Stel jezelf voor

  • 28 February 2019
  • 77 reacties
  • 52778 Bekeken

Reputatie 3

Welkom! In dit topic stellen de communityleden zich aan elkaar voor. Vertel iets over jezelf, over het verduurzamen van je huis (zonnepanelen, warmtepomp) of aankoop nieuwe woning. Hoe heb jij het verduurzamen en de aankoop van je huis aangepakt? Wat zou je willen vragen aan andere leden? Welke goede en slechte ervaringen zou je willen delen? We zijn razend benieuwd…

GeertH 3 jaar geleden

Even voorstellen:

Hallo, mijn naam is Geert, 30 jaar. Ik heb eind 2016 een huis gekocht in Sneek. Hier woon ik samen met mijn vriendin. We zijn er eerst zo in gaan wonen om dit huis te “ervaren". De buitenkant en de bovenverdieping hebben wij al aangepakt. Momenteel zijn we de complete beneden verdieping aan het verbouwen. Enkele draagmuren zijn verwijderd en hier is een draagconstructie voor in de plaats gekomen (uiteraard goed berekend door een erkend ingenieursbureau). Veel doen wij zelf. Al het sloopwerk en onder andere leidingwerk, elektra en de vloerverwarming (Warp-Systems) hebben wij zelf gelegd. Ook de isolatie hebben wij zelf aangebracht, cellulose platen (Everuse). Onder de vloer en in de spouwmuren hebben wij EPS parels laten aanbrengen. 

Omdat ik mijn ervaringen wil delen en enkele vragen heb, heb ik mij aangemeld op dit forum.

Bekijk origineel

77 reacties

Woon in het bovenste appartement (penthouse) van een klein complex; 2 "torentjes" met 2 woonlagen met elk 3 appartementen, en een penthouse op de 3e woonlaag. Totaal 14 appartementen, dus.
Onder het gebouw een grote parkeerkelder en bergingen. Bouwjaar 2003.
Momenteel discussie over zonnepanelen en het renoveren van rookgaskanalen incl. vervanging van cv-ketels (individueel eigendom).
Belangen penthouse- en appartement-eigenaren lopen niet altijd parallel . Altijd gedoe over verdeling van de kosten.
Maar mooi plekje, dus neem het "gedoe" en de oneerlijke kostenverdeling maar voor lief. En ook dat voor ieder wissewasje met de lift (het controlepaneel zit in ons privédeel) en het dak er iemand "bij ons" moet zijn.
Hoi allemaal, Mijn vrouw en ik hebben een vrijstaande bungalow woning gekocht uit 1970 in een bosrijke omgeving. Er moet een behoorlijke verbouwing aan gedaan worden voordat de woning voor ons bewoonbaar is. En je raad het uiteraard al, het is een uitgelezen mogelijkheid om maximaal te verduurzamen. Vloer, muur, dak isolatie en het liefst maar gelijk naar nul op de meter. Maar goed, makkelijker gezegd dan gedaan denken we maar wellicht hoeft het ook weer niet super ingewikkeld te zijn. Ik ben geen gevorderde op het gebied van verduurzaming maar wil graag eea gaan toepassen in onze nieuwe woning in Rijsbergen NB. Te beginnen maar met het maken van een plan, dus alle tips&trics hieromtrent zijn welkom. Groet, Pieter
Hallo allemaal! Mijn vrouw en ik wonen in een hoekwoning uit 1984 in Almere-Buiten. Sinds juli 2014 hebben wij het dak vol liggen met 21 zonnepanelen, waarmee we volledig in onze elektriciteitsbehoefte kunnen voorzien. Nu het gas nog... 😅 Ik zie op dit moment de voordelen van een warmtepomp nog niet zo (lawaai, hoger elektriciteitsverbruik), dus ga mij eerst richten op verbetering van de isolatie en dus verlaging van het gasverbruik. Als ik daar vragen over heb zien jullie die vanzelf.
Verder is er een elektrische auto in bestelling (levertijd van een jaar) om ook dáár wat aan het milieu te kunnen doen.
Hartelijke groet,
René
Even voorstellen: ik ben Henk van Aerle, en woon met mijn vrouw sinds 1976 in een 2-onder-1-kap in Loosdrecht. Het huis was toen nieuw gebouwd. Bij de bouw hebben we meteen het volgende laten doen:
  • Overal dubbel glas. Nog tamelijk ouderwetse alu kozijnen, dus zonder isolatie tussen binnen en buitendeel. "Gewoon" dubbel glas.
  • Spouwmuurisolatie van Rockwool.
  • Zolder met geisoleerd dak.
Zelf heb ik alle CV leidingen geisoleerd op plekken "waar geen mensen wonen". Kruipruimte en dergelijke.

