Ervaringen met Solarfreezer?

  • 23 December 2019
  • 60 reacties
  • 10743 Bekeken

Reputatie 3

Mensen,

Ik heb jullie vragen en opmerkingen over de Solarfreezer gelezen. All die vragen heb ik ook gehad. En de antwoorden bleven ook uit. Ik heb toch besloten om het systeem te nemen. De gaskookplaat in de keuken is al vervangen voor een inductie plaat. Nu nog de verwarming vervangen door een Nibe 1255 8 kw systeem en een solarfreezer zak van 5 x 7 m (dus ongeveer 17 m3) onder het huis en de warmtewisselaar achter 10 van mijn bestaande panelen. Deze worden als het goed is op 20 Januari geïnstalleerd. Daarna zijn wij van het gas af. Ik neem een sprong in het diepe. Iemand moet de eerste zijn. Met een kosten van rond de €25,000 (exclusief subside en zonnepanelen) is het inderdaad een duur systeem en zal zich pas na 30 jaar uit betalen. Hopelijk eerder als het systeem minder stoom kost dan verwacht (3800 kWh per jaar) en de gasprijs verder stijgt en de saldering wordt afgeschaft. De installatie had ik het liefst voor de winter geïnstalleerd maar de installateur had het te druk met het vervangen van bestaande ketels voor nieuwe gas ketels dat dit er een beetje bij in schoot. Hopelijk wordt het nog koud na 25 januari zodat ik kan voelen of het huis warm genoeg wordt. Ik draai al met een warmteafgifte temperatuur van de ketel van 45 graden. Op mijn radiatoren heb ik ventilatoren gezet om hun afgifte capaciteit te verhogen. Ik vertel in Aprilk wel hoe het afgelopen is. Nog iemand ook ervaring?

Ruud

RuudWelling 3 jaar geleden

Zoals belooft zou ik in April terug rapporteren hoe het gegaan is met mijn Solarfreezer installatie.

Ga naar de bijlage en je kunt er alles over te weet komen.

Na wat problemen werkt het systeem goed. Hij is echter nog niet in de winter getest omdat in Januari en Februari 2020 het systeem niet goed was aangesloten.

Het grootste nadeel van dit systeem is dat naast de dure Nibe water-water warmtepomp (€7,000) het Solarfreezer packet (PVT panelen, Bufferzak en meng+sturing’s paneel) erg duur is (€10,000). De terugverdien tijd is daardoor ruim meer dan 20 jaar.  Gelukkig is het stroomverbruik acceptabel (rond de 4500 kWh/jaar) in vergelijking met andere systemen.

 

Ik zal volgend jaar om deze tijd de cijfers van een jaargebruik met jullie delen.

Je kunt gerust contact met me opnemen als je nog specifieke vragen hebt.

 

mvg

Ruud Welling

Bekijk origineel

60 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@RuudWelling 

Ik ben benieuwd naar jouw (belastbare) resultaten van de solarfreezer in een echte bedrijfssituatie!

Ik heb nog geen werkelijk (betrouwbare) onafhankelijke meetgegevens kunnen vinden. Alleen een soort eigenreclame van het bedrijf zelf.

Je bent een pionier!

 

Reputatie 5
Badge +1

Beste Ruud,

Moedig en inderdaad een voorloper. In 2013 hebben we deze techniek ook overwogen, maar we hebben uiteindelijk gekozen voor een open bron systeem.

Exclusief zonnepanelen maar inclusief een 50tal heatpipes hebben we € 29.000,- geïnvesteerd. Onze ervaringen zijn tot nu toe, sedert de zomer van 2015, positief.

Ik ben zeer benieuwd naar je resultaten en lees graag je ervaringen.

 

Geert Nap

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @RuudWelling. Bedankt voor je verhaal. Ik ben benieuwd naar je update in April! 

Reputatie 7
Badge +2

Kun je het e.e.a. ook meten?
De hoeveelheid opwekking van het PV deel van het systeem.
En vooral ook de hoeveelheid energie die in de ‘zak’ wordt opgeslagen en hoeveel daar wanneer dan weer uit wordt gehaald?
 

