HR++ glas verkeerd om geplaatst. De warmte terugkaatstende coating werkt dan juist tégen zonnewarmte ?

  • 12 February 2020
  • 5 reacties
  • 6623 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt actieve zonne-energie (PV-panelen en zonnecollectoren) hoe je dus actief zonnewarmte benut. En je hebt passieve zonne-energie. Dat is dus dat je, passief, je huis verwarmt door door de ramen de zon naar binnen te laten schijnen.

Nu is er echter dubbelglas met behalve een goed isolerend edelgas tussen de glaslagen ook een warmte terugkaatsend metaallaagje aan een binnenzijde van een glasplaat.

Nu is het echter de vraag waar wil men dat metaallaagje hebben. Wil je de warmte van binnen (zie radiatortekentje) terug naar binnen gekaatst hebben of wil je (in de zomer) de warmte van de zon terug naar buiten gekaatst hebben? (Vooral als je geen rolluiken hebt).

In dat laatste geval wordt in de winter de passieve zonnewarmte niet benut. En ten tweede wordt met het metaallaagje op een glaslaag aan de buitenzijde de warmte van binnen niet terug gekaastt. Mijn stelling is dus dat je dan dus géén hr++ glas hebt.

 

Zie onder hoe het wel zou moeten. Het warmte terugkaatsende metaallaagje zit aan de binnenzijde (radiatorzijde)

, stage liep of alleen vaak een bibliotheek bezocht. Wie weet is de wereld dan toch klein. Als u haar kent, ze gelukkig is met een ander of ze het helemaal niet kan zijn, hoor ik het graag.


5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter Mijn stelling is: Het maakt bijna niets uit. De Ug-waarde (dat is de meetwaarde voor de glasisolatie) neemt misschien minimaal af  (<0,05). De oude classificatie HR++ trekt zich daarvan sowieso niets aan.

Als de glaszetter de ruiten verkeerd om monteert moet hij dat natuurlijk herstellen.

Reputatie 7
Badge +3

 

Als de glaszetter de ruiten verkeerd om monteert moet hij dat natuurlijk herstellen.

Maar als er nu niets afgesproken wordt ? In de zomer de direct instralende zonnewarmte buiten houden is natuurlijk ook isolatie.

 Mijn mening is dat er wel onderscheid gemaakt moet worden tussen dubbelglas waarvan het metaallaagje de warmte terug naar binnen kaatst  of de warmte terug naar buiten kaatst.

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter De terugkatsing van de belangrijke langgolvige IR-straling door de metaal(oxide)laag gebeurt in beide richtingen, met het onderscheid dat de overgang glas/metaaloxide iets beter werkt dan de overgang gas(argon)/metaaloxide. In beide richtingen wordt dus gereflecteerd. Hoe groot het verschil is weet ik niet. Maar het is minimaal.

De zgn. g-Wert (zon toetredingsfactor aka ZTA ) voor de solare winsten is bei verkeerde inbouw wel iets kleiner. Maar hiervan heb je alleen last op zuid.:laughing: YMMV

Reputatie 7
Badge +2

Volgens de site van Milieu Centraal is de coating waar jij het over hebt (aan de spouwzijde van het dubbelglas) een coating die warmte weerkaatste maar licht doorlaat.
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/isoleren-en-besparen/dubbel-glas-hr-glas-en-triple-glas/

Dan zou het dus idd niet bijster veel uit moeten maken of die aan het binnen of buiten glas zit?

Reputatie 7
Badge +3

In de offerte voor vervanging van mijn ramen door HR++ glas staat de coating op de spouwzijde kamers. In de zomer zal het grootste deel van de zonnewarmte door mijn rolluiken buiten worden gehouden terwijl ik in de winter, op zonnige dagen en bij geen schaduw, dus gebruik kan maken van passieve zonneenergie.

Reageer