Het huis is gedeeltelijk onderkelderd (6 x 3 meter). De kruipruimte is tamelijk hoog, en gortdroog. Geen spoor van vocht te bekennen.

Vorig jaar 16 zonnepanelen op het dak laten aanbrengen. Pal op het zuiden
Reputatie 3
Hallo allemaal! Mijn vrouw en ik wonen in een hoekwoning uit 1984 in Almere-Buiten. Sinds juli 2014 hebben wij het dak vol liggen met 21 zonnepanelen, waarmee we volledig in onze elektriciteitsbehoefte kunnen voorzien. Nu het gas nog... 😅 Ik zie op dit moment de voordelen van een warmtepomp nog niet zo (lawaai, hoger elektriciteitsverbruik), dus ga mij eerst richten op verbetering van de isolatie en dus verlaging van het gasverbruik. Als ik daar vragen over heb zien jullie die vanzelf.
Verder is er een elektrische auto in bestelling (levertijd van een jaar) om ook dáár wat aan het milieu te kunnen doen.
Hartelijke groet,
René


En hoe gaat dat als het donker is. Waar komt die energie dan vandaan. Als je gebruik maakt van het gewone elctriciteitsnet komt bij duisternis de energie gewoon van de centrale. En die is kolen of gas gestookt.

Pie
Mijn naam is Yuri Pelser en ik vind het fijn dat er een plek is om ervaringen te delen en vragen te stellen.

Het verduurzamen van mijn eigen woning is in een vroeg stadium en en onderwerp van gesprek tussen mij en mijn vrouw. Het vraagt heel wat afstemming en we wegen telkens weer alle verschillende belangrijke keuzes die we als gezin te maken hebben. Ik ben ook erg benieuwd naar de drijfveren van andere mensen om met de verduurzaming van hun woning bezig te zijn.

Als je het leuk vind om te praten over wat je tegenhoud of juist in beweging zet om met verduurzaming aan de slag te gaan dan doe ik graag met je mee.

Yuri

We hebben afgelopen jaar een nieuw huis gebouwd met alle duurzame voorzieningen die op dit moment denkbaar zijn. Optimale isolatie van vloer, wanden en dak. Het platte dak is van 30 cm beton (voor een betere accumulatie) dat aan de onder- en boven zijde is geïsoleerd en dat daarnaast aan alle zijden forse overstekken heeft. Hierdoor kan de zonnewarmte in de winter wel naar binnen en in de zomer, als de zon hoger staat, niet. Alle ramen zijn voorzien van triple glas, zodat de binnenzijde helemaal niet koud of koel meer aanvoelt. Alle kozijnen zijn van geanodiseerd aluminium, dus vragen weinig onderhoud.

De verwarming wordt verzorgd door 1 Panasonic Warmtepomp 9 kW, 300 Liter Boiler, 50 Liter buffervat, 10 Liter expansievat en een Circulatie pomp. Deze stuurt de vloerverwarming aan die door het hele huis gaat met een thermostaat per kamer. Het geheel wordt gecompleteerd door een Zehnder WTW installatie. Het geheel geeft een zeer aangenaam klimaat in huis. Door de optimale isolatie slaat de warmtepomp aanmerkelijk minder aan dan de gasketel in ons vorige huis.

Op het dak hebben 36 zonnepanelen met een maximale capaciteit van 9 kwp. Als alle berekeningen goed zijn gemaakt zijn we op deze wijze in feite energienota neutraal. Of wel we leveren evenveel terug als dat we binnen krijgen in de avonden en als het bewolkt is. Het hele huis is voorzien van led-verlichting geen lamp uitgezonderd. De zonnepanelen leveren ook elektriciteit op als het bewolkt is, weliswaar minder, maar het is zelden nul.

De afrekening van a.s. augustus zal zichtbaar moeten maken of ik energienota neutraal uit ga komen. Zo niet ben ik van plan er nog wat zonnepanelen bij te plaatsen.

Ja, we koken ook op elektra en hebben daarom geen gasaansluiting genomen.