Reputatie 3

De SolarFreezer is nu geïnstalleerd. Het werkt goed als het buiten tussen de 0 en 5 graden is. Ik heb er vertrouwen in dat het ook het huis zal verwarmen als het buiten kouder is. De bufferzak wordt telkens bijverwarmer door de PVT panelen als het buiten warmer is dan de bufferzak (speciaal als de zon schijnt). De zak is nu rond de 3 graden (begin februari 2020). De circulatie vloeistof komt met rond de -2,5 graden in het buffersysteem (Zak + Dak) en is +2,5 graden retour bij de warmtepomp. Deze temperatuur verandert naar behoefte.

Ik heb radiator putten met Speedcomfort ventilatoren. Omdat dit niet ideaal is moet ik de standaard WP stooklijn met 1-2 graden verhogen om het in-huis 20 graden te krijgen (aanvoer temperatuur 36 deg.). De eerste indicaties zijn dat onder deze condities de COP 3,1 is en het stroom verbruik 19 kWh per dag. Als ik meer cijfers heb dan zal ik die hier raporteren.

Hier is een link https://youtu.be/dit9d4jxHNU  naar een youtube video van de installatie. 

 

Reputatie 7
Badge +1

@RuudW Mooi filmpje! Wat is het materiaal van de warmtewisselaars achter de pv-panelen en in de bufferzak? Waar bevinden zich de warmtewisselaars in de bufferzak qua hoogte? - Een stresstest van 2-3 dagen bij -5°C is idd. de proof of the pudding. Maar het wordt steeds warmer:thermometer_face: !

Reputatie 3

De warmtewisselaar is van semi transparant polycarbonate gemaakt. De stook heeft dwarsverbanden binnen in zodat de koelvloeistof (water + Glycol) er verdeeld doorheen stoomt. De wisselaar voor dak en zak zijn van het zelfde materiaal alleen anders van lengte.

De stroken komen in de zak op steunen te staan. De strook is dan 1 -2 can van de boden. Hij is 10 -15 cm hoog. Boven op het voetje zit dan een klem waarin dan een dwarsverbinding wordt gelegd zodat het geheel een raamwerk wordt.

De wisselaar zit dus 2 cm van de bodem en ongeveer 30 cm van de top. Het idee is dat het eventuele ijs dat zich op de wisselaar afzet, door het periodieke warmere dakwater weer los komt en naar de bovenkant van de zak drijft.

Reputatie 7
Badge +1

@RuudW Duidelijke beschrijving van deze warmtewisselaren. Ik had eerst gedacht dat het polypropeen zou zijn. Het idee achter de plaatsing  in de bufferzak klinkt plausibel. Ik ga er dan ook vanuit dat dit met een soort stresstest gecheckt is. Het e.e.a. hangt natuurlijk af van de balans tussen toevoer van warmte van het dak en de afkoeling via de warmtepomp. De praktijk zal uiteindelijk moeten uitwijzen of het ook echt zo werkt.

Met een waterdichte endoscoopcamera zou je de ijsvorming en het vrijkomen eventueel kunnen monitoren (als het echt koud wordt).

Reputatie 3

Zoals belooft zou ik in April terug rapporteren hoe het gegaan is met mijn Solarfreezer installatie.

Ga naar de bijlage en je kunt er alles over te weet komen.

Na wat problemen werkt het systeem goed. Hij is echter nog niet in de winter getest omdat in Januari en Februari 2020 het systeem niet goed was aangesloten.

Het grootste nadeel van dit systeem is dat naast de dure Nibe water-water warmtepomp (€7,000) het Solarfreezer packet (PVT panelen, Bufferzak en meng+sturing’s paneel) erg duur is (€10,000). De terugverdien tijd is daardoor ruim meer dan 20 jaar.  Gelukkig is het stroomverbruik acceptabel (rond de 4500 kWh/jaar) in vergelijking met andere systemen.

 

Ik zal volgend jaar om deze tijd de cijfers van een jaargebruik met jullie delen.

Je kunt gerust contact met me opnemen als je nog specifieke vragen hebt.

 

mvg

Ruud Welling

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 15 april 2020

 

Beste Ruud,

Dank voor de update; ben benieuwd naar de jaarcijfers.

