Beantwoord

Goede voorbeelden van infrarood panelen

  • 22 February 2019
  • 15 reacties
  • 3797 Bekeken

Hallo allemaal, ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden voor een infrarood paneel in onze zithoek.
Hebben jullie hier goede ideeen en voorbeelden van?

Iemand dit bv al in gebruik en welke vormen zijn hiervan beschikbaar? Tips hoe en waar je die het beste kan plaatsen?

Ben benieuwd of er iemand al ervaringen mee heeft....bedankt!!
icon

Beste antwoord door HuibvanWijck 10 April 2019, 00:01

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 2
Ik heb een IR radiotor aangeschaft voor 119 euro en deze op proef in de huiskamer geplaatst. HB Basic van TecTAke 1000W 100x50 cm. Na wat testen ingesteld op de laagste stand (1 van 3)). Stroomverbruik ging hierdoor ongeveer 200 kWh omhoog in de maanden dec, jan en febr. Gasverbruik ging met 30% naar beneden. Ik heb zonnepanelen en zonneboiler, normaal jaarverbruik gas was 1400 m3, nu tussen 1 feb 2018 en 1 feb 2019 730 m3. Dit komt mede door na isoleren van alle spouwmuren en opnieuw afstellen van de aanvoertemperatuur van de CV (van 85 naar 55 graden). De plaatsing kan als radiator gedaan worden met muurbevestiging, Ik heb m op pootjes staan.
Ik heb een IR paneel aan de muur in de keuken, gericht op zitplek aan tafel.
Als het koud is zet ik het paneel 20 minuten aan. Dus ik kies heel gericht het gebruik van IR
Aan tafel voelt het heel behaaglijk
De aankoop prijs verschilt nogal, heb me via internet informatie gewonnen en aantal verschillen ontdekt.
Paneel van 50/100 aangeschaft. Ik heb 8 zonnepanelen.
Reputatie 7
Badge +3
Iemand heeft in een ander topic geplaatst wat het nadeel is van IR-panelen aan het plafond. Die verwarmen namelijk alleen je hoofd en schouders. Het effect van een paneel aan een wand is dus beter.
Ik heb ook wel nagedacht over ir-panelen. Loop wel tegen wat issues aan.
Ten eerste kan ik geen winkel of bouwmarkt vinden waar ik deze panelen live/werkend kan bekijken. Zie voldoende leverancier op het internet, maar wil deze wel eens in werking zien, en het oog wil ook wat.
Het plaatsen lijkt simpel, maar zo’n snoer wegwerken op de muur of plafond verdient niet de schoonheidsprijs.
Hoe warm wordt zo’n paneel? Kan je ze zonder gevaar voor huisdieren/kinderen aanraken?

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ken ze van een noodkantine (en nood kleedruimte). Verder was daar geen verwarming (buiten passieve zonnewarmte). De panelen hingen aan het plafond. Het stroomverbruik is mij onbekend. De enige mogelijkheid lijkt mij verder alleen maar het bezoeken van een beurs. Waarbij je dus eerst op die site moet kijken welke bedrijven er een stand hebben. Sowieso ben ik ook geïnteresseerd in de Speed Comfort radiatorventilators.
Reputatie 3
Ik heb vraagtekens gehad hoe mij een IR paneel zou bevallen. Ik heb er een gekocht al test van 450W en in de badkamer opgehangen. Omdat ik geen gaten wilden maken in het stucwerk heb ik hem aan de centraaldoos gehangen. Hier is tevens de stroom vandaan gekomen. Ik heb hem geschakeld op het licht, maar als je schakelende (douche) ventilator hebt is het wellicht beter om hem daar mee te schakelen. Het beviel ons erg goed. Op de begane grond stoken we met vloerverwarming. En vooral in de avonduren stond de verwarming aan. De badkamer kon erg koud zijn, vooral in de ochtend, en met een IR paneel is het veel comfortabeler. Ik moet zeggen dat het me wel langer duurde voordat deze echt warm is. 5-10 minuten moest deze wel opwarmen.
Reputatie 2

--- en opnieuw afstellen van de aanvoertemperatuur van de CV (van 85 naar 55 graden).

Met een buitentemperatuurvoeler kun je de aanvoertemperatuur afhankelijk maken van de buitentemperatuur. Hoe kouder buiten, hoe hoger de aanvoertemperatuur om het huis warm te houden.
Daarmee voorkom je dat het 's winters in huis niet warm krijgt en dat 's zomers die temperatuur nog lager wordt ingesteld.
Reputatie 1
Ik heb ook wel nagedacht over ir-panelen. Loop wel tegen wat issues aan.
Ten eerste kan ik geen winkel of bouwmarkt vinden waar ik deze panelen live/werkend kan bekijken. Zie voldoende leverancier op het internet, maar wil deze wel eens in werking zien, en het oog wil ook wat.
Het plaatsen lijkt simpel, maar zo’n snoer wegwerken op de muur of plafond verdient niet de schoonheidsprijs.
Hoe warm wordt zo’n paneel? Kan je ze zonder gevaar voor huisdieren/kinderen aanraken?

