Duurzaam binnenklimaat nieuwbouw


Ik mis in de discussies over warmtepompen en warmte terugwin ventilatie (WTW) aandacht voor het binnenklimaat.
Met name doel ik op items als luchtvochtigheid en koeling.
Onze nieuwbouw woning uit 2018 met alleen vloerverwarming is voorzien van een CV-ketel met warmtepomp ondersteuning (Elga) en een WTW systeem met CO2 sensor (Orcon)
Eerst even over de WTW:
Nu alle bouwvocht is verdwenen komt de luchtvochtigheid door de WTW regelmatig onder de gezonde waarde van 40%, ..... de fabrikant adviseert om een luchtbevochtiger te plaatsen!
Een groot nadeel vindt ik dat de unit 24/7 aan staat en je niet kunt zien wat het ding precies doet zoals optoeren bij hoge luchtvochtigheid (douchen) of laag CO2 gehalte.
Gevoelsmatig zou, mede gezien de inhoud van de vertrekken in onze woning, de WTW de helft van de tijd uit mogen schakelen. Dat kan je alleen realiseren met een klokschakelaar en je zou dan ook het C02 gehalte moeten kunnen aflezen.....wat dus niet kan.
Een tweede te noemen nadeel is de onduidelijke werking van de by-pass, als de temperatuur in de woning te hoog wordt en het is buiten koel, dan wordt de warmtewisselaar uitgeschakeld en stroomt koele lucht de woning binnen. Bij welke temperaturen en wanneer dit gebeurd is niet te zien, ook is dit niet in de handleiding beschreven.
Dan de CV met warmtepomp:
Door goede isolatie en warmte producenten in huis, zoals koelkast, vaatwasser, wasmachine, droger en dergelijke, blijft in de zomer veel warmte in huis hangen en kan koeling gewenst zijn. De Elga warmtepomp kan de vloer koelen, je moet dan wel de 4 graden bandbreedte tussen verwarmen en koelen goed in de gaten houden: de koeling gaat pas werken als de temperatuur hoger dan 4 graden boven de ingestelde waarde stijgt.
We zouden graag willen weten welke ervaringen er zijn met deze wijze van vloerkoeling.

CV eruit.. geheel van het gas af en verder met Elga i.c.m. lucht/lucht? :
Afgelopen winter was vrij zacht en de CV heeft niet bij hoeven springen, de Elga heeft het alleen, zij het krap aan, kunnen redden.
We verbruiken door alleen tapwater, slechts 10 m3 gas per maand, door het vastrecht komt het op bijna € 3,- per m3 gas. We nemen om deze reden en de hoge subsidie een warmtepompboiler.
We zitten dan wel met de vraag hoe bij te verwarmen bij zeer lage buitentemperaturen waarbij de Elga het niet red. Te denken valt voor ons aan een niet gesubsidieerde inverter warmtepomp lucht/lucht voor zowel verwarming als koeling.
Wij denken aan Daikin Ururu Sarara (kan ook bevochtigen) maar.......
Hier is de vraag wie ervaring heeft met een systeem voor een goed binnenklimaat.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

We zitten dan wel met de vraag hoe bij te verwarmen bij zeer lage buitentemperaturen waarbij de Elga het niet red. Te denken valt voor ons aan een niet gesubsidieerde inverter warmtepomp lucht/lucht voor zowel verwarming als koeling.

Als bij een zeer lage buitentemperatuur de cv warmtepomp met vloerverwarming het niet aan kan, zal gezien de zeer lage buitentemperatuur het rendement van de lucht/lucht warmtepomp ook laag zijn. Als u van het gas af wilt zijn infrarood panelen in één ruimte misschien ook een optie als jullie een redelijke vaste verblijfsplaats hebben. Met bewegingssensors.
Bedankt voor de reactie maar infrarood is geen optie.
Ook al is het rendement zeer laag bij lage temperaturen dan is dat toch al snel hoger dan "direct-gestookte" oplossingen. Bovendien is voor ons juist de combinatie van een lucht/lucht warmtepomp met 's zomers koeling interessant.
Reputatie 5
Badge
Technisch gezien de beste oplossing voor koeling is een warmtepomp met bodembron. De warmtepomp zorgt het hele jaar door voor warm water, 's winters voor verwarming (met een constant hoge COP) en de bodembron zorgt zonder tussenkomst van de warmtepomp voor vloerkoeling. Wel in combinatie met een WTW (warmteterugwinventitalie). Of dat financieel mogelijk is, is een tweede. Meer informatie over warmtepompen op mijn topic 'Warmte voor Warmtepompen'.
Sorry, maar m.i. draagt JWD met zijn reactie niet bij aan mijn item binnen het onderwerp.
Reputatie 6
Badge
Eerst even over de WTW:
Het lijkt me dat de bouwer/installateur toch de plicht heeft bij een nieuwbouw woning een deugdelijk antwoord op meeste van je vragen te geven.
Dat zeker in de winterdag een gangbare balansventilatie met WTW je huis uitdroogt is al heel lang bekend en zou in nieuwbouw als dat niet gelijktijdig wordt opgelost niet meer onvermeld mogen blijven.
Ook de regeling op CO2 / vochtigheid moet toch te achterhalen zijn (installatiehandleiding internet ?). Modernere systemen moeten uit zichzelf zuinig zijn en terugregelen als er geen technische redenen voor ventilatie zijn; dus bij lage CO2 en RH, m.a.w je moet dat niet zelf uit hoeven zetten
Bypass regelingen zijn voor moderne systemen soms wel instelbaar, als dat niet zo is staan ze meestal afgesteld op een gewenst woning temperatuur van ca 22 gradC
Misschien helpt een simpele losse CO2 en RH sensor je om meer beeld te krijgen van wat er gebeurt; uiteindelijk is het het resultaat wat telt