Ik kon de bijlage niet openen, Firefox wilde niet dat het bestand geopend werd, helaas.

Geert Nap

Reputatie 3

Geert,

Ik heb hier een andere PDF versie gekoppeld. Hopelijk is deze wel te lezen.

Ruud

Reputatie 3

Hier nogmaals de laatste versie van mijn verslag. Het is soms moeilijk om de PDF te openen. Do een rightclick en dan download linked file of open in new window. Als het niet lukt dan stuur ik met plezier de pdf file.

Success,

Ruud Welling

Reputatie 3

Hier dan de eerste evaluatie verslag. Hopelijk is die te openen. Anders kan ik hem op sturen.

Ruud

Reputatie 7
Badge +3

Maar voor die € 10.000 heb je tevens ook PVT panelen (dus zonnepanelen).

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 27 april 2020.

 

Beste Ruud,

 

Dank voor de (actuele) informatie, die zonder problemen te openen was.

 

Geert Nap

Reputatie 7
Badge +1

@RuudW Ik sluit me aan - zeer uitgebreide info, chapeau!

- ik heb nu wel de tijd om jouw verhaal goed te bestuderen (het corona -effect).

Een vraag vooraf - heb je een idee waardoor het kwam dat de aansluiting verkeerd was?

Uiteraard is het belangrijk om een heel stookseizoen te kunnen vergelijken met bijvoorbeeld de recente resultaten van l/w-warmtepomp installaties. (Zie de overzichten van Tomexergie)

Reputatie 3

Sorry voor de late reactie. Ik dacht dat ik een bericht zou krijgen als er een reactie was. Dus niet.

De leidingen waren gestript van hun isolatie (rood en blauw) om door het gat in de zoldervloer te gaan. Daardoor was niet goed te zien welke leiding welke was. Ook waren er over de loop van de 2 dagen 2 verschillende monteurs van Solarfreezer bij de installatie betrokken. De locale installeer was niet direct voor de aansluiting verantwoordelijk dus controleerde het ook niet.

Reputatie 7
Badge +1

Beste @RuudW - Ik denk dat een aantal mensen zeer benieuwd zijn naar jouw ervaringen
nu na een heel stookseizoen. Graag een uitgebreid rapport met veel details en meetresultaten!

Reputatie 3

Beste darkfiber,

Ik heb meer dan 365 dagen met ervaring (en meet data) te delen. Ik sta te popelen. Ik ben echter met Solarfreezer in gesprek over mijn interpretatie van de data en om het verbeter plan. De interpretatie van de eventuele verbeteringen hebben echter weer in winter nodig. Zo lang hoeft er echter niet gewacht te worden. Ik kom zo snel mogelijk met iets. Bedankt voor de vraag ernaar. Dat geeft me meer motivatie.

Ruud Welling

Reputatie 7
Badge +1

Beste @RuudW, je bent voor zover ik weet de enige die een solarfreezer installatie competent uit eigen ervaring kan analyseren en beoordelen. Als dit er toe kan leiden dat de prestaties (nog) beter worden is dit een geweldig resultaat. Ik ben zeer benieuwd!

Reputatie 3

Hallo Allemaal,

Hier dan eindelijk mijn evaluatie na 16 maanden gebruik van het Solarfreezer systeem. Ik heb voor mezelf heel wat evaluaties geschreven en elke keer wist ik niet of ik optimistisch of pessimistisch moest eindigen. Hier dan een optimistische versie. Het systeem heeft voor mij gewerkt maar…. Soms lijkt de bufferzak meer een “ijsblok” aan het been. De weinige warmte dat van de PVT panelen komt in de winter wordt direct opgeslagen in de bufferzak waardoor en niets meer over blijft voor de warmtepomp. De circulatie temperatuur is laag (tot -10 graden) om voldoende warmte ut de buffer te halen. Daardoor is de bron temperatuur in de winter lange tijd onder de nul graden. Het verwarming systeem vraagt om 40 graden of meer. Er moet dus 45+ grasden verwarmd worden. Dit kost veel energie.  Lees verder de bijlage.

