Beantwoord

Voor een verbod op elektrische cv-ketels.

  • 16 March 2019
  • 22 reacties
  • 6116 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Naast warmtepompen zijn er ook elektrische cv-ketels te koop. Voorheen was het nog verboden om je huis volledig elektrisch te verwarmen. Nu worden er dus elektrische ketels verkocht die het elektriciteitsnet volledig gaan overbelasten (als iedereen op deze manier wil, en kan verwarmen, elektrisch verwarmen is immers drie keer zo duur dan op gas). De netbeheerders moeten daardoor het net gaan verzwaren waarvan wij allemaal de kosten mogen betalen middels de post 'netwerkkosten' op onze energierekening.

Er zijn ook elektrische 'sfeerhaarden' (een nep-houtvuur) als bijverwarming. Het lijkt mij dat deze niet verboden moeten worden (als het hard waait krijgen we immers een stroomoverschot). En al helemaal niet de elektrische 'haarden' als 'speelgoed'. En natuurlijk (juist) ook niet de infra rood panelen die bij een lagere ruimtetemperatuur een hogere gevoelstemperatuur geven.
icon

Beste antwoord door JWD 25 March 2019, 15:42

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 2
Verbieden is nogal wat, maar eigenlijk ben ik het er wel mee eens. Overdag en 's zomers wordt (te)veel energie opgewekt met zonnepanelen, 's nachts en in de winter moeten de elektriciteitscentrales volop draaien om aan de vraag te kunnen voldoen. Die centrales werken daardoor veel minder efficiënt, waardoor per saldo geen energie (gas) meer wordt bespaard. Daar heeft niemand wat aan.
Reputatie 4
Het grootste energie verbruik zit niet bij de woonhuizen, maar bij bedrijven.
deze vragen juist overdag stroom en draaien de centrales op volle toeren, anders hadden we ook geen goedkoper tarief voor ‘s avonds.
In de winter is er in de regel meer wind.
Waarschijnlijk word de elektrische CV alleen gekocht als er geen andere optie is, en dan nog, mensen met een boiler verwarmen dat apparaat voor het douchen en met een elektrische CV tijdens het douchen. Dus word het stroomverbruik weer uitgesmeerd over de dag.
Reputatie 5
Badge
Wanneer we een paar echt koude dagen krijgen (-10 grC vorst bijvoorbeeld) en de wijk staat vol met warmtepompen op buitenlucht, dan heb je exact dezelfde situatie als wanneer iedereen die 'gewone' elektrische CV had waar hierboven over wordt gerept. De COP is in beide gevallen 1 in plaats van 5 (bij een warmtepomp op bodemwarmte). U begrijpt het al: het lokale elektriciteitsnet wordt volkomen overbelast en valt uit. Helaas pindakaas.
Voor het naadje van de kous, zie mijn webstek: www.nautilus-educatief.nl.
Reputatie 7
Badge +3
De COP is in beide gevallen 1 in plaats van 5 (bij een warmtepomp op bodemwarmte). U begrijpt het al: het lokale elektriciteitsnet wordt volkomen overbelast en valt uit.
Een geluk met warmtepompen is dan nog dat het maximaal afgenomen elektrisch vermogen het zelfde blijft (alleen het thermisch vermogen van de warmtepompen neemt dan af). Tenzij men dan gewone elektrische kacheltjes te voorschijn haalt. Verder hoeft het lokale elektriciteitsnet niet uit te vallen als het vermogen per huis begrenst is (de stoppen springen).
Reputatie 5
Badge
Het lokale net zal wél uitvallen, want alle buitenlucht warmtepompen gaan 100% van de tijd op vol vermogen staan (ook al is dat ‘maar’ 3 kW) om aan de grote warmtevraag te voldoen.
We moeten toch van het gas af, warmtepompen gebruiken gas in combinatie met cv ketel.
Als je zorgt voor voldoende zonnepanelen zie ik voor het cv elektrisch verwarmen geen probleem, met de huidige gasprijs zal de verhouding gas tov elektrisch verwarmen niet zo groot meer zijn.
Sta voor de keuze ketel gas of elektrisch, bezit nu 36 zonnepanelen en denk uit te breiden naar 50, dus kan straks van het gas af
Reputatie 2
Als je zorgt voor voldoende zonnepanelen zie ik voor het cv elektrisch verwarmen geen probleem, met de huidige gasprijs zal de verhouding gas tov elektrisch verwarmen niet zo groot meer zijn.
Sta voor de keuze ketel gas of elektrisch, bezit nu 36 zonnepanelen en denk uit te breiden naar 50, dus kan straks van het gas af


