Beantwoord

Waar vind ik informatie voor een warmtepomp voor een hetelucht warmtesysteem

  • 11 June 2019
  • 5 reacties
  • 810 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 4 reacties
Beste community,

Met belangstelling heb ik het artikel over warmtepompen gelezen in het magazine van Juni 2019.

Echter: ik heb een woning met heteluchtverwarming (Brink) en over warmtepompen voor dergelijke systemen lees ik niets.
Ik heb wel eens gehoord van een lucht-lucht-warmtepomp maar dan houd het ook op.

Kan hier ook eens aandacht aan geschonken worden?

Groet van Piet Hete lucht.
icon

Beste antwoord door JWD 9 July 2019, 14:05

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge
Heb je al eens op deze website gekeken, misschien dat dat je iets verder helpt
Mij lijkt het helemaal nog zo gek niet
Warmtepomp luchtverwarming
Dank voor je reactie.
Ook na het bezinken van de inhoud van het artikel begrijp ik nog niet goed hoe het zou moeten werken.
Ik vertaal het nu zo dat een lucht-lucht warmtepomp zelfstandig de warme lucht afgeeft in de woonkamer en niet inbrengt in (een van de) luchtkanalen in de kruipruimte.
ALS dat zo is wordt het systeem ontregelt omdat de thermostaat dan geen (of minder) warmte vraagt en (bijvoorbeeld) de badkamer niet meer of minder verwarmd wordt.
Deelt iemand deze opvatting of zie ik het onjuist?
Ben benieuwd.
Reputatie 6
Badge

Ik vertaal het nu zo dat een lucht-lucht warmtepomp zelfstandig de warme lucht afgeeft in de woonkamer en niet inbrengt in (een van de) luchtkanalen in de kruipruimte.


Het artikel was inderdaad niet echt duidelijk
Deze link lijkt wat beter Luchtverwarming

Het is niet zo dat warme lucht alleen in de woonkamer wordt afgegeven.
De afgifte moet op precies dezelfde plaats in het bestaande kanalen systeem worden afgegeven.
In feite wordt alleen de bestaande verwarming unit vervangen door het afgifte circuit van de warmtepomp.
Volgens mij zou met een bodembron voor de warmtepomp ook een veel betere rendement te halen moeten zijn. Dan wordt het alleen een Water-Lucht warmtepomp
Een goede isolatie van de woning is natuurlijk wel heel belangrijk.
Reputatie 5
Badge
Deelt iemand deze opvatting of zie ik het onjuist?
Ben benieuwd.

Een warmtepomp werkt optimaal wanneer de afgiftetemperatuur niet hoger dan 30 à 35 grC hoeft te zijn, dus bij vloerverwarming. Hij kan dan een rendement halen van 600% (COP = 6). Luchtverwarming werkt bij een temperatuur van 50 grC en dan is het rendement van een warmtepomp een stuk lager, zo'n 450% (COP = 4,5). Daarom zijn de verbruikskosten een stuk hoger, een factor 6/4,5.
Zie eventueel mijn pdf-stukje op 'Warmte voor Warmtepompen'.
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een hybride warmtepomp in een huis verwarmd door luchtverwarming?

Ik heb boven alleen luchtverwarming (op een aparte thermostaat en luchtverwarmingskast).
Beneden vloerverwarming en aanvullende luchtverwarming (apart in te stellen van boven dus).
Maar ik vind het heel lastig om in te schatten hoeveel % door welke verwarming geleverd wordt.
Nu vraag ik me af of dit dan rendabel wordt.

Iemand ervaring hiermee?

Alvast dank.
Marieke

Reageer