Beantwoord

Ionisatie cv ketel of boiler Wie heeft hier al ervaring mee opgedaan?

  • 4 October 2019
  • 14 reacties
  • 2551 Bekeken

Een nieuw product op de markt is de ionisatie cv ketel of boiler. Men claimt een energie omzettings-coëfficiënt van 3 en dus vergelijkbaar met de warmtepomp. Daarenboven heeft het ionisatie systeem nog meerdere voordelen. In combinatie met zonnepanelen een nieuw innovatief product?

Wie heeft ervaring met deze apparatuur en waaruit bestaat die ervaring? Voldoet de installatie aan de verwachtingen en graag daarbij een indicatie van gasverbruik voor installatie en huidige elektrisch verbruik van de ionisatie ketel of boiler.
icon

Beste antwoord door Pieter Veen 19 December 2019, 12:56

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@DriepinterMooi verhaal - de “ionisatie cv pomp” volledig ontleedt - tot op het bot  - euh, ik bedoel tot de blanke electradraad. Maar ik vrees dat de meeste leden van de VEH waarschijnlijk niet snappen waarom de “ionisatie cv pomp” gewoon volksverlakkerij is. Ik hoop dat deze verwarmingsspook z.s.m. uit de diverse fora verdwijnt.
Is het nodig dat we nog meer ervaringsberichten over dit apparaat lezen?

Dit kan inderdaad niet anders dan oplichting zijn. Zie deze draad

Ook wij zijn zeer geïnteresseerd in de Ionisatie CV ketel. Wat ik begrijp is dat de ionisatie ketel alleen voor verwarming zou kunnen toepassen NIET voor warmwater. Echter met een “driewegklep” zou je toch ook de (zonne)boiler moeten kunnen verwarmen.
Er is nog geen subsidie beschikbaar voor de Ionisatie pomp, deze zou volgens de fabrikant in aanvraag zijn.
Reputatie 7
Badge +1
Ervaringsberichten over de "Reduxion Ecoliner" (de Hardenbergse blauwe doos) lijken me in deze context ook zeer interessant, omdat deze als energiezuinig alternatief voor de cv-combi-ketel wordt geadverteerd.
Zijn er VEH-leden welke hiermee ervaringen hebben?
Reputatie 7
Badge +3
Hoax c.q. bedrog. De besparing van dit product wordt vergeleken met een andere ELEKTRISCHE cv-ketel. Waar de COP van 3 vandaan zou komen, lijkt mij ook een raadsel. Ik ken wel wat van natuurkunde maar de techniek die dit zou moeten realiseren is voor mij totaal onbekend.

https://www.vlwonen.nl/ionisatie-verwarming-als-alternatief-op-de-traditionele-cv-ketel/

Wij hebben de ionisatie cv-pomp laten plaatsen als alternatief voor gas. Onze energierekening is opgelopen, we verbruiken nu ruim 1700 kwh per maand extra voor deze ionisatie cv pomp. De winter is net begonnen, we vrezen dat het verbruik nog verder zal oplopen. Het is niet meer te betalen en daarom overwegen we deze te laten verwijderen.

Reputatie 7
Badge +3

 

Nu gaat verduurzaming natuurlijk niet in 1e instantie om geld, maar het is wel een factor die voor veel mensen van belang is :)

Een elektrische ketel is natuurlijk geen verduurzaming. Dat is namelijk een 1 op 1 verwarming i.t.t. een warmtepomp (of infraroodverwarming die volstaan met een lagere ruimte temperatuur). Als een elektrische cv ketel verduurzaming is kan je ook net zo goed naar de Gamma voor 8 elektrische kacheltjes. Elk kacheltje heeft een thermostaat en ben je voor het inregelen van de temperatuur voor elke aparte kamer ook nog eens goedkoper uit (dure thermostaatkranen op de cv radiatoren zijn dan niet nodig want die gebruik je dan namelijk niet meer).

Eén user maakt zich sterk voor warmtepompen met grondwater als warmtebron i.p.v. lucht-warmtepompen vanwege het hogere rendement. En een andere user keurt de veel inëfficiëntere elektrische 1 op 1 verwarming goed. Mijns inziens komt de “energie efficiënte” “ioniserende” elektrische ketel dicht bij oplichting/bedrog. Een zaak voor consuwijzer.