Ben overtuigd van het feit dat de hogere investeringen ruimschoots worden terugverdiend omdat de energie nota op nul in feite de rente is op het geïnvesteerde vermogen. Ondanks dat mijn ervaring nog kort is kan ik deze aanpak iedereen aanbevelen die daartoe in de gelegenheid is.
Even voorstellen: ik ben Henk Ytsma en samen met mijn echtgenote hebben wij in in 2017 een vrijstaande woning uit 1960 gekocht. Een semi bungalow die nauwelijks geïsoleerd was; alleen aan de voorzijde dubbelglas en spouwmuurisolatie (minerale wol).
De woning afbreken en opnieuw volgens het laatste bouwbesluit bouwen, was duurder dan volledig renoveren en verduurzamen. Omdat de woning voor ons op onderdelen (eetkamer en op 1e verdieping) moest worden uitgebouwd/uitgebreid, hebben wij uiteindelijk voor de volgende zaken gekozen:
  • verwijdering van het asbestdakbeschot en renoveren met nieuwe dakplaten van 25 cm dik (Rc 6) o.a. t.b.v. een nieuwe dakkapel met pannendak.
  • verwijdering van de niet geïsoleerde houten benedenvloer; vervanging door betonnen vloer met daaronder ca. 35 cm hardpiepschuim (geen kruipruimte meer) ;
  • verwijdering van alle houten kozijnen door kunststofkozijnen met triple-glas;
  • uitbouw eetkamer voorzien van isolatieplaten (Rc 4)
  • verwijdering van gasaansluiting en vervanging door Nefit Enviline 12 kW all-electric luchtwarmtepomp plus 200 l warmwaterboiler;
  • aanleg vloerverwarming begane grond en verwarming op 1e verdipeing m.b.v. Jaga convectoren (aangesloten op warmtepomp)
  • aanleg van 20 zonnepanelen 285wp
  • koken gaat nu op inductie.
Sinds augustus 2018 bewonen wij ons "droom"huis en met heel veel plezier!
Terug naar onze best wel goed geïsoleerde twee-onder-een kapwoning uit 1991 met cv verwarming etc. willen wij niet meer.
En nee, een jaaroverzicht van het verbruik hebben wij nog niet, maar ik ben heel benieuwd of mijn berekening uitkomt. Duidelijk is wel dat de 20 zonnepanelen best een reductie op het electriciteitsverbruik leveren, maar naar een nul op de meterwoning zou ik nog 10 à 15 panelen extra moeten plaatsen. Misschien iets voor de toekomst.
Reputatie 3
Wij, mijn vrouw en ik, zijn een stel van begin 60. Wij wonen in een vrijstaande woning die in 1993 is gebouwd.
De afgelopen jaren hebben wij de woning aangepast van energie label C naar A+++.
Dit betekent dat wij een zeer energie zuinige woning hebben en zelfs meer energie opwekken dan dan wij verbruiken.
Bent u benieuwd hoe wij dit gedaan hebben en wat onze ervaringen zijn?
Kijk dan op de volgende weppagina:

https://duurzamehuizenroute.nl/

Vul bij "Zoek een duurzaam huis bij jou in de buurt" de postcode 8331MV in.
Bij de kop "Blogs" kunt u ook nog 4 blogs vinden die ik heb geschreven onder de naam "Onze weg naar een energie leverende woning"

Hopelijk kunt u uw voordeel doen met onze ervaringen.
Reputatie 4
Badge +3
@Nina @paul joosten @Snah1954 @rmoorlag, bedankt voor jullie voorstel topics! Ik hoop dat jullie veel plezier gaan beleven aan de community en dat jullie het gaan ervaren als een informatieve en laagdrempelige plek om over verduurzaming te praten.

Groetjes,

Pieter
Reputatie 2
Hoewel deze bijdrage waarschijnlijk meer waarde heeft voor iemand die nieuw gaat bouwen kunnen er ook onderdelen in zitten die voor anderen nuttig kunnen zijn...

