Van gas afsluiten blijkt asociaal. Kosten € 1750,- wordt verrekend in vastrecht overige huizen. Vastrecht beter verrekenen in gasprijs.

  • 19 November 2023
  • 13 reacties
  • 194 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

 Naast de kosten voor het handhaven van de salderingsregeling blijken ook de kosten voor de werkzaamheden voor het afsluiten (en verwijderen) van de gasleiding betaald te worden door de achterblijvers. Afsluiten kostte de verduurzamer € 700,- maar is sinds 2021 gratis. De kosten, gemiddeld zo'n € 1750,- per afsluiting, kunnen de netbeheerders alleen maar verrekenen in een hoger vastrechttarief. Deze verhoging zal zo'n € 100 bedragen.

 Ik heb met mijn tussenwoning met 9 PV-panelen een jaarlijks netto-overschot van ca 1500 kWh. Ik kook al ruim een jaar op inductie. In de badkamer heb ik een condensor luchtontvochtiger van 220 Watt dat in de winter hooguit een uur hoeft te draaien. Beneden draait in de winter gemiddeld zo'n twee uur een 280 Watt luchtontvochtiger. Een lagere luchtvochtigheid voelt bij lagere temperaturen immers warmer aan en drogere muren en vloer isoleert beter. Ik heb daartoe ook tonzon bodemfolie op de bodem van de kruipruimte gelegd. Het eerste infraroodpaneeltje (300 Watt) hangt al aan het plafond van mijn werkkamertje (7 m2) en voldoet prima. Voor de woonkamer heb ik een 600 Watt en een 800 Watt infraroodpaneel (plafond) besteld. Omdat ik alleen woon hoeft er daarvan maar één te branden (ik kan immers maar op één plek zijn, en dat zal tijdens het stookseizoen ondanks de grootte de beter geïsoleerde woonkamer zijn). De besparing door infrarood zit hem in de drie graden lagere ruimtetemperatuur. Voldoet het niet dan kan ik alsnog kiezen voor een (omkeerbare) airco.

 Alleen het opstellen van een elektrische boiler voor het douchewater is naar verhouding van de geringe besparing van aardgas prijzig. Maar dat is geen probleem gezien de jaarlijkse besparing aan € 300,- vastrecht en onderhoud cv-ketel. Kortom met wat extra kosten voor een elektrische boiler kan ik van het gas af. Maar dat kost de gemeenschap dus zo'n € 1750,-

 Maar met die € 1750,- kosten voor de gemeenschap lijkt mij niet de manier om kostenefficiënt te verduurzamen. Nog sterker. Dankzij de besparing aan het jaarlijkse vastrecht (en cv-onderhoud) dat dus gaat oplopen naar € 400,- zou een huishouden dat bijvoorbeeld niet efficiënt met infraroodverwarming om gaat voor verwarming zelfs 1000 kWh à € 0,40 als afsluitbonus extra kunnen verbruiken.

 Ik pleit voor het vervangen van het vastrecht voor aardgas door een hogere belasting op aardgas. Sowieso leidt een variabelisering van de kosten voor aardgasverbruik tot snellere besparing.

 

 

 

 

Huizen afsluiten van gas kost half miljard per jaar, betaald door mensen die níet van het gas gaan | Economie | AD.nl


13 reacties

Reputatie 6
Badge

 Naast de kosten voor het handhaven van de salderingsregeling blijken ook de kosten voor de werkzaamheden voor het afsluiten (en verwijderen) van de gasleiding betaald te worden door de achterblijvers. Afsluiten kostte de verduurzamer € 700,- maar is sinds 2021 gratis. De kosten, gemiddeld zo'n € 1750,- per afsluiting, kunnen de netbeheerders alleen maar verrekenen in een hoger vastrechttarief. Deze verhoging zal zo'n € 100 bedragen.

--------------------

 Maar met die € 1750,- kosten voor de gemeenschap lijkt mij niet de manier om kostenefficiënt te verduurzamen. Nog sterker. Dankzij de besparing aan het jaarlijkse vastrecht (en cv-onderhoud) dat dus gaat oplopen naar € 400,- zou een huishouden dat bijvoorbeeld niet efficiënt met infraroodverwarming om gaat voor verwarming zelfs 1000 kWh à € 0,40 als afsluitbonus extra kunnen verbruiken.

 Ik pleit voor het vervangen van het vastrecht voor aardgas door een hogere belasting op aardgas. Sowieso leidt een variabelisering van de kosten voor aardgasverbruik tot snellere besparing.

Dit pleidooi komt wat curieus op mij over, ik begrijp niet wat hier nu de bedoeling is.

De overheid probeert mensen te bewegen om van het gas af te gaan. Jaren geleden is daarover steen en been geklaagd omdat degenen die hieraan gevolg  wilden geven zelf voor de kosten moesten opdraaien.

Toen is uiteindelijk ruim 2 jaar geleden besloten om deze afsluitactie voor gebruikers toch kosteloos te maken mede als een stimulans voor het eigen initiatief.

