Beantwoord

Zonnepanelen plaatsen op plat dak met kiezels

  • 4 May 2019
  • 6 reacties
  • 3566 Bekeken

Ik heb achter mijn huis een redelijk grote stenen schuur staan met een dak oppervlakte van 5 x 11 meter. De schuur lig op een hele gunstige positie, zonder schaduw en heb dus plannen om daar zonnepanelen op te laten plaatsen. Op het platte dak lig bitumen dakbedekking met daar bovenop grove kiezels. Nu ben ik bang dat het dak lek kan raken, omdat het gewicht van de (verzwaard met stenen gewichten) zonnepanelen de kiezels door de bitumen drukt. Het dak is ruim 30 jaar oud.
Ik vrees dat er (hoge)bouwkundige kosten bij komt om het dak aan te laten passen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
icon

Beste antwoord door EajW 4 May 2019, 15:39

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Geen ervaring. Maar ik weet wel dat bij panelen op een platdak vooral de verzwaring vanwege de windgevoeligheid vaak een probleem is. Overweeg dan ook de panelen niet in de zuidligging maar in een oostwest ligging te leggen. Hoewel de kWh opbrengst per paneel dan wel lager is en je dus voor de zelfde jaaropbrengst meer panelen weg moet leggen is de constructie dan wel lichter. Bovendien heb je dan ook een betere afvlakking over de dag (hoewel dat met de huidige salderingsregeling nog niets uitmaakt).

Misschien kan dankzij de schaduw van de panelen een deel van de kiezels verwijderd worden. Dan zou dat ook gewicht schelen.
Reputatie 1
plaatsen op plat dak
oplegrubber

Beste Roland54,

Ik heb eenzelfde dak en hier is het als volgt opgelost.
De panelen liggen op kunststof balken, welke weer op pootjes liggen.
Zie link: plaatsen op plat dak
Er mag natuurlijk geen grind onder de pootjes liggen!!!!
Als je nog voorzichtiger wil zijn kun je natuurlijk oplegrubber onder de pootjes plaatsen.
Zie link: oplegrubber

Succes
Je kunt niet zondermeer je onderconstructie op kunststof balkjes plaatsen.
Bij het berekenen van de te plaatsen ballast moet je aangeven op wat voor type dakbedekking je de installatie gaat plaatsen.
Dit heeft onder andere te maken met de wrijvings coefficient van de ondergrond.
Als je bitumen dak 30 jaar oud is zou ik eerst te rade gaan bij een vakman of het dak nog wel geschikt is om PV-panelen op te plaatsen.
Het zou zonde zijn als je ju het dak vol gaat leggen met panelen en over een paar jaar is je dak aan vervanging toe.
Reputatie 7
Badge +3
Ook vallen panelen voor storm en hagelschade vast op schuine daken onder de opstalverzekering terwijl panelen op platte daken misschien nog onder de inboedelverzekering vallen.
Reputatie 6
Badge
Geen ervaring zelf, maar gezien het gewicht dat nodig is om de panelen te verzwaren zou ik zeker de kiezels die onder de panelen zouden liggen verwijderen om je dak niet onnodig zwaar te belasten.
Ik heb wel eens van iemand gehoord dat ze van die rubber tegels onder de frames op het platte dak hebben gelegd om het dak te beschermen.
Als ik zelf een plat dak zou hebben en er panelen op zou leggen, dan zou ik ze oost-west leggen hoge kanten tegen elkaar aan en de zijkante dicht maken zodat er geen wind onder kan komen.
Alle foto's die ik tot nu toe gezien heb van panelen drama's na een storm zijn 100% plat dak installaties die niet goed verzwaard waren.

Hier een interessant filmpje van zonnepanelen die geplaatst worden op zoon zelfde soort dak.

https://youtu.be/D8lVYXXPcGY

Reageer