Mijn vrouw en ik hebben in 2005 een stukje grond kunnen bemachtigen waar wij een zo duurzaam mogelijk huis wilden neerzetten (passend binnen het toenmalige budget en gasloos).
Wij hebben ons vooral afgevraagd: wat moet als eerste om latere (ver)bouwkosten te voorkomen en hoe delen we het huis in om e.e.a. gemakkelijker te maken.
Gemaakte keuzes:
Geïsoleerde garage aan de woning vast en vanuit de woning bereikbaar.
  • De woonkamerwand tegen de garage aan verliest minder warmte
  • Plaats voor de warmtepomp, dicht bij de gesloten bron in de achtertuin
Badkamer op de eerste verdieping naast de garage
  • Afvoer van de douche, door de muur naar de garage en aangesloten op een verticale D-WTW. Het warme douche afvoer water verwarmt hiermee de koude aanvoer waardoor er effectief minder heet water nodig is.
Een “stijgkast”:
  • Dat wil zeggen, een kast op elke verdieping boven elkaar, met een uitsparing in de vloer waardoor je altijd zonder hakken, breken of boren “iets” van boven naar beneden en andersom kan maken / aanleggen; zoals een extra elektriciteits-draad t.b.v. Zonnepanelen.
Vloerverwarming gehele begane grond en de natte ruimtes op de eerste verdieping (badkamer, waskamer & toilet) overige ruimtes ventilo-convectoren.
De gehele vloerverwarming bestaat uit 6 zone's, elk met zijn eigen thermostaat en elke ventilo-convector heeft zijn eigen thermostaat.

Een zadeldak met 3 Velux dakvensters, geen dakkapel, om zoveel mogelijk ruimte te houden voor zonnepanelen.

Een L-WTW t.b.v. Terugwinnen warmte uit de afvoerlucht in de winter en koelte in de zomer.
Een warmtepomp t.b.v. Verwarmen, koelen en warm water.
Een Hot-fill in de keuken om direct over warm water te beschikken
Een betere woning isolatie dan standaard norm in 2005.
Koken op Inductie.

Kosten... let wel, dit zijn de kosten gemaakt in 2006, incl leidingwerk, elektra en aansluiten:
Onderdeel
Prijs
Installaties:

Bodem collector 3 x 50 meter diep incl boring en leidingen en glycolvulling. 5.925,=
Warmtepomp tbv verwarmen, koelen en warm water 11.375,=
Balans ventilatie (L-WTW) 5.450,=
Ventilo-convectoren (6) 6.800,=
Vloerverwarming 4.985,=
Zone-regeling tbv vloerverwarming 1.547,=
Douche WTW 556,=
Sub-totaal 36.638,=
Vloer-,dak- en muurisolatie beter dan norm 500,=
Zonnepanelen (augustus 2012) 10,732,= (na BTW teruggave en 600,= subsidie)
Totaal: 47,870,=

De woning zoals omschreven is in 2006 opgeleverd (casco) en hebben we in eigen beheer afgebouwd. In 2012 zijn er zonnepanelen geïnstalleerd (8 op zuid, 12 op west en 12 op oost).
De 8 op het zuiden op en SMA 1600 omvormer en de oost en west kant op een SMA 5000 met 2 mpp trackers. In 2013 ons aangemeld bij slimmemeterportal.nl (gratis voor particulieren) om beter inzicht te krijgen in ons verbruik en teruglevering. Met een verbruiksmeter alle stroomverbruikers in kaart gebracht en in een excel sheet gezet. Hiermee bijna het gehele verbruik inzichtelijk gekregen en een aantal “slurpers” vervangen door zuinigere modellen. (vrieskast, vijverpomp & diverse verlichting) en stekkerblokken met schakelaar geplaatst om e.e.a. echt uit te zetten.
Toch is ons jaarlijks energie verbruik (schrik niet) gemiddeld 8167 kWh per jaar waarvan wij gemiddeld 6451 kWh zelf opwekken. Dit komt neer op gemiddeld 1716 kWh per jaar aan netto verbruik. (met netto verbruik als hoog 2882 kWh in 2013, en als laag 712 kWh in 2018 … maar ja, 2018 was ook uitermate zonnig!)
Naast alle technische oplossingen: goede gordijnen! Je verliest namelijk nog steeds veel warmte via je ramen, goede gordijnen beperken dit (gewoon dicht doen 🙂 )