De kosten kwamen voor rekening van de netbeheerder, zowel de uitvoeringskosten als de derving van vastrechtinkomsten van de weglopers. De netbeheerder moet dit via zijn tarieven oplossen. Deze kosten kunnen ook nooit meer bij gebruikers zonder gasaansluiting terechtkomen.

Als deze verhoging vervangen gaat worden door een belasting dan heeft de netbeheerder daar niets aan en komen de achtergebleven gas gebruikers met dubbele kosten zitten

Reputatie 6
Badge

In plaats van deze kosten op de achter blijvers af te wentelen kunnen de netbeheerders er ook voor kiezen om dit ten kosten te laten gaan van hun winst.

In de huidige vaste tarieven zitten voorzieningen om tegen het einde van de levensduur gas leidingen te verwijderen en te vervangen voor nieuwe. Voor de meeste aanlsuitingen is het verwijderen dus al lang betaald de afgelopen jaren.

i.p.v. dit geld wat al decennia lang door iedereen betaald wordt op een bankrekening apart te houden wordt zo’n 50% van de netto winst van Enexis uitgekeerd aan de aandeelhouders van de netbeheerder (gemeenten en provincies).

Enexis heeft de afgelopen 11 jaar 1143 miljoen euro uitgekeerd aan haar aandeelhouders. Met 1750.- per aansluiting had je daarvan dus 653142 aanlsuitingen van het gas af kunnen halen .…

 

En laat mij nu denken dat als dit ten koste van de winst gaat, dat de netbeheerders ineens een stuk efficienter kunnen werken en het verwijderen van de leidingen niet per adres organiseren en daar apart een aannemer voor laten offreren en een bodem onderzoek laten doen op het moment dat de aansluiting niet meer in gebruik is, maar dit bundelen in groepjes van aansluitingen die bij elkaar in de buurt zitten.

Overzicht Jaar Cijfers Enexis 2010-2021

 

 

Reputatie 7
Badge +3

 

Als deze verhoging vervangen gaat worden door een belasting dan heeft de netbeheerder daar niets aan en komen de achtergebleven gas gebruikers met dubbele kosten zitten

De achtergebleven  aardgasgebruikers draaien nu ook op voor de gemiddelde € 1750,- kosten per gasafsluiting.

Reputatie 7
Badge +3

In plaats van deze kosten op de achter blijvers af te wentelen kunnen de netbeheerders er ook voor kiezen om dit ten kosten te laten gaan van hun winst.

 

Die aandeelhouders zijn gemeenten en provincies. Als die minder van hun rechtmatig dividend krijgen moet er dus meer belasting betaald worden. Door natuurlijk de huishoudens die nog voldoende geld hebben. Lood om oud ijzer dus.

En uiteraard los je het probleem niet op. Het is gewoon erg inefficient om voor elke nieuwe gasverlater apart de gasaansluiting af te sluiten.

Reputatie 6
Badge

En uiteraard los je het probleem niet op. Het is gewoon erg inefficient om voor elke nieuwe gasverlater apart de gasaansluiting af te sluiten.

Dat geloof je zelf niet ! Als je pas wil beginnen als iedereen in de straat gasloos is geworden komt er nooit iets van en wordt het onbetaalbaar.

Ik had 2 man met een autootje, gaatje graven, afsluiter dicht, gasmeter verwijderen en de pijp eruit trekken grofweg 2 uur werk. Met 2 man kun je 3 á 4 klusjes op een dag doen.

Schatting van de werkelijke uitvoeringskosten: nog geen 300,- euro

Reputatie 6
Badge

In plaats van deze kosten op de achter blijvers af te wentelen kunnen de netbeheerders er ook voor kiezen om dit ten kosten te laten gaan van hun winst.

 

Die aandeelhouders zijn gemeenten en provincies. Als die minder van hun rechtmatig dividend krijgen moet er dus meer belasting betaald worden. Door natuurlijk de huishoudens die nog voldoende geld hebben. Lood om oud ijzer dus.

En uiteraard los je het probleem niet op. Het is gewoon erg inefficient om voor elke nieuwe gasverlater apart de gasaansluiting af te sluiten.

 

Nee, ten eerste zijn dit gelden die geoormerkt zijn voor het onderhoud en beheer van onze gas en electriciteits netwerken waarin flink geinvesteerd moet worden, dus dit als winst zien en divident uitkeren is net zo schofterig en crimineel als een overheid die in een pensioenkas graait op het moment dat deze goed gevuld is en de verantwoordelijken voor dit soort crimineel gedrag zouden vervolgd dienen te worden.

 

Ten tweede is het juist zo dat als deze gemeenten en provincies geen divident krijgen ze de algemene middelen moeten betrekken via de reguliere belastingen (of minder uitgeven) en dan betaald iedereen daar aan mee, ook de mensen die van het gas af zijn gegaan dus dat is zeker geen lood om oud ijzer, het pakt juist de ongelijkheid aan die je in de eerste post aan de kaak probeerd te stellen.

