Beantwoord

Zonnepanelen op "fault" tijdens zonnige dagen voorjaar

  • 13 April 2021
  • 30 reacties
  • 1453 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

We hebben al een paar jaar 19 zonnepanelen op ons dak liggen gekocht via Eigenhuis collectieve inkoop. Nu merken we dat steeds in het voorjaar (zuivere lucht, veel lichtopbrengst) de twee omvormers Solar River 2300 grote delen van de dag op “our Fault” slaan en dan steeds opnieuw afschakelen en opnieuw opstarten. Dit op zonnige voorjaarsdagen gedurende zo’n 4 tot 5 uur per dag. We zijn bezorgd dat de zonnepanelen te veel opwarmen en brand kunnen veroorzaken. Daarnaast zijn dit de tijden/dagen dat de meeste winst in het jaar wordt gemaakt  en we die op deze manier mislopen. dat kan (mijn inschatting) oplopen tot honderden euro’s. Enig idee hoe dit te verhelpen?

icon

Beste antwoord door PC 13 April 2021, 17:14

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Ik weet niet of het een relatie heeft met alle zonne panelen die ik de afgelopen maanden hier in de buurt erbij heb zien komen, maar de netspanning hier liep langszaam op, was altijd gemiddeld over de dag 240V, en op 1 juni heeft de netbeheerder ingegrepen, we zijn nu naar gemiddeld 235V over de dag gezakt op alle fasen.

De steeds verder oplopende spanning is inderdaad een gevolg van een te hoge terug voeding door PV-panelen.

En inderdaad, die ‘Spanningsval’  begin juni is door de netbeheerder uitgevoerd. Door de midden- (= 3 kV tot 20 kV) naar laagspanning (LS = 400 / 230 V) in de transformator station te corrigeren. 

Mag zeggen, dit is zeer correct uitgevoerd ! !

Een  spanning waarde tussen de 230 en 240 V is ideaal !!

En daarmee ook een optimale terug levering van je PV omvormer. Om terug te leveren, moet op de omvormer de uitgangsspanning enkele Volts hoger zijn om het vermogen kwijt te kunnen. Omdat in een LS  voeding gebied  (wijk voeding achter b.v een 10 kV station) alle woningen parallel staan, is de vervangingsweerstand  ( Rv ) van het voeding gebied gemiddeld vrij laag, bijvoorbeeld 0,5 Ohm (!). Om vanaf een PV omvormer een stroom van 15 A aan het net te leveren, heb je dus een overspanning nodig van U = I x R; 15 x 0,5 = 7,5 V. Dus bij 237 V Net spanning, gaat de omvormer naar 244,5 V. Ruim binnen de maximale en kan het vermogen van de PV keurig terug geleverd worden.

lastiger wordt het, als door gebrek aan afname (= minder parallel geschakelde apparaten !), de Rv van het net oploopt naar 1 Ohm. Dan heb je een overspanning van 15 x 1 = 15 V nodig. Bij 237 V netspanning kom je op 252 V. Dit zit dus erg kort bij de afschakel waarde van 253 V. Hier zie je ook meteen, als er een groter PV veld aan hangt, met b.v. 20 A opbrengst, deze berekening 20 x 1 = 20 V overspanning moet opleveren. Dan wordt het 237 + 20 = 257 V en dus afschakelen. Een “Fault” melding ! !

Als het net(deel) het vermogen niet kwijt kan, kan de spanning oplopen tot over de 253 VAC. En ja, dan schakelt de omvormer af. Reden om voor dat momenten zo veel als mogelijk je eigen gebruikers in te schakelen (boiler, wasautomaat, vaarwasser en in de zomer de airco !).  

[ In de voedingsstreng waarop wij zitten ( 24 vrijstaande woningen), staan per woning ‘tenminste’ 12 PV panelen op dak (veel dus !) . Hier schommelt de dag spanning tussen 237 V en 245 V.   s’Avonds daalt deze naar rond de 230 V ( of lager !). Maar dat is de schuld van die 5 (eigen) EV laadpalen in deze streng ! . Wij zitten we op dit moment op ong. 45 % eigengebruik. ]

update: na controle van de netbeheerder die geen overbelasting op het net vond heb ik met ZonIQ/Eneco contact opgenomen. Die zijn langs geweest en het bleek dat de installatie in 2016 door hen erg slecht was aangelegd. 19 panelen/2 omvormers op 1 draad en op maar 1 groep. De monteurs zijn daarna langs gekomen en hebben de hele installatie opnieuw gemaakt met nu per omvormer een draad en aansluiting op twee aparte groepen. Ook was een stop na de omvormers “ vergeten” en was er verkeerd aangesloten op de meter. Nu alles netjes geinstalleert en doen beide omvormers bij felle zon (+2000 zelfs zonder problemen) het uitstekend en hebben we voor de verloren opbrengst afgelopen jaar een vergoeding gekregen van Eneco. Blij dat het is opgelost :)

Reputatie 7
Badge +1

@Vogel  Waarschijnlijk bedoel je met 1 draad = 1 fase, d.w.z. de 2 omvormers zijn nu op verschillende fasen (natuurlijk via 2 aparte groepen) aangesloten.

Hallo @darkfiber , nee, ik bedoel dat vanuit de twee omvormers de twee draden meteen waren verbonden tot 1 draad en die ene draad ging naar de meterkast. Nu hebben allebei de omvormers een eigen draad die naar de meterkast gaat. die zijn inderdaad nu op verschillende fasen aangesloten. De monteurs van Eneco schaamden zich dat bij de aanleg ZonIq (nu overgenomen door Eneco) het zo amateuristisch hadden gedaan. quote:“ een  Eneco monteur had dit nooit zo aangelegd”.

Reputatie 2

Hoi @Vogel fijn dat het nu duidelijker is geworden. Binnen onze Collectieve Inkoop Zonnepanelen gelden garantievoorwaarden. Goed dat de installateurs van de zonnepanelenleverancier de bedrading hebben aangepast. Groet, Stephanie

Reageer