Verbruik warmtepomp:
We hebben ooit in 2012 uitgerekend wat we gemiddeld per dag aan elektriciteit kwijt zijn alleen voor de warmtepomp; dat kwam toen uit op 9,62 kWh per dag. Vandaag opnieuw berekend (09/05/2019); 9,48 kWh per dag. Omdat er ook een bronpomp en een CV pomp draait hou ik het op 10 kWh per dag. (In de koude 2017 januari maand hebben we 1029 kWh verbruikt). Als het buiten behaaglijker wordt zet ik de warmtepomp verwarming uit (mei/juni) en in het najaar weer aan (september/oktober). De verwarming hoeft bij 1 of 2 frisse nachten van ons niet aan, de zon op de zuidkant zorgt voor voldoende warmte overdag dat het binnen ook behaaglijk blijft.
De koeling zetten we aan naar behoefte en weer/temperatuur verwachting.
Gaan we langer weg, dan gaat het warmwater deel uit en de verwarming op 15 graden (lager kan de warmtepomp niet).
We hebben een vijver als hobby en elke hobby kost geld... maar mochten we de vijver opdoeken dan zijn wij over het algemeen energie en energiekosten neutraal, in ieder geval tot 2023.
Gezien de kabinets plannen zal de salderingsregeling wordt afgebouwd. Dat wil zeggen dat we stapsgewijs minder zullen terugkrijgen voor de teruggeleverde kWh. (wij leveren over 6 jaar gerekend 69% van de opgewekte stroom terug aan het net). Het effect zal vooral financieel zijn (minder voor je teruggeleverde kWh terug krijgen).
Wij hebben dag/nacht stroom en wassen/vaatwasser draait altijd in het lage tarief, dat wil zeggen 's nachts... wij zullen straks wel overwegen dit overdag te gaan doen om meer van onze eigen opwek te gebruiken. Een goede oplossing om stroom op te slaan heb ik nog niet gevonden. We hebben namelijk wel 3 fasen nodig (i.v.m. De warmtepomp) om het maximale eruit te halen.

Ervaringen van het geheel:
Plus punten:
  • Wij zijn weer tevreden met de warmtepomp! Doet wat hij moet doen en zorgt voor een goed binnenklimaat. De koeloptie is zeker in warme zomers een aangename toevoeging.
  • Over de afgelopen 4 jaar zijn onze gemiddelde energie kosten 205,= euro per jaar, dat maakt 17,10 per maand.
  • Meten is weten, weet wat je sluip- en groot-verbruikers zijn en pas het aan, ons scheelde het ruim 1000 kWh per jaar. Slimmemeterportal.nl gaf ons inzicht in het verbruik per kwartier.
  • Je bent actiever met het weer of beter, de weersverwachting. Hiermee kan je kiezen of je de warmtepomp aan wilt houden of voor langere tijd uit kunt zetten (voorjaar/zomer). Hetzelfde geldt andersom: de warmtepomp weer aanzetten in het najaar.
Min punten:
  • De zone-regeling voor de vloerverwarming was uitgevoerd met Eberle thermostaten (digitaal, 24 volt, geschikt voor verwarmen en koelen). De eerste ging al na 5 jaar kapot, de laatste van de 6 heeft het in 2016 (na 10 jaar) begeven. We hebben allereerst alle servos losgekoppeld om overal toch warm water heen te krijgen, daarna 2 jaar gezocht naar een goed alternatief / een vervanging: Alpha Direct Komfort regeling + 24 volt trafo, 10 servo's die maar 1 Watt gebruiken per stuk indien actief en 6 digitale thermostaten t.b.v. Verwarmen en koelen. In Nederland wilde men rond de 1100,= Euro hebben hiervoor... ik heb het in Duitsland besteld voor 476,= Euro inclusief verzendkosten. Doordat de bekabeling er al lag was het appeltje-eitje voor deze doe-het-zelver. Noot: de Eberle 220 volt thermostaten voor de ventilo-convectoren (t.b.v. Verwarmen en koelen) doen het nog steeds prima !
  • Inregelen warmtepomp: er zijn veel instellingen te doen op een warmtepomp, onze installateur heeft hier niet veel mee gedaan. Door zelf te lezen in de gebruiksaanwijzing en proefondervindelijk e.e.a. aan te passen zijn we zelf achter de juiste instellingen gekomen.
  • Door de lage temperatuur-verwarming kan je niet 's avonds denken: ik heb het fris en zet de verwarming iets hoger. Het warmer worden merk je namelijk de volgende dag pas. Wij hebben dit geaccepteerd en trekken een vestje of een trui aan indien nodig... of kijken TV met een fleece-dekentje over ons heen 🙂 (maar dat is niet vaak nodig, alleen als de temperatuur buiten vlot drastisch daalt (maar daar kan je je op voorbereiden). Koud hebben we het nog nooit gehad !
Disclaimer: Mijn vrouw nog ik hebben enig baat bij elk genoemd merk en/of oplossing zoals hierboven beschreven. Het is puur bedoeld om ervaringen te delen. Voor opmerkingen of contact: gjfaber@hotmail.com (Betreft een woning in Nijkerk, Gelderland)