 

Reputatie 5
Badge +1

Blijft de discussie; waarom moetg ook de aansluitng vanaf het net eraf ?? En de invoer buis definitief ontkoppeld worden ??

Simpelweg de meter weghalen en de invoerbuis in de kruipruimte of meterkast afdoppen (en verzegelen) kan ook. En dat is een half uurtje werk en . . . .  is indien nodig weer omkeerbaar !

Angst is een slechte raadgever ! (heren van Liander ! ! )

Reputatie 2

Ik vraag me af waar die 1750 euro vandaan komt, tot nu heb ik alleen gelezen dat het rond de 700 kost.

De kosten kunnen gewoon uit de energie belasting betaald worden, die is er tenslotte voor om de vergroening te stimuleren.
En die belasting betalen we allemaal.
Maar het is duidelijk dat de overheid kosten van welke aard dan ook liever door iemand anders laat betalen.

 

Reputatie 2

Blijft de discussie; waarom moetg ook de aansluitng vanaf het net eraf ?? En de invoer buis definitief ontkoppeld worden ??

Simpelweg de meter weghalen en de invoerbuis in de kruipruimte of meterkast afdoppen (en verzegelen) kan ook. En dat is een half uurtje werk en . . . .  is indien nodig weer omkeerbaar !

Angst is een slechte raadgever ! (heren van Liander ! ! )

 

De officiële reden is dat dit tot “onveilige situaties” kan leiden.
Wat die onveilige situaties dan zijn is niet duidelijk, normaal kijkt de netbeheerder ook nooit om naar de gasaansluiting in huizen.
Bij mij hebben ze het gas bij de weg afgesloten, maar dat was om die zelfde onduidelijke reden niet genoeg, de hele nutteloze en gasloze leiding moest er ook uit van de meterkast tot de weg.
Hoe die loze leiding dan voor gevaar zou kunnen zorgen konden ze me ook niet duidelijk maken.
Maar het drijft de kosten wel op.

Reputatie 7
Badge +1

@jvdleeuw Ook anekdotisch, net zoals jouw bijdrage - 22 december bij mij om de hoek - Liander met drie busjes - 2 aannemers met 2 bobcats  voor maar één adres om de gasleiding te verwijderen.

Het mag wel wat kosten. Je kan je natuurlijk afvragen of dit kostenefficiënt is. 

O.k.  - een busje was van een medewerker in opleiding - dit mag je eigenlijk niet meetellen,
maar dan nog. Citaat: “Maar we hebben nog capaciteit vrij”

 

Reputatie 5
Badge +1

O.k.  - een busje was van een medewerker in opleiding - dit mag je eigenlijk niet meetellen,
maar dan nog. Citaat: “Maar we hebben nog capaciteit vrij”

 

Achterbuur van ons is sinds half oktober van het gas af. Dus bij LIANDER de aanvraag om per 1 december 2023 het gas af te sluiten.

En dan krijgen ze van LIANDER als reaktie; “Dat er geen cappaciteit is (monteurs) en ze (voorlopig) op de planning voor april 2024 staan”.

Even een telefoontje naar LIANDER (wat op zich al een ramp is). “Nee, de gasmeter blijft tot die tijd staan en de maandelijkse vergoedingen lopen tot de volledige afsluiting gewoon door".

Reputatie 7
Badge +1

@Dekker-Lochem  Ik denk dat je nog veel meer rare verhaaltjes en zeldzame verklaringen/excuses kan verzamelen.

Voor een wat uitgebreidere meerjaren verzameling (sinds 2016) met (juridische) achtergrondinfo:

Gas de deur uit doen: Gratis! en

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?

 

Hier staat ook, voor zover ik weet, dat met het opzeggen van de leveranciersovereenkomst voor gas de impliciete transportovereenkomst met de netbeheerder automatisch na 10 dagen eindigt.

Wat de netbeheerder vervolgens en vooral wanneer met zijn meetinrichting doet?

Reputatie 6
Badge

Ik vraag me af waar die 1750 euro vandaan komt, tot nu heb ik alleen gelezen dat het rond de 700 kost.

 

Ik kan bevestigen dat €700 dichterbij de werkelijkheid ligt, in iedergeval hier in Brabant,  €718.28 om precies te zijn.

 

Voor dat geld kwamen er 4 mannen die 3 gaten hebben gegraven, 1 naast mijn huis, 1 op de stoep buiten mijn tuin, en 1 aan de overkant van de straat waar hier de hoofdgasleiding loopt.

In dik anderhalf uur waren ze klaar en weg. Ze wisten mij te vertellen dat ze er zo’n 4 per dag deden, die allemaal redelijk van elkaar in de buurt waren geplanned, dus heel veel efficienter dan dat zal het niet worden.

 

Tussen de offerte datum en de echte verwijdering zaten hier 7 weken.

 

Reageer