Dekker Lochem bijvoorbeeld de was te draaien op de piek uren als het erg zonnig is.

We hadden als we dit hadden geweten graag bij installatie 100 euro meer betaald voor een slag grotere omvormer op de 10 panelen. Nu wordt het een te grote investering om te vervangen. Jammer maar we laten de situatie zoals die is. Een goede waarschuwing om op te letten voor mensen die zonnepanelen overwegen te installeren via Vereniging Eigen Huis.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals. Mijn omvormer is ook kleiner dan het piekvermogen van de panelen en een hogere productie wordt gewoon ‘afgeroomd'. Hij blijft altijd (maximaal) 2300 Watt leveren. Valt dus nooit uit.

Omvormers gaan gemiddeld 12 ½ jaar mee. Gezien mijn ervaring (hoger vermogen wordt afgeroomd en de totale productie valt dus niet stil) zal een grotere omvormer aan uw situatie dus niets veranderen. Volgens mij ligt het euvel bij de netbeheerder.

U heeft, net als mij, wel optimizers op de panelen ?

hallo Driepinter, dank voor het meedenken :)

omdat de 10 panelen omvormer wel afslaat en de 9 panelen omvormer niet kwam ik tot de conclusie dat het aan een te kleine omvormer ligt op de 10 panelen. De panelen liggen alle 19 in het zelfde vlak op een schuin dak pal op het zuiden zonder obstakels. vandaar dat we geen aparte optimizers hebben.

De netbeheerder doet nu een nieuwe meeting via onze “slimme” meter. Ik hoor daarover nog terug van hen.

Reputatie 6
Badge +1

Het ligt zeker niet aan een te kleine omvormer. Het zou eigenlijk net andersom moeten zijn. Het zou zo maar kunnen dat ze niet op dezelfde fase zitten. Daar kan een verschil in spanning inzitten. Je meldt namelijk niet of je een 1 of 3 fase aansluiting hebt. Daar zou trouwens een mogelijke oplossing inzitten.

Reputatie 3

P.S. Bij ons is de grootste opbrengst tussen 12h00 en 15h00. Dan draaien wij de was (ingebouwde klok), verwarmt de boiler (krijgt zijn start puls van de PV omvormer) , draait de warmtepomp (op een tijd schema) en kookt mijn vrouw al één en ander op voor (doet ze zelf 

Als je overdag teruglevert en ‘s nachts gebruik maakt van de nachtstroom ben je goedkoper uit. (mits je dag en nacht tarief hebt)

 

Ik heb 6000Wp achter een 5000 Wh omvormer.

Reden: Meestal is de opbrengst minder dan 6000 en ook minder dan 5000.

Bij >5000 opbrengst  kapt de omvormer af op 5000. Meer mag je op 1 fase niet terugleveren aan de netbeheerder.

Reputatie 5
Badge +1

Bij >5000 opbrengst  kapt de omvormer af op 5000. Meer mag je op 1 fase niet terug leveren aan de netbeheerder.

 Inderdaad. Dat is de reden dat ik altijd adviseer (indien het mogelijk is, dat wel) om een 2 fase omvormer te plaatsen. Kost wat meer, maar ook in de momenten, dat je geen gebruikers aan heb (vakantie !) hou je de volle opbrengst.

Reden dat wij zelf voor 2 aparte PV systemen gekozen hebben. Een op het garage dak (2700 Wp) en binnenkort één op het huis (3000 Wp). En uiteraard over 2 van de 3 fase verdeeld.

Hebben nog even aan 2 x 3000 Wp voor op het huis (met 2 fase omvormer) gedacht. Maar 2700 + 1 x 3000 is toereikend voor ons (en met de nog onbekende salderingstoekomst, geen optie meer)

Op mijn advies bij de achterburen één systeem op de oost kant , één op het westen van de 40 graden hellende puntkap. Hebben zo opbrengst van zon opkomst tot aan de ondergang ! In combinatie met een hybride-CV een prachtig over de dag verdeelde opbrengst en rendement.

Reputatie 7
Badge +1

@Dekker-Lochem  Je noemt 2 keer een “2 fase omvomer”. Zoiets als een “2 fase omvormer” ben ik nog niet tegengekomen. Ik ken alleen 1 of 3 fase omvormers. Misschien een kleine correctie?

Voor de rest klopt dat wat als goede antwoord van @PC gegeven werd:
Een omvormer in NL moet uitschakelen als hij op de terugleverende fase een spanning van >253V detecteert. Deze spanning kan bij hoog vermogen en een te "dunne” leiding naar de meterkast enkele volt hoger zijn dan de werkelijke netspanning. (Mag iedereen zelf uitrekenen)

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem  Je noemt 2 keer een “2 fase omvomer”. Zoiets als een “2 fase omvormer” ben ik nog niet tegengekomen. Ik ken alleen 1 of 3 fase omvormers. Misschien een kleine correctie?

 

Darkfiber, klopt ! De 2 fase omvormers van Siemens en ABB (voorheen PowerOne) zijn alweer ruim 10 jaar geleden opgevolgd door de 3 fase modellen. De ABB en Siemens 2 fase omvormers waren (omdat ze water en stofdicht zijn) erg populair bij boerderijen. Maar sinds de Wp opbrengst per paneel van 180 Wp (!) inmiddels naar het dubbele gegroeid is, is een 3 fase omvormer inderdaad de juist keuze. Inmiddels zijn de 2 fase modellen uit gefaseerd.