PS: ook wij doen mee aan de duurzame huizen route en wel op 14 mei aanstaande om 19:30 uur !
https://duurzamehuizenroute.nl/thematour/aardgasvrijwarmtepomp-4
Reputatie 4
Badge +3
@Gert-JanFaber, bedankt voor je uitgebreide en indrukwekkende verhaal! Mooi om te zien hoe goed je bezig bent met het verduurzamen van je woning. Welke tip zou je iedereen mee willen geven als ze beginnen met het verduurzamen van hun eigen woning? Doe bijvoorbeeld ook eens mee aan deze poll: 'met welk materiaal heb jij de vloer geïsoleerd?'. Ik ben benieuwd naar je reactie. 🙂
Wij wonen sinds 2006 in een houtskeletbouw woning, gebouwd in 1970, 2-onder-één-kap. Bitumen dak was geïsoleerd (buitenkant) 5cm isolatiemateriaal.

Uitbouw en renovatie in 2005/2006 en toen:
  • de wanden in geïsoleerd met glaswol;
  • overal nieuwe houten kozijnen met HR++;
  • Hoogrendementketel;
  • vlieringzolder geisoleerd met glaswol
Zonnepanelen jaar 2013:
  • 12 stuks CSUN 250-60P Zonnepanelen,
  • Totaal vermogen 3.000 Wattpiek;
  • Omvormer Growatt 3000TL.
  • Via VEH/Oskomera ---> zorgvuldige installateurs;
Zonnepanelen jaar 2015:
  • 6 stuks JA Solar polykrisallijne zonnepanelen;
  • Totaal vermogen 1.560 Wattpiek
  • Omvormer Omniksol 1,5K
  • Via VEH/123 Zonne-energie/Zon-IQ Advies --> minder zorgvuldige installateurs
Terugleveringen:
jaar 2015: 2.128 kWh
jaar 2016: 3.251 kWh - Verbruik bijna hetzelfde
jaar 2017: 3.131 kWh - Verbruik bijna hetzelfde
jaar 2018: 3.516 kWh - Verbruik 3.051

Bodemisolatie starten in 2019 :
Offerte ontvangen van "Nederland Isoleert". Nu dit bedrijf gelieerd is met Essent wilden we ze wel een kans geven en de offerteprijs was gelijk aan die van het regionaal energieloket (maar daarvan was de inschrijving al voorbij). --> zie verder topic Bodemisolatie met Nederland Isoleert.

Andere plannen:
Betere inregeling CV-installatie en evt vervanging CV-ketel.
Denken na over een warmtepomp, maar dan moet eerst de vloer goed geïsoleert zijn.


Groet Annemieke
Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community, @Meup61!
Reputatie 6
Badge
Na mijn pensionering in 2011 heb ik mijn aandacht met name gericht op het reduceren van mijn directe gebruik van fossiele brandstoffen.
Ik ben geen uitgesproken milieu fanaat en deel ook lang niet alle CO2 verhalen die rondzingen; alleen verspilling van grondstoffen en de aarde onder je voeten verbranden voelt gewoon niet goed.

De strategie die ik hierbij gekozen heb was: zo snel mogelijk stoppen met inkoop van gas en benzine en daarna proberen het verbruik van "groen/grijze" energie {publieke electriciteit} zoveel mogelijk terug te dringen; per saldo lijkt dit ook voor het mileu het beste.
Bij de huidige stand van de techniek is de eerste en meest belangrijke stap in dit process, het zelf zoveel mogelijk schone energie opwekken. met zonnepanelen.
De beperking is dan niet de behoefte aan energie maar de beschikbare efficiente ruimte voor panelen. Daarna kwam de keus van de warmtepomp met als hoofddoel: totale afsluiting van het gas.