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.
Reputatie 1
Ik heb in mijn huis (25 jaar oud, 2 onder 1 kap met inhoud van 500 m3) besloten om geheel van het gas af te gaan. Dit om meerdere redenen.
In 6 ruimtes (hal, keuken, studeerkamer, 2 slaapkamers en zolder heb ik in totaal 6 infrarood panelen geplaatst. 700-1000 watt per ruimte met draadloze themostaat.. Aangeschaft bij Polarheat in Lelystad. Kosten panelen 300 a 400 eur per stuk. Heerlijk en in 5 min warm. kabels mooi weg te werken naar lichtpunt.
Voor de woonkamer (50 m2) heb ik verwarmingsfolie aangeschaft. 6 banen van 0,6 mtrx 3 mtr (1500 watt) en 6 banen 0,6 x 6mtr 3000 watt) die tegen het plafond zijn aangebracht op tengels ( tussen de tengels styroporplaten als isolatie). Tengels 22x50 mm elke 30 cm. 2aparte groepen dusp. Reken met 33 kwh per m3! Service en voorlichting (kennis) van Jari van Polarheat perfect. Ook nog de goedkoopste! Verwarming woonkamer komt op EUR 1200 incl 2 thermostaten.
Warmtepomp is geen goede keus: voldoet niet (denk aan luchten van ruimtes)

, veel lawaai en hoog energieverbruik. I.v.m. massief parket is vloerverwarming geen optie.
Koken doen we nu op inductie. Boiler 85 ltr voor badkamer en keukenboiler 10 ltr.
Badkamer vloerverwarming en handdoeken radiator alsmede solardouche op aparte groep 1500 watt)..
Wordt gevoed door 29 zonnepanelen 320 Piekwatt. (Neem glas op glas!) 25 jaar opbrengst garantie.
Kosten totaal EUR 10500 incl 2300 eur kosten electricien om meterkast geheel aan te passen en Liander maar excl aanschaf zonnepanelen.
Plafondverwarming heb ik afgedekt met spanplafond (Nibbixwoud). Kostte een extra eur 3000. Zo mooi. Warmteafgifte folie max 57 graden.
Tip: Laat niet je meter vervangen door een slimme meter. Deze schijnt niet nauwkeurig te meten heb ik me laten vertellen (terugleververmogen).
Met de afgelopen koude maand zit mijn electr verbruik op eur 1000 kwh/mnd maar door panelen wordt elect rekening eur 50/mnd (vastrecht 3x35A).
Ik kan iedereen dit aanbevelen. En als salderingsregeling komt te vervallen plaats ik een accu die op termijn beter en goekoper worden.
Ik ben de eertse in NL met de combinatie infrarood plafondverwarming met spanplafond. Kan het iedereen aanraden.

Reputatie 3
Dát ziet er goed uit!
Reputatie 1
Als je nou eens naar je werkgever loopt en hem vraagrt voor jou de zonnepanelen aan te schaffen en je dus niet zelf hoeft te doen. Hij kan betere prijs krijgen voor gezamenlijke inkoop, kan subsidie krijgen en jou als werknemer een mooie regeling aanbieden: bijvoorbeeld terugbetalen door kleine maandelijkse inhouding op je salaris gedurende een x-aantal jaren.
Reputatie 1

Ik heb ook wel nagedacht over ir-panelen. Loop wel tegen wat issues aan.
Ten eerste kan ik geen winkel of bouwmarkt vinden waar ik deze panelen live/werkend kan bekijken. Zie voldoende leverancier op het internet, maar wil deze wel eens in werking zien, en het oog wil ook wat.
Het plaatsen lijkt simpel, maar zo’n snoer wegwerken op de muur of plafond verdient niet de schoonheidsprijs.
Hoe warm wordt zo’n paneel? Kan je ze zonder gevaar voor huisdieren/kinderen aanraken?

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.
Reputatie 1
Firma Solarheat in Lelystad. zGoogle maar eens. Zeer deskundig en snel in communicatie (deze week nog effe op vakantie). Denk ook eens aan verwarmingsfolie tegen het plafond.
Reputatie 7
Badge +3
In zijn brief van juni 2018 gaf minister Wiebes aan dat met de vervanging van de salderingsregeling door een terugleversubsidie de slimme meter verplicht wordt.

U bent wel erg optimistisch over de prijs én kwaliteitsontwikkeling voor zomer-winter opslag van accu's. Neem alleen al het ontladingsverlies tijdens de opslag zelf. Het zou ook veel economischer om een aandeel te kopen in een windpark op zee aangezien er in de winter juist een piek in de productie van windstroom is (er is thans een regeling 'opwekken op afstand' of te wel de 'Regeling Verlaagd Tarief' of te wel de Postcode Roos Regeling maar vooralsnog geen fiscaal aantrekkelijke regeling die dit met zeewind mogelijk maakt. Bij vervanging van de salderingsregeling is er, technisch, gezien dus wel ruimte om de huidige pioneers met IR-panelen belastingtechnisch tegemoet te komen).

Ik heb ook wel nagedacht over ir-panelen. Loop wel tegen wat issues aan.
Ten eerste kan ik geen winkel of bouwmarkt vinden waar ik deze panelen live/werkend kan bekijken. Zie voldoende leverancier op het internet, maar wil deze wel eens in werking zien, en het oog wil ook wat.
Het plaatsen lijkt simpel, maar zo’n snoer wegwerken op de muur of plafond verdient niet de schoonheidsprijs.
Hoe warm wordt zo’n paneel? Kan je ze zonder gevaar voor huisdieren/kinderen aanraken?

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.

Misschien is het ook even handig om aan te geven in welke regio je zoekt :wink:

Ik ga mijn badkamer, de bijkeuken en de gang bij de voordeur (allen rond de 5m2) verwarmen met een IR-paneel. Op de badkamer komt een 1000W paneel te hangen, in de andere ruimtes komen 350W panelen te hangen.

Ik heb de panelen gekocht bij Duucon in Sittard, die hebben ze ook aan de wand hangen. Een plafondpaneel wordt overigens warmer dan een wandpaneel, dit is een soort aanraakbeveiliging. Een wandpaneel wordt tussen de 80 en 100 graden warm, soms iets meer nog.

Gr. Mischa

Reageer