Energie besparen met ruimteverwarming

  • 15 January 2023
  • 4 reacties
  • 152 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • Verduurzamer
  • 862 reacties

In een recent online artikel van de VEH worden een aantal suggesties gedaan om energie te besparen met ruimte verwarming.

Het gaat daarbij dan om het besparen van gas gebruikt bij verwarming.

Als 1e wordt een infrarood paneel genoemd.
Dat kan zeker als je overdag thuis aan het werk bent achter een buro een interessante manier zijn om jezelf te verwarmen. Weliswaar is het een vrij inefficient manier van verwarmen: voor elke kWu energie die je er in stopt komt er maar max 1 kWu warmte uit.
Maar omdat je niet je hele huis met gas aan het warm stoken bent kan het weldegelijk een besparing opleveren.

Als 2e wordt zoneregeling genoemd.
En dan vooral het soort dat je met een slimme thermostaat en slimme radiator kranen zou kunnen bereiken. Daarbij moeten wel alle radiatoren een slimme knop krijgen, omdat anders als de radiator knop bij je werkplek aangeeft dat er verwarmd moet worden er alsnog warmte naar alle andere radiatoren/systemen zou gaan. Zo’n systeem kan afhankelijk van de grote van je systeem best prijzig worden. Eventueel zou je een paar radiatoren nog kunnen laten voor wat ze zijn en die overdag gewoon even dicht draaien.

Als 3 staat er airco AKA Lucht - Lucht warmte pompen.
Deze kunnen erg interessant zijn omdat ze net als een Lucht - Water warmte pomp vaak per 1kWu stroom die er in gaat 4 tot 6 kWu aan warmte kunnen leveren.
Hierbij is het wel van belang te weten dat sommige airco’s tijdens het verwarmen koude lucht kunnen blazen (tijdens de defrost cycle?). Daarnaast is een groter glasoppervlakte in een ruimte vaak het koudste deel waar tocht van af komt. Dan is het prettig om daaronder een radiator te hebben die een heel klein beetje warmte geeft om een warmtedeken voor die glaspartij te creëren en zo geen last van tocht te hebben. Dat is met een airco vaak lastiger te regelen.

Met een aantal van deze maatregelen heb ik mijn gas verbruik van ca 1800m3 naar 750m3 weten terug te brengen. Dus ik kan bevestigen dat ze zeker kunnen werken. Maar er zal zoals altijd wel goed moeten worden nagedacht over de manier waarop ze worden geïmplementeerd, om teleurstelling te voorkomen.

Anne.


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Infrarood Panelen. Is ook vooral afhankelijk hoeveel personen in een huishouden. Nu zal dat voor IR panelen op het plafond minder uitmaken (in berekening kan je ook toe met 20 % lager vermogen) maar de plafond panelen zijn juist de veel duurdere. En moeilijker te installeren. Ik heb twee panelen (aan de muur) in de huiskamer. Of ze efficiënt zijn is vooral afhankelijk dat je ze ook echt gebruikt waar ze voor bedoeld zijn: Alleen als je er voor zit / ligt (zitbank haaks voor de TV). De 350 Watt bij de zitbank voor de TV is extra handig en bij redelijk hoge kamertemperatuur kapitaalvernietiging (€ 170,-)  want ik heb nu ook een 100 Watt elektrische plaid (€ 60,-)  voor op de ligbank (als ik TV kijk). IR-panelen geven ook niet de koude luchtstroming als je bij 17 graden je kamer verwarmd. Door convectieverwarming (cv-radiatoren) ontstaat immers een constante opwaartse luchtstroming vanaf de radiatoren die via het plafond in het midden van de kamer weer naar beneden gaat en langs vloer weer naar de radiatoren. Als je in een onverwarmde kamer loopt voel je de koude (valse) wind. Die heb je dus ook als je met radiatoren verwarmt. Je kan met infraroodverwarming niet alleen toe met tijdelijke verwarming maar ook met een lagere kamertemperatuur. Een lagere kamertemperatuur dat dus minder energieverlies geeft. 

 

  

Reputatie 7
Badge +3

Het is opmerkelijk dat de Vereniging Eigen Huis het gebruik van airco's wél aanmoedigt. milieu centraal en ‘zetookdeknopom’ willen daar echt niet aan. Ik heb daarover ook gecommuniceerd (en geprotesteerd) bij de milieu centraal. Het is echt een gemiste kans. Vooral bij de relatief hoge buitentemperaturen en de COP van de airco, en dus gasbesparing, hoog is.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou IR-panelen graag met een “aanwezigsheidscheck” voor een automatische vraagsturing willen zien. Volgens mij zijn er diverse mogelijkheden om de aanwezigheid van personen in het “straalbereik” van het iR-paneel te detecteren.