In mijn beleving zijn tot nu toe overheden en marktpartijen er nog niet echt in geslaagd de eigen huizen bezitters goed op weg te helpen met deze energie transitie. In dit proces heb ik nog geen partijen kunnen vinden die hierbij een goede integrale benadering volgen. Er is nog veel te weinig kennis en ervaring in de markt en de overheid fungeert vaak meer als stoorzender dan als gids.
Hier zou ook voor een organisatie als VEH een mooie taak weggelegd kunnen zijn. Ik zou graag een beleid zien waarin een grotendeels "zelfvoorzienende eigen woning" centraal staat en minder zaken als hypotheek aftrek of salderingsregeling speerpunten in beleid zijn.
Dit zijn alleen maar fiscale spelregels die vaak op de langere termijn een averechtse werking hebben.

Ik heb inmiddels een groot aantal maatregelen ook werkelijk uitvoerd.
Het doewerk zit nu nog in een aantal kleinere energie besparingsmaatregelen; het denkwerk zit in meer zelfvoorzienendheid in de toekomst, energie opslag, waterbeheer e.d.

Concrete informatie is ook te vinden op de website van de Duurzame huizenroute
Ik hoop dat dit VEH platform me nog meer kennis en inspiratie kan opleveren.

https://duurzamehuizenroute.nl/users/jw-van-der-leeuw
Hallo,
Sinds we in 2013 begonnen met het bouwen van een (uiteindelijk) passieve woning met hout-cv vergasser en luchtwarmtepomp en zonnepanelen, en vervolgens in 2016 met een passief bedrijfspand met warmtepomp en zonnepanelen (en nog heel veel meer) durf ik te zeggen het nodige aan ervaring opgedaan te hebben. Zie www.vdstoel.nl voor meer informatie. Als je vragen hebt, stel ze gerust!
Sinds 2017 hebben we een 2 onder een kap gekocht in Roggel. ik heb direct 15 zonnepanelen laten installeren via VEH en ben ook direct begonnen met koken op inductie.
Nu lees ik alle verhalen over verduurzamen en men roept steeds dat de warmtepomp goed is.
Echter gebruiker van de warmtepomp die ik spreek zijn helemaal niet zo blij.
Voorbeeld: een persoon geeft aan dat hij blij is dat hij ook nog een houtkachel heeft omdat als de temp onder de 7 graden komt de warmte pomp het niet red om zijn huis warm te houden.
Mijn huis is van 1995 en redelijk goed geïsoleerd, maar voor een warmte pomp zou ik 3 dubbelglas moeten aanleggen en overstappen op vloerverwarming.
Een zonneboiler zou nog kunnen, maar dan krijg ik door dat de Ketel 12 jaar oud te oud is.
Hij is vorig jaar nog gekeurd door Feenstra vanwege mijn abonnement.
Ik ben geïnteresseerd in de volgende onderdelen.
Elektrische ketel (nu nog te duur)
Warmte energie via diepte boring tot 400 mm (met een groep van woningen)
zelf waterstof opwekken (Belgische zonnepanelen)
Zelf energie opslaan of waterstof opwekken.
pelletkachels
infrarood verwarming.

ik hoor graag adviezen over bovenstaande, zodat ik met de minst mogelijke kosten van het aardgas af kan.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi @Gijssie! Welkom op de community, leuk dat je er bent. 😃 Heb je dit topic al gezien? Misschien kom je hier al een heel eind. mee. Hier nog een overzicht van alle topics waarin er over een warmtepomp wordt gesproken. Houd je ons op de hoogte van je vorderingen en nieuwe bevindingen? Zou leuk zijn. 🙂
Hallo allemaal,

ik woon in een twee onder een kap huis in Pijnacker en heb 21 zonnepanelen geplaatst in 2014
Tevens rijd ik al ruim twee jaar privé een elektrisch Nissan Leaf 1e generatie.
Ben nu volop aan het onderzoeken hoe ik mijn huis uit 1989 goed kan isoleren en de volgende stap is dan van het gas af.

Groet Ad(je)
Hallo in ben Andrea (33 jaar) en woon in Almere met mijn man en dochter van 2 jaar.

We hebben zonnepanelen op het dak. Deze hebben we toen via eigenhuis collectief ingekocht.
We zijn er erg tevreden over. 😃.

Ik heb zelf een waterton aangesloten op de regenafvoer. Het water gebruik ik voor de plantjes in de tuin.

Nu zou ik de verwarming en warm water ook willen verduurzamen. Hier ben ik voor aan het rondkijken op het forum.