Dat staat en valt met het kunnen salderen. Zodra die regeling wordt opgeheven hebben zonnepanelen behalve dat ze al geen elektrisch nut hadden, ook geen financieel nut meer voor het voeden van een warmtepomp. En in het geval van een elektrische CV installatie (met een COP=1) gaat dat al helemaal niet op; dan moet een kuub gas al minstens 3x zo duur worden (€2,25) om elektrisch verwarmen goedkoper te maken. En dat zie ik de eerstvolgende jaren nog niet gebeuren wegens mogelijke volksoppstanden en de interesses van onze leiders en volksvertegenwoordigers.
Beste,
Betreft het nut van zonnepanelen, in 2015 panelen laten plaatsen, ons verbruik elektrisch was 4800 kw/h na het plaatsen nog 300 kw/h,
we koken elektrisch, we gingen van 166€ p/m naar 100€ per maand
Zie dus het nut van panelen
De grootste kostprijs is nu het gas
Beter langer op aardgas doorstoken tot dat er een goed alternatief gevonden is.
Reputatie 7
Badge +3
Als je zorgt voor voldoende zonnepanelen zie ik voor het cv elektrisch verwarmen geen probleem,
@harrya
1. Zonnepanelen produceren in de winter nagenoeg geen stroom terwijl je het dan wel nodig hebt.
2.. Zoals Paul al aangaf als de salderingsregeling vervangen wordt gaat u over uw kWh verbruik voor uw cv-ketel het volle pond betalen.
Reputatie 4
Badge +3
Interessante discussie, @Driepinter, @JWD, @m m, @Paul.

In dit topic refereer ik naar een artikel dat gisteren in de volkskrant verscheen over iemand die toch succesvol overgegaan is naar een elektrische ketel. Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Reputatie 7
Badge +3
"De Zeeuwse netbeheerder Enduris laat weten dat een paar woningen in een flat in Middelburg geen probleem zijn. ‘Maar als de hele flat overstapt op elektrische verwarming, dan moeten we de aanvoerlijn verzwaren. En als dit een populaire manier van verwarmen wordt, zullen we stukken van ons netwerk moeten verzwaren.’ Wat dat zou kosten? ‘Dat weten we niet’, zegt de woordvoerder."
Geen probleem. De consument betaalt wel.😴


Een kuub gas kost 80 cent. Dezelfde hoeveelheid warmte uit een elektrische ketel kost 1,98 euro, zo rekent hij voor. Die andere vorm van elektrische verwarming, de warmtepomp, is 4- tot 5 maal efficiënter en is daarom wel concurrerend met gas. ‘Maar dan moet je woning wel heel goed geïsoleerd zijn, op het niveau van de huidige nieuwbouw.
Zou je met een energieprijs van € 1,98 i.p.v. € 0,80 je huis dan ook niet goed moeten isoleren !!!!!!!!!!Je sluit je huis af van het aardgasnet maar je moet wel een zwaardere en duurdere elektrische aansluiting nemen.
Reputatie 5
Badge
Helemaal eens met het bovenstaande van .@Driepinter.
Bij zware vorst zakt de COP van een lucht/water warmtepomp naar 1 of lager, waarna de elektrische bijverwarming automatisch aanspringt. De lucht/water warmtepomp gedraagt zich op dat moment als een 'gewone' elektrische verwarming met alle consequenties voor de belasting van het lokale elektriciteitsnet.
Zie ook mijn topic 'Warmte voor Warmtepompen'.
Reputatie 7
Badge +3
Bij zware vorst zakt de COP van een lucht/water warmtepomp naar 1 of lager, waarna de elektrische bijverwarming automatisch aanspringt.

Dat klopt. Dat is een nadeel maar volgens mij kan je daarom lucht/lucht warmtepompen (inclusief de -omkeerbare- airco) en lucht-waterwarmtepompen niet verbieden. Als door strenge vorst de COP daalt is de warmteopbrengst een stuk lager. Als men daarom elektrische kacheltjes bij zet kan je moeilijk controleren en verbieden. Maar bij een elektrische cv-ketel is de hoge netbelasting structureel.

Overigens schreef iemand ook over een lucht-lucht warmtepomp met een ingebouwde 7 kW elektrische bijverwarming om bij lage temperatuur / COP automatisch bij te springen. Dat zou ook ontmoedigd moeten worden.

En mijn insteek voor een verbod op elektrische cv-ketels is ook dat consumenten voor de gek gehouden worden omdat hen wijs gemaakt wordt dat ze CO2- en klimaatneutraal verwarmen. Dat artikel in De Volkskrant bewijst dat ook. Ze denken op groene stroom te verwarmen, terwijl maar 7 % duurzaam wordt opgewekt. Laat staan bij windstille winterdagen.
Reputatie 6
Badge
Naast warmtepompen zijn er ook elektrische cv-ketels te koop. Voorheen was het nog verboden om je huis volledig elektrisch te verwarmen. Nu worden er dus elektrische ketels verkocht die het elektriciteitsnet volledig gaan overbelasten (als iedereen op deze manier wil, en kan verwarmen, elektrisch verwarmen is immers drie keer zo duur dan op gas). De netbeheerders moeten daardoor het net gaan verzwaren waarvan wij allemaal de kosten mogen betalen middels de post 'netwerkkosten' op onze energierekening.

Er zijn ook elektrische 'sfeerhaarden' (een nep-houtvuur) als bijverwarming. Het lijkt mij dat deze niet verboden moeten worden (als het hard waait krijgen we immers een stroomoverschot). En al helemaal niet de elektrische 'haarden' als 'speelgoed'. En natuurlijk (juist) ook niet de infra rood panelen die bij een lagere ruimtetemperatuur een hogere gevoelstemperatuur geven.