  • Bijvoorbeeld met een bewegingsmelder met een inschakelduur van ca. 10-15 minuten. Bij het tv-kijken op de bank of achter het bureau ga je hopelijk af en toe bewegen (of je bent in slaap gevallen).
  • Je kan natuurlijk ook de belasting op een bureaustoel of op een bank detecteren en hiermee het IR-paneel aansturen.

Op deze manieren voorkom je vooral dat vergeten wordt het IR-paneel uit te zetten.

 

Een “zoneregeling” via slimme radiatorthermostaten is idd. duur en werkt goed als er uitsluitend radiator/convectorverwarming is. Een zoneregeling voor een vloerverwarming bestaat ook maar is zo traag dat je hiermee niet op korte termijn vraaggestuurd kan verwarmen (en is nog duurder).

Ik gebruik een soort zoneregeling i.c.m. gebooste radiatoren/convectoren waarbij de warmteafgifte via de ventilatoren (beperkt) geregeld wordt. Dit werkt zeer snel en per (deel)ruimte.
Ik heb vastgesteld dat een combinatie van vloerverwarming i.c.m. gebooste convectoren onder de raampartijen ideaal is voor het woonklimaat in onze woonkamer.
Ook na een forse? (nacht)verlaging is het relatief snel en waarschijnlijk energiezuiniger weer warm. Na de opwarmfase trouwens geen last van eventuele tocht van de ventilatoren.
 

Airco's of een centrale warmtepomp heb ik nog niet in en aan mijn huis.

Ondertussen is door diverse (relatief goedkope & tijdelijke) maatregelen mijn (reeds laag) gasverbruik voor verwarming bijna gehalveerd - verbruik per graaddag - ca. 43% op dit moment sinds 1 september vergeleken met vorig stookseizoen. Per einde stookseizoen zit ik vermoedelijk ruim onder de 500 m³ (inclusief warmwater). En de betere wederhelft en andere gasten hebben nog niet geklaagd.
Ik ga nog een beetje verder tweaken … en gebruik de natuurlijke kracht van de zon (als ze schijnt).

Reputatie 5
Badge +1

Wie mijn postingen bij heeft gehouden, weet dat er inmiddels in ‘Huize Dekker’ een enorme mengelmoes aan verwarmingselementen zijn geïnstalleerd;

  • Wij verwarmen (en soms koelen !) een groot deel van het jaar onze ‘woonruimte’ ( 54 m2 / 130 m3) met een  Mitsubishi ZSX35 lucht/Lucht warmtepomp. Deze heeft een max. verwarmingsvermogen van 4,3 kW.  Als de buiten temperatuur overdag boven de 10 graden blijft (en de zon een beetje mee helpt),  zetten we alle deuren open om het gehele huis mee op te warmen. Met de thermostaat op 21 graden wordt het in de woonruimte rond de 20, in de rest van de woning rond de 18 graden ( totaal = 170 m2 /  400 m3 ). In deze periodes draait de L/L warmtepomp 24 / 7, ingesteld op 19 graden tussen 22h00 - 09h00 en 20 / 21 graden 09h00 - 22h00. Over 2022 hebben we totaal 248 ‘verwarmings'-gas loze dagen  genoteerd en een verbruik van 811 kWh gemeten,
  • Hebben 2 badkamers.  De meest gebruikte BG badkamer heeft in de CV radiator een 600 Watt verwarmingsspiraal. Met een tijdklok warmt deze 2 x per dag het water in de radiator (met een COP 1), Op de elektrische spiraal zit een thermostaat en komt (bij L/L verwarming woonruimte) op 20 graden. De warmte opbrengst is ruim voldoende tijdens voor en najaar. Wordt het kouder; deze radiator zit opgenomen in het CV verwarmingscircuit van zone-1. En  vloerverwarming en radiator gaan beide mee op warmtevraag van CV zone-2. De CV radiator heeft bij CV verwarming een thermostaatknop welke de badkamer op rond de 17 graden houdt. Aanvullend wordt 2 x per dag kortstondig electrisch bij verwarmd tot 21 graden. 
  • De 2e ( gasten ) badkamer heeft bewust geen CV radiator, maar een 1800 Watt hete lucht verwarming, welke naar behoefte verwarmt.
  • Voor de CV draait een Intergas Xtreme30 CV ketel. Wij hebben vloerverwarming over de gehele BG ( 100 m2 ) Zodra de gemiddelde buitentemperatuur ( over 24 uur ! ) onder de 5 graden daalt, wordt de L/L warmtepomp te onrendabel en gaan we volledig over op de CV ketel. Dan verwarmen we 100 % op gas,
  • Aan de CV verwarming / thermostaat van zone-2  ( woonruimte ) zit een bewegingssensor gekoppeld. Als er geen langdurige beweging geconstateerd wordt, gaat de thermostaat terug naar de laagste ingestelde waarde ( = 18 graden ). Om de traagheid van de vloer te overbruggen, heeft de woonruimte 4 x LT radiatoren met thermostaat kranen ( ingesteld op 19 graden ),
  • De CV wordt tevens gebruikt voor de warmwatervoorziening in de badkamers. Voor de (bij-) keuken hebben we een 50 liter elektrische boiler, welke wordt aangestuurd door de opbrengst van de PV-panelen (of met een tijdklok, indien te kort opbrengst ),
  • Blijft over de ‘tussen'-periode. In de woonruimte verwarmen we dan met L/L warmtepomp. Het CV circuit is in 2 zones verdeeld. De thermostaat in de woonruimte regelt zone 1 + 2 (= de gehele woning inclusief vloerverwarming + werkplaats  *). Een 2e thermostaat op de 1e verdieping ( Overloop / kantoor ) start alleen zone 1 ( = 3 slaapkamers, badkamer BG en kantoorruimte ong. 90 m2 / 210 m3 ).