Dan de CV met warmtepomp:Door goede isolatie en warmte producenten in huis, zoals koelkast, vaatwasser, wasmachine, droger en dergelijke, blijft in de zomer veel warmte in huis hangen en kan koeling gewenst zijn. De Elga warmtepomp kan de vloer koelen, je moet dan wel de 4 graden bandbreedte tussen verwarmen en koelen goed in de gaten houden: de koeling gaat pas werken als de temperatuur hoger dan 4 graden boven de ingestelde waarde stijgt.
We zouden graag willen weten welke ervaringen er zijn met deze wijze van vloerkoeling.

Ik heb een Toros van Techneco met een bodem bron die bij mij de vloer koelt. De regeling van de warmtepomp zelf waarborgt de noodzakelijke bandbreedtes en werkt met een koellijn die voorkomt dat er condensatie op de vloer op kan treden. Als de Elga van dezelfde regelalgoritmes gebruik maakt moet dat goed kunnen werken. Ik heb wel mijn twijfels of de warme buitenlucht nu echt een rendabele bron voor de koeling zal zijn.
Met andere systemen heb ik geen ervaring.
Reputatie 5
Badge
Het onderwerp van het topic (eerste twee zinnen):
Ik mis in de discussies over warmtepompen en warmte terugwin ventilatie (WTW) aandacht voor het binnenklimaat. Met name doel ik op items als luchtvochtigheid en koeling.
Sorry, maar m.i. draagt JWD met zijn reactie niet bij aan mijn item binnen het onderwerp.

De meest duurzame oplossing voor koeling is die via een bodembron en niet via een warmtepomp op buitenlucht. De eerste kost vrijwel geen elektriciteit, bij de tweede kost het vanwege de inspanning van de warmtepomp wel veel elektriciteit. Dit blijft toch wel binnen het onderwerp . . .
Reputatie 7
Badge +3
Sorry, maar m.i. draagt JWD met zijn reactie niet bij aan mijn item binnen het onderwerp.
De Elga warmtepomp is een lucht-water warmtepomp ? Als u een water-water warmtepomp had (een hogere investering met de vraag of de bodem daarvoor geschikt is) had u in elk geval niet het probleem van een te lage COP van de warmtepomp bij zeer lage buitentemperaturen.
Reputatie 7
Badge +3
Bedankt voor de reactie maar infrarood is geen optie.
Ook al is het rendement zeer laag bij lage temperaturen dan is dat toch al snel hoger dan "direct-gestookte" oplossingen. Bovendien is voor ons juist de combinatie van een lucht/lucht warmtepomp met 's zomers koeling interessant.

Ook met uw lucht/water warmtepomp op uw cv kunt u in de zomer als koeling gebruiken toch? Het is immers het zelfde principe als een (tegenwoordig standaard omkeerbare) lucht/lucht warmtepomp.