Ik denk dat het afhangt van hoeveel warmte verlies je moet compenseren of een elektrische CV een probleem geeft of niet.

Een klein appartement dat minder goed geisoleerd is hoeft geen probleem te zijn terwijl een grote vrijstaande woning die wel goed geisoleerd is dat wel kan zijn.

Ik heb bijvoorbeeld een redelijk goed geisoleerd huis, echter het is vrij groot en vrijstaand met dus veel muur, vloer en dak oppervlak waar de warmte het huis uit gaat, waardoor ik toch een warmte verlies heb van 7.25 kWh per 24 uur voor elke graad temperatuursverschil tussen binnen en buiten.

Dat is dus bij een gemiddelde buiten temperatuur van -13C en binnen 20C zo'n 240 kWh aan warmte. Om te zorgen dat het huis niet afkoeld bij deze buiten temperatuur zou ik 24h per dag continue 10 kW elektrisch vermogen nodig hebben met een elektrische CV (Aanname rendement = 100%), dat is dik 43 Ampere bij 230V, en dat zou betekenen dat ik niet elektrisch zou kunnen koken bij dat soort buiten temperaturen want dan gaan mijn hoofdzekeringen eruit.
Om dat te voorkomen zou ik mijn hoofdzekeringen moeten laten verzwaren wat weer een hoger vast recht opleverd.

Ik denk dat niemand het in zijn hoofd haald om een elektrische CV te nemen als er een grote warmte vraag is, dan wordt het verwarmen namelijk wel erg duur en dus zal het met de overbelasting van het net denk ik ook wel meevallen.
Reputatie 2
De enige conclusie die ik kan trekken uit de stelling is dat we allemaal electra gaan gebruiken voor verwarming en dat dat betekent dan automatisch dat het electro distributie netwerk verzwaard en uitgebreid dient te worden, van landelijke tot lokale distributie, En we gaan vanzelf merken of er aan gedacht word en of het op tijd klaar is.

En dat iedereen straks 3 fase aansluiting thuis zal hebben, want of je nu een electische ketel neemt of allemaal electrische radiatoren (en electrische vloerverwarming) we gaan veel meer electrisch vermogen gebruiken.


Als nabrander, we worden via commercie en politiek vertelt dat we individueel maatregelen moeten nemen, voor isoleren snap ik dat, maar voor warmte opwekking lijkt mij eenn warmtepomp met windmolen en warmte of electra opslag op wijk/dorps niveau veel handiger. Je moet er toch niet aan denken dat iedereen in je buurt een warmtepomp unit aan de gevel heeft draaien. Dat is hetzelfde in de stad als iedereen een individuele airco unit aan de gevel heeft hangen, dat kennen we hier niet echt in NL, maar loop maar eens door wijken in het zuiden van Europa.
Reputatie 7
Badge +3
maar voor warmte opwekking lijkt mij een warmtepomp met windmolen en warmte of electra opslag op wijk/dorps niveau veel handiger.
Een windmolen draait niet altijd en het opslaan van stroom is veel te duur.
https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/accu-s-zijn-bij-vervanging-van-de-salderingsregeling-totaal-geen-oplossing-212
Reputatie 2
Wind is er inderdaad niet altijd en zon ook niet, maar als je deze 2 combineert wordt het gat wel een stuk kleiner wat gevuld moet worden.

Nu is het opslaan nog duur in accu's, maar hoe lang blijft dat. Maakt niet uit of je nu water omhoog pompt en weer laat vallen langs een generator, omzet naar waterstof en dat gebruikt of zoutwater vaten gebruikt voor opslag van electra (of als warmte). Als we genoeg panelen en windmolens plaatsen, dat is er zoveel capaciteit dat de verliezen bij conversie van energie en opslag veel minder relevant worden.

Maar dit moeten we niet als individue en/of consumenten proberen op te lossen. Beter is om te sturen op nationaal en als we het echt goed willen doen op Europees niveau.
waterstof de beste manier van verwarmen
Reputatie 7
Badge +3
waterstof de beste manier van verwarmen
Om elektriciteit om te zetten waterstof ben je al 30 % kwijt aan verlies. Vervolgens gaat men waterstof verbranden in hr-ketels waarvan dan niet 11 % maar 18 % van de verbrandingswarmte verloren gaat aan condensatiewarmte die met de witte condenswolkjes via de rookgasafvoer verdwijnt. Een warmtepomp zet die zelfde ene kWh om in 4 kWh warmte.
De meeste elektriciteit wordt in gascentrales opgewekt dus elektrice verwarmen gaat ook op gas!
en in de maand December is de opwekking van zonnepanelen nihil rond de kerstdagen zelfs 0 op een dag
eigen ervaring .
Reputatie 7
Badge +3
De meeste elektriciteit wordt in gascentrales opgewekt dus elektrice verwarmen gaat ook op gas!
Inderdaad. Met ook nog eens een verlies van 60 % aan restwarmte en transport verliezen in het elektriciteitsnet.

Reageer