Zonnepanelen op je dak geeft in de zomer toch een minder hete zolder.

  • 10 March 2019
  • 9 reacties
  • 2090 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Ik had me altijd afgevraagd of dat zonnepanelen op je dak op hete zonnige dagen nu wel of niet tot een hete zolder leiden (mijne is wel redelijk geïsoleerd). Ik heb nu 9 blauwe panelen om mijn dak liggen (ZW) en mijn ervaring is, en ik hoor het ook van anderen, dat mijn zolder nu minder heet is. Ondanks dat de panelen op zonnige hete windstille dagen wel 80 graden kunnen worden. (het is bekend dat daardoor het rendement terugloopt). Ondanks dat ik nu ook een omvormer op zolder heb hangen. De constructie waar de panelen op liggen, ligt ongeveer 4 cm boven de pannen waardoor de ruimte tussen de panelen en mijn dakpannen ongeveer 10 cm is.

9 reacties

Goede vraag @driepinter ! Werkelijk geen enkele installateur kom me daar vorig jaar antwoord opgeven bij het opvragen van offertes en oriënteren naar zonnepanelen.
De 12 zonnepanelen zijn in september jl. gelegd dus ik ben erg benieuwd hoe de temperatuur i het voorjaar en de zomer zich op de 2e verdieping (plat dak) gaat ontwikkelen. Qua zonuren hoop ik op 2018, qua temperatuur op die verdieping mag het wel wat minder 😉 Ik zal mijn bevindingen in de loop van het jaar hier nog wel even delen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben benieuwd. Daarnaast heb je dus ook de omvormer die ook warmte afgeeft. Die heeft altijd een paar procent verlies wat dus kWh's kost én ook nog eens je hete zolder extra verwarmt. Mijn omvormer heeft een maximum vermogen van 95 % van het piekvermogen van mijn panelen (die jaarlijks overigens teruglopen). Die is goedkoper dan een omvormer die het piekvermogen aan zou kunnen maar dat is jaarlijks toch maar een beperkt aantal uren (ook omdat op zeer hete dagen het vermogen van de panelen ook terugloopt) maar heeft ook als voordeel dat een kleinere omvormer een hoger rendement heeft. Nu is die maximale warmteproductie maar 100 Watt, schat ik, maar ik leg dan 's morgens dan op de omvormer een platte 1,5 liter fles (merk 'Gewoon') met water. Op hete dagen is dat water dan zo'n 40 graden dat ik dan 's avonds nog kan gebruiken én het is op zolder iets minder warm. Nu is het rendement van die fles natuurlijk erg laag en zou een fabrikant een omvormer moeten maken waarmee je overdag water kan laten opwarmen. Alleen zie ik het probleem al: Legionella.
Reputatie 4
Badge +3
Goede vraag @driepinter ! Werkelijk geen enkele installateur kom me daar vorig jaar antwoord opgeven bij het opvragen van offertes en oriënteren naar zonnepanelen.
De 12 zonnepanelen zijn in september jl. gelegd dus ik ben erg benieuwd hoe de temperatuur i het voorjaar en de zomer zich op de 2e verdieping (plat dak) gaat ontwikkelen. Qua zonuren hoop ik op 2018, qua temperatuur op die verdieping mag het wel wat minder 😉 Ik zal mijn bevindingen in de loop van het jaar hier nog wel even delen.


Goed om te horen dat je je bevindingen hier wilt delen, @LeLeeuw! Ben benieuwd naar je tips en ervaringen. 🙂
Reputatie 4
Mijn panelen liggen hier op een plat dak, oost - west
over warmte kan ik niet oordelen, maar in de winter scheelt het wel.
Doordat de wind over de panelen heen blaast en niet meer rechtstreeks over het dak, is de warmte afgifte naar buiten minder geworden.
Sinds ik mijn panelen heb liggen is het ‘s nachts minder koud op de slaapkamer.
Kan me voorstellen dat dat ook voor een schuin dak geld.
En in de zomer als het niet te hard waait isoleert de lucht denk ik ook tussen de panelen.
Goede vraag @driepinter ! Werkelijk geen enkele installateur kom me daar vorig jaar antwoord opgeven bij het opvragen van offertes en oriënteren naar zonnepanelen.
De 12 zonnepanelen zijn in september jl. gelegd dus ik ben erg benieuwd hoe de temperatuur i het voorjaar en de zomer zich op de 2e verdieping (plat dak) gaat ontwikkelen. Qua zonuren hoop ik op 2018, qua temperatuur op die verdieping mag het wel wat minder 😉 Ik zal mijn bevindingen in de loop van het jaar hier nog wel even delen.
Reputatie 4
Badge +3
@EllenJ, wilde je misschien nog iets zeggen over je quote? Laat het gerust weten. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Gisteren (zonovergoten en met een buitentemperatuur van 33 graden en een heel klein beetje wind) gemerkt dat zonnepanelen op mijn schuine dak wel iets zal schelen maar absoluut niet voldoende is. Nu liggen ze uiteraard alleen op de zuidwest zijde. Op de andere zijde zijn ze absoluut niet rendabel (vooral omdat ik nu al stroom over heb). Anders zou het mogelijk ook nog een paar graden schelen (dan dus 31 graden i.p.v. 33 graden).
Reputatie 4
Badge +3
@Driepinter Blijkbaar heeft het dus wel een beetje effect.
Reputatie 6
Badge

Ik heb eind Januari 3 van de 4 dak vlakken van mijn huis vol laten leggen met zwarte zonnepanelen. Met twee dikke omvormers (9.2 kW samen) op zolder die echt wel wat warmte afgeven was het afgelopen zomer echt een heel stuk koeler op zolder dan vorig jaar. (Gevoelsmatig, ik heb geen temperatuur opgemeten)

Hier scheelt het in iedergeval flink, de panelen worden wel warm, maar de dakpannen niet.

Reageer