Vraag

Waar op letten bij aanschaf Hoge Temperatuur Warmtepomp?

  • 22 July 2022
  • 4 reacties
  • 295 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Wie weet waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een hoge temperatuur warmtepomp? CV ketel (nefit Ecomline met gasgestookte 120 liter boiler) is 15 jaar en wil ik vervangen. Ik ontvang als het goed is twee offertes binnenkort voor een all-electric oplossing. Een van Nefit Enviline monoblock met losse warmwaterboiler van 300 liter. En een andere van een Daikin Altherma 3HHT, ook met losse 300 liter boiler.

Ik verbruik 2700m3 gas per jaar in een vrijstaande woning met energielabel D. Sinds afgelopen oktober heb ik de CV temp op 50/55 graden staan en afgelopen (vrij zachte) winter geen problemen gehad. Op de koudste dag van afgelopen winter ((gemiddeld -4 graden) heb ik 20m3 gas verbruikt. Het simpele isolatiewerk is al gedaan, dus dat eerst aanpakken gaat me te ver. Op het dak ligt nu voor gemiddeld 7000 kWh per jaar aan zonnepanelen op oost en zuid, met nog ruimte op west voor zeker 10 panelen. Ik gebruik nu 5700 kWh per jaar en verwacht een ruime verdubbeling daarvan als er een warmtepomp bij komt..

 

Ben benieuwd of er hier mensen zijn die me kunnen helpen beslissen wat te doen of die tips hebben waar ik op moet letten.


4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Voor dat we in “medias res” gaan: Wat is het verbruik voor cv en wat voor warm water (douche, etc.)?

Met 20 m³ (voor cv?) bij - 4°C gemiddeld heb je gemiddeld ca. 7,5 kW verwarmingvermogen nodig. Bij lagere temperaturen natuurlijk meer. Ik schat bij -10 °C iets van 11,5 KW. Kunnen de warmtepompen dit met een aanvoer van 50 °C leveren? - Ik zou bij een HT warmtepomp trouwens met een meerverbruik aan stroom van  minimaal ca. 7000-8000 kWh rekening houden
(uitgaande van ca. 2400 m³ aan gas voor cv)

 

Reputatie 6
Badge

Ook een hoge temperatuur warmtepomp is efficienter bij lagere temperaturen, dus ik zou er vooral op letten dat je kijkt of je je afgifte vermogen bij lagere temperaturen kan verbeteren zodat je WP minder stroom verbruikt voor de zelfde warmte.

Maar dat is natuurlijk ook iets dat je pas kan doen nadat je geschrokken bent van de stroom rekening na het eerste stook seizoen.

Reputatie 7
Badge +3

Schaf speedcomfort radiatorventilatortjes aan. Gebruiken maar 16 Watt. Dan kan je cv-temperatuur nog verder omlaag en het rendement van de warmtepomp c.q. hr-ketel nog verder omhoog.

Reputatie 7
Badge +3

Veel hoog temperatuur warmtepompen hebben tegenwoordig propaangas (R290) als koudemiddel. Deze is bij lekkage veel minder schadelijk (minder broeikaswaarde - Global Warming Potential) dan andere koudemiddelen. maar propaan is bij lekkage wel brandbaar.

Reageer