Het probleem is op te lossen door meer PVT panelen te plaatsen. Er komt gewoon niet genoeg warmte van de 15,4 m2 PVT panelen. De woning vraagt om 98 kWh/dag terwijl de PVT panelen maar  80 kWh kunnen leveren. Hierdoor moest er elektrisch worden bij verwarmd op 32 van de 60 winterdagen. Dus ik kreeg de woning wel warm maar het koste wel 5700 kWh stroom. De offerte had het over 3900 kWh. Ik ga nu achter nog eens 12 bestaande PV panelen warmtewisselaren laten plaatsen. Helaas moet ik nu weer een jaar wachten om te zien of deze aanpassing voldoende is om het stroomverbruik binnen de perken te houden. Dus volgendjaar april weer een update.

Groeten Ruud Welling

Directe communicatie kan via wellingrwf@yahoo.com

Reputatie 7
Badge +1

@RuudW Een zeer uitgebreid technisch onderbouwd ervaringsbericht! - vooral de vergelijking met een triple solar installatie op enkele kenmerkende prestatie-indicatoren  is verhelderend. Ik ben het eens met jouw conclusie dat het temperatuurniveau van de verwarming omlaag moet. De additionele convector in de YT-clip is wel een klein monster en waarschijnlijk niet goedkoop. Wordt deze ook nog geboost?

Als je de berekende 3900 kWh (hoeveel graaddagen?) in perspectief wil plaatsen kan je misschien nog het vroegere gasverbruik (eventueel ook per graaddag) erbij vermelden. Jouw (geschat) verbruik voor sww is wel vrij laag, dit zou in principe in een relatief hoge totale sCOP kunnen resulteren.

Jouw eerste technische evaluatie geeft nu een duidelijker beeld  van de Solarfreezer techniek uit de praktijk. Wat de prestaties en het onderhoud (onderdelen!) tijdens de levensduur van de installatie aangaat moeten we nog afwachten.
Voor een goede afweging zouden nog de financiële aspecten zeker mee gewogen moeten worden.

 

Reputatie 3

Mijn woning had een zonneboiler met een 70 L buffervat. Dit is in het systeem opgenomen. Daardoor is er geen warmte voor warm water nodig op 99 van de 441 dagen (22 %). De Jaga TL radiator heeft ventilatoren. Zie de video voor details.

Ik weet niet hoe de geschatte waarde van 3900kWh tot stand is gekomen.  De installateur had al mijn gas data als ook de EPC berekeningen van mijn huis. Ik heb toentertijd om meer PVT panelen en een grotere bufferzak gevraagd maar dat was niet nodig. Dit zou het dan ook nog duurder hebben gemaakt. Nu waren de installatie kosten €21,500 inclusief €2800 subsidie. Daar komt dus nu de extra radiator (€1206) en de extra PVT panelen bij. Deze laatste kosten zijn nog niet bekend. Let wel de warmtewisselaar wordt achter de bestaande panelen geplaatst. Dus die zijn daarom al goedkoper dan de tripleSolar panelen die met een PV laag komen. 

Hieronder mijn oude gas cijfers.


De C.O.P van mijn systeem is beroerd. De rode punten zijn de fabriek opgave. Boven de 44 graden verhoging is het een combinatie van de e-coil and de compressor. De compressor is echter teruggeshakelt bij -10 graden circulatie temperatuur uit veiligheidsoverwegingen overwegingen. De COP data is inclusief warm water en de 2 circulatie pompen. De financiële breakeven point is rond de 2,5. In publicaties lees je vaak over hoge COP waarden. Die zie ik niet. Voornamelijk omdat mijn bron temperatuur zo laag is. 

Als er nog meer vragen zijn laat het me dan weten.

Ruud Welling

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 7 mei 2021.

 

Beste Ruud,

Hartelijk dank voor de complete informatie van onlangs. Ik hoop dat de verbeterplannen in 2022 zullen slagen. Met name de COP/SPF waarde kan wel iets voordeliger voor jou.

Groeten

 

Geert Nap

Reputatie 2

Geachte community,  heer Welling, 

Ik ben nieuw op de site maar ben hier al meerdere malen langsgekomen op dit topic. Vooral omdat ik ook op zoek was naar informatie en ervaring met de SolarFreezer. Na dit topic gelezen te hebben maakte ik mij enigzins zorgen omdat ik het systeem al besteld had. 

