Vraag

PVT warmtepomp en geluidseisen warmtepompen

  • 10 April 2021
  • 0 reacties
  • 440 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • Verduurzamer
  • 862 reacties

In een online artikel gaat de VEH enigszins  in op de veranderende geluidseisen van “installatie voor warmte- of koudeopwekking” 

Daaruit blijkt dat als een pomp hoger wordt geïnstalleerd (bij mij staat de Elga op het dak) het vooral van belang is wat de afstand tot ramen en deuren is.

Naast de mogelijkheid om een pomp in te pakken - je kunt hem zelfs binnen in een schuur zetten als hij maar voldoende lucht krijgt - wordt aangegeven dat een zogenaamde PVT warmtepomp een stuk stiller zou zijn.

Het gaat dan neem ik aan vooral om de buiten unit?
Als ik het goed begrijp is het oppervlakte van lamellen bij een PVT systeem veel groter en is er geen sprake van geforceerde luchtstroom langs die lamellen.

Maar in de binnenuit moet neem ik aan nog steeds een compressor zitten?
Dat is namelijk naar ik heb begrepen het deel dat voor het hoge rendement zorgt.
En die zal toch zeker enig geluid maken?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?


Ook wordt in het artikel gesteld “de PVT warmtepomp zijn duurder in aanschaf, maar behalen wel een hoger rendement”
Een hoger rendement ten opzichte van wat, staat er dan weer niet vermeld.
Ik neem aan dat dat niet is tov ‘normale’ L/W warmtepompen met een buitenunit met een fan en compressor?

In het (ca 1 jaar oude) artikel hier op de site “De nieuwe PVT panelen: is dat de toekomst?” lijkt te worden gesteld dat een 6kW systeem met een NIBE F1255-6 zo rond de 25k kost?
Ook lijkt het dat je er niet alleen het nodigde dakoppervlakte maar ook voldoende binnenruimte voor nodig hebt (die NIBE is zo groot als een koelkast, zijn SCOP kan ik niet zo snel vinden?),
Dat lijkt me een serieus hogere investering en dus neem ik aan dat er vaak betere oplossingen zullen zijn? Of is de prijs van dit soort systemen intussen sterk gedaald?

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben,
of op zijn minst dit zelf hebben onderzocht als mogelijke optie.

Anne.


0 reacties

Geen reactie

Reageer