Wellicht is de elektriciteitsaansluiting ook nog eens verzwaard moeten worden. Met 1:1 elektrische verwarming redt je het niet met een 3x25 Ampere aansluiting.


@DriepinterAls je stelt dat het elektriciteitsnet dat nooit aan zal kunnen, dan neem ik aan dat je bedoelt zonder aanpassingen?
De kans dat de toekomst stroom-intensiever wordt lijkt me vrij aannemelijk en dus ook dat het net daarop moet worden aangepast, daar waar nodig.
 

Ook zonder 1 op 1 elektrische verwarming is er een verzwaring van het elektriciteitsnet nodig. Ook vanwege het opladen van de elektrische auto's. Maar dat zal veel minder zijn in het geval van warmtepompen en (verstandig gebruikte) infraroodpanelen.

Reputatie 7
Badge +3

Van het internet geplukt. De “ionisatie cv pomp” is gewoon oplichting. De eerste wet van de thermodynamica is dat energie niet verloren gaat en er ook geen enerigie uit het niets kan ontstaan. De verkoper van de ‘ionisatie cv pomp’ schoffeert deze wet en mocht dat niet zijn dan kreeg hij de nobelprijs voor de natuurkunden. Ook het gegeven “door ionisatie gaat de watermoleculen harder bewegen en ontstaat dus thermische energie". Wie een beetje natuurkunde kent weet dat moleculen altijd harder bewegen als ze warmer worden. Kijken wat consuwijzer met mijn melding gaat doen.

[quote]

ZonderGas Ionisatie CV pomp

Wow … hier gaan we echt los met het misleiden van klanten … hallo Autoriteit Consument en Markt?  Het bekt gelijk al lekker, een ioniserende pomp, dat we daar niet eerder opgekomen zijn! Het woord “pomp” doet denken aan de efficiënte warmtepomp dus dat wekt alvast vertrouwen. Ik vermoed dat met de pomp de circulatiepomp bedoeld wordt, deze zit in elke CV-ketel. En dat ioniseren dan? Dat is gewoon een manier om het water zelf als weerstand te gebruiken ipv een dompelaar zoals die in een gewone boiler (zie hieronder) zit.

“Door deze energie gaan de moleculen sneller bewegen en wordt elektriciteit in thermische energie omgezet.”

Dit is brugklas-natuurkundige taal voor: een weerstand zet elektrische energie om in warmte. Geen leugen maar wel dikdoenerij.

“Omdat er geen sprake is van een weerstand zoals bij gebruikelijke verwarmingssystemen is de ionisatie ketel heel snel op temperatuur (binnen een paar seconden).”

Oeps, toch nog een leugen… alleen snappen ze zelf niet wat ze schrijven….

“Het grote voordeel van Ionisatieverwarming is dat deze een energie omzettingscoëfficiënt van 3:1 heeft.”

Ik hoop voor hun dat ze bedoelen 1:3. Dat staat bij warmtepompen voor 1 kWh elektra in, 3 kWh warmte uit, een Coefficient of Performance ofwel COP van 3.  Dat kan prima omdat een warmtepomp laagwaardige thermische energie verplaats van buiten naar binnen. Met weerstanden kan dat echter niet. En daarmee zijn we bij het regelrechte bedriegen aangekomen. Als dit waar zou zijn dan hadden ze morgen een extra editie van de Nobelprijs voor Natuurkunde ingelast. De wet van behoud van energie is een van de oudste en best begrepen natuurkundewetten. Ioinisatieverwarming gaat dit niet omver gooien. Dit apparaat is COP1, punt uit.

Ze maken zelf een handig lijstje waar ik wat van kan vinden, dus per punt:

  1. Zal in de praktijk gehaald worden als de ketel die verwijderd wordt een kapotte VR ketel was, geen verdienste van deze oplossing. Zie ook 20.
  2. Geldt voor elke doorstroomverwarmer
  3. Er zit ook geen peperkoek in
  4. Uhm…ja, dat was met de overstap van moederhaarden op olie naar gas-ketels opgelost
  5. Duidelijk
  6. Behalve de CO2 en fijnstof van de gas- of kolencentrale
  7. JUIST niet, PV levert niks op in windstille koude nacht als de ketel aanstaat
  8. Dat zullen we maar aannemen
  9. Waar, dat is waar voordeel elke doorstromer
  10. Waar, dat is waar voordeel elke doorstromer
  11. Waar, dat is waar voordeel elke doorstromer
  12. Waar, dat is waar voordeel elke doorstromer
  13. Volgens mij is “de snelheid” van je verwarmingsbron niet zo belangrijk. Dit is gewoon een effect van elke weerstandverwarming, zie de broodrooster.
  14. Dat is waar, behalve dat dat in NL nog nooit gebeurd is. Deze eeuw hadden we 1 dag waarop het kwik onder -10C bleef.
  15. Waar, dat is waar voordeel elke doorstromer
  16. Aandachtspuntje, wat als de website, FLOEP, verdwijnt zo snel als ie kwam, hoe kom je dan elke 10 jaar aan een nieuwe ionisator?
  17. Zien, dan geloven
  18. Maak een plan?
  19. Lang leven de elektronische regeling
  20. TADAAAAAAA!!!!! (BevorderT, trouwens)

Daar gaan we even op in. Waterzijdig inregelen kan, getuige praktijkcijfers van leveranciers van kwaliteitsoplossingen, besparingen opleveren die wel oplopen tot 40%. Het is dan ook 1 van de beste tips die ik gratis weggeef aan mijn toehoorders….. maar natuurlijk geen produkteigenschap van de ionisatieverwarming.

1 Fase 400 Volt …. schiet mij maar lek…..en na “fase intensiteit” haak ik definitief af…. NEXT!

[/quote]

Reputatie 4
Badge +3

Een van onze kennisexperts heeft zich over de ionisatie ketel gebogen en heeft in dit topic een antwoord gegeven. 

Reputatie 4
Badge +3

Hi @NolK. Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. Bedankt voor je comment. Dat je nu meer moet gaan betalen is natuurlijk niet fijn. Wat zou jij @WendyK nu adviseren? Je geeft aan dat je jouw ionisatie cv-pomp overweegt te verwijderen. Heb je ook al een alternatief op het oog? Ik hoor het graag! 

Reputatie 7
Badge +2

@NolK Wat is de reactie van de leverancier hier op?
 

Met 1700kWu per maand kom je boven de 20Kwu per jaar uit,
dan gaan er volgens mij ook andere zaken spelen, zoals grootverbruikers tarieven etc.?

Reputatie 7
Badge +1

@NolKWat was jouw gasverbruik in een november?

1700 kWh komt overeen met minimaal 180 m³ gas, eerder rond de 200 m³  bij "normale” gasgestookte cv-installaties.

De “ionisatie cv pomp” (wat een naam) is in gebruik zeer duur vergeleken met een gas gestookte cv-ketel, helaas. Waarschijnlijk  staat dat ook ergens (met andere woorden) in de kleine letters van het product.

@Anne1700kWh in de koudere maanden van het jaar, niet  12 maanden per jaar.

 

Reputatie 7
Badge +3

@NolKWat was jouw gasverbruik in een november?

De “ionisatie cv pomp” (wat een naam) 

Kwam in het verkooppraatje spraaktechnisch waarschijnlijk het dichtst bij een warmtepomp. Ik ben sowieso voor een verbod op elektrische cv-ketels. Het elektriciteitsnet zal dat nooit aan kunnen. Dit is ook niet de manier van elektrisch verwarmen waar voor de belasting op stroom (iets) wordt verlaagd en dat op aardgas wordt verhoogd.

Schaf om te proberen een infrarood paneel aan zodat u met minder vermogen toch dezelfde behaaglijkfheidstemperatuur krijgt.

https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/waar-op-letten-bij-aanschaf-infrarood-paneel-452

Reputatie 7
Badge +2

 

@Anne1700kWh in de koudere maanden van het jaar, niet  12 maanden per jaar.

 

Ah, ik dacht dat het gemiddelde werd bedoeld.
Maar zelfs als dat alleen in de 4 stookmaanden is kom je mogelijk op een totaal verbruik uit waarbij andere tarieven en kosten gelden.

Nu gaat verduurzaming natuurlijk niet in 1e instantie om geld, maar het is wel een factor die voor veel mensen van belang is :)

@Driepinter Als je stelt dat het elektriciteitsnet dat nooit aan zal kunnen, dan neem ik aan dat je bedoelt zonder aanpassingen?
De kans dat de toekomst stroom-intensiever wordt lijkt me vrij aannemelijk en dus ook dat het net daarop moet worden aangepast, daar waar nodig.
 

Reageer