Het systeem draait bij mij thuis nu twee maanden. Zou eigenlijk 4 oktober geplaatst worden, maar door verschillende factoren is dat verlaat naar 1 december.

Na de informatie op deze site was ik zeer sceptisch en heb mijn installateur echt achter zn broek gezeten om zaken zoals hier op de site omschreven  te voorkomen. 

1 januari heb ik het eerste maandoverzicht uit de warmtepomp uitgelezen en tot mijn verbazing heeft de warmtepomp slechts 215 kwh verbruikt. Een heel stuk minder dan de verhalen op deze site.

Mijn woning komt uit 2017 . 3 woonlagen en op elke laag vloerverwarming. Op de derde woonlaag heeft een radiator gestaan maar die heb ik bij het plaatsen vd dakkapellen laten verwijderen. Woning is gebouwd met een warm dak, geïsoleerde muren, geïsoleerde vloer en triplex glass in een houten kozijn. Houten voordeur en raamkozijnen die, om binnen de kosten te blijven, natuurlijk de goedkoopste goeie waren. Die wil ik mettertijd nog vervangen.

Mijn ervaringen met SolarFreezer zijn dus tot op heden positief. En ik zou het anderen meteen aanraden. Maar ik vertel er ook bij dat er wel een bepaalde ondergrens is. Een lek kippenhok ga je er niet mee warm krijgen. Het warmteverlies moet bekend zijn en eerst aangepakt worden. Het afgiftesysteem moet kloppen bij het warmteverlies van de woning. Ik zelf zit met een idee te spelen om decentrale units van Itec (Innova 2.0 15HP H2O water/lucht warmtepomp) via het cv-zijdig buffervat aan te sluiten. De vloerverwarming is traag en om toch wanneer de vrouw weer klaagt over de temperatuur,  snel een uurtje de airco aan te doen om zo ook een systeem ernaast te hebben voor deze momenten. Veel extra energie zal er niet nodig zijn want het buffervat wordt op temperatuur gehouden tegen lage kosten, maar daarentegen heeft de airco in de zomer een betere uitwerking. Via de vloer zal men alleen top-koelen. Dus slechts een graad of 3 a 4 verschil met buiten. Ook aangenaam. Maar wil je ook ontvochtigen is dit systeem fantastisch en alles via de warmtepomp. Via deze weg regenereert de buffer in de kruipruimte. Bij mij ligt de buffer op Tonzon folie waarmee ik de bodem van de kruipruimte heb afgedekt. De kruipruimte was zeer vochtig en m'n vloerisolatie was doorweekt. Nadat ik voor bodemafdekking en ventilatie had gezorgd was de ruimte binnen 4 weken droog. Alle vocht afgevoerd via de ventilatie. Het water bleef omhoog komen maar blijft netjes onder het folie. Het is een laagje van zo'n 7 cm maar ik heb het idee dat ik daarmee de buffer heb vergroot. Ik heb ook ,zoals ik hier eerder las, gevraagd voor meer dakcollectoren en een grotere buffer. Het advies was om dat vanwege de bijkomende kosten en maar beperkte verbeteringen niet te doen. Het zou alleen meer kosten en niet de pomp efficiënter laten werken. Sowieso omdat je eerst de extra kosten moet afschrijven. 

Ik ben niet a-technisch maar ook geen installateur. Ik snap wel welke bepaalde factoren van belang zijn voor dit systeem. Een BMW kan 260 km/u rijden,maar bij 90km/u kom je er het verst mee. Zo ook met dit systeem. Het moet zn gang kunnen gaan en kunnen optoeren als het nodig is. Om constant volgas te draaien is voor geen enkel systeem aan te raden, ook al is die optie er. 

Ik vond na alle berichten hier en ook de vergelijking met Triple Solar dat er ook een ander verhaal over SolarFreezer online hoorde te staan.

Ik wil het graag hierbij laten. Ik zie u verslag ,komende april, graag tegemoet.

 

Met vriendelijke groeten 

Jurgen

Reageer