Over de ‘te dunne’  leidingen naar de GK. Over 2 x 2,5 mm2 (P+N) mag conform de NEN1010 tot 20 A (4600 Watt) gekoppeld worden (PV systeem / Inductie koken), mits gezekerd met een B-Karakter automaat. Over de korte afstanden door een woonhuis (!) zijn de spanningsverliezen hierin verwaarloosbaar.

Bij een C-karakter automaat  (ivm de aanloopstromen van machines) mag je tot 16 A over 2,5 mm2. Bij 20 A op een C-karakter automaat of een 25 A automaat is volgens de NEN1010 4 mm2 de minimale ader doorsnede. Trouwens 25 A is het maximale in een onder de NEN1010 vallende woning installatie ! Maar nogmaals, over de korte afstanden door een woonhuis zijn de spanningsverliezen hierin verwaarloosbaar.

Ander onderwerp, maar ver buiten dit topic, zijn de stromen IN de busrails van de GK. Met een 25 A (per fase) + 15 A van je PV systeem kunnen er door de busrail en de ALSen stromen lopen tor 40 A. Daar moeten, met name de ALS en wel geschikt voor zijn !!

Parallelle invoeding bij PV systemen, op dit voorbeeld een PV van 16 A op een  1 fase net aansluiting van 40 A = samen 56 A door de ALS ! !

 

P.S. Ik heb een ABB UNO om dezelfde reden gekozen. Deze hangt binnen in de werkplaats. En daar is een stofdichte behuizing een NEN eis.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb via deze website het e.e.a. na laten rekenen. Bij 240 V netspanning en 16,0A is bij 10 m enkele afstand tot de GK en bij 2,5 mm² met een ca. 2,3 V hogere spanning bij de omvormer rekening te houden. Met 4 mm² wordt dit 1,4V. - Just my 2 cts

P.S.: Ik verbaas me steeds weer over de "dunne” elektra infrastructuur bij particulieren in het gasland NL. In Duitsland hadden we decennia geleden standaard een 3 x 63 A huisaansluiting en natuurlijk een 28 kW doorstromer.

Reputatie 6
Badge

Ik heb via deze website het e.e.a. na laten rekenen. Bij 240 V netspanning en 16,0A is bij 10 m enkele afstand tot de GK en bij 2,5 mm² met een ca. 2,3 V hogere spanning bij de omvormer rekening te houden. Met 4 mm² wordt dit 1,4V. - Just my 2 cts

 

Precies waarom ik mijn beide 4600W omvormers vorig jaar met 6mm² heb aangesloten, minder verlies.

Reputatie 5
Badge +1

P.S.: Ik verbaas me steeds weer over de "dunne” elektra infrastructuur bij particulieren in het gasland NL. In Duitsland hadden we decennia geleden standaard een 3 x 63 A huisaansluiting en natuurlijk een 28 kW doorstromer.

Tja, de Duitsers hebben nu pas door, hoe efficiënt een aardgas netwerk is. Zijn momenteel ook volop aan het investeren in een nieuwe aardgas-infrastructuur.  Krijgt, zodra je erop aangesloten bent, zelfs ruime subsidie op een nieuwe aardgas CV ketel en het inruilen van je energie verslindende electrisch fornuis.

In het verleden was die 3 x 63 A nodig om op de oude gloeispiraal kookplaatjes nog een aardig maaltijd te kunnen bereiden. Wij Nederlanders zijn al bijna 100 jaar (!) ‘verwend’  met koken op gas. Eerst het “Stads"-gas en daarna het (volgens de overheid in de 60er jaren) ‘onuitputtelijke’  aardgas.

Straks waterstof gas door dezelfde infra??

Of in Groningen een buis uit Scotland of Noorwegen (of Rusland) laten aanlanden ??

Nee, die Duitsers doen het zo gek nog niet.

Sorry, dit is wel erg ‘off-topic', Rob.

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb via deze website het e.e.a. na laten rekenen. Bij 240 V netspanning en 16,0A is bij 10 m enkele afstand tot de GK en bij 2,5 mm² met een ca. 2,3 V hogere spanning bij de omvormer rekening te houden. Met 4 mm² wordt dit 1,4V. - Just my 2 cts

Kan er wel een hele verdiepende verklaring voor geven. Over spanning (net) en tegenspanning (PV), maar denk dat ik dan het topic verstoor.

Reputatie 7
Badge +1

@Dekker-Lochem  Een uitgebreide verklaring hier is niet nodig, voor wie het in Jip & Janneke taal uitgelegd wil krijgen kan een actuele draad op tweakers.net volgen. Suc6!

Reputatie 6
Badge

Ik weet niet of het een relatie heeft met alle zonne panelen die ik de afgelopen maanden hier in de buurt erbij heb zien komen, maar de netspanning hier liep langszaam op, was altijd gemiddeld over de dag 240V, en op 1 juni heeft de netbeheerder ingegrepen, we zijn nu naar gemiddeld 235V over de dag gezakt op alle fasen.

 

Reageer