In de ‘tussen'-periode functioneert  een mix aan warmtebonnen. Met de L/L warmtepomp de woonruimte. De overige ruimte (zone-1) naar behoefte op de CV-ketel. De badkamers electrisch. 

  • , waarbij de warmte behoefte per woonruimte zijn eigen sturing heeft. Hiermee is ons gasverbruik vanaf 2014 ( 1450 m3 ) gedaald naar 600 m3 over 2022. En dit is inclusief koken !
  • Tot slot. Bij de L/L warmtepomp kan de slaapkamer afkoelen. Daar hebben we een elektrische onderdeken voor van 15 - 45 Watt, met ingebouwde 3 uurs timer.
  • In mijn kantoorruimte wordt het, dankzij een fors dakraam op het zuiden, snel warm. de thermostaat (Zone-1) hangt in deze ruimte en staan ‘standaard’ op 18 graden. Te koud ? Onder mijn bureau ligt een elektrische ‘Warmevoetenmat’ van 145 Watt ( met timer ).

Ons ‘Bruto’ elektra verbruik over 2022 was 3601 kWh. 'Netto", met aftrek van de eigen consumptie van de PV-panelen, kwamen we uit op 832 kWh op de jaarafrekeningen. 

Efficient; van de bruto opbrengst van de PV-panelen ( 2769 kWh ) hebben we 1824  kWh terug geleverd aan het net, het verschil is direct geconsumeerd.

Foto is van 2016, dus nog zonder PV-panelen.

*) U mist de werkplaats als de CV niet brand. Klopt !. Streven is de temperatuur in de werkplaats niet lager als 10 á 12 graden te laten zakken. En op die temperatuur kun je je kleden ( en ik ben Pensionado, dus geen verplichting meer !)

In de Planning:

  • een IR paneel aan het plafond van de serre (ruimte tussen huis en werkplaats). Dankzij de goede vloer wand en plafond isolatie, verwarmt de zon deze zelfs in de winter al snel tot 15 graden boven de buiten temperatuur.
  • Staan te twijfelen om de CV-ketel dit jaar uit te breiden met het Intergas XTEND Hybride systeem ( Gaat dit voorjaar in productie ). Deze heeft een software connectie met de Xtreme30. Qua ons gas verbruik niet echt rendabel, maar een goede stap naar (bijna) all-electric verwarmen,
  • Wacht even hoe de nieuwe salderingsregeling er na 2031 uit gaat zien, maar een 2e set PV-panelen staat in optie ( 3 kW pp. ).

Tja, je kan bezig blijven. Waar we vandaan komen ( qua woning ), zie :  https://community.eigenhuis.nl/jouw-verhaal-19/boerderij-uit-1910-551

P.S.. Bovenstaande (thermostaat)  instellingen stammen uit 2022. Zijn momenteel aan het experimenteren om alles rond de 19 graden te houden, zonder dat het comfort verloren gaat. Rob Dekker

Reageer