Vraag

Temperatuur verloop van een bronput?

  • 4 November 2020
  • 9 reacties
  • 401 Bekeken

Reputatie 3

Hallo,

Ik heb het Solarfreezer systeem. Bij dat systeem wordt de warmte van de zon opgeslagen in een 12 m3 water buffer die onder mijn huis ligt. Zie de andere artikelen die ik er over geschreven heb. In de loop van het jaar varieert de temperatuur van mijn bron van 24,5 graden maximaal in de zomer naar minimaal 2 graden in de winter. Op dat moment is de buffer aan het bevriezen en krijg ik dus de energie uit de fase verandering. Als de zon wat schijn in de winter zal een gedeelte van het gevormde ijs ontdooien. Op die manier wordt dus zelfs in de winter wat zonnewarmte in de buffer opgeslagen. 

Ook bij een grondput zal de temperatuur over het jaar variëren. Hoe veel dat is is dus mijn vraag. ie heeft iemand een profiel van de temperatuur van hun grondput over het jaar. Ik geloof namelijk niet dat die het hele jaar constant is. Hij zal in de winter ook afkoelen omdat de toestroming van warmte uit de grond minder is dan de warmte die er aan onttrokken wordt. Dus hoe koud wordt de put aan het einde van het stook seizoen?

Door deze 2 temperatuur reeksen te vergelijken kan ik beter inschatten hoe effectief mijn water buffer is tov een grond bron.

Hartelijk bedankt voor uw data. Stuur deze naar wellingrwf@yahoo.com.

Ruud Welling, Assen


9 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 28 februari 2022

 

Beste Ruud,

De temperatuur van het opgepompte water blijft het hele jaar constant op 11,3 graden. Vanmorgen heeft WKO Nederland uit Gasselte dat vastgesteld tijdens de jaarlijkse inspectie van de open bron. Naast deze inspectie zien we ook zelf op de Nibe warmtepomp inderdaad steeds de genoemde 11 graden staan in het display in de deur.

Een eventueel dreigende verstopping kan tijdig worden vastgesteld door de stijging van één van de meters in de bron. Zolang de betreffende waarde op nul  blijft staan is er geen sprake van verstopping.

 Wat betreft de geringe afname van de COP/SPF (5,2 naar 4,98) is verder onderzoek nodig. In eerste instantie wordt gedacht aan de nadelige invloed van het lagere aantal zonne-uren in 2021 voor zowel de heatpipes als ook voor de zonnepanelen. Het tapwater, - 10% van het aantal draaiuren van de wp - ,zou meer energie hebben gevraagd in die periode. Maar dat is nog niet zeker. informatie volgt z.s.m.

Groeten,

Geert Nap

Reputatie 3

Bij een gesloten systeem daalt de temperatuur omdat je koude 

vloeistof omlaag pompt die dan wordt opgewarmd. Met jouw systeem heb je daar veel minder last van. Wel zal de put op een gegeven moment gaan verstoppen en schoon moeten worden gemaakt. 
ik had graag zo,n warmte bron gehad.

Ruud

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 17 februari 2022

 

Beste @RuudWelling,

De capaciteit van onze open bron zou volgens het bronboorbedrijf 20 maal groter zijn dan de behoefte van ons kleine systeem. Sedert 2015 zou de aanvoer temperatuur op papier 11,2 graden zijn, het hele jaar door. We wonen in een prima gebied voor bodemwarmte volgens de deskundigen.

Of er sprake is van een daling van de aanvoer temperatuur tijdens het jaar kan ik je op dit moment niet zeggen. ik zal het een en ander a.s. donderdag navragen bij de inspectie van het bronsysteem.

Volgens de laatste rapportage zou onze COP/SPF in 2021 gedaald zijn van 5,2 naar 4,96. Naar de oorzaak van deze daling doe ik ook navraag.

Groeten

Geert Nap

Reputatie 3

Je hebt dus een open systeem. Uit je data zou je kunnen zien of de bron temperatuur over de jaren af neemt. Dus meer warmte eruit dan dat je erin pompt.

What is de minimum aanvoer temperatuur van je pomp? Wordt die lager? Je cop is goed. Wou dat ik dat had.

mvg

Ruud

 

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 16 februari 2022

 

Beste Ruud,

We hebben sedert 2015 al een open bronsysteem met  één put op een diepte van ca. 60 meter. Er wordt alleen maar water op- en teruggepompt, zonder chemie dus. De COP/SPF is tot nut toe 5,2

Is mijn vraag aan de inspecteur niet meer relevant?

Groeten,

Geert Nap

Reputatie 3

De paper zit bij de solarfreezer topic.

Reputatie 3

Hallo Gert,

Heb je de sinus curve van de bron temperatuur in mijn laatste paper gezien?

De grond heeft een redelijke constante temperatuur. Vooral als je in de zomer warmte terug levert. Echter om de warmte eruit te halen pomp je als maar koudere vloeistof erin. De omgeving van de bron koelt dan langszaam af. Je haalt er sneller warmte uit dan dat wordt aangevoerd. Die aanvoer van warmte is afhankelijk van het type grond. 
hoe meer putten je hebt hoe warmer de aanvoer temperatuur van je warmtepomp wordt. Dus ook hoe hoger de COP. Dus als het kan en het is niet te veel duurder dan plaats een extra put. Zul je plezier van hebben.

succes

Ruud

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 16 februari 2022

 

Beste Ruud,

Onlangs heb ik weer de rapportage over onze KWO installatie naar de provincie gestuurd. In dat overzicht wordt een constante temperatuur van het bodemwater gemeld, namelijk 11,2 graden.

Of dit daadwerkelijk zo is, vraag ik me ook af.

De komende week komt het bronboorbedrijf voor de jaarlijkse inspectie van de bron. Jouw vraag over een eventuele variatie zal ik aan de inspecteur voorleggen.

 

Groeten,

Geert Nap

Reputatie 3

Ik heb het antwoord om mijn vraag nu zelf gevonden. Voor detail zie mijn uitgebreide rapport onder de topic Ervaring met Solarfreezer

Figuur 1:Links mijn Solarfreezer bufferzak met een minimum brine-in van -6 graden. Rechts een grond bron met een minimale brine-in temperatuur van 4 graden.

Door de 10 graden lagere circulatie temperatuur van de bron moet de warmtepomp extra hard werken.  Bij een brine-in temperatuur van -3 graden moet er elektrisch bij worden verwarmd. De 6 kW Nibe warmtepomp is eigenlijk te klein om bij zulke lage temperaturen een afgifte temperatuur van 39 graden te bereiken.

 

Figuur 2: De gemeten C.O.P. van de 6 kW Nibe warmtepomp valt weg bij bron circulatie temperaturen onder de -3 graden omdat er elektrisch wordt bij verwarmd. Onder de -6 graden wordt het stroomverbruik exponentieel hoger.

De warmte van de buitenlucht wordt eerst afgegeven aan de bufferzak voordat de bron circulatie vloeistof bij de warmtepomp komt. Daardoor is de Brine-in temperatuur vanaf november t/m mei 2 tot 6 graden lager dan de buiten temperatuur.

 

 

Figuur 3: Effect van de buiten temperatuur op de circulatie temperatuur die naar de warmtepomp gaat (Brine-in)

Figuur 3 laat zien dat bij buiten temperaturen onder de 2 graden de kans op elektrisch bijverwarming significant stijgt. Onder de -2 graden moet er altijd worden bijverwarmd wat zorgt voor een hoge stroom verbruik.

Reageer