Als u de buitenunit van de aan te schaffen lucht/lucht warmtepomp moet plaatsen op een plek waar 's middags het zonnetje op staat, haalt u op de meeste koude winterdagen (meestal onbewolkt) overdag een hogere COP (en in de zomer op hete zonnige dagen overdag juist een lage COP om te koelen).
Reputatie 4
Badge +1
Nieuwe verwarmings oplossingen hebben ook en andere gebruiksaanwijzing dan de standaard CV ketel (stel de thermostaat in, en verder niets)

Voor een betere gebruiksaanwijzing van dit huis, met
  • CV ketel
  • elga afzuigingswarmtepomp
  • afzuiging met WTW, (gestuurd? door CO2 sensor)
Heb je bij gebrek aan regelknoppen meer informatie nodig, zoals je schrijft,
  • wanneer gebruikt de installatie de bypass?
  • En kan de Elga niet al gaan koelen als de temperatuur 1 of 2 graden te hoog wordt?
Ik heb geen kant en klare oplossing, maar er moet een slimme thermostaat, of regelaar te vinden zijn die deze informatie kan tonen en de Elga slimmer regelt. En waarbij je evt kunt ingrijpen in de ventilatie. En die ook laat sturen door een vochtigheidsmeter.
Eigenlijk zou de Elga verkoper dit moeten kunnen aanbieden.

Om goedkoop te koelen, kun je kijken of dat ook vooral snachts kan, waarbij je alleen de koude lucht gebruikt om de vloer te koelen, tot de grens van de parameters.
Dit kan desnoods met een extra water lucht warmte wisselaar, (een gewone autoradiator met ventilator achtige oplossing), om de warmtepomp te omzeilen.
De vraag hierbij is of de vloer in de nacht voldoende koelte kan opnemen om de warmte van overdag in de hand te houden.
De warmte van een wasdroger, kun je ook afvoeren met extra afzuiging of ventilatie.
Mijn wasdroger staat bij de achterdeur, die dan open staat als we de afval warmte niet nodig hebben.

Eerst even over de WTW:Het lijkt me dat de bouwer/installateur toch de plicht heeft bij een nieuwbouw woning een deugdelijk antwoord op meeste van je vragen te geven.
Dat zeker in de winterdag een gangbare balansventilatie met WTW je huis uitdroogt is al heel lang bekend en zou in nieuwbouw als dat niet gelijktijdig wordt opgelost niet meer onvermeld mogen blijven.
Ook de regeling op CO2 / vochtigheid moet toch te achterhalen zijn (installatiehandleiding internet ?). Modernere systemen moeten uit zichzelf zuinig zijn en terugregelen als er geen technische redenen voor ventilatie zijn; dus bij lage CO2 en RH, m.a.w je moet dat niet zelf uit hoeven zetten
Bypass regelingen zijn voor moderne systemen soms wel instelbaar, als dat niet zo is staan ze meestal afgesteld op een gewenst woning temperatuur van ca 22 gradC
Misschien helpt een simpele losse CO2 en RH sensor je om meer beeld te krijgen van wat er gebeurt; uiteindelijk is het het resultaat wat telt



Dan de CV met warmtepomp:Door goede isolatie en warmte producenten in huis, zoals koelkast, vaatwasser, wasmachine, droger en dergelijke, blijft in de zomer veel warmte in huis hangen en kan koeling gewenst zijn. De Elga warmtepomp kan de vloer koelen, je moet dan wel de 4 graden bandbreedte tussen verwarmen en koelen goed in de gaten houden: de koeling gaat pas werken als de temperatuur hoger dan 4 graden boven de ingestelde waarde stijgt.
We zouden graag willen weten welke ervaringen er zijn met deze wijze van vloerkoeling.
Ik heb een Toros van Techneco met een bodem bron die bij mij de vloer koelt. De regeling van de warmtepomp zelf waarborgt de noodzakelijke bandbreedtes en werkt met een koellijn die voorkomt dat er condensatie op de vloer op kan treden. Als de Elga van dezelfde regelalgoritmes gebruik maakt moet dat goed kunnen werken. Ik heb wel mijn twijfels of de warme buitenlucht nu echt een rendabele bron voor de koeling zal zijn.
Met andere systemen heb ik geen ervaring.


Bedankt voor je bijdrage!
WTW
De installateur was ik zelf, de droge lucht was al bekend maar ik zocht naar een oplossing.... een bevochtiging in het kanaal voor de toevoerlucht (na de warmtewisselaar) zou het meest ideaal zijn, maar dat is er niet ...
Bij de aanschaf heb ik me niet gerealiseerd dat ik de waarden van in- en uitgaande temperaturen voor- en na de warmtewisselaar zou willen weten, evenals de regeling van de bypass-klep en CO2 sensor.
Ik hoop dat in de toekomst dergelijke regelingen worden gekoppeld aan een domotica "woning-beheer-systeem"

CV met warmtepomp
Inmiddels is de cv afgekoppeld en zal de Elga het leeuwendeel van de warmtevraag moeten doen.
Het koelen van de woonkamer met deze Elga bleek, zoals verwacht, geen succes , de vloer koelde af tot 17,5 graden maar dat gaf nauwelijks effect in de rest van de ruimte. Ik heb na 24 uur gemeten en het scheelde slechts 0,5 graad (van 27 naar 26,5 bij een inhoud van 96 kuub) Je krijgt dus wel koude voeten maar daar houd het mee op, de koude lucht stijgt niet en de WTW kan de lucht onvoldoende mixen in de normale, laagste stand.