Mocht er iemand in Almere die zijn project wil delen dan hoor ik het graag. Het zou fijn zijn als je bij iemand kan kijken die het al heeft.

Groetjes,
Andrea
Reputatie 6
Badge
Mocht er iemand in Almere die zijn project wil delen dan hoor ik het graag. Het zou fijn zijn als je bij iemand kan kijken die het al heeft.

Andrea, neus eens wat rond op de website van de Duurzame huizenroute
Misschien dat je daar wat initiatieven bij jullie in de buurt kunt vinden.
Succes
Reputatie 1
Hoi, ik ben Maikel (31) en woon met mijn vrouw, aankomend kind en de hond in een 2-onder-1-kap woning (1973) in Noord-Brabant tegen de grens van Limburg aan.
Het verduurzamen van het huis doen wij om verschillende redenen, ook in deze volgorde: comfort, kosten drukken, milieu.
Het huis was al redelijk goed geïsoleerd met spouwmuurisolatie, dakisolatie (10 cm glaswol) en compleet voorzien van kunstofkozijnen met HR++ glas.
We hebben een regenton geplaatst, om de toch vrij ruime tuin te kunnen bewateren.
De Hr-ketel is een oud beestje aan het worden, bouwjaar 2000, en we zijn nog steeds bezig met het bedenken wat nu verstandig is als vervanger. Nieuwe Hr-ketel lijkt ons voor nu het beste. De warmtepomp valt waarschijnlijk nog veel winst te halen, ook de prijs is nog vrij fors.

Afgelopen maandag zijn bij ons 12 stuks 315 Wp panelen geïnstalleerd met een WZW oriëntatie.
Volgende stap is de vloer isoleren, maar deze is in minimaal twee compartimenten verdeelt, dus even bekijken wat handig is.
Daarnaast zal in de wat verdere toekomst een dakkapel worden geplaatst op zolder, waarbij de zolder gerenoveerd en beter geïsoleerd zal worden. Mogelijk plaatsen we dan op de dakkapel nog wat zonnepanelen of zonneboiler, zodat ook die oppervlakte goed gebruikt wordt.

Een elektrische auto is wel een wens, maar financieel nog niet haalbaar. Daar blijft toch nog even de diesel auto voor, die wel gewoon aan alle milieu-eisen voldoet hoor 😉
Hallo allemaal,

Vandaag lid geworden. Druk bezig met het verduurzamen van mijn eigen woning en loop daar best tegen wat uitdagingen aan. Daarover later meer. Ik ben benieuwd of ik hier zinvolle tips van jullie krijg en of ik jullie weer wijzer kan maken. Voor meer info over mij, zie mijn profiel.

Hans
Reputatie 4
Badge +3
Hi @Speedstar @AndreaM, @MaikelK en @HansSnel!

Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. 😃 Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringsverhalen en de vragen die jullie hebben voor de community. Zoals @HansSnel het goed omschrijft: "Op weg naar een duurzame leefstijl"! ☀️🏡
Hallo allemaal,

Sinds begin van dit jaar wonen mijn vrouw en ik in een appartementencomplex. We voldoen aan het standaard profiel: senioren voor wie gemak en woongenot op de eerste plaats komen. Nu we nog redelijk fit zijn, kunnen we op reis zonder ons zorgen over de tuin en de glazenwasser te maken.

So far so good maar apart vinden we het nog steeds wel! Over het appartement, de locatie en de omgeving hebben we niks te klagen. De buren zijn vriendelijke en rustige mensen maar o, o....wat moeten we wennen aan de VvE.

Ons hele leven lang woonden we in fijne huizen en leuke buurten. Met plezier hielden we rekening met de andere buurtbewoners maarrr....als het om onderhoud en aanpassingen aankwam, trokken we ons eigen plan en hielden we de eigen broek op.

In een appartementencomplex is dat wel even anders en moet je je weg zien te vinden in een woud van (soms onduidelijke) afspraken, een verouderd huishoudelijk reglement en een voor leken onleesbaar splitsingsreglement.

En juist als je denkt dat je de enige bent die dat allemaal lastig vindt, blijkt dat zelfs de bewoners die de moeite nemen om zich in te zetten voor de VvE en plaats nemen in het bestuur, flink wat moeite hebben om alle regeltjes te interpreteren en na te leven.....

Vandaar dat ik me maar eens hier heb aangemeld. Wie weet zijn er mensen die hun kennis en informatie willen delen!

Reageer