Beantwoord
Hoe ga je van het gas af als je een heteluchtverwarming hebt?
In alle artikelen over hoe gaan we van het gas af, gaat men uit van een centrale verwarming met radiatoren met water.
Ik heb een eenvoudige woning, bouwjaar 1966, gekocht in 1984, met heteluchtverwarming. In 2014, toe we nog niet van het gas af moesten, heb ik een nieuwe cv-ketel aangeschaft, kosten 6500 euro, hij gaat minimaal 25 jaar mee, dus tot 2040. ( dan hoop ik 94 te worden) .
Een fabrikant van warmtepompen wist niet hoe ik van het gas af moest, de fabrikant van mij cv-ketel, Brink in Staphorst, weet het ook niet. Wie wel?
Ik heb een eenvoudige woning, bouwjaar 1966, gekocht in 1984, met heteluchtverwarming. In 2014, toe we nog niet van het gas af moesten, heb ik een nieuwe cv-ketel aangeschaft, kosten 6500 euro, hij gaat minimaal 25 jaar mee, dus tot 2040. ( dan hoop ik 94 te worden) .
Een fabrikant van warmtepompen wist niet hoe ik van het gas af moest, de fabrikant van mij cv-ketel, Brink in Staphorst, weet het ook niet. Wie wel?
Beste antwoord door Driepinter
Sorry ik begin u nu pas beter te begrijpen. Ik denk dat u slachtoffer bent van het feit dat vrijwel alle bezitters van lucht lucht warmtepompen (de airco dus die tegenwoordig immers omkeerbaar is en in de verwarmingsmode ook een hoog rendement geeft) deze niet voor verwarming gebruiken. En dat derhalve een subsidie voor lucht lucht warmtepompen in de praktijk neer komt op een subsidie op energieverslindende airco's die alleen voor koeling gebruikt worden.
Misschien dat er wel een subsidie voor lucht lucht warmtepompen gegeven kan worden als deze 'airco' gebruikers aan kunnen tonen dat ze in de zomer weinig stroom gebruiken (direkt, dus los van de huidige saldering in het geval van zonnepanelen) en in de winter weinig gas.
Als dit een mogelijk oplossing is, heeft u een heel goed punt gemaakt. Ook omdat met lucht lucht er gewerkt kan worden met een lagere condensor temperatuur en dus met een hoger rendement (in plaats van dat eerst cv water opgewarmd moet worden om vervolgens met Laat Temperatuur Radiatoren lucht opgewarmd moet worden.
Bekijk origineelMisschien dat er wel een subsidie voor lucht lucht warmtepompen gegeven kan worden als deze 'airco' gebruikers aan kunnen tonen dat ze in de zomer weinig stroom gebruiken (direkt, dus los van de huidige saldering in het geval van zonnepanelen) en in de winter weinig gas.
Als dit een mogelijk oplossing is, heeft u een heel goed punt gemaakt. Ook omdat met lucht lucht er gewerkt kan worden met een lagere condensor temperatuur en dus met een hoger rendement (in plaats van dat eerst cv water opgewarmd moet worden om vervolgens met Laat Temperatuur Radiatoren lucht opgewarmd moet worden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.