Als extra warmtebron voor strengere winters en als koeling bij hittegolven hebben we een dual split Panasonic Etherea geïnstalleerd. 1 buitenunit met 2 binnenunits voor de woonkamer en master-bedroom van onze bungalow. Zeer stil en hoge COP- en SEER waarden bij zowel koelen *** als verwarmen**. Omdat er geen subsidie is voor deze apparaten bleek Italië het meest voordelig voor de aanschaf.

Uiteraard zal een bodembron ideaal zijn voor verwarming ... echter voor koeling ken ik geen geschikte combinatie met geschikte binnenunits. Vloerkoeling is het voor mij in ieder geval niet, dit betekend zeer lang koelen met een dubieus resultaat en dito te verwachten energieverbruik.
Reputatie 6
Badge
Bedankt voor je bijdrage!WTWDe installateur was ik zelf, de droge lucht was al bekend maar ik zocht naar een oplossing.... een bevochtiging in het kanaal voor de toevoerlucht (na de warmtewisselaar) zou het meest ideaal zijn, maar dat is er niet ...
Heb je al eens gekeken naar : EVAP luchtbevochtiger
Ik vind alleen de prijs van dit ding wel erg hoog, maar het lijkt wel te doen wat je zoekt

Bij de aanschaf heb ik me niet gerealiseerd dat ik de waarden van in- en uitgaande temperaturen voor- en na de warmtewisselaar zou willen weten, evenals de regeling van de bypass-klep en CO2 sensor.
Ik hoop dat in de toekomst dergelijke regelingen worden gekoppeld aan een domotica "woning-beheer-systeem"

Ik weet niet hoe oud je systeem is maar inmiddels is dit allemaal wel op de markt
Als extra warmtebron voor strengere winters en als koeling bij hittegolven hebben we een dual split Panasonic Etherea geïnstalleerd. 1 buitenunit met 2 binnenunits voor de woonkamer en master-bedroom van onze bungalow. Zeer stil en hoge COP- en SEER waarden bij zowel koelen *** als verwarmen**. Omdat er geen subsidie is voor deze apparaten bleek Italië het meest voordelig voor de aanschaf.

Vloerkoeling is het voor mij in ieder geval niet, dit betekend zeer lang koelen met een dubieus resultaat en dito te verwachten energieverbruik.


Het verwondert me wel dat je vloerkoeling gecombineerd met de WTW niet het gewenste resultaat oplevert. bij mij werkt het zoevend (maar dus wel met een warmtepomp met bodembron). Ik zou wel de WTW niet op de allerlaatste stand zetten het gaat er juist om dat de lucht netjes door het hele huis blijft circuleren zodat de vloer warmte uit de lucht goed op kan nemen. Je moet ook een beetje geduld hebben, lage temp vloerverwarming is een traag systeem dat geldt voor het verwarmen maar natuurlijk ook voor het koelen.
Je opmerking:
"Uiteraard zal een bodembron ideaal zijn voor verwarming ... echter voor
koeling ken ik geen geschikte combinatie met geschikte binnenunits."

begrijp ik niet er is bij bodembron koeling helemaal geen sprake van binnenunits.
Praten we toch een beetje langs elkaar heen ?
WTW
Aha, bedankt jvdleeuw, de kanaalbevochtiger bestaat dus wel, ik had dus beter een Brink WTW aan kunnen schaffen want Orcon heeft dat niet. Het is de vraag of de Orcon-ventilator de weerstand (debiet) van de bevochtiger aan kan, dat moet ik uit zoeken.

Vloerkoeling versus airco
Mooi dat de koeling bij jou werkt!
De efficiëntie van de Elga vloerkoeling met een, naar alle waarschijnlijkheid, zeer laag rendement heeft bij ons tot de aanschaf van de inverter airco's geleid.
Airco binnenunits ken ik alleen in combinatie met lucht als bron (lucht/lucht) en niet met bodembron (water/lucht) Echter is het in theorie mogelijk een bodembron te koppelen aan airco-binnenunits, maar of dit bestaat?
Reputatie 7
Badge +2

@Snah1954 Bij het zoeken naar informatie over zogenaamde enthalpie wisselaars,
die bij WTW systemen kwam ik dit onderwerp ook (weer) tegen.

Ik ben benieuwd of je hier al iets mee gedaan hebt en zo ja wat je ervaringen zijn.